Leikkuujäte

kiitos vastauksesta

Leikatessani nurmikkoa sähkökoneella,jossa on leikkuujätteen kerääjä.Pitäisikö sitä käyttää vai jättää leikkuujäte siihen leikatulle nurmikolle?

6

2636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttäjä

      Riippuu pihasi koosta. Jos omaat pienen pihan ei sitä nurmea tarvitse levittämään alkaa, mutta iso pihaisessa olisi hyvä olla sellainen leikkuri joka silppoo ruohon aivan silpuksi (ei sivulle puhaltava eikä keräävä).

      Omassa pihassa olen huomannut, että nurmikko kasvaa rehevämmin ja tuuheammin kun leikkuri silppoo nurmen silpuksi maahan. Suosittelen kaikille.

    • Niittokone

      Silppuamista mainostetaan keinona vähentää lannoitusta. Pitää kyllä paikkansa..

      .. mutta mutta. Silputtuna ruoho paakkuuntuu väkisinkin ja jää pieninä paakkuina nurmikolle, jolloin nurmikko kuolee paakun alta. Toimiessaankin ja tasaisesti levittyneenä tämä silppu jää nurmikon pohjalle kompostoitumaan ja tukkii luontaisen kaasujenvaihdon maaperän ja ilman välillä.

      Lopputuloksena ilmastointi kärsii, maan Ph laskee ja nurmikko rupeaa sammaloitumaan ja saadaan aikaiseksi perinteinen suomalainen hirvitys jota ei kukaan kehtaa nurmikoksi kutsua.

      Jos tykkäät sammaloituneesta heikkokasvuisesta nurmikosta, niin silppua. Jos tykkään näyttävästä laatunurmikosta, niin kerää jätteet ja lannoita erikseen.

      • eiliiansiisti

        Sä nyt unohdat mikroeliöstön hajoittavan vaikutuksen ja kastematojen mahdin.

        Itse kun leikkaan nurtsin niin kestää korkeintaan pari päivää kun kaikki karike on syöty parempiin suihin. Varsinkin kastarit oikeastaan vetävät katkotut korret maan alle ihan näkyvästi (korret pystyssä maan sisällä) ja samalla nämä kastemadot hoitavat maan ilmastuksen kaivamalla käytäviään ravinnon hakumatkoillaan.

        Syksyisin annan lehtien olla nurmen pinnalla ja säiden salliessa (kuivaa, pikkupakkasta) korkeintaan ajan leikkurilla ne hieman pienemmäksi ja keväällä tästä lehtimasasta ei ole enää jälkeäkään - kastemadot huolehtivat lopusta. Oikeastaan kastareista on haittaa vain jalkineisiin tarttuvan mullan takia, mutta maa on ravinteikasta ja muhevaa.


      • nuukajussi

        Nykyaikainen biosilppuava leikkuri ei jätä paakun paakkua jos terä on terävä ja ruoho leikataan edes jossain määrin riittävän usein.

        Keräävällä leikkurilla sen sijaan saa köyhdytettyä nurmikon kun koko ajan viedään ravinteita pois uohosilpun muodossa eikä pieneliöstöllekään riitä ravintoa. Ja tämän seurauksena maa kovettuu.


    • meillä näin

      leikuujäte kerätään säiliöön ja sitten kompostoitaan samoin lehdet .Kompostimulta levitetään keväällä nurmikolle.

    • pikkuhiljaapiisaa

      Minä taas haluaisin että nurmikkoni muuttuisi sammaloituneeksi. Eipä tartteisi leikata.
      Jotenkin rasittavaa jo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe