Lomarahat

petey2

Taas se aika vuodesta, kun tulee lomarahat ainakin suurelle osalle työllisistä.
Mitä meinaatte tehdä. Ajattelin lyhentää velkoja nopeammin, lähinnä asuntolainaa. Pääseepä siitä sitten nopeammin eroon. Muita kohteita?

120

4222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei alle 10%PA

Asuntolainan ennenaikainen lyhentäminen tänäpäivänä selkeetä tyhmyyttä.

Ylimääräinen raha kannattaa sijoittaa, kannattaa käyttää hyväksitunnettua omaisuudenhoitoyritystä.

Ainakin minun lomarahat ovat menossa osaksi sijoitusta.

Kolme vuotta neljästä sijoittaminen tuottaa. Jos haluaa varmempaa pienempää tuottoa, voi katsella suomalaisten ei noteerattujen yritysten osakkeita, joillekkin näistä luvataan kiinteitä kursseja, ja kiinteitä osinkoja.

• Ei lomarahat ole mitään ylimääräistä rahaa vaan osa palkkaa. Ylimääräistä on se, mikä jää yli normaalista elämisestä. Koko kysymyksessä tuntuu paistavan joku kädestä suuhun eläminen.

• Tekninen_Tissi83

Ihmettelen näitä sijoitusneuvoja, koska omasta mielestäni listaamattomien yritysten osakkeet ovat huono sijoituskohde piensijoittajalle. Ensinnäkin arvonmuodostus on todella hankalaa ilman laaja-alista kokemusta arvopaperisijoittamisesta. Lisäksi tällaiset osakkeet eivät yleensä ole kovin likvidejä, tai ainakin voivat muuttua sellaiseksi ennalta-arvaamattomasti. Ennemmin suosittelisin "varmempaa pienempää tuottoa" hakevalle korkosijoittaista vähäriskisiin strukturoituihin tuotteisiin, esimerkiksi vakavaraisen liikkeellelaskijan korkotodistuksiin.

• skitsokki
        okaro kirjoitti:

Ei lomarahat ole mitään ylimääräistä rahaa vaan osa palkkaa. Ylimääräistä on se, mikä jää yli normaalista elämisestä. Koko kysymyksessä tuntuu paistavan joku kädestä suuhun eläminen.

joo ei tuu mitää ylimääräsiä ku koko vuos on menny päi honkii raha ei liiku ni miten tääl työllistäis viel muitaki ja jollei raha liiku ei ihmiset työllisty rikkaat maksaa tavalla tai toisella että veroina sit kaikki työttömyys rahat

• Lomaraha vex

LOMARAHA ON SAIRAS KEKSINTÖ. Ulkomaalaiset aina kummastelevat tätä typerää jäännettä Suomen historiasta.

• Y rittäjä
        Lomaraha vex kirjoitti:

LOMARAHA ON SAIRAS KEKSINTÖ. Ulkomaalaiset aina kummastelevat tätä typerää jäännettä Suomen historiasta.

Aivan, ei anneta työntekijöille rahaa lainkaan niin voidaan myydä tuotteita hieman halvemmalla mutta kenelle, jos palkkaa ei kerran makseta?

Meillä ei ole pulaa työstä, ei raaka-aineista, työntekijöistä, eikä työhaluista.

Ainoa mistä on jatkuva puute on raha, ja sen valmistaminen korollisena velkana on yksityispankkien suurin rikos ihmiskuntaa vastaan.

• *_*
        Lomaraha vex kirjoitti:

Ulkomaalaiset ei kummastele tätä koska monessa Euroopan maassa ons amankaltainen käytäntö. Saksassa annetaan myös yhden kuukauden vastaava palkka. Sinä joka haluat lomarahan vex, tulis tietää, että lomaraha on palkakorotus joka maksetaan kerralla. Näin se aikanaan sovittiin liittojen ja työnantajien kesken sopimuksella. Jos lomaraha otetaan pois, niin se sulautetaan joka kuukautiseen palkanmaksuun. Palkansaajien saama lomaraha auttaa myös kotimaan matkailua, sillä monet käyttävät sen siihen, tai sitten tehdään muita ostoksia. Kannattaisko vielä miettiä mitkä olisivat tulokset. Moni kotimainen yritys elää kesäaikana parhainta aikaa.

