Tulilatva

tulilatvailija

Moi!

Onkos kellään tulilatvaa? Minä sain joskus vuosi sitten tulilatvan, joka oli aivan pieni ja siinä oli punaisia kukkia. Unohdin kukinnan jälkeen koko kasvin ja se oli ulkona. Multa oli täysin kuivettunut ja lehdetkin kellastuneet syksyllä kun sen pelastin ja otin sisälle. Talven aikana siitä kasvoi aika korkea ja olen kastellut sitä silloin tällöin, välillä useammin ja välillä harvemmin, pitänyt ikkunan alla. Nyt kesän tultua olen laittanut sen ulos parvekkeelle suoraan auringonvaloon, ja pidän siellä klo 12-18 välisen ajan. Tarkoituksena on siis saada kukkia pitämällä sitä pimeässä, mutta ilmeisesti pelkkään varjoon laittaminen ei riitä? Olen siis illalla ottanut sisälle ja laittanut seinän viereen.. Pitäisikö olla joku jätesäkki päällä?
Ja mites tuo kastelu? Olen kastellut nyt joka päivä.Multa kerkeää kuivaa päivän aikana.
Sitten vielä kolmas juttu, eli sain joskus keväällä toisen tulilatvan, joka oli ihan ruipelo ja ei ole nyt kolmen kuukauden aikana kasvanut paljoakaan. On vähän epämuodostuneen oloinen :))

6

3028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei riitä pelkkä varjostus, kukka pitäisi olla lähes pilkkopimeässä, säkkipimeässä, niin kuin viittasit jätesäkiin.
      Jos kasvi ehtii kuivua joka päivä kuivaksi, vaihda se isompaan ruukkuun; isompi multatila pitää kasvin paremmin pitempään kosteana.
      --Tai leikkaat kasvin pienemmäksi(vähemmän haihaduttavaa lehdistöä); tulilatva juurtuu helposti, saat noista leikatuista oksista uusia alkuja juurruttamalla ne vaikka ihan vain vesilasissa.
      Ootko kattonu sen uusimman kukan juuria: ota paakku pois potista, jos on hyvät, valkoiset juuret, niin kasvi voi olla vain uuden mullan ja ravinteiden tarpeessa. Onko kasvissa jotain ötököitä, seittiä? Otäkätkin voivat viedä kasvilta voimat, ne saa kyllä sitkeällä saippupesulla pois.
      Jos puska on taas epämuodostuneen näköinen, kirjavat lehdet, nahistuneen oloinen, tms, voihan siinä olla joku kasvitautikin, tai juuressa pesiä joku sieni, minkä takia kasvi ei kasva kunnolla; silloin on mielestäni paras heittää puska kompostiin.

Työniloa!!

• Varsinaisia!

Meillä on ollut lähes kymmenen vuotta tulilatva mökillä. Talvisaikaan siellä on peruslämpö, ehkä viidestä seitsemään astetta. Käyntiväli saattaa pahimpaan aikaan olla pari kuukautta. Yksi ja sama tulilatva on kasvanut aikamoiseksi pöheiköksi, joka kukkii keväällä/alkukesästä. Se saa vettä kesälläkin hyvin satunnaisesti tietysti siitä syystä, että harvoin käydään eikä astia ole altakasteltava. Kasvi taitaa tykätä kylmästä ja pimeästä lepokautena. Joskus se on ollut ikäänkuin kuoleman kielessä, kun on keväämmällä tultu, mutta kappas vain, komistuu vain entisestään. Eipä ihme, että kaupunkioloissa ja kerrostalossa en ole saanut tulilatvaa elämään lapsuuttaan pidemmälle.

• voi voi...

Parilla eurolla saa uuden marketeista, heitä vanha menemään.

• Varsinaisia!

Saahan niitä, mutta ei saa pienen marjapensaan kokoisia....

• kuva ois kiva

Mahtaako kukkasi olla tulilatva, laitappa kuva niin nähdään, en usko että huonekasvi kasvaa marjapensaan kokoiseksi, oot varmaan erehtynyt kukasta.

• Varsinaisia!

Kukka on nyt kolmensadan kilometrin päässä. Ei sitä tyhjässä mökissä nyt kukaan pääse kuvaamaan. Tulilatva se oli, näin sen vastaostettuna. Monet Suomessa huonekasveina pidettävät, jos niitä näkee etelänmatkoilla, ovat ihan toista kokoluokkaa, kun ovat saaneet elää pitkään ja sopivissa oloissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      293
      5118
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      111
      3787
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      31
      3270
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2455
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      67
      2445
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      95
      1650
    7. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      41
      1368
    8. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      28
      1361
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      76
      1353
    10. Kohdataankohan me

Enää koskaan?
      Ikävä
      69
      1079
    Aihe