2 vuotiaan temppuilut

Pitkä pinna

Meillä on nyt toden teolla alkanut uhmakausi meidän tytöllä.
Täytyy myöntää etten ihan aina tiedä miten tulisi missäkin tilanteissa toimia.
Tyttö on jo pitkään syönyt itse ja reippaasti.
Nyt vain sotkee ja kiukkuen pyytää minua syöttämään, pitäiskö poistaa pöydästä vaikka ei olisikaan paljoa syönyt?

Sitten on nämä "huomiokitinät" eli kerron aina tytölle ensin "äiti laittaa nyt pyykit kuivumaan, mene sinä leikkimään niin tulen kohta katsomaan". Ennen tämä on toiminut hyvin vaan ei enää. Tyttö vetää kunnon raivarit ja tulee ihan "kimppuun", ei rauhoitu mitenkään ja huuto jatkuu sillonkin kun pyykit on jo laitettu.
Tällöin olen laittanut omaan huoneeseen ja sanonut "olet siellä niin kauan ennen kuin rauhoitut jne. Onko tämä "eristäminen" hyväkeino?

Mitä menetelmiä te muut äidit käytätte kun uhma iskee?:)

2

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j5t3hed

      Meillä kyllä poistutaan pöydästä, jos ei kahden kiellon jälkeen totella vaan sotketaan tmv. Saapi tulla takaisin, jos aikoo osata hetken miettimisen jälkeen syödä, jos sama jatkuu, tai ei halua enää takaisin, saa olla. Kyllä ne syö silloin, jos on nälkä.

      Minä olen huomannut, että noissa tilanteissa, kun äidin on pakko tehdä jotain, ja lapsi vaatii huomiota, on ihan turha lähteä sen jälkeen kiukkuavaa lasta "eristämään". Silloin on viisaampi kiitellä, että jaksoi odottaa hetken ja keksiä jotain pientä yhteistä tekemistä.

      Muissa tilanteissa menetelmät vaihtelee. Aina ei se oma pinna riitä olemaan kaikkein fiksuin ja poliittisesti korrektein, pitkäpinnaisin äiti uhmakohtausten keskellä, mutta arki on opettanut, että helpoiten ne menee, kun ei itse provosoidu hommaan mukaan vaan pysyy tyynenä.

    • Lapsi mukaan hommiin

      Ruokapöydässä antaisin varoituksen ja jos kiukkuilu jatkuu, sitten pois pöydästä. Tuo eristäminen lapsen uhmakohtauksen aikana ei ole varsinkaan noin pienen kanssa hyvä idea. Tunteiden voimakkuus voi pelottaa lata itseäänkin, hän kun ei niitä tunteita pysty vielä hallitsemaan. Aikuisen kannattaa pysytellä ainakin lähistöllä ja odottaa, että kohtaus menee ohi. Jos lapsi sallii, lapsen voi myös ottaa syliin. Rauhoittumisen jälkeen sitten keskustellaan asia läpi. Noin pieni ei vielä ymmärrä syy- ja seuraussuhteita sillä tavalla että ymmärtäisi tuollaisen "jäähyttämisen" (huoneeseen eristämisen) idean.

      Mikset integroi lasta mukaan kotitöihin? Toki niihin menee silloin hiukan enemmän aikaa, mutta lapsi on yleensä innoissaa kun osaa auttaa jossain. Hän voi ojennella sinulle puhtaat pyykit levitettäväksi tai auttaa ottamaan puhtaita astioita tiskikoneesta. Lapsi saa samalla onnistumisen kokemuksia ja oppii osallistumaan kodin puuhiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe