Lääkis vai oikis?

yksvaan96

Olen menossa lukion viimeiselle luokalle ja ajattelin keväällä hakea lääkikseen tai oikikseen. Kumpi on parempi? Haluan rahaa.

16

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhhdhg

      Oikis helpommin selvitettävissä jos vain raha motivoi. Oikikseen siis!

    • varma voittaja

      Lääkiksestä parempi palkka, rento ja stressitön työympäristö ja 100% varma työpaikka.

      • lekuri83

        Lääkärin työ on yksi stressavimmista töistä mitä on olemassa. Rentoa se ei todellankaa ole, mutta palkka on kyllä hyvä.


      • stressin asiantuntij
        lekuri83 kirjoitti:

        Lääkärin työ on yksi stressavimmista töistä mitä on olemassa. Rentoa se ei todellankaa ole, mutta palkka on kyllä hyvä.

        Mitä stressiä siinä muka on kun istuu tekessä selaamassa facebookia ja jakaa kolmen päivän sairaslomia flunssapotilaille?


    • f143efr

      Jos ajatukset pyörii rahan ympärillä, kauppis vois olla hyvä vaihtoehto

    • ffffffffff1

      Lääkikseen pääset paljon paljon varmemmin kuin oikikseen, kunhan olet käynyt kaikki kurssit Fy, Ke ja Bi.

    • köyhä.....

      Itse hakisin lääkikseen, mikäli lahjakkuus riittää. Juristeilla työllisyystilanne on ok, mutta työttömyys tulee kasvamaan lähivuosina.

      Rahan takia kummallekaan alalle kannata lähteä. Tulot ovat nettona joku 2500-4000e=paska palkka.

      • lekuri1

        Mikään muu ala ei ole niin varma työllisyyden suhteen kuin lääkis, Akateemisten työttömyys tulee kasvamaan kaikilla muilla aloilla.


    • rahat oikiksesta

      Jos rahkeet riittävät oikikseen, niin sinne kannattaa mennä.

      Lääkäreitä ei arvosteta ja tilanne tulee pahenemaan.... Lääkäreillä olisi töitä, mutta arvostusta saavat lähinnä kollegoilta.

      • oik...

        Oikiksen/lakimiesuran hyvät puolet:

        opiskelu rentoa ja itsenäistä
        vähän läsnäolopakkoa (pari vuotta joutuu käymään kielten tunneilla kerran viikossa)
        kirjallisuus pääosin suomenkielistä,
        paljon eri työnantajavaihtoehtoja (oikeuslaitos, vankila, yritykset, yhdistykset, kunnat, oma yritys jne.)

        Huonot puolet:

        -luettavaa on paljon, 600-2000s/kk, tosin tenttialueita on nykyään vähän karsittu
        -opiskelu yksinäistä
        -työmarkkinat tulevaisuudessa ei vaikuta kovin hyvältä
        -rivilakimiehen palkka hieman duunaria parempi (3000-5000e/kk)
        -ylitöitä ilman ylityökorvauksia


    • iidahhh

      Mun mielestä lääkärien pitää todellakin rakastaa työtänsä koko sydämellään, ja jos on vaan rahan perässä, ei se ole työhönsä omistautuneisuutta. Oikis on parempi tässä.

    • 778977897

      Rahan perässä ehdottomasti oikikseen. Juristeilla paremmat palkat vähemmällä työllä.

    • vertailua

      Lääkiksen hyvät puolet
      Hyvät opiskelijatoverit ja ilmapiiri
      Oppii käytännön asioita eikä mitään pilipali settiä mitä oikiksessa pakotetaan
      Saa töitä

      Huonot puolet
      -Akat on rumia

      Oikiksen hyvät puolet
      Parempi palkka
      Ura kansanedustajaksi lähtee täältä

      Huonot puolet
      -Turhan paskan opettelu
      -Pelkkiä iniseviä nillittäjiä koko laitos täynnä

      • gsgsgrasgsa

        Lääkiksessä oli hyvä ilmapiiri ehkä joskus 80-luvulla. Ainakin Kuopiossa muiden opiskelijoiden kateellinen kyttääminen ja p.askanjauhanta on pinnalla.


    • mieluummin oikis

      Hae oikikseen. Lääkikseen on tällä hetkellä 18 pääsykoekirjaa, jotka on joka vuosi samat. Oikikseen riittää, että panostat sen kaksi kuukautta. Vähemmän materiaalia ja kaikki samalla viivalla. Luonnontieteet vaatii ymmärtämistä, kun taas oikis on vain ulkolukua eli paljon helpompaa, jollei kiinnosta.

    • 18+14

      Itse asiassa lääkikseen ei ole pääsykoekirjoja lainkaan vaan lukion tiettyjen aineiden oppimäärä riittää.

      Jos lukion kirjoja ryhtyy laskemaan, niin niitä on enemmän, koska lukiossa on rinnakkaisia kirjasarjoja. Mistään et löydä tietoa, minkä kirjasarjojen sisältöön pääsykoe pohjautuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe