Voidaanko lämmönpudotus (eihän se välttämäti mihinkään putoa kun varaava takka lämmittää) toteuttaa vesikiertoisessa patterilämityksessä seuraavasti.
Talossa on siis varaava takka jota lämittäessä olin ajatellut katkaista kierron pois patteriverkosta, siis kiertovesipumppu kiinni joksikin aikaa. Aiheuttaako tämä mitään ongelmia ?.
Kiertoko pois päältä ?.
17
8060
Vastaukset
- Patu33
Voihan sen pumpun pysäyttää, mutta parempi olisi laittaa säädin sunttiin.
Eikö patteriverkostossa ole mitään automaattista lämpötilan säätöä? Jos ei ole niin kannattaa laittaa. Säädin säätää menoveden lämpötilaa ulkolämpötilan mukaan ja jos laitat sisäanturin takan kanssa samaan huoneeseen, niin se säätää patterit kylmemmälle kun takka lämmittä huonetta.
Itse olen kyllä koknut enneminkin ongelmaksi että sisäanturi reagoi takalla lämmityksee, koska oleskelutilat pysyy oikean lämpöisinä, mutta makuuhuoneet jää kylmiksi.
Ensi talvena olen ajatellut lämmittää enemmän puilla, kun muksut alkaa olla sen ikäisiä että ne osaa itse pysyä peinton alla, eikä pari kolme astetta kylmemmät makuuhuoneet ole ongelma :) Viileässä makuuhuoneessa nukkuu itse asiassa paljon paremmin. - Utelias Savolainen
Kokeilin itse tuota systeemiä "nuukuuksissani" viime syksynä,katkaisin kierron,kun joukkue oli töissä/koulussa.
Fysiikan laithan siinä tulivat voimaan:Lämmin patteri ei ollut enää katkaisemassa kylmän ilman laskeutumista = alkoi villasukkien käyttö!Arvaappas kuuliko joku nimensä?
Parempi ratkaisu taitaa olla,että pudottaa kiertoveden lämpötilaa tavalla tai toisella,näppituntumalla sanoisin 5-10 astetta.
Mutta kyllä sen pudotuksen voi tehdä noinkin.Joku joskus on muuten varoitellut pysäyttelemästä pumppua,kuulemma lyhentää pumpun ikää.Itse en ota kantaa asiaan.- Patu33
Vierivä kivi ei sammaloidu, eikä pyörivä pummppu jämähdä :) Pysäyttelyllä käy ennen pitkää niin että pumppu ei enään lähdekkään pyörimään. Ainahan se pumppu jossain vaiheessa hajoaa, mutta pysäyttelyllä se todennäköisesti jumii aikaisemmin.
- Ouman-EH-80
Olen avannut, herkistänyt -ja rasvannut "shuntin", oli muuten niin tahmea ettei voinut enään nupista säätää. vaihdoin myös o-renkaat ja tiivisteen, jonka kiinnitin silikooniliimalla.
Nyt suntti on niin herkkä että millin siirto voi vaikuttaa jopa kymmenen astetta !
Herkistämistä suosittelen niillekin joilla on pulmia Oumannin kestävyyden kanssa !
Olen ostamassa Ouman EH-80, mutta etukäteen ei ole tietoa kuinka tämä "oomanni" käyttäytyy patteritermostaattien kanssa ?.
Esitteestä ei käy KO. asia ilmi !
Olisiko kenelläkään käytännön kokemusta ? - Patu33
Ouman-EH-80 kirjoitti:
Olen avannut, herkistänyt -ja rasvannut "shuntin", oli muuten niin tahmea ettei voinut enään nupista säätää. vaihdoin myös o-renkaat ja tiivisteen, jonka kiinnitin silikooniliimalla.
Nyt suntti on niin herkkä että millin siirto voi vaikuttaa jopa kymmenen astetta !
Herkistämistä suosittelen niillekin joilla on pulmia Oumannin kestävyyden kanssa !
Olen ostamassa Ouman EH-80, mutta etukäteen ei ole tietoa kuinka tämä "oomanni" käyttäytyy patteritermostaattien kanssa ?.
Esitteestä ei käy KO. asia ilmi !
Olisiko kenelläkään käytännön kokemusta ?Idea on se että säätimen asetuksilla saat patteriverkkoon aina sopivan lämpöistä vettä, joka määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Jos laittaa sisäanturin, niin noilla säädöillä ei ole edes niin väliä, kun veden läpötilaa korjataan sisäanturilla.
