Olen kaynyt koeajamassa Jaguar xj6 autoja, 80-luvun alun malleja. Kaikissa tuntuu ohjaus vetävän oikealle. Onko tämä tyypillistä. Ja mitä asialle voi tehdä.
jaguarin ohjaus
3
622
Vastaukset
- Test Driver
Tarkennas, oletko katsomassa SIII:a (1980-1986; ilmeisesti kun puhutaan 80-luvun alusta) vai XJ40:a (1987-1989), jotta tiedetaan, mista puhutaan. Vastaukset kysymyksiisi riippuvat aika lailla mallista.
Ohjaus:
Ei kuulu puoltaa.
Missa olet ajellut? Jaguarin ohjausgeometrinen ratkaisu on sellainen, etta se reagoi herkasti tienpinnan muutoksiin. Jos ajaa kallistetulla tiella pitkan matkaa, on se jopa hieman rasittavaa, kun pitaa ohjauksella "pitaa vastaan". (XJ40)
Puoltamista diagnosoin ensin rengaskulmiin (tarkista renkaiden kuluminen), huonoihin renkaisiin (katso merkki, malli, koko, nopeusluokka, renkaiden ika) ja rengaspaineisiin (vaikutus liki allistyttava).
Myos alustan puslat (SIII) voivat aiheuttaa puoltamista; ja tukivarren laakerit (40).
Tyyppiviat:
lue palstaa ja tsekkaa www.jag-lovers.org
Kilometrit:
Ei omakohtaista kokemusta SIII:sta (XK-moottori), mutta konsensus tuntuu olevan tuossa 160.000-200.000 km tienoilla ja remonttiin.
Kun XJ40 tuli (AJ6-moottori), oli yksi tavoite parempi kestavyys. Puoli miljoonaa menee tavallisilla huolloilla, jos autoa ei ole muuten laiminlyoty. Paljon enemman ajettuja oljya syomattomia yksiloita on pilvin pimein.
Vaihteistot kestavat molemmissa sangen hyvin, tsekkaa etta oljyt on vaihdettu ja etta aania ei kuulu. SIII Borg-Warner on kasittaakseni peruskauraa, ts. helppo korjata, joskin usein kannattamaton -> uusi vaihteisto, ei kohtuuttoman kallis.
40:n ZF4HP22 kestaa, jos oljyt vaihdetaan. Vakiolaatikko, loytyy mm. BMW:sta, Range Roverista jne.- kiinnostunut
Test driverille kiitoksia vastauksista.
- matsu
Asia on niin kuin "Test Driver" toteaa, Jagge tuntee tien kallistuksen ja "puoltaa" kallistuksen suuntaan. Näin tekee myös meikäläisen vanha käyttöauto, Saab 900, jossa ei ole tehostinta. Mielestäni se on hyvän ohjauksen perusasioita. Silloin suoraankin ajettaessa on aina kaikki löysät, ne vähäisetkin, pois ohjauksesta eikä tarvitse ohjata edestakaisin kuin elokuvissa. Jaggen ohjauksesta saa vielä paremman, kun vaihtaa hammastagon vakiona erittäin pehmeät kiinnityskumit kovempiin. Silloin tosin tuntee sormenpäissä kaikki mitä pyörien alla on ja kaikki eivät siitä pidä. Minä pidän. Ei ohjaus saa olla mikään "töppönen", kuten melkein kaikissa nykyautoissa on.
matsu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle
"voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On7049849Suomi on täysin sekaisin
Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-20000104024266Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.
Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja902956Sano vain suoraan, että nyt riittää
ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh432845Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)
Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "2262640Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."
Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb552634- 1521833
Luokatonta toimintaa
Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista691676Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka
minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa141610Maailmankuulu homopingviini on kuollut
Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k61423