Sinä olet sitä tyyppiä joka ajattelee vain itseään ja omaa yritystään, myös sinä ja yrityksesi saa osansa lomarahoista asiakkaana. Vai oletko unohtanut???

• Ylimääräistä
        okaro kirjoitti:

Ei lomarahat ole mitään ylimääräistä rahaa vaan osa palkkaa. Ylimääräistä on se, mikä jää yli normaalista elämisestä. Koko kysymyksessä tuntuu paistavan joku kädestä suuhun eläminen.

Lomarahat on ylimääräistä rahaa. Lomapalkka on sitä "normaalia" palkkaa jota nautitaan lomankin ajan. Lomarahat täysin ylimääräistä sen päälle, eikä koske kaikkia työntekijöitä. Ainoastaan niitä, joiden alan työehtosopimuksessa on sellaisesta sovittu.

• Piensijoittaja ko?

Minä sijoitan lomarahani kaikki sijoitusrahastoon, tai kahteenkin hajauttaen. Samoin olen tehnyt jo pitkään. Samoin sijoitan muutaman satasen joka kuukausi myös palkastani. Nyt on jo omakotitalon hinta kasassa sijoituksissa ja voisin maksaa helposti loput asuntovelat pois, mutta se ei kannata. Sijoituksien tuotto on nimittäin paljon parempi kuin asuntolainan korko! Ja valtio vielä tukee antamalla korkovähennyksen! Suomi on kyllä sijoittajan paratiisi!

• Rahastot rosvoavat

Omaisuudenhoitoyhtiöt ovat ahneita rosvoja. Sitäpaitsi lomarahoja saa säästää ja sijoittaa sata vuotta ennen kuin edes yksiön hinta kasassa.

• toiset saa,toiset ei
        Ylimääräistä kirjoitti:

Lomarahat on ylimääräistä rahaa. Lomapalkka on sitä "normaalia" palkkaa jota nautitaan lomankin ajan. Lomarahat täysin ylimääräistä sen päälle, eikä koske kaikkia työntekijöitä. Ainoastaan niitä, joiden alan työehtosopimuksessa on sellaisesta sovittu.

Niiin, ketkä saa lomarahoja ja ketkä eii...
        Monessa firmassa on kerrottu tänäkin keväänä tarpeesta säästää ja kuinka mahdolliset lomautukset tai irtisanomiset voidaan estää vaihtamalla lomarahat vapaisiin.Mielestäni tuo on kiristämistä ja samalla työntekijän aliarvostamista! Suorastaan ryöstämistä! Kyseisen ihmiset kun tekevät kuitenkin senkin rahan eteen töitä.Se on ikään osa vuosipalkkaa.

Omassa työpaikassanikin oli siis kyseinen "näin vältät EHKÄ lomautuksen" viesti olemassa.Tietysti asia annettiin ymmärtää työantajan suosituksena eikä pakollisena. Loppujen lopuksi, likipitäen kaikki otti.Itse en ottanut, ihan oikeasta omasta rahallisesta tilanteesta missä on tarvetta kyllä kaikelle rahalle minkä saan ja toisaalta, vaikka olisikin ollut löysää en olisi vaihtanut periaatteesta.Mielestäni tälläisillä toimilla koitetaan romuttaa saatuja liittojen neuvottelemia etuja ja heikentää työntekijän asemaa.
        Sitten toisaalta, miksi minun pitäisi kantaa yrityksen hyvinvoinnista huolta millään muulla kuin työpanoksellani. Eihän työantajakaan kanna huolta minun talouteni hyvinvoinnista vaan uhkailee ja kiristää kaikin keinoin.Mahdollisen irtisanominenkaan ei huolestutaisi joten, miksi minunkaan pitäisi huolehtia yrityksen hyvinvoinnnista.

• Ulkomailla asuva
        Lomaraha vex kirjoitti:

Ei kyllä ole pelkästään Suomessa, jossa tätä lomarahaa maksetaan :)

• uudistus
        okaro kirjoitti:

Lomaeahat pitäis lopettaa, se on vanhaaperua ajalta, jolloin lähdettiin työn perässä Ruotsiin. Lomara, silloiselta nimeltään lomaltapaluuraha,jolla yritettiin pitää työvoimasta kiinni.
        Tämä kaikki on historiaa ja se pitäis unohtaa ja lopettaa. Onhan muitakin kummallisuuksia, jäänteitä olemassa mitkä rasittaa yhteiskuntaa, kuten pekkaspäivät.

• Kr. Pennonen

Niin on!

Pidin oman 0,4%:n marginaalin asuntolainani koko laina-ajan lyhentämättömänä ja sovitun ajan päätyttyä maksoin koko höskän pois.

Ehdottivat jatkoia mutta huomattavasti suuremmalla marginaalilla.

• Kr. Pennonen
        uudistus kirjoitti:

Lomaeahat pitäis lopettaa, se on vanhaaperua ajalta, jolloin lähdettiin työn perässä Ruotsiin. Lomara, silloiselta nimeltään lomaltapaluuraha,jolla yritettiin pitää työvoimasta kiinni.
        Tämä kaikki on historiaa ja se pitäis unohtaa ja lopettaa. Onhan muitakin kummallisuuksia, jäänteitä olemassa mitkä rasittaa yhteiskuntaa, kuten pekkaspäivät.

Sekoitat lomarahan ja lomalta paluu rahan!

Paluurahaa alettiin maksaa 70-luvun alkupuolella kun työnantajat pelkäsivät työvoiman loppumista!

Tuon "puutelaulun" olen ehtinyt kuulemaan jo muutamaan kertaan. Koskaan sitä työvoimapulaa ei ole tullut.
        Alakohtaisia vajauksia kyllä on.

• GamerGirl91
        uudistus kirjoitti:

Paluurahalle on tänä päivänä käyttöä. Suomesta ulkomaille tapahtuu aivovuotoa.

Minäkin aion muuttaa Kanadaan kun kaverini tarjos sieltä töitä (olen asunut siellä ennenkin. tämä kaveri on tuttu)

Ainoa miinus on se, että joudun ostamaan juomaveden siellä. Menee 2€ päivässä siihen. D:

• toiset saa,toiset ei
        uudistus kirjoitti:

Ehkäpä jäänettä on myös töiden tekeminen tunnollisesti ja hyvin.Kyllähän ne työt tulee tehtyä hittaamminkin..ja huonommin tehty työ on kuitenkin tehty.

• Itselle sopii
        *_* kirjoitti:

Ulkomaalaiset ei kummastele tätä koska monessa Euroopan maassa ons amankaltainen käytäntö. Saksassa annetaan myös yhden kuukauden vastaava palkka. Sinä joka haluat lomarahan vex, tulis tietää, että lomaraha on palkakorotus joka maksetaan kerralla. Näin se aikanaan sovittiin liittojen ja työnantajien kesken sopimuksella. Jos lomaraha otetaan pois, niin se sulautetaan joka kuukautiseen palkanmaksuun. Palkansaajien saama lomaraha auttaa myös kotimaan matkailua, sillä monet käyttävät sen siihen, tai sitten tehdään muita ostoksia. Kannattaisko vielä miettiä mitkä olisivat tulokset. Moni kotimainen yritys elää kesäaikana parhainta aikaa.

Sinä olet sitä tyyppiä joka ajattelee vain itseään ja omaa yritystään, myös sinä ja yrityksesi saa osansa lomarahoista asiakkaana. Vai oletko unohtanut???

Itse mieluiten sulauttaisin lomarahan joka kuukautiseen palkanmaksuun, jos sellainen vaihtoehto olisi. Se on ainakin omien kulutustapojeni mukaista, sillä itse kulutan suunnilleen saman verran jokainen kuukausi kesä mukaan lukien (matkailenkin mieluiten talvella, kesällä pysyn kotona). Tai itse asiassa minulle kuluu kaikkein VÄHITEN rahaa juuri heinäkuussa, ostoksetkin teen yleensä vasta syksyllä. Jos ylimääräistä rahaa tulee, laitan sen aina suoraan säästöön ja siitä ei käytetä euroakaan. Ja laitan joka tapauksessa muutaman satasen säästöön joka kuukausi, joten en muuna aikana tapahtuvaan tarvitse erillistä lomarahaa, koska se summa on koko ajan säästössä.

Itse kehoitankin usein ihmisiä pistämään koko lomarahan kerralla säästöön/sijoituksiin ( normaali kuukausittainen säästösumma) ja kuvitella, että koko rahaa ei olisi tullutkaan. Näin itse teen.

• Yhteinen etu
        toiset saa,toiset ei kirjoitti:

Monessa firmassa on kerrottu tänäkin keväänