jaguarin ohjaus

kiinnostunut

Olen kaynyt koeajamassa Jaguar xj6 autoja, 80-luvun alun malleja. Kaikissa tuntuu ohjaus vetävän oikealle. Onko tämä tyypillistä. Ja mitä asialle voi tehdä.

3

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Test Driver

      Tarkennas, oletko katsomassa SIII:a (1980-1986; ilmeisesti kun puhutaan 80-luvun alusta) vai XJ40:a (1987-1989), jotta tiedetaan, mista puhutaan. Vastaukset kysymyksiisi riippuvat aika lailla mallista.

      Ohjaus:
      Ei kuulu puoltaa.
      Missa olet ajellut? Jaguarin ohjausgeometrinen ratkaisu on sellainen, etta se reagoi herkasti tienpinnan muutoksiin. Jos ajaa kallistetulla tiella pitkan matkaa, on se jopa hieman rasittavaa, kun pitaa ohjauksella "pitaa vastaan". (XJ40)
      Puoltamista diagnosoin ensin rengaskulmiin (tarkista renkaiden kuluminen), huonoihin renkaisiin (katso merkki, malli, koko, nopeusluokka, renkaiden ika) ja rengaspaineisiin (vaikutus liki allistyttava).
      Myos alustan puslat (SIII) voivat aiheuttaa puoltamista; ja tukivarren laakerit (40).

      Tyyppiviat:
      lue palstaa ja tsekkaa www.jag-lovers.org

      Kilometrit:
      Ei omakohtaista kokemusta SIII:sta (XK-moottori), mutta konsensus tuntuu olevan tuossa 160.000-200.000 km tienoilla ja remonttiin.
      Kun XJ40 tuli (AJ6-moottori), oli yksi tavoite parempi kestavyys. Puoli miljoonaa menee tavallisilla huolloilla, jos autoa ei ole muuten laiminlyoty. Paljon enemman ajettuja oljya syomattomia yksiloita on pilvin pimein.

      Vaihteistot kestavat molemmissa sangen hyvin, tsekkaa etta oljyt on vaihdettu ja etta aania ei kuulu. SIII Borg-Warner on kasittaakseni peruskauraa, ts. helppo korjata, joskin usein kannattamaton -> uusi vaihteisto, ei kohtuuttoman kallis.
      40:n ZF4HP22 kestaa, jos oljyt vaihdetaan. Vakiolaatikko, loytyy mm. BMW:sta, Range Roverista jne.

      • kiinnostunut

        Test driverille kiitoksia vastauksista.


    • matsu

      Asia on niin kuin "Test Driver" toteaa, Jagge tuntee tien kallistuksen ja "puoltaa" kallistuksen suuntaan. Näin tekee myös meikäläisen vanha käyttöauto, Saab 900, jossa ei ole tehostinta. Mielestäni se on hyvän ohjauksen perusasioita. Silloin suoraankin ajettaessa on aina kaikki löysät, ne vähäisetkin, pois ohjauksesta eikä tarvitse ohjata edestakaisin kuin elokuvissa. Jaggen ohjauksesta saa vielä paremman, kun vaihtaa hammastagon vakiona erittäin pehmeät kiinnityskumit kovempiin. Silloin tosin tuntee sormenpäissä kaikki mitä pyörien alla on ja kaikki eivät siitä pidä. Minä pidän. Ei ohjaus saa olla mikään "töppönen", kuten melkein kaikissa nykyautoissa on.

      matsu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3424
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2034
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1759
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1547
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1518
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      9
      1401
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1387
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1237
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1165
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      22
      1122
    Aihe