Patteritrmostaatin tehtäväksi jää vain huippujen leikkaaminen, eli kun kevät aurinko paistaa sisään niin termari sulkee lämmityksen kyseisestä huoneesta. - hullu
Patu33 kirjoitti:
Vierivä kivi ei sammaloidu, eikä pyörivä pummppu jämähdä :) Pysäyttelyllä käy ennen pitkää niin että pumppu ei enään lähdekkään pyörimään. Ainahan se pumppu jossain vaiheessa hajoaa, mutta pysäyttelyllä se todennäköisesti jumii aikaisemmin.
Vierivä kivi ei sammaloidu.... tai sitten, joo. Tarkoitatteko tosiaan, että pidätte kiertovesipumpun pyörimässä kesät talvet jatkuvasti. Ulkona 38 celsiusta varjossa ja herroilla ei kun pumppu jyrää vettä pattereihin ??
Itselläni on vanha, luultavasti jostain kultaiselta 60 luvulta oleva systeemi, jossa on yksi anturi olohuoneen seinässä, johon asetetaan haluttu lämpötila ja, kun länpötila ylittyy napsahtaa kiertovesipumpulta virta poikki ja pumppu seis. Samassa paketissa on lisäksi kytkin, josta pumpun voi pysäyttää riippumatta huonelämpötilasta. Eli, kun laitan takkaan tulet pysäytän pumpun ja asetan säätimen johonkin 17 asteen hujakoille. Takka kun lakkaa luovuttamasta lämpöä hurahtaa pumppu päälle.
Pysäytelkää vain pumppua huoletta, kyllä se joka tapauksessa ainakin 10-15 vuotta kestää. Tietysti pitää muistaa, jos on märkätilojen vesikiertoisia lattialämmityksiä niin niissä on oltava riittävästi lämpöä aika ajoin kosteuden kurissa pitämiseksi. - suunnittelija
hullu kirjoitti:
Vierivä kivi ei sammaloidu.... tai sitten, joo. Tarkoitatteko tosiaan, että pidätte kiertovesipumpun pyörimässä kesät talvet jatkuvasti. Ulkona 38 celsiusta varjossa ja herroilla ei kun pumppu jyrää vettä pattereihin ??
Itselläni on vanha, luultavasti jostain kultaiselta 60 luvulta oleva systeemi, jossa on yksi anturi olohuoneen seinässä, johon asetetaan haluttu lämpötila ja, kun länpötila ylittyy napsahtaa kiertovesipumpulta virta poikki ja pumppu seis. Samassa paketissa on lisäksi kytkin, josta pumpun voi pysäyttää riippumatta huonelämpötilasta. Eli, kun laitan takkaan tulet pysäytän pumpun ja asetan säätimen johonkin 17 asteen hujakoille. Takka kun lakkaa luovuttamasta lämpöä hurahtaa pumppu päälle.
Pysäytelkää vain pumppua huoletta, kyllä se joka tapauksessa ainakin 10-15 vuotta kestää. Tietysti pitää muistaa, jos on märkätilojen vesikiertoisia lattialämmityksiä niin niissä on oltava riittävästi lämpöä aika ajoin kosteuden kurissa pitämiseksi.Minullakin oli takavuosina tapana sammuttaa kesäisin kiertovesipumppu. Muutamana syksynä jouduin huuhtelemaan kosteiden tilojen lattialämmitysputkiston jämähtäneestä sakasta. Nyttemmin pumppu on päällä kesällä 1-asennossa (säätö 1-3). Lisäksi lattialämmön menopuoli on lähes kiinni, mutta ei ihan. Lämpöä on helteillä aavistuksen verran liikaa, mutta eipä ole tarvinnut putkiakaan huuhdella.
hullu kirjoitti:
Pysäytelkää vain pumppua huoletta, kyllä se joka tapauksessa ainakin 10-15 vuotta kestää. Tietysti pitää muistaa, jos on märkätilojen vesikiertoisia lattialämmityksiä niin niissä on oltava riittävästi lämpöä aika ajoin kosteuden kurissa pitämiseksi.isommissa kiinteistöissä on, ettei kiertovesipumppua pysäytetä lainkaan jämähtämissyystä.
- Ouman EH-80
Patu33 kirjoitti:
Idea on se että säätimen asetuksilla saat patteriverkkoon aina sopivan lämpöistä vettä, joka määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Jos laittaa sisäanturin, niin noilla säädöillä ei ole edes niin väliä, kun veden läpötilaa korjataan sisäanturilla.
Patteritrmostaatin tehtäväksi jää vain huippujen leikkaaminen, eli kun kevät aurinko paistaa sisään niin termari sulkee lämmityksen kyseisestä huoneesta.Kiitos "Patu33":lle, vahvistit omaa epäilystäni termostaattien käyttäytymisestä !
Minulla on myös ollut kiertovesipumppu pois päältä kesäisin !
Olen samaa mieltä että KV-pumppu saisi olla päällä kesäisi ainakin jos pesuh. on vesikiertoinen lattialämmitys !
Olen käyttänyt aina vähäisiä jaksoja, jumiutumisen ehkäisemiseksi!
Kesällä huomasin ensimmäisen kerran käynnistäessäni että pummppu oli jämähtänyt, otin ruuvin pois -ja käänsin sormella akselin päästä nuolen suuntaan pumppu lähti heti pyörimään.
Miksei käämit pala jos pumppu ei pyöri?(onko jokin varmistus) ?
Muuten minun KV-pumppu GRUNDFOS typ.UP20-45 kohistaa min (1) asennossa enemmän kuin max (5 )asennossa, pidän asennossa 3, niin ääni on pienemmpi ?
Kuinka tämä on mahdollista, mielestäni pitäisi olla päinvastoin. Kiertovesipumppu on asennettu kierron loppupäähän, eli kylmemmälle puolelle (kiertääkö vesi oikein päin )? - Patu33
hullu kirjoitti:
Pysäytelkää vain pumppua huoletta, kyllä se joka tapauksessa ainakin 10-15 vuotta kestää. Tietysti pitää muistaa, jos on märkätilojen vesikiertoisia lattialämmityksiä niin niissä on oltava riittävästi lämpöä aika ajoin kosteuden kurissa pitämiseksi.Kyllä minä olen pitänyt veden kierron päällä koko ajan, mutta kesällä siellä kiertää lämmitysverkon vesi ihan ilman että sitä lainkaan lämmitetään.
- Patu33
Ouman EH-80 kirjoitti:
Kiitos "Patu33":lle, vahvistit omaa epäilystäni termostaattien käyttäytymisestä !
Minulla on myös ollut kiertovesipumppu pois päältä kesäisin !
Olen samaa mieltä että KV-pumppu saisi olla päällä kesäisi ainakin jos pesuh. on vesikiertoinen lattialämmitys !
Olen käyttänyt aina vähäisiä jaksoja, jumiutumisen ehkäisemiseksi!
Kesällä huomasin ensimmäisen kerran käynnistäessäni että pummppu oli jämähtänyt, otin ruuvin pois -ja käänsin sormella akselin päästä nuolen suuntaan pumppu lähti heti pyörimään.
Miksei käämit pala jos pumppu ei pyöri?(onko jokin varmistus) ?
Muuten minun KV-pumppu GRUNDFOS typ.UP20-45 kohistaa min (1) asennossa enemmän kuin max (5 )asennossa, pidän asennossa 3, niin ääni on pienemmpi ?
Kuinka tämä on mahdollista, mielestäni pitäisi olla päinvastoin. Kiertovesipumppu on asennettu kierron loppupäähän, eli kylmemmälle puolelle (kiertääkö vesi oikein päin )?Omassa ainakin on pumppu niin päin että se "työtntää" vettä kiertoon ja näin päin ne yleensä on. Miksei se tietysti toimi niinkin päin että pumppu olisi lämmitysverkon toisella puolella. Ehkä noissa vääripäin asennetuissa voisi tulla kovalla kierolla ongelmaksi kavitointi? Kyllä äänen pitäisi olla suurella nopeudella suurmpi.
Kai ne pumput on mitoitettu niin, että ne kestää jumimista palamatta. - Ouman EH-80
Patu33 kirjoitti:
Omassa ainakin on pumppu niin päin että se "työtntää" vettä kiertoon ja näin päin ne yleensä on. Miksei se tietysti toimi niinkin päin että pumppu olisi lämmitysverkon toisella puolella. Ehkä noissa vääripäin asennetuissa voisi tulla kovalla kierolla ongelmaksi kavitointi? Kyllä äänen pitäisi olla suurella nopeudella suurmpi.
Kai ne pumput on mitoitettu niin, että ne kestää jumimista palamatta.Eli minun kiertovesipumppu kuten pannukin on v -77 eikä pumpun moottorissa ole kierrosluvun säädintä (1,2,3), vaan veden virtauksen säädin (1,2,3,4,5) !. Uusimmissa KV -pumpuissa on kierrosluvun säädin.
Minulla I:kös asennossa veden virtausta kuristetaan, saaden aikaiseksi kohinan verkostossa, 3:s asennossa ei ole kohinaa "tsekatkaa" muutkin !
Katselin Termax 17-sarjan, öljykattilan esitettä toimintaperiaate kuvasta (5) käy ilmi että kiertovesipumppu olisi paluuputken kylmässä päässä, lähellä pannua !.
Päätelmäni on että viileämpi vesi rasittaa vähemmän Kv.pumppua, moottoria ja laakereita, kuin kuuma ! - Utelias Savolainen
Ouman EH-80 kirjoitti:
Eli minun kiertovesipumppu kuten pannukin on v -77 eikä pumpun moottorissa ole kierrosluvun säädintä (1,2,3), vaan veden virtauksen säädin (1,2,3,4,5) !. Uusimmissa KV -pumpuissa on kierrosluvun säädin.
Minulla I:kös asennossa veden virtausta kuristetaan, saaden aikaiseksi kohinan verkostossa, 3:s asennossa ei ole kohinaa "tsekatkaa" muutkin !
Katselin Termax 17-sarjan, öljykattilan esitettä toimintaperiaate kuvasta (5) käy ilmi että kiertovesipumppu olisi paluuputken kylmässä päässä, lähellä pannua !.
Päätelmäni on että viileämpi vesi rasittaa vähemmän Kv.pumppua, moottoria ja laakereita, kuin kuuma !Viimmeisessä lauseessasi oleva päätelmä on oikein.
- mtz
Patu33 kirjoitti:
Idea on se että säätimen asetuksilla saat patteriverkkoon aina sopivan lämpöistä vettä, joka määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Jos laittaa sisäanturin, niin noilla säädöillä ei ole edes niin väliä, kun veden läpötilaa korjataan sisäanturilla.
Patteritrmostaatin tehtäväksi jää vain huippujen leikkaaminen, eli kun kevät aurinko paistaa sisään niin termari sulkee lämmityksen kyseisestä huoneesta.ei voi käyttää patteriventtiilien kanssa.Jos ei ole patteriventtiileitä voi käyttää pelkästään sisäanturia.
- zorro
mtz kirjoitti:
ei voi käyttää patteriventtiilien kanssa.Jos ei ole patteriventtiileitä voi käyttää pelkästään sisäanturia.
tottakai voi käyttää,mikä sen estäisi.meillä on ollut jo vuosia sisäanturi ja patteritermarit ja talossa on tasainen lämpö joka huoneessa,termarin avulla voi lämpötilaa pudottaa esim. makuuhuoneissa tai estää ylilämmittäminen tiloissa joita lämmittää esim. aurinko tai uuni ja muu talo pysyy silti tasaisen lämpimänä
- mtz
zorro kirjoitti:
tottakai voi käyttää,mikä sen estäisi.meillä on ollut jo vuosia sisäanturi ja patteritermarit ja talossa on tasainen lämpö joka huoneessa,termarin avulla voi lämpötilaa pudottaa esim. makuuhuoneissa tai estää ylilämmittäminen tiloissa joita lämmittää esim. aurinko tai uuni ja muu talo pysyy silti tasaisen lämpimänä
käyttää sisätermostaattia, muuta sen toiminta on patteritermostaattiventtiilien kanssa vastakkainen
- Patu33
mtz kirjoitti:
käyttää sisätermostaattia, muuta sen toiminta on patteritermostaattiventtiilien kanssa vastakkainen
Nyt olet hakoteillä. Sisäanturin tarkoitus on säätää kiertovedenlämpötila sopivaksi, jolla asunto on jokesenkin oikean lämpöinen ja patteritermostaatin tarkoitus on sulkea patteri jos lämpötila nousee liikaa.
Mitä tarkoitat sillä että "sisätermostaatin" ja patteritermostaatin toiminta on vastakkainen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847