Kohdunkaulan syöpä

Tähti

Lääkärini soitti minulle papa-koneen tuloksista. Olivat löytäneet jonkin verran solumuutoksia. Sanoi, että minut otetaan seurantaan, 6kk päästä uusi käynti. Sanoi, että tämä voi johtua tulehduksesta. Ja pahimmillaan se voi olla alkava kohdunkaulan syöpä. Puhelimessa minä kuulin vain, että syöpä. Menin aivan lukkoon. En osannut jatkokysyä mitään, olisi vain tehnyt mieli itkeä. Tuollainen diagnoosi on järkytys. Haluaisin mennä uusiin kokeisiin toiseen paikkaan, haluan varmuuden tilanteesta tässä ja nyt että mistä on kyse.

Onko kellään kokemusta?
-aiheuttaako kohdun kaulan syöpä lapsettomuutta, voinko tulla koskaan raskaaksi?

-miten nopeasti syöpä kehittyy, jos nyt on epäily, voiko se olla jo 6kk päästä syöpä?

-voiko tämä tarttua, pitäisikö käyttää kondomia (olen vakituisessa suhteessa)?

-olen hieman ylipainoinen, voinko vaikuttaa syövän edistymiseen laihduttamisella ja totaalisella ruokavalion muutoksella (pullat, karkit, sipsit pois yms.) vielä tässä vaiheessa?

Olen juuri saanut vakituisen työn, en haluaisi luopua siitä syöpähoitojen takia, vaikka ainahan se ei ole haluamisesta kiinni. Minulla on myös lemmikkieläin, minne laitan sen jos joudun jäämään sairaalaan hoitoon (en asu mieheni kanssa yhdessä)?

10

25047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

Nuorilla kohdunkaulan syöpä voi olla ärhäkkä. Kohdunkaulan syöpä aiheuttaa usein sen että kohtu joudutaan poistamaan, silloin lapsia ei voi saada enää. Luulenpa että otat nyt iisisti, sillä tuo solumuutos voi johtua ihan vain vaikka tulehduksesta.

• tintti

Solumuutos ei ole sama asia kuin syöpä. Solumuutoksesta ja esiasteista voi kulua 10-15 vuotta ennekuin syöpä mahdollisesti alkaa..siis jos alkaa...
      Jos 6 kk päästä vielä löytyy solumuutoksia, niin ne poltetaan tai jäädytetään polikliniikalla. Aikaa siihen kuluu saman verran kuin gynellä käyntiin, siitä ei saa sairaslomaa ja seuranta on 3 - 6kk kuluttua. Elikkä silloinkin käydään papakokeessa, ei muuta.
      Solumuutos ei tartu, ei johdu ruokavaliosta, ei ylipainosta. Ainoa juttu, jonka vuoksi niitä löytyy nykyään entistä enemmän nuorilta tytöiltä on liian nuorena aloitettu sukupuolielämä ja lukuistat partnerit.
      Ei sinun tarvitse vielä mitään syöpähoitoja edes ajatella, ei lemmikistä luopumista. Todennäköisesti voisit joutua sairaalaan jonkun muun asian takia, et tämän.
      Tiedän kyllä, että saamasi tieto pelästyttää, mutta siihen ei todellakaan ole mitään aihetta. Sinä ET OLE SAIRASTUNUT SYÖPÄÄN, on löydetty ainoastaan solumuutoksia. Kun nämä solumuutokset tai mahdollisesti löytyvät esiasteet hoidetaan pois ja todetaan kontrollissa kaiken olevan OK, niin sitten kaiken voi unohtaa.
      Tämän jälkeen voit saada lapsia, sikäli kun niitä haluat.
      Tsemmpiä nyt vaan - etsi vaikka netistä tietoa luettavaksesi tästä aiheesta. Yritin lyhykäisyydessä kertoa, mistä on kyse, ja että ei ole syytä masentua.

• kiinalsinen lääketiede

Anteeksi pieni korjaus. Aina ruokavaliolla, ylipainolla ja kaikella muulla kehon ja elimistön tasapainoa liikuttavalla on yhteys kaikkeen ja joka hetki.

• marianne

"Kohdunsuun irtosolunäyte on sangen luotettava menetelmä kohdun kaulaosan syövän ja sen esiasteiden diagnosoimiseksi. Nykyisin PAPA-koe suositellaan otettavaksi kolmen vuoden välein. Otetut näytteet luokitellaan Papanicolaoun alkuperäisen luokituksen mukaan viiteen ryhmään:

Luokka I: normaali löydös
      Luokka II: hyvänlaatuinen, lähinnä tulehduksen aiheuttama solumuutos
      Luokka III: näyte on pahanlaatuisuuden suhteen epäselvä tai lievästi epäilyttävä
      Luokka: IV: näytteessä on soluja, jotka ovat hyvin epäilyttäviä syövän suhteen
      Luokka V: kysymyksessä on suurella todennäköisyydellä syöpä

Luokka II edellyttää uutta irtosolunäytettä muutaman kuukauden (4—6 kk) kuluttua hoidosta. Jos näyte on sijoittunut luokkaan III—V, on gynekologin tehtävä kolposkopia (kohdunsuun mikroskooppitutkimus) ja otettava tarvittaessa koepalat kohdunsuusta ja suoritettava kohdunkaulan kaavinta. "

Sulla ilmeisesti on ollut tuo luokka II, joten eipä ole mitään syytä huoleen. Tuo on aika tavallinenkin löydös.

• Tähti

Kiitos kaikille vastanneille! Olen tässä istunut "koomassa" tovin uutisten jälkeen, pyöritellyt mielessä mitä lääkäri sanoi. Löysin itsekin netistä sen, että kakkosvaiheessa seuranta on vasta n.6kk päästä, eli vielä ei pitäisi olla syytä huoleen, vaikka se ravisuttaa: jos minulla ei pitäisi olla syytä huoleen, miksi lääkäri "puhui epäilyttävillä termeillä" joita en edes enää muista, ja "aavistelin pahinta" eli kysyin mihin tämä pahimmillaan voi johtaa ja hän sanoi että kohdunkaulanSYÖPÄÄN. Ja senhän minä vaan kuulin ja muistan ;)

Kyllä tämä ravisutti, en ole vielä valmis lähtemään. Nyt on korjattava elämäntavat ja otettava tukeva ote maasta, minusta ei päästä ihan näin helpolla eroon ;)

Enkä edes niin nuorena aloittanut seksielämää, olin vajaat 18 kun aloitin sen silloisen vakkaripoikaystävän kanssa, kera kumin. Minulla on ollut 4 seksikumppania tähän ikään mennessä (24) ja yksikään niistä ei ole ollut yhdenillan juttu tms.

Kiitos vastaajille, helpotti kuulla, että nämä ovat "vain" muutoksia ja tosiaan sen yhden artikkelin mukaan III-vaiheessa saisi kutsun lääkärille...Tosin minä olen jääräpää: aion mennä vielä yksityiselle samoihin testeihin. Haluan olla varma, että ollaan menossa vasta vaiheessa II ettei vaan olla hypätty asteelle III. Haluan hoitaa tämän mahdollisimman aikaisessa vaiheessa pois päiväjärjestyksestä! :)

• hymy

minulla oli keskivaikea kohdunkaulan syövän esiaste, ja muista sen ajan järkytyksellä kun lääkäri kertoi sen minulle mutta enemmän minua ihmetyttää terveys-´keskus lääkärini joka ei lähettänyt minua sairaalaan tutkimuksiin vaikka oli 3krt papa 2. minä itse huolissani, menin yksityiselle ja niin tulos oli varma ja sit minulta leikattinn pieni osa pois ja poltettiin nyt kaiken pitäisi olla hyvin käyn joka 4kk pää tarkistuksissa 2 vuoden ajan aina olen käynyt säännöllisesti papassa ja kaikki on ollut ok.

• Huolissaan(ko)

Mitäs tämä luokka 3 tarkoittaa selkokielellä?

• Ninni Anker-Hansen

Luokka III: näyte on pahanlaatuisuuden suhteen epäselvä tai lievästi epäilyttävä

Miten sen tuon selvemmin voi sanoa?

Siskoltani poistettiin kohtu ja munasarjat kohdunkaulan syövän takia. Siitä on nyt
      25 vuotta aikaa, hän oli kolmissakymmenissä silloin, ja täysin parantunut.

• Miimu55

Kerronpa nyt oman kokemukseni, jos joku tänne eksyy tietoa etsimään, niinkuin itse paniikissa googletin.. Luin itse monta surullista tarinaa kohdunkaulan syöpää kärsivistä ja taudin selättäneistä. Halusinkin kirjoittaa tänne positiivisemman kokemuksen tai ainakin tässä vaiheessa se on positiivinen, voi toki vielä muuttuakin :( Eli olen 27 v. ja menin ihan normaaliin papakokeeseen e-pillerien reseptin uusimisen yhteydessä, edellisestä kerrasta oli 3 vuotta aikaa.

Papa luokka oli IV mikä on joidenkin määritelmien mukaan vahva epäily kohdunkaulansyövästä. Gygegologi kuitenkin lohdutti, että nuo papaluokat eivät totuutta ihan kerro ja niistä pitäisi luopua kokonaan. Sain lähetteen kolposkopiaan ja sanottiin, ettei mitään hätää, ihan normaali toimenpide, että ei sieltä varmaan mitään ihmeempiä löydy.

Kolposkopian jälkeen gynegologi soitti ja pyysi käymää vastaanotolla. En päässyt vastaanotolle, joten puhelimessa käytiin tulokset läpi. Näytteessä löytyi vahvaa muutosta ja syövän esiasteita. Lääkärikielellä vahvaa dykaryoosia, vahva epliteelivaurio ja ja dysplasia gravis todennäköinen. Kysyin, että onko mahdollista, että on kohdunkaulansyöpä ja vastaus, että on mahdollista. Sain lähetteen loop eli sähkösilmukka hoitoon, jotta nähdään saadaanko muutosalue pois sen avulla ja onko muutosalueessa syöpää.

Tässä vaiheessa paniikki oli ihan järkyttävä ja meninkin myöhemmin vielä käymään siellä lääkärin vastaanotolla kuuntelemassa kasvotusten uudestaan vastaukset ja kyselemään kaikkia mitä olin miettinyt. Kannattaa kirjoittaa ylös kaikki kysymykset mitkä vaivaa. Odottelu oli kaikista kamalinta ja pelkäsin todella paljon, että kohtu jouduttaisi poistamaan ja, että syöpä on levinnyt.

Loopissa lopulta saatiin poistettua koko muutosalue ja olo oli erittäin helpottunut. :) Siitä 6 kk päästä on sitten kontroliaika, jolloin otetaan taas kolposkopia ja nähdään, onko näyte terve vai muutos uusiutunut. Jännittää kyllä paljon tuo konttoriliaika, eikä malttaisi odottaa noin pitkään. Toivottavasti ei löydy enää mitään. Voimia kaikille, joilla kokemukset on huonompia!

• liian aikaisin lähti

Äidilläni todettiin kohdunkaulan syöpä noin 6 vuotta sitten, hoidot ja leikkaukset kävi läpi ja syöpä saatiin selätettyä. Kuitenkin se uusiuitui vuoden 2011 syksyllä ja vuoden päästä siitä äitini kuoli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe