Akun varauksen mittaaminen yleismittarilla

IT_ins

Voinko mitata akun varaustilan yleismittarilla? Veneessä on 2kpl 62 ampeerin akkuja. Yleismittarin valitsimessa on virran mittaamista varten valinnat 200y, 2m, 20m ja 200m. Ilmeisesti tulee valita 200, ampeerejahan on yli 20, niinkö? Mustaa mittausjohtoa varten mittarissa on vain yksi liitin mutta plussaa varten kaksi 10A tai sitten toinen jossa on merkintä ”VOmA”. Oletin että 10A liitintä ei saa käyttää 62A mittaamiseen joten käytin sitä toista. Mittari ei kuitenkaan näytä mitään vaikka akku jotenkin moottoria pyörittääkin. Nyt pitäisi tietää onko vika starttimoottorin kytkennöissä vai akussa, mutta mittaustuloksissa ei ole mielestäni mitään järkeä, eihän akku jossa on nolla ampeeria voi antaa yhtään sähköä enää ulos. Mittasinko siis väärin ja vika onkin starttimoottorin johdotuksissa.

22

25868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akkuja käyttänyt

      Kyllä Sinun pitäisi varmaan perehtyä sähkötekniikan perusteisiin aika paljon enemmän mitä nykyisin tiedät (kirjoituksestasi päätellen).

      Jännitettä mittaamalla voit jossain määrin arvioida akun varaustilaa yleismittarilla elikä voltteja mittaat ja suuremmalla kuin 12V mittausalueella,ampeerien mittamisella ei juurikaan ole merkitystä yleismittaria käyttäen jos akun varaustilasta haluat saada tietoa.

      Jännite pitäisi mitata lepotilassa eli ei yhtään virtaa kuluttavaa tai tuottavaa laitetta päälle kytkettynä mukaan lukien aurinkopaneeli (ja tietysti maasähkö/moottorin laturi). Täynnä olevien akkujen jännite on yli 12.7V. 12.0V taitaa olla jo alle puolessa täydestä lataustilasta. Googella löytyy tarkempia tietoja ja karkeaa arviota varten taulukoita lataustila (%) vs. jännite (V).
      Alla lyijyakuille taulukko jotta ei tarvitse turhaan etsiä Taulukosta poistettu vanhaan mittaus tekniikkaan liittyvä ominaispaino jotta ei sotke turhaan ajatuksia. Tärkein numero on helpoin muistaa 12.12 kun akun leppojännite on sillä tasolla on pistettävä akku laturiin.

      Lepojännite Varaustila
      12,72 V n. 100%
      12,54 v n. 85%
      12,36 V n. 70%
      12,12 V n. 50%
      12,00 V n. 40%
      11,82 V n. 25%
      11,64 V n. 10%
      11,04 V n. 0%

    • Lähtekäämme siitä että kysymyksesi ovat vilpittömiä eikä trolleja joita täällä esiintyy vaikka muualle jakaa.

      Haluat siis tietää missä jamassa akkujesi varaustila on. Yleismittarilla se mitataan lepojännitemittauksena, siis jännite-, ei virta-. Annetaan akkujen olla lataamatta ja ilman minkäänlaista kuormitusta mieluiten vuorokausi, kuitenkin vähintään useampi tunti. Otetaan se yleismittari ja laitetaan punainen mittajohto mittarin reikään jossa lukee V ja ohmin symboli omega. Musta johto common-reikään. Valitaan mittauslajiksi valitsimella tasajännite, symboli on V =. Jännitealueeksi tässä tapauksessa 20V. Sitten vaan mitataan akun navoista napajännite. Arvoista on useampiakin taulukoita mutta karkeasti ottaen siinä12,6V:n kantturoissa oleva lukema tarkoittaa melko hyvää arvoa. Löydät kyllä tarkemmat arvot netistä.

      Mainitaanpa vielä että Jännitemittaus tapahtuu aina kytkemällä volttimittari rinnan mitattavaan kohteeseen ja virta(amppeeri)mittaus sarjakytkennässa. Akuissasi oleva merkintä 62Ah tarkoittaa teoreettista kapasiteettia, siis esim. 1A:n virralla 62 tuntia, mutta todellakin vain teoriassa ja silloinkin on tuloksena typötyhjä (syväpurettu) akku.

      Muuten, mittaristasi on todennäköisesti nyt palanut virtamittauspuolen sulake. Suosittelen tutustumaan kirjallisuudesta sähkö- ja mittaustekniikan alkeisiin, tällöin siitä yleismittaristakin on suurempi hyöty. En kenkkuile, vain hyvää tarkoittaen ))))

    • Akunmyyjä

      jos haluaisin selvittää akun kunnon/varaustilan, mittaisin jos mahdollista ominaispainon. Myös jännitteen mittaaminen kenno kerrallaan on parempi
      kuin "napajännitteen" mittaaminen.

      • Olet ihan oikeassa, valitettavasti vain usein nykyakuissa se ei käy suljetun rakenteen takia.


      • mukkelo22
        sepe.teus kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, valitettavasti vain usein nykyakuissa se ei käy suljetun rakenteen takia.

        Mikä se sellainen rinnan tai sarjaanjuttu on?


      • poks...
        mukkelo22 kirjoitti:

        Mikä se sellainen rinnan tai sarjaanjuttu on?

        Jos laitat punaisen johdon napaan ja mustan johdon - napaan, on mittari kytketty rinnan. Jos taas irrotat piuhan ja laitat mittarin siihen väliin, on mittari sarjassa.

        Jos mittaat virta-asteikolla (=A) laittamalla mittajohdot napoihin, muodostaa mittari oikosulun ja sen sulake tai sulakkeet palavat ensi kipinästä. Ne pitää lisäksi korvata tarkoitukseen sopivilla erittäin nopeilla sulakkeilla.

        Jännite(=V) mitataan rinnan suoraan navoista. Jännitemittaus on aika vaaratonta puuhaa, ainakin mittarin kannalta. Mittajohtojen napaisuudellakaan ei oikeastaan ole väliä, nurinpäin mittaamalla lukemaan vain ilmestyy - merkki.


    • Yksinkertainen esimerkki rinnankytkennästä:
      On kaksi 12V:n akkua. Kytketään kummankin navat toisiinsa. Kytketään kummankin -navat toisiinsa. Nyt meillä on akkupaketti jossa jännite on edelleen sama kuin kummassakin akussa erikseen, siis 12V. Kapasiteetti on kasvanut kummankin akun kapasiteetin summan verran. Jos kytketään väärin saadaan räjähtäneet akut ja hapot silmille.

      Sarjakytkentä kahdelle akulle:
      Jätetään toisen akun napa tyhjäksi ja liitetään toisen akun napa tämän ensimmäisen akun - napaan. Nyt meillä on paketti jossa on yksi tyhjä napa ja yksi tyhjä -napa. Kun mitataan jännite näistä tyhjiksi jääneistä navoista saadaan 24V eli jännite on molempien akkujen jännite laskettuna yhteen. Kapasiteetti ei ole kasvanut. Tässäkin on mahdollisuus tyriä ja räjäyttää paikat.

      Kuten tuolla jo mainittiin kannattaisi lukea vähän alan kirjallisuutta ennenkuin rupeaa hommiin jos on maallikko. Vahinkojen välttämiseksi.

    • mukkelo 22

      taitaa olla parempi lukea enemmän kuin "vähän" alan kirjallisuutta.

      nimim. savun hälvettyä...

    • Partaveitsi apinalla

      Onko tullut mieleen, että neuvojen antaminen osaamattomalle on kuin antaisi partaveitsen apinalle? Kun tietoa on vähän, on vaara, että jotkut itsestäänselvyydet jäävät huomiotta.

      Kaikkein suurimmat oikosulut tulevat matalilla jännitteillä ja akut voivat oikeasti räjähtää. 12V ktkennällä saa myös tulipalon aikaiseksi. HAluatko sinä pelepelottoman viereesi satamaan?

      • Jos luet kirjoitukseni huolella, näet että varoitan virhekytkennöistä toistuvasti. Mielestäni on parempi neuvoa tietämätöntä kuin antaa hänen kokeilla ties mitä omin päin. Sellaisiakin tapauksia olen ehtinyt nähdä useampia.


    • magillagorilla

      Partaveitsi apinalla voisi kanssa itse perehtyä oikeinkirjoitusoppaisiin, heh heh

      • umpäripyöreä

        Ei akun kunto selviä sillä kun mitataan akun navoista latausjännite auton käydessä n.14 volttia seisoessa 12 volttia kun niitä ampeereita tarvitaan myös jos niitä ei ole riittävästi niin ei muuta kuin akkukauppaan


    • IT_ins

      Yritin mitata jännitettä mutta mittari näytti sillekin nollaa. Oli niissä akuissa kuitenkin jännitettä kun moottori pyörii startatessa, tosin huonosti. Ilmeisesti mittari on rikki.
      Jännitteen kohottamiseksi kokeilin kytkeä akkujen plus navan miinukseen siten että saisin aikaiseksi kahdesta akusta yhden jossa on korkeampi jännite. Nyt ei sitten jostain syystä enää starttaakaan. Sainkohan jotenkin akut tyhjennettyä samalla kun menin muuttelemaan kytkentää.
      Eli kysytään nyt vielä menikö oikein. Akkujen miinusnavat yhdistävä kaapeli muutetaan siten että toinen pää tulee toisen akun plus kenkään (josta tietenkin irrotetaan moottorille menevä plus johto). Irrotettu plus johto siirretään tyhjäksi jääneeseen plus puolen akkukenkään. Akut on siis tavallaan nyt peräkkäin siten että välissä on plus ja miinus navat yhdistävä kaapeli. Toisesta akusta lähtee plussan jäljelle jääneeltä puolelta kaapeli moottorille ja toisen akun miinuksesta lähtee siis myös tyhjäksi jääneeltä miinukselta kaapeli moottorille.

      • 65yy76yhu

        PunaMustat- Haka 9-3


      • voi ihmetystä

        "Jännitteen kohottamiseksi kokeilin kytkeä akkujen plus navan miinukseen siten että saisin aikaiseksi kahdesta akusta yhden jossa on korkeampi jännite. Nyt ei sitten jostain syystä enää starttaakaan. Sainkohan jotenkin akut tyhjennettyä samalla kun menin muuttelemaan kytkentää."

        Onneksi olkoon, olet ajanut 12 V moottorin startille 24 V jännitettä ja todennäköisesti hajoittanut startin. Ymmärsitkö lainkaan mitä teit ja mitä sepe.teus kirjoitti? Suosittelen ehdottomasti venesähköihin perehtyneen henkilön maksamista käymään veneelläsi.


      • Sormet irti sieltä

        Mittari näyttää nollaa koska olet polttanut ensimmäisissä mittailuissasi mittarin sulakkeen. Virtamittausalueella johdot suoraan akun napoihin -> sulake palaa välittömästi, jos kokeilet sitä johto 10A liitännässä palaa yleensä koko mittari koska niissä 10A liittimissä ei yleensä ole sulaketta (littännän vieressä kenties merkintä "unfused"?).

        Ihan rehellisesti sanottuna, ymmärryksesi sähköistä on niin heikkoa että jätä ne mittailut jollekin toiselle ennenkuin poltat koko veneen. Äläkä missään tapauksessa kokeile mitään kytkentöjen tekemistä tai olemassaolevien kytkentöjen muuttamista.


    • Trallalalaaa

      Jos oletetaan, että tämä ei ole trolli, mikä tässä vaiheessa on aika villi oletus, niin viimeistään savun hälvettyä normaali ihminen alkaisi epäillä jotain hyvin, hyvin pahaa tapahtuneen.

      Toisaalta vanha 6V startti toimi mainiosti 12V akulla kunhan ei startannut liian kauaa. Vanhalla mekaanisella koneella voi selvitä kokeilusta jopa ilman pysyviä vahinkoja, jos akkuja ja merkkivaloja ei lasketa.

      Elektroniikka ei yleensä tuollaisesta tykkää. Pitääkin toivoa, että veneessä on moderni moottori ja elektronikka on tuhannen pullanpäreinä ainakin sihan asti, kunnes veneilykausi päättyy :D

    • Tässä vaiheessa katson parhaaksi lyödä tämän asian osalta hanskat tiskiin. Homma näkyy menevän pelleilyksi.

    • ljdhljkgth

      Älä suotta, ei täällä ole kuin yksi pelleilijä.

      Ja parempi niitä neuvoja on antaa kuin se ettei se pelle peloton saa niitä ja VARMASTI tulee vahinkoa.

      ps. joskus talvipakkasilla laitettiin 12v. traktori aina käyntiin antamalla 24v apuvirtaa isommasta kuormaajasta.

      joku tökkäsi hetkeksi apukaapelin akunkenkää vasten, ja kyllä startti pyörikin!!!

      • ebolaviirus

        Minulla oli aikoinaan pakkasella huonosti käynnistyvä Volvo Amazon. Siihen kun laittoi 2 akkua sarjakytkennällä , niin pyöri aika vinhaan ja lähti auto käyntiin. Tätä tuli harrastettua muutaman kerran eikä mennyt startti rikki.


    • merxari
    • finmar1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe