Ammattipätevyyskortin voimassaolo

Siinäpä kysymys

Monille tulee yllätyksenä ammattipätevyyskorttia anoessa se
tosiasia ettei se ole välttämättä voimassa 5 vuotta vaikka niin
on mainostettu. Se on sidottu ajokortin voimassaoloon.
Jos ajokortti täytyy uusia 3 vuoden kuluttua niin ammattipätevyys-
korttikin on voimassa vain 3 vuotta. Tämä ongelma ei koske
niitä kuljettajia joilla kortti on voimassa kunnes täyttää 70 v.
mutta jos olet tehnyt muutoksia ajokorttiluokkaan tai olet
nuori kuski niin nykyiset kortit on voimassa vain 5 vuotta kerrallaan.
Tämä on asia josta ei ole ollut juurikaan puhetta.
Onko täällä joku viisas joka osaa kertoa miten nämä 2 korttia saadaan
synkronoitua siten,että niiden voimassa olo päättyy yhtäaikaisesti.
Jos olet suorittanut 5 koulutuspäivää ja saat kortin 3 vuotta niin
siirtyvätkö ne 2 päivää seuraavaan korttiin vai menevätkö hukkaan???

25

2660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvostoaikaan

      Minulle ajovarman täti intti,että haluanko varmasti erillisen pätevyyskortin.
      Jos valitsen erillisen kortin niin se on sitten eläkkeelle asti ainoa vaihtoehto.
      Eli suomeksi : en voi vaihtaa siihen toiseen vaihtoehtoon jossa tiedot
      on kirjattu ajokortin taakse. Onko näin tosiaan?????

      • tietäjämiestietäjä

        Noh, kaverilla oli alkujaan merkattu ammattipätevyys ajokorttiin - jotenkin hän sai sen ammattipätevyyttä uusiessaan vaihdettua erilliseen korttiin.


      • kukan asetusta
        tietäjämiestietäjä kirjoitti:

        Noh, kaverilla oli alkujaan merkattu ammattipätevyys ajokorttiin - jotenkin hän sai sen ammattipätevyyttä uusiessaan vaihdettua erilliseen korttiin.

        Täh? Siis onko kaverisi valmistunut linja-autonkuljettajaksi vuodenvaihteessa 2008-2009 vai miksi hän on nyt jo UUSIMASSA ammattipätevyyttä?


    • kouluttaja11

      Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta; tämä nyt siirtymäkaudella siis kuorma-autopuolella 10.9.2019 saakka nyt haetuilla korteilla, 10.9.2014 jälkeen haetuila korteilla 5 vuotta viimeisestä suoritetusta koulutuspäivästä.

      Jos välissä on ajokortin uusintaa; esim iän perusteella tai muilla seikoilla, ei nämä toimet vaikuta ammattipätyevyyden voimassaoloon.

      Myös on täysin mahdollista että, jos nyt on hakenut amp-kortin seuraavalla koulutuskierroksella ottaa ammattipätevyysmerkinnän ajokortin taaaksen erityisehdolla 95 tai päin vastoin. Mitään estettä tälle ei ole olemassa.

    • Totuus esiin

      Erikoista..... työkaveri korotti abc kortin abce-kortiksi viime vuonna.
      Nyt kun hän anoi ammattipätevyyskortin niin se olikin vaan voimassa
      4 vuotta kuten ajokortti. Ajovarman virkailija sanoi ettei ammattipätevyyttä
      voi antaa kuin ajokortin voimassaolon ajaksi. Mikä tässä on nyt se
      lakisääteinen totuus asiassa. Kaverin a-p kortti anottu toukokuussa 2014
      ja voimassa vain 4 vuotta. Pitääkö kaverin ottaa yhteyttä Trafiin?
      Onko nämä rouvat Ajovarmassa varmasti ajan tasalla??

      • TIKI-Kort man

        Ainakin minun kohdalla olivat ylimielisiä ja töykeitä kun Digikorttia
        hain. menin pistämään allekirjoituksen lopuksi kaavakkeeseen.
        Ja niinhän se täti luukulla suuttui ja pisti minut täyttämään
        kaavakkeen uudestaan. Minun olisi pitänyt allekirjoittaa
        hänen kynällään ja hänen valvonnassa. Muuten ei kelpaa.
        Kukaan ei vaan antanut minulle sellaisia ohjeita ennakkoon.
        Ajovarmassa kaikki on mahdollista .


      • lbjhvh,bhkj
        TIKI-Kort man kirjoitti:

        Ainakin minun kohdalla olivat ylimielisiä ja töykeitä kun Digikorttia
        hain. menin pistämään allekirjoituksen lopuksi kaavakkeeseen.
        Ja niinhän se täti luukulla suuttui ja pisti minut täyttämään
        kaavakkeen uudestaan. Minun olisi pitänyt allekirjoittaa
        hänen kynällään ja hänen valvonnassa. Muuten ei kelpaa.
        Kukaan ei vaan antanut minulle sellaisia ohjeita ennakkoon.
        Ajovarmassa kaikki on mahdollista .

        se allekirjoitus siihen ruutuun pitää tehdä tietynlaisella kynällä että tulee korttiin oikein, joten siinä saattaa olla osittain syytä moiseen toimintaan.


      • TIKI-KORT man
        lbjhvh,bhkj kirjoitti:

        se allekirjoitus siihen ruutuun pitää tehdä tietynlaisella kynällä että tulee korttiin oikein, joten siinä saattaa olla osittain syytä moiseen toimintaan.

        hyvä Ibjhvh,bhkj . Ymmärrän kyllä ammattitaitosi asiassa. Pointti on kuitenkin siinä
        kun tämä täti antoi paperin niin hän ei maininnut asiasta mitään vaan pyysi
        täyttämään kaavakkeen. Allekirjoituksesta ei ollut mitään puhetta.


      • hu0h
        TIKI-KORT man kirjoitti:

        hyvä Ibjhvh,bhkj . Ymmärrän kyllä ammattitaitosi asiassa. Pointti on kuitenkin siinä
        kun tämä täti antoi paperin niin hän ei maininnut asiasta mitään vaan pyysi
        täyttämään kaavakkeen. Allekirjoituksesta ei ollut mitään puhetta.

        Muistaakseni siinä lomakkeessa kyllä ihan selvällä suomenkielellä lukee ohjeet siitä allekirjoituksesta. Totta kai joudut täyttämään uuden lomakkeen, jos sotket edellisen.


    • kouluttaja11

      Juu; ammattipätevyyskortti ei voi olla voimassa korttia pidempään, mutta se ammattipätevyys on kyllä voimassa. Eli jos kortti tulee uusittavaksi vaikka 2018, ammattipätevyyskortti päättyy samana päivänä, mutta kun saat ajokortin uusittua voit hakea sen jälkeen uutta ammattipätevyyskorttia, joka tosin on voimassa vaan sen vuoden verran.

      • Totuus esiin

        Hyvä vastaus! Nyt tämäkin asia tuli kaikille selväksi.


    • Jokke Jokeltaja

      Eli tähän vielä lisäisin, että uusikaa sitten se ajokortti jo hyvissä ajoin ennen sen vanhenemista, niin ehditte saada uuden ammattipätevyyskortin siihen ennen vanhan vanhenemista. Tässä täytyy olla tosi tarkkana. Väittävät tosiaan ajovarmassa, että valinta erillisen kortin ja ajokorttimerkinnän välillä olisi lopullinen, mutta uskon, että tähän tulee vielä muutos, itse asiassa aioin itse alkaa ajamaan asiaa nyt kun kun kerran tuli puheeksi.

    • Vastustan

      Rahastusta ja tarttis ne toimistokopin naisetkin mennä jatkokoulutuksiin ,että palvelis edes ystävällisesti. Kyllä se on niin , että autoilijoita viedään kuin pässiä narusta eikä mikään purnaus auta kun suorat housut jalassa näitä työntekijöiden asioita päätetään.

      • Neukku meininki

        Olen kohdannut saman hyvin töykeän palvelun Ajovarmassa luukulla.
        Jos kysyt jotain niin vastaus on hyvin töykeä. Olisiko tämä perua
        vanhasta hyvästä ajasta jolloin kaikki tämä toiminta oli valtion
        virastohommaa. Katsastuksessa tarjotaan nykyään sen kahvia ilmaiseksi.
        Minulla kävi huono säkä digikortin kanssa kun tämä "täti-ihminen"
        unohti lähettää paperini eteenpäin ja odotin 3 viikkoa turhaan kunnes
        rohkenin ja soitin Trafiin suoraan. Sitten kortti tulikin viikossa.
        Ainoa positiivinen asia oli,että sentään pyysivät Ajovarmalta anteeksi
        tapahtunutta.


    • Pätekää vaan

      Kun virkamiehet tekevät virheen niin asialle ei voi mitään, mutta kun tavallinen työläänen tekee pienen virheen hänet tuomitaan ! Itse menetin linja-autokortin virkahenkilön töppäilyjen vuoksi, enkä enkää saa asiaa korjattua ! Kuulemma puolivuotta on max aika kun asian pitää korjata ja yritin monesti asiaa korjata tuloksetta. Tämmöinen maa on suomi.

      • asiasta kiinnostunut

        Kerro, miten sen menetit. Ja mikähän on tuo puoli vuotta.


    • Pettynyt v

      Eipä paljon auta kiinnostus, kun virkamiehet tekevät virheen. Kun kortti tulee lunastaa on kuulemma puolivuotta aikaa ja kun heti yritin asiaa hoitaa ja myös monta kertaa myöhemmin niin lopuksi sanottiin, että 6kk on kulunut kun huomasivat, että kortti todella kuuluis minulle. Kyselin monesta paikasta ja kortin myöntänyt henkilö olisi pystynyt asian hoitaan mutta ei halunnut. Nyt asiasta on kulunut monta vuotta.

      • 8 mm äänruut

        Otan osaa! On käsittämätöntä ,että joku ihminen joka voisi korjata virheen
        jonka on itse aiheuttanut ei halua tehdä sitä. Toisella on ammatti kyseessä
        ja toinen piut paut välittää asiasta. Jos kuulut AKT:n niin liiton lakimiehet
        asialle. Heidän sormet syyhyävät tällaisia tapauksia varten.
        Jos lähdet itse ajamaan asiaa niin voi käydä kalliiksi omalle kukkarolle.


      • elä selitä
        8 mm äänruut kirjoitti:

        Otan osaa! On käsittämätöntä ,että joku ihminen joka voisi korjata virheen
        jonka on itse aiheuttanut ei halua tehdä sitä. Toisella on ammatti kyseessä
        ja toinen piut paut välittää asiasta. Jos kuulut AKT:n niin liiton lakimiehet
        asialle. Heidän sormet syyhyävät tällaisia tapauksia varten.
        Jos lähdet itse ajamaan asiaa niin voi käydä kalliiksi omalle kukkarolle.

        Ei valtiota vastaan oikeutta käydessä tule ikinä maksettavaksi kuin korkeintaan omat oikeudenkäyntikulut. Jos itse asiaansa ajaa, ei ne kovin suuriksi voi kasvaa.


      • Kallista on
        elä selitä kirjoitti:

        Ei valtiota vastaan oikeutta käydessä tule ikinä maksettavaksi kuin korkeintaan omat oikeudenkäyntikulut. Jos itse asiaansa ajaa, ei ne kovin suuriksi voi kasvaa.

        Omat kulut on lähinnä matkakulut oikeustalolle.

        Ja valtiolle voi tulla maksettavaksi 22€


    • Pelleilyä ja rahastu

      Viranomaisille jatkokoulutuksia jotta osaavat hommansa sillä kyll kuskit osaa ajaa jnee.....

      • Feel so good

        Miten se on poijaat.... a-katsastuksessa toimii tämä Ajovarma. Onko ne samaa
        puljua eli ulkomainen sijoitusyhtiö vai onko ajovarman työntekijät edelleen
        valtion virkamiehiä. Eli onko kaksi eri firmaa saman katon alla.


      • nolojen til.mies

        Asiakaspalvelukoulutus olisi paikallaan. Varsinkin kun ihmiset jotka
        saapuvat luukulle tiedustelevat asioita jotka eivät ole niin arkipäiväisiä
        ja päivänselviä. Asiakkaalla on oikeus esittää ns.tyhmiä kysymyksiä
        ilman että tule nolatuksi. Syy kopeaan palveluun johtuukin varmasti siitä
        ettei alalla ole kilpailua. On vaan se yksi Ajovarma tai sitten se nimismies
        jos haluaa ammattipätevyyden suoraan ajokorttiin.


    • Ei kukaan muu

      Toi oli kyllä hyvä otsikko .Kortti on pätevä

    • miksi erilliset

      No eikö se merkintä silloin kannata hakea ajokorttiin, jos ajokortti jo on 5 vuotta voimassaolevaa mallia. Jos molemmat kortit pitää kuitenkin uusia viiden vuoden välein niin silloinhan on se ja sama ottaa ne samaan korttiin. Itsellä ajokortissa lukee voimassaoloa 2049 asti. Eikös ne nykyisellään ole kuitenkin 2033 kaikki menossa vaihtoon. Joka tapauksessa otin erillisen amp-kortin, ettei tarvitse poliisilaitoksella ravata korttia uusimassa, kun katsastuskonttorilla asiointi on paljon helpompaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16388
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      51
      14678
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      377
      9258
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5269
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4512
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      171
      3019
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1810
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1339
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe