Meillä on nyt toden teolla alkanut uhmakausi meidän tytöllä.
Täytyy myöntää etten ihan aina tiedä miten tulisi missäkin tilanteissa toimia.
Tyttö on jo pitkään syönyt itse ja reippaasti.
Nyt vain sotkee ja kiukkuen pyytää minua syöttämään, pitäiskö poistaa pöydästä vaikka ei olisikaan paljoa syönyt?
Sitten on nämä "huomiokitinät" eli kerron aina tytölle ensin "äiti laittaa nyt pyykit kuivumaan, mene sinä leikkimään niin tulen kohta katsomaan". Ennen tämä on toiminut hyvin vaan ei enää. Tyttö vetää kunnon raivarit ja tulee ihan "kimppuun", ei rauhoitu mitenkään ja huuto jatkuu sillonkin kun pyykit on jo laitettu.
Tällöin olen laittanut omaan huoneeseen ja sanonut "olet siellä niin kauan ennen kuin rauhoitut jne. Onko tämä "eristäminen" hyväkeino?
Mitä menetelmiä te muut äidit käytätte kun uhma iskee?:)
2 vuotiaan temppuilut
2
168
Vastaukset
- j5t3hed
Meillä kyllä poistutaan pöydästä, jos ei kahden kiellon jälkeen totella vaan sotketaan tmv. Saapi tulla takaisin, jos aikoo osata hetken miettimisen jälkeen syödä, jos sama jatkuu, tai ei halua enää takaisin, saa olla. Kyllä ne syö silloin, jos on nälkä.
Minä olen huomannut, että noissa tilanteissa, kun äidin on pakko tehdä jotain, ja lapsi vaatii huomiota, on ihan turha lähteä sen jälkeen kiukkuavaa lasta "eristämään". Silloin on viisaampi kiitellä, että jaksoi odottaa hetken ja keksiä jotain pientä yhteistä tekemistä.
Muissa tilanteissa menetelmät vaihtelee. Aina ei se oma pinna riitä olemaan kaikkein fiksuin ja poliittisesti korrektein, pitkäpinnaisin äiti uhmakohtausten keskellä, mutta arki on opettanut, että helpoiten ne menee, kun ei itse provosoidu hommaan mukaan vaan pysyy tyynenä. - Lapsi mukaan hommiin
Ruokapöydässä antaisin varoituksen ja jos kiukkuilu jatkuu, sitten pois pöydästä. Tuo eristäminen lapsen uhmakohtauksen aikana ei ole varsinkaan noin pienen kanssa hyvä idea. Tunteiden voimakkuus voi pelottaa lata itseäänkin, hän kun ei niitä tunteita pysty vielä hallitsemaan. Aikuisen kannattaa pysytellä ainakin lähistöllä ja odottaa, että kohtaus menee ohi. Jos lapsi sallii, lapsen voi myös ottaa syliin. Rauhoittumisen jälkeen sitten keskustellaan asia läpi. Noin pieni ei vielä ymmärrä syy- ja seuraussuhteita sillä tavalla että ymmärtäisi tuollaisen "jäähyttämisen" (huoneeseen eristämisen) idean.
Mikset integroi lasta mukaan kotitöihin? Toki niihin menee silloin hiukan enemmän aikaa, mutta lapsi on yleensä innoissaa kun osaa auttaa jossain. Hän voi ojennella sinulle puhtaat pyykit levitettäväksi tai auttaa ottamaan puhtaita astioita tiskikoneesta. Lapsi saa samalla onnistumisen kokemuksia ja oppii osallistumaan kodin puuhiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944791Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353076Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k522993Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281551Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271252- 471199
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.71016Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu781001Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52989Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981