Kommuuni keliaakikoille

turrulto

Olen suunnilleen vuoden päästä lähdössä vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan, ja aloin miettiä näitä asumisasioita. Minulla on keliakia, joten arki kimppakämpässä tai solussa voi olla vaikeaa kun se ruokapuoli kuitenkin yleensä hoidetaan yhteisesti ja on vieläpä aika tärkeässä osassa solun arkea. Onko niin, että suurin osa keliaakikoista asuu yksin? Jos näin ei ole, niin kertokaa ihmeessä kokemuksia, miten olette pärjänneet erityisruokavalion kanssa kimppakämpässä.

Samalla tässä mietin, että olisi hienoa perustaa keliaakikkojen kommuuni jollekin suomen isommalle paikkakunnalle. Elämä olisi huomattavasti helpompaa, kun kaikilla olisi samat tarpeet. Normaalin ruoan sijaan kommuunissa tehtäisiin ja syötäisiin vain gluteenitonta ruokaa. Etuna yksinasumiseen on myös se, että ei itse tarvitse tehdä ruokaa joka päivä, vaan voisimme vuorotella. Elämä erityistarpeiden kanssa on muuten vaikeaa, varsinkin kimppakämpässä. Kommuunissa voisimme olla kaikki tavallisia ihmisiä, emmekä leimaudu keliaakikoiksi tai sairaiksi, niinkuin tavallisessa soluasumisessa.

Itselläni on myös diabetes, mikä ei mitenkään liity ruokavalioon, eikä vaadi muilta asukkailta juuri mitään. Toki olisi vielä mukavampaa, jos kommuuniin saataisiin useampia diabeetikko-keliaakikkoja.

Tämä asia ei vielä ole ajankohtainen tai toteutumassa, mutta on hyvä jo nyt miettiä ja kerätä mahdollisia kiinnostuneita. Kiinnostuneiden määrä sitten määrää, vuokrataanko sitten lopulta joku kerrostalohuoneisto, vai viiden makuuhuoneen omakotitalo. Jos olet kiinnostunut, ota yhteyttä [email protected] tai pistä tähän ketjuun omat yhteystietosi.

3

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissaan?

Anteeksi, mutta mitä hemmettiä. :D Jokaisessa solussa jossa olen asunut, on jokainen asuja hoitanut ruokapuolensa itse. Ja vaikka muut tekisivätkin ruuan yhdessä, niin kyllähän sinä voit tehdä ruokasi itse. Älä tee allergiastasi suurempaa numeroa kuin se on!

• tosissaan, kyllä

Se vaan kun keliakia ei ole allergia. Gluteenin syöminen tuhoaa keliaakikon suolinukkaa, eikä se palaudu. Ilman suolinukkaa tärkeät ravintoaineet eivät imeydy, se tila sitten on vaarallinen kelle tahansa.

Solussa keliaakikolla pitäisi olla oma kaappi gluteenittomille tuotteilleen, jonne muilla ei olisi asiaa. Harvat haluavat edes säilyttää samassa, pelkäävät sotkeentumista ym. Lisäksi oltava omat margariinit, juustotkin joskus. Harva ymmärtää keliakian vakavuutta. Pieni lipsahdus kämppikseltä voi aiheuttaa toiselle suolinukan tuhoutumista. Siitä taas voi seurata anemiaa, kalsiumin aineenvaihdunnan häiriö ja siitä vielä osteoporoosi.

Itse en ole keliaakikko, mutta opiskelen ravitsemusta ja otan nämä asiat aika vakavasti. :D Esim. laktoosi-intoleranssi on ihan eri juttu, silloin pienet vahingot eivät aiheuta pysyvää haittaa.

• Naikkou

Olen asunnut eri kimppakämpissä ja aina tehnyt omat ruuat :) Minulla ei ole allergioita/sairauksia mutta olen opiskellut ravitsemusta eli syön aivan erilaista ruokaa kun suurin osa suomalaisista. Nykyään asun tyttöystävän kanssa yhteisessä taloudessa ja silti teen/syön omia ruokia :D Ei kannata tehdä isoa numeroa tälläisestä asiasta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe