Kreikan ahdinko ja turvallisuus

voiddo3

Onko kreikkaan turvallista matkata nyt kun köyhiä ja ahdinkoa on paljon ?
Maalaisjärki sanoo että myös varkaita on paljon ja ihmishenki arvoton.
Oletteko olleet ja oliko kaikki kunnossa ?

23

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreikkafanix

      "Oletteko olleet ....?" Joka päivä lentää kymmniä koneellisia Kreikkaan.

    • kreikkafanitar

      Kreikka on laaja käsite, suuret kaupungin Ateena ja Thessaloniki ovat levottomimmat mutta tuskin suomituristi menee noihin paikkoihin, ei ainakaan rantalomalle. Muutoin pätee samat säännöt omat turvallisuuden suhteen kuin missä muualla tahansa, jopa omassa kotikaupungissa.
      Tervemenoa!

      • Kreikka n.vuosittain

        Thessalonikissa olen ollut kolmesti, tosin jatkanut sitten Halkidikiin. Ja Ateenassa ties kuinka monta kertaa, siellähän on Ateenan riviera aivan kohtuullisen bussimatkan päässä keskustasta, samoinkuin Saronin lahden lähisaaret. Kyllä noissa suomituristeja liikkuu ihan osana rantalomaa.

        Ateenassa taskuvarkaat lienee riesa julkisissa. Monet turistienkin käyttämät bussilinjat ovat usein tupaten täynnä ja rahat ja passi on syytä pitää vaikka kaulapussukassa ja yrittää pitää repuista huolta. Tietyillä alueilla on huumeidenkäyttäjiä tai muuten vaan sekoa porukkaa, etenkin Omonian lähialueilla ja sen huomaa päivälläkin. En ehkä yksin yöllä niihin paikkoihin menisi mutta toisaalta kyllä turistit Ateenassa liikkuu vieä yölläkin ja itse koen kaupungin pääosin turvalliseksi. Mellakat ja mielenosoitukset kannattaa seurata vähän kauempaa, porukka saattaa villiintyä ja kyynelkaasun huuhteluun silmistä menee sitten vettä hyvinkin reippaasti. Ja tästä on omaa kokemusta.

        Ateenan ja Kreikan saarten välillä on kyllä iso kontrasti, saaret on turvallisia kun siellä päätellään että Kreikan ongelmien syypäät löytyy Syntagman reunalta (parlamenttitalo) - ratkokoot itse ongelmansa! Turistit tuo saarille elannon ja ovat turvassa. Suomalaiset ovat Kreikassa edelleenkin hyvämaineista väkeä.


    • paljon nähnyt

      Ei tursitpaikossa ole vaarallista, mutta annan neuvon, ei kannata kailottaa suomea isoon ääneen....

      • kailotus?

        Mitään kieltä ei kannata "kailottaa suureen ääneen", tyhmän kuvanhan siinä antaa itsestään... miksi suomen kielen kailottaminen olis sen kannattamattomampaa kuin vaikka tanskan kailotus? (Arvaan kyllä vastauksesi).


      • Atenisti
        kailotus? kirjoitti:

        Mitään kieltä ei kannata "kailottaa suureen ääneen", tyhmän kuvanhan siinä antaa itsestään... miksi suomen kielen kailottaminen olis sen kannattamattomampaa kuin vaikka tanskan kailotus? (Arvaan kyllä vastauksesi).

        Itse asiassa ei kannata näyttää turistilta ollenkaan koska kaiken maailman rahanpyytelijöitä on taputtelemassa olkapäälle. Itse käytän hieman rähjäisiä kamppeita, kamera ja rahat piilossa T-paidan alla ja joskus huvikseen joku paikallinen lehti kädessä. Kun muutaman päivän olen jossain Ateenassa saanut rusketusta iholle, niin on tultu jo kyselemään suuntia Kreikan kielellä ;-)
        Tosin ehkä epävarmuus on muutenkin häipynyt kun kaupunki on sen verran tuttu että osaisin ehkä neuvoakin kun olisi kieli vaan paremmin hallussa ...


    • faktaa..

      Kreetalla on ollut mielenosoituksia.

    • Tuu-tuu

      Et varmaan ollut kuitenkaan paikalla, kun vihaat Kreetaa.

      • justjoo

        Kreeta on köyhien lomapaikka ja juoopojen, siksikö sinne


    • Reissaa kun voit

      Olen reissanut jo kaksi kertaa Kreikassa tänä vuonna.
      Kolmas reissu syyskuussa odottaa.
      Missä on turvatonta reissata?

      Joku nyt provosoi.
      Kreetalla nyt ainakaan ole mellakoitu, se on varma.
      Pieniä mielenosoituksia voi olla, mutta ei mitään Ateenan kaltaisia..

      Kokoomuksen Lahden puoluekokouksessa on anarkistit liikeellä - onko se mellakointia? Jo on kauheata, Nyt ei voi mennä Lahteen.

    • Meni maku

      Tulin 2vk. sitten Rethymnonin liepeiltä ja kaikkialla oli seinät spray-maalilla töhrittyjä ja roskakasoja ympäriinsä, kesantopeltoja ja kaislaryteikköjä. Saksalaiset ja suomalaiset eivät tunnu olevan suuressa huudossa siellä. Katselin TV:tä ja siellä aamuisin käytiin päivän lehtien etusivut läpi. Eräässäkin kannessa oli piirretty kuva pienistä "urhoollisista" kreikkalaisista jotka Kreikan liput käsissään kävivät suurta Adolf Hitlerin kuvaa vastaan. Joka päivä sieltä tuli kreikkalaisten poliitikkojen kauheaa paasausta, joissa toistuvasti erottuivat kaksi paholaista:"Germania" ja "Finlandia". Matkani oli kolmas Kreetalle, edelliset 80-luvulla, ja tämä sai olla viimeinen. Olimme syyskuussa yhden yön Rodoksella ja sekin on mennyt huonompaan suuntaan, eli Turkin ja Kreikan lomat on nyt minun ja vaimoni osalta lomailtu.Jatkossa keskitymme siistiin ja kauniiseen Baleaarien saariryhmään, tosin nyt syksyllä 3.9. lähdemme Kroatian Cavtatiin, saa nähdä millainen paikka se on. Eivät ole siellä ainakaan ryssineet itse asioitaan, kuten kreikkalaiset.

      • Budgetmatkaaja

        Spray-töhriminen saarilla on aika uusi ilmiö, sotkuisuus ja keskeneräisyys sekä paikkojen vinksallaan olo ovat olleet vallalla ne vajaat 30 vuotta ja liki saman verran reissuja mitä minä Kreikkaan olen tehnyt. Kyllä Finlandialla on ihmisten aivoissa positiivinen kaiku, kansa ja poliitikot puhuvat tutusti vähän eri tavalla ...
        Syksyllä meen katsomaan taas, toivottavasti.

        Kroatiassa kävin viikon viime kuussa, kiertelin paljon autolla ja kävin myös naapurimaassa BiH:ssa. Cavtat on lentokentän vieressä ja sielläkin vietin jonkun tunnin. On fiini, siisti ja kalliimman puoleinen paikka, enempi Italiaa mustuttava mielestäni ja väkeä oli jo toukokuussa enemmän kuin muissa lomakohteissa Dubrovnkia tietysti lukuun ottamatta. Enemmän itse tykkäsin pikkukylistä aivan muutama kilometri Dubrovnikista etelään, jopa hiekkarannan pätkiä löytyi. Kroatiassa matkaisin ilman muuta myös saarille. Kreetan hiekkarantojen tapaisia ei Kroatiasta oikein löydy, ovat vähintään pikkukiveä tai jopa louhikkoa, usein veteen mennään sementtilaituria pitkin. Vesi on todella kirkasta. Mutta Kreikan välittömyys ja tunnelma jollakin tapaa jää puuttumaan vaikka ihmiset on ystävällisiä ja osaavat englantia aika yleisesti.


    • Meni maku

      Ai niin! Olihan siellä hyvääkin. Platanesin turistigetossa(ei sama kuin Platanias) oli hyvä taverna nimeltään Gyros, jossa valtavat annokset, eli ei kannata syödä kreikkalaista salaattia alkuruoaksi, siitäkin tulee lisukkeineen jo täyteen. Tuon minun viikon äkkilähtöni aikana satoi kolme ja puoli päivää vettä, oli tylsää kuluttaa yksinään huoneessa aikaa ja odottaa takaisin Kotkaan pääsyä jossa olisin paljon mieluummin ollut sen viikon. Tai edes Tallinnassa!

      • Giroista ym.

        Kreetan saari on niin iso että ei siellä kannata paikalleen jäädä jos ennusteiden mukaan satelee. Muistan yhden loman kun Plataniaksen tienoilla oli pilvistä, tuulista ja viileetä. Siirryimme puolentoista tunnin bussimatkalla sen takia etelärannikolle, jossa taas helteiden takia piti ekan yön jälkeen vaihtaa kämppää kun ilmastoimattomassa huoneessa ei voinut nukkua! Kreetan pohjois- ja etelärannikot voivat olla ihan eri maailmaa. Siellä etelässä saattavat puhaltaa Saharan kuumat tuulet ja tuoda jopa punaista hiekkaa tullessaan. Tämä vapaus on niitä omatoimisen matkailun etuja, siksi en enää lomillani varaile majoituksia etukäteen. Joskus muinoin mulla oli tapana ottaa äkkilähtöjä ja määrittelemättömiä majoituksia keväällä tai syksyllä, ja olin niihin reissuihin hyvin tyytyväinen. Hinta saattoi olla vain puolet siitä, mitä muut oli samassa hotellissa matkastaan maksaneet ;-)

        Ne parin euron giropitat on täyttäviä, ei niitä paria kappaletta jaksa putkeen syödä. Haasteellista on kunnollisen paikan löytäminen. Myyjät täyttää giropittaa helposti ranskiksilla ja majoneesilla - aineksilla jotka ei siihen alunperin kuulu.


    • Tuli maku

      Huvittavaa luettavaa, keksihän lisää näitä höpö höpö juttuja.

      • Meni maku

        Kerrohan mikä kertomassani on keksittyä höpöhöpöä. Etkö ole itse matkustellut, vai mikä sinua harmittaa? En ole itsekään ammattilainen, mutta ns. etelän lomakohteissa olen ollut:Izmeler, Marmaris, Rodos, Limassol, Kos, Agios Nikolaos, Hersonissos, Rethymnon, Valletta, Palma de Mallorca, Platja de Muro, Puerto de Söller, Torremolinos, Ronda, yhtä en muista, sanottiin Balcon de Europeksi, Malaga, Granada, Funchal, Playa de las Americas, Puerto de la Cruz, Las Palmas, Maspalomas ja Agadir.Muutamissa olen ollut useasti, mutta kerropa mikä Kreetan Adelenen, eli Rethymnonin kertomuksessani oli satua?


      • hei haloo
        Meni maku kirjoitti:

        Kerrohan mikä kertomassani on keksittyä höpöhöpöä. Etkö ole itse matkustellut, vai mikä sinua harmittaa? En ole itsekään ammattilainen, mutta ns. etelän lomakohteissa olen ollut:Izmeler, Marmaris, Rodos, Limassol, Kos, Agios Nikolaos, Hersonissos, Rethymnon, Valletta, Palma de Mallorca, Platja de Muro, Puerto de Söller, Torremolinos, Ronda, yhtä en muista, sanottiin Balcon de Europeksi, Malaga, Granada, Funchal, Playa de las Americas, Puerto de la Cruz, Las Palmas, Maspalomas ja Agadir.Muutamissa olen ollut useasti, mutta kerropa mikä Kreetan Adelenen, eli Rethymnonin kertomuksessani oli satua?

        "Katselin TV:tä ja siellä aamuisin käytiin päivän lehtien etusivut läpi. Eräässäkin kannessa oli piirretty kuva pienistä "urhoollisista" kreikkalaisista jotka Kreikan liput käsissään kävivät suurta Adolf Hitlerin kuvaa vastaan. Joka päivä sieltä tuli kreikkalaisten poliitikkojen kauheaa paasausta, joissa toistuvasti erottuivat kaksi paholaista:"Germania" ja "Finlandia"."

        Ja sinähän kreikan kielen taitoisena ymmärsit mitä niissä ohjelmissa oikeasti puhuttiin ;)


      • είσαι τρελός
        Meni maku kirjoitti:

        Kerrohan mikä kertomassani on keksittyä höpöhöpöä. Etkö ole itse matkustellut, vai mikä sinua harmittaa? En ole itsekään ammattilainen, mutta ns. etelän lomakohteissa olen ollut:Izmeler, Marmaris, Rodos, Limassol, Kos, Agios Nikolaos, Hersonissos, Rethymnon, Valletta, Palma de Mallorca, Platja de Muro, Puerto de Söller, Torremolinos, Ronda, yhtä en muista, sanottiin Balcon de Europeksi, Malaga, Granada, Funchal, Playa de las Americas, Puerto de la Cruz, Las Palmas, Maspalomas ja Agadir.Muutamissa olen ollut useasti, mutta kerropa mikä Kreetan Adelenen, eli Rethymnonin kertomuksessani oli satua?

        Satua on se että väität ettei suomalaisista pidettäisi ja vielä huvittavampi oli sinun juttusi möykkäävistä politikoista, taidat olla oikein kreikan kielen ammattilainen kun tiedät niin hyvin mistä politikot paasasivat.


      • Meni maku
        είσαι τρελός kirjoitti:

        Satua on se että väität ettei suomalaisista pidettäisi ja vielä huvittavampi oli sinun juttusi möykkäävistä politikoista, taidat olla oikein kreikan kielen ammattilainen kun tiedät niin hyvin mistä politikot paasasivat.

        Kerroin vain, että kuumien poliitikkojen puheissa toistuivat sanat suomi ja saksa. Mikä vatun kreikkalaisten perseennuolija sinä mahdat olla, kun ei poikkipuolista sanaa saa näistä loiseläjistä sanoa?


    • Tuli maku

      Mutta et ymmärtänyt mistä puhuivat ja annoit mielikuvituksen laukata, mistä tuollaisia typeryksiä oikein sikiää?

    • lähdössä pian

      Ei Kreikka ole erityisen turvaton. Toki missä maassa tahansa kannattaa välttää mielenosoitukset.

      Olympialaisten jälkeen Ateenaan pesiytyi ikävä piirre, että turistilta yritettiin ravintolassa velottaa ylimääräistä. Kun laskun kieli oli kreikkaa, niin harva laski summia tai muisti, paljollako oli ostanut. Kuitti saattoi olla naapuripöydästä lähteneen seurueen lasku.

      En tiedä, onko tämä törkeä tapa vähentynyt vai lisääntynyt ja onko sen käyttö levinnyt pääkaupungin ulkopuolelle.

      Pääasiassa pidän kreikkalaisia edelleen rehellisinä.

    • voiddo3

      Kiitos vastaajille

      Matka kuitenkin nyt varattu. Eihän ne kreikkalaiset varmaan asunnottominakaan ole yhtä p******* mitä turkkilaiset "normaalissa" olotilassaan.

    • Kreikkafanix

      Valitettavaa, että mikään ei ole kuin ennen. Ei Kreikassa eikä Suomessa. Ensimmäisillä kreikanmatkoilla saattoi melkein uimaan mennessään jättää kukkaronsa rannalle pyyhkeen alle. Sitten tuli rajan yli väkeä Albaniasta ym.. Nyt sen lompakon sisällön tarvitsevat itse kreikkalaisetkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe