Leikkuujäte

kiitos vastauksesta

Leikatessani nurmikkoa sähkökoneella,jossa on leikkuujätteen kerääjä.Pitäisikö sitä käyttää vai jättää leikkuujäte siihen leikatulle nurmikolle?

6

3223

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttäjä

Riippuu pihasi koosta. Jos omaat pienen pihan ei sitä nurmea tarvitse levittämään alkaa, mutta iso pihaisessa olisi hyvä olla sellainen leikkuri joka silppoo ruohon aivan silpuksi (ei sivulle puhaltava eikä keräävä).

Omassa pihassa olen huomannut, että nurmikko kasvaa rehevämmin ja tuuheammin kun leikkuri silppoo nurmen silpuksi maahan. Suosittelen kaikille.

• Niittokone

Silppuamista mainostetaan keinona vähentää lannoitusta. Pitää kyllä paikkansa..

.. mutta mutta. Silputtuna ruoho paakkuuntuu väkisinkin ja jää pieninä paakkuina nurmikolle, jolloin nurmikko kuolee paakun alta. Toimiessaankin ja tasaisesti levittyneenä tämä silppu jää nurmikon pohjalle kompostoitumaan ja tukkii luontaisen kaasujenvaihdon maaperän ja ilman välillä.

Lopputuloksena ilmastointi kärsii, maan Ph laskee ja nurmikko rupeaa sammaloitumaan ja saadaan aikaiseksi perinteinen suomalainen hirvitys jota ei kukaan kehtaa nurmikoksi kutsua.

Jos tykkäät sammaloituneesta heikkokasvuisesta nurmikosta, niin silppua. Jos tykkään näyttävästä laatunurmikosta, niin kerää jätteet ja lannoita erikseen.

• eiliiansiisti

Sä nyt unohdat mikroeliöstön hajoittavan vaikutuksen ja kastematojen mahdin.

Itse kun leikkaan nurtsin niin kestää korkeintaan pari päivää kun kaikki karike on syöty parempiin suihin. Varsinkin kastarit oikeastaan vetävät katkotut korret maan alle ihan näkyvästi (korret pystyssä maan sisällä) ja samalla nämä kastemadot hoitavat maan ilmastuksen kaivamalla käytäviään ravinnon hakumatkoillaan.

Syksyisin annan lehtien olla nurmen pinnalla ja säiden salliessa (kuivaa, pikkupakkasta) korkeintaan ajan leikkurilla ne hieman pienemmäksi ja keväällä tästä lehtimasasta ei ole enää jälkeäkään - kastemadot huolehtivat lopusta. Oikeastaan kastareista on haittaa vain jalkineisiin tarttuvan mullan takia, mutta maa on ravinteikasta ja muhevaa.

• nuukajussi

Nykyaikainen biosilppuava leikkuri ei jätä paakun paakkua jos terä on terävä ja ruoho leikataan edes jossain määrin riittävän usein.

Keräävällä leikkurilla sen sijaan saa köyhdytettyä nurmikon kun koko ajan viedään ravinteita pois uohosilpun muodossa eikä pieneliöstöllekään riitä ravintoa. Ja tämän seurauksena maa kovettuu.

• meillä näin

leikuujäte kerätään säiliöön ja sitten kompostoitaan samoin lehdet .Kompostimulta levitetään keväällä nurmikolle.

• pikkuhiljaapiisaa

Minä taas haluaisin että nurmikkoni muuttuisi sammaloituneeksi. Eipä tartteisi leikata.
      Jotenkin rasittavaa jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3343
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2197
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2148
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1887
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1518
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1329
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      125
      1222
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1200
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1145
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1099
    Aihe