Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kun kilpirauhanen

painaa henkitorvea

Niin kun kilppari alkaa olla niin suurentunut, että alkaa painamaan henkitorvea, niin minkälaisia oireita siitä tulee? Olisi kiva, jos joku kertoisi ihan pikkutarkastikin. On alkanut niin huolestuttaa tää oma tilanne. Epäilen, että kilppari on liian iso, mutta sitten on tullut mieleen kaikki sydänviat ym. :(

11

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene lääkäriin

      Mene lääkäriin. Ei kukaan voi tietää just sun tilannetta, edes lääkäri, näkemättä sinua ja tutkimatta sinua. Sydänoireet ja suurentunut kilpirauhanen ovat sen verran vakavia, että mars varaamaan aika lääkäriin heti.

      Kilpirauhanen voi suurentua ja tulla sydänoireita niin kilpirauhasen liika- kuin vajaatoiminnan seurauksena. Molempien oireista voit lukea esim. Kilpirauhasliiton sivustolta.

      • aloittaja..kiukkunen

        Minä kyllä olen struumani kanssa lekurin tarkkailussa. Haluan nyt muiden ihmisten kokemuksia näistä asioista. Lääkäri ei tähän osaa vastata, jos hänellä ei tätä ole!!!
        Sitä paitsi ei se lääkäri ole hirveesti lotkauttanut korviaan, vaikka olen puhunut paljonkin kaikesta. Tulossa on kyllä oikein endon aika, mutta halusin tosiaan ihan struumaa sairastavien kokemuksia.


      • Mene lääkäriin
        aloittaja..kiukkunen kirjoitti:

        Minä kyllä olen struumani kanssa lekurin tarkkailussa. Haluan nyt muiden ihmisten kokemuksia näistä asioista. Lääkäri ei tähän osaa vastata, jos hänellä ei tätä ole!!!
        Sitä paitsi ei se lääkäri ole hirveesti lotkauttanut korviaan, vaikka olen puhunut paljonkin kaikesta. Tulossa on kyllä oikein endon aika, mutta halusin tosiaan ihan struumaa sairastavien kokemuksia.

        No kun se struuma voi tulla liika- tai vajaatoiminnasta ja riippuen kummasta on kyse, oireet ovat päinvastaiset! Toisessa hikoilee, toisessa palelee, toisessa maha kuralla, toisessa ummettaa jne.

        Liikatoiminnassa kilpirauhanen leikataan tai radiojoditetaan ennemmin tai myöhemmin, kun taas vajaatoiminnan aiheuttama kilpirauhasen suurentuma häviää Thyroxin-lääkityksen myötä pikku hiljaa. Näillä hengitysvaikeudet helpottuvat.

        Mikä sinun diagnoosisi on? Syötkö Thyroxinia tai liikatoimintalääkettä? Turha kiukutella, jos vastaukset ei tyydytä, kun itse antaa riittämättömät lähtötiedot. Mistä aloituksestasi voi päätellä, että olet lääkärin tarkkailussa? Lääkäri kyllä tuntee struuman (joka voi kasvaa sisäänpäin) oireita, vaikka ei itse potilas olisikaan. Potilailla on vain oma kokemus, lääkäri tuntee niitä lukuisia. Endokrinologi vielä paremmin. On hyvä, että pääset erikoislääkärin tutkimuksiin.

        Mitä tarkoitat ajatuksella sydänvioista? Onko sinulla sydämen tykytyksiä tai muita sydänoireita? Niitä saa niin liika- kuin vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa useammin. Liikatoiminnan parantava leikkaus/radiojoditus johtaa lähes väistämättä vajaatoimintaan ja Thyroxin-lääkitykseen. Hoitotasapaino poistaa tai minimoi sydämen tykytyksiä. Joskus betasalpaajat ovat tarpeen.

        Kun laitat tämän palstan hakuun sanan "struuma" tms., voit löytää ketjuja struuman aiheuttamista hengitysvaikeuksista.


      • Mene lääkäriin kirjoitti:

        No kun se struuma voi tulla liika- tai vajaatoiminnasta ja riippuen kummasta on kyse, oireet ovat päinvastaiset! Toisessa hikoilee, toisessa palelee, toisessa maha kuralla, toisessa ummettaa jne.

        Liikatoiminnassa kilpirauhanen leikataan tai radiojoditetaan ennemmin tai myöhemmin, kun taas vajaatoiminnan aiheuttama kilpirauhasen suurentuma häviää Thyroxin-lääkityksen myötä pikku hiljaa. Näillä hengitysvaikeudet helpottuvat.

        Mikä sinun diagnoosisi on? Syötkö Thyroxinia tai liikatoimintalääkettä? Turha kiukutella, jos vastaukset ei tyydytä, kun itse antaa riittämättömät lähtötiedot. Mistä aloituksestasi voi päätellä, että olet lääkärin tarkkailussa? Lääkäri kyllä tuntee struuman (joka voi kasvaa sisäänpäin) oireita, vaikka ei itse potilas olisikaan. Potilailla on vain oma kokemus, lääkäri tuntee niitä lukuisia. Endokrinologi vielä paremmin. On hyvä, että pääset erikoislääkärin tutkimuksiin.

        Mitä tarkoitat ajatuksella sydänvioista? Onko sinulla sydämen tykytyksiä tai muita sydänoireita? Niitä saa niin liika- kuin vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa useammin. Liikatoiminnan parantava leikkaus/radiojoditus johtaa lähes väistämättä vajaatoimintaan ja Thyroxin-lääkitykseen. Hoitotasapaino poistaa tai minimoi sydämen tykytyksiä. Joskus betasalpaajat ovat tarpeen.

        Kun laitat tämän palstan hakuun sanan "struuma" tms., voit löytää ketjuja struuman aiheuttamista hengitysvaikeuksista.

        Ruokatorven spasmi aiheuttaa myös kummallisen kuristuksen tunteen kurkussa. Vaaraton, mutta kiusallinen. Ajoittain ohi, ajoittain päällä.


      • boxi kirjoitti:

        Ruokatorven spasmi aiheuttaa myös kummallisen kuristuksen tunteen kurkussa. Vaaraton, mutta kiusallinen. Ajoittain ohi, ajoittain päällä.

        Eli läkäriin!


      • aloittaja...........
        Mene lääkäriin kirjoitti:

        No kun se struuma voi tulla liika- tai vajaatoiminnasta ja riippuen kummasta on kyse, oireet ovat päinvastaiset! Toisessa hikoilee, toisessa palelee, toisessa maha kuralla, toisessa ummettaa jne.

        Liikatoiminnassa kilpirauhanen leikataan tai radiojoditetaan ennemmin tai myöhemmin, kun taas vajaatoiminnan aiheuttama kilpirauhasen suurentuma häviää Thyroxin-lääkityksen myötä pikku hiljaa. Näillä hengitysvaikeudet helpottuvat.

        Mikä sinun diagnoosisi on? Syötkö Thyroxinia tai liikatoimintalääkettä? Turha kiukutella, jos vastaukset ei tyydytä, kun itse antaa riittämättömät lähtötiedot. Mistä aloituksestasi voi päätellä, että olet lääkärin tarkkailussa? Lääkäri kyllä tuntee struuman (joka voi kasvaa sisäänpäin) oireita, vaikka ei itse potilas olisikaan. Potilailla on vain oma kokemus, lääkäri tuntee niitä lukuisia. Endokrinologi vielä paremmin. On hyvä, että pääset erikoislääkärin tutkimuksiin.

        Mitä tarkoitat ajatuksella sydänvioista? Onko sinulla sydämen tykytyksiä tai muita sydänoireita? Niitä saa niin liika- kuin vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa useammin. Liikatoiminnan parantava leikkaus/radiojoditus johtaa lähes väistämättä vajaatoimintaan ja Thyroxin-lääkitykseen. Hoitotasapaino poistaa tai minimoi sydämen tykytyksiä. Joskus betasalpaajat ovat tarpeen.

        Kun laitat tämän palstan hakuun sanan "struuma" tms., voit löytää ketjuja struuman aiheuttamista hengitysvaikeuksista.

        Minulla ei ole vajaa- eikä liikatoimintaa. Lääke oli koekäytössä, että kilppari pienenisi, mutta se ei auttanut. Tässä aloituksessa halusin tietää struumaa sairastavien kokemuksia siitä, kun kilpirauhanen alkaa painamaan henkitorvea eli ihan sillai kunnon tietoa oireista, että mitä kaikkea siinä tuli. Noista sydänoireista mainitsin siksi, kun välillä niitäkin tulee, ja olen jotenkin muutenkin uupunut ja väsähtänyt. Ei meinaa enää oikeen jaksaa tehdä mitään. Mukavinta olisi vain jäädä istumaan paikoilleen ja huilia. Siksi tuli tuosta mieleen, että ei kai mulla jotain vikaa ole sydämmessä tai keuhkoissa. :(

        No,nyt on käyty labrassa eri kokeissa ja ens viikolla lääkäri. Kaippa nyt jotain selviää. Postissa kun tuli tuo labralähete, niin ihmettelin kyllä vähän, kun ei ollut ultraa,kun ihan noitten hengitysjuttujen ja satunnaisten nielemisongelmien takia aikaa otettiinkin endolle.


      • aloittaja...........
        boxi kirjoitti:

        Ruokatorven spasmi aiheuttaa myös kummallisen kuristuksen tunteen kurkussa. Vaaraton, mutta kiusallinen. Ajoittain ohi, ajoittain päällä.

        Lukasin tuosta spasmista. Ei taida mulla kyllä sitä olla. Struuma nyt kylläkin ihan oikeasti on, sillä se on jo kolmisen vuotta sitten todettu. Niin, ja olen huomannut, että kun harrastan jotain sellaista liikuntaa missä hengästyy enempi, niin tuosta kilpirauhasen kohdalta alkaa kuristamaan.


      • Anonyymi
        Mene lääkäriin kirjoitti:

        No kun se struuma voi tulla liika- tai vajaatoiminnasta ja riippuen kummasta on kyse, oireet ovat päinvastaiset! Toisessa hikoilee, toisessa palelee, toisessa maha kuralla, toisessa ummettaa jne.

        Liikatoiminnassa kilpirauhanen leikataan tai radiojoditetaan ennemmin tai myöhemmin, kun taas vajaatoiminnan aiheuttama kilpirauhasen suurentuma häviää Thyroxin-lääkityksen myötä pikku hiljaa. Näillä hengitysvaikeudet helpottuvat.

        Mikä sinun diagnoosisi on? Syötkö Thyroxinia tai liikatoimintalääkettä? Turha kiukutella, jos vastaukset ei tyydytä, kun itse antaa riittämättömät lähtötiedot. Mistä aloituksestasi voi päätellä, että olet lääkärin tarkkailussa? Lääkäri kyllä tuntee struuman (joka voi kasvaa sisäänpäin) oireita, vaikka ei itse potilas olisikaan. Potilailla on vain oma kokemus, lääkäri tuntee niitä lukuisia. Endokrinologi vielä paremmin. On hyvä, että pääset erikoislääkärin tutkimuksiin.

        Mitä tarkoitat ajatuksella sydänvioista? Onko sinulla sydämen tykytyksiä tai muita sydänoireita? Niitä saa niin liika- kuin vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa useammin. Liikatoiminnan parantava leikkaus/radiojoditus johtaa lähes väistämättä vajaatoimintaan ja Thyroxin-lääkitykseen. Hoitotasapaino poistaa tai minimoi sydämen tykytyksiä. Joskus betasalpaajat ovat tarpeen.

        Kun laitat tämän palstan hakuun sanan "struuma" tms., voit löytää ketjuja struuman aiheuttamista hengitysvaikeuksista.

        Struuma voi tulla, vaikka kilpirauhanen olisi muuten kunnossa.
        Itsellänikin on struuma, mutta kilppariarvot on aina ihan ok.


    • mulla..

      Hengästy helposti. Oli nyrkin kokonen. Lekuri vikisi.. sanoin puukkoa vaan ja poisti..

      • aloittaja..........

        No tulihan sieltä kanssasisar/velikin vastaamaan. :) Vähän nyt helpotti, kun kerroit, että sinuakin hengästytti.


      • Anonyymi
        aloittaja.......... kirjoitti:

        No tulihan sieltä kanssasisar/velikin vastaamaan. :) Vähän nyt helpotti, kun kerroit, että sinuakin hengästytti.

        Ei kun leikkaus ja Thyroksoni hoito päälle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe