Onko änkyttäminen huolestuttavaa?

Men men mennään

Eli meidän tytön ensisanat alkoivat tupsahdella 2 vuotiaana.
Nyt 2v4 kk puhuu jo pitkiä 5-6 sanan lauseita, käyttää hienosti myös sanojen eri muotoja "katsomaan, autoja, uimaan, jne"
Puheenkehitys siis tapahtui tuossa 4 kk aikana, ennen 2 vuotta ei tosiaan sanonut sanaakaan, ehkä jotain eläinten ääniä.

Nyt olen huomannut, että tyttö usein änkyttää.
Varsinkin jos oikein tohkeissaan alkaa selittämään niin jää monesti ensimmäiseen sanaan "junnaamaan". Esim "men men men men mennään" jne.

Pitäisikö tästä huolestua vai kuuluuko kehitykseen? Tai liittyykö jotenkin siihen, että oppi paljon lyhyessä ajassa??

4

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyyttrewew

Asian suhteen en ole mikään oppinut ihminen kertomaan, mutta meidän esikoisella oli samaista ongelmaa joskus 2-3 v iässä, mutta se jäi sitten jossain vaiheessa pois. Oppi puhumaan tosi aikaisin, mutta tuossa vaiheessa oli vain niin kiire selostaa kaikkea, että alkoi änkyttämään.

• Tavallista on

Ei ole huolestuttavaa, vaan tuossa iässä aika tavallista. Etenkin nopean puheenkehityksen jälkeen/aikana voi esiintyä änkytystä tai sokellusta. Puheterapiaan kannattaa hakeutua vasta, jos änkytys on kestänyt yli puoli vuotta tai lapsi on jo selkeästi vanhempi (lähellä kouluikää). Ei siis syytä huoleen.

• Men men mennään

Olisko jollain vielä tietoa tuosta änkytyksestä ja junnaamisesta?
      Olen nyt jotenkin alkanut huolestumaan asiasta, ehkä kun olen googlettanut ja lukenut että voi jäädä pysyväksikin?!??

Lapsi siis änkyttänyt vasta noin 3 viikkoa.
      Muuten puhuu ihan selkeästi, mutta jos vähänkään pidempi lause tulossa niin jää hokemaan ensimmäistä tavua tai sanaa.
      Ja varsinkin kun on oikein tohkeissaan.

"Äiti äiti äiti äiti mennään rantaan uimaan"
      Mikä mikä mikä mikä mikä tuolla on?
      Ja tämän tyyppistä.

Pitäisikö minun ottaa yhteyttä johonkin, neuvolaan?
      Vai odotella rauhassa?
      Lapsi on aina herkkis ja itsekriittinen ja mietin että huomaako lapsi itse änkytyksen...

• Tavallista on

Lopetat sen googlaamisen nyt. On harvinaista, että kaksivuotiaan änkytys jäisi pysyväksi. Kuten sanoin, puheterapiaa kannattaa harkita vasta, jos änkytys kestää puolisen vuotta. Voithan soittaa neuvolaan, jospa neuvolan terveydenhoitajan rauhoittelut auttaisivat paremmin. Lapsi (varsinkaan noin nuori) yleensä ei itse häiriinny änkytyksestä, jos aikuinen ei tee asiasta numeroa. Huolehdit nyt ihan turhasta, kannattaa ennemmin iloita lapsen nopeasta puheenkehityksestä. Änkytys on vain sen mukanaan tuoma pieni lieveilmiö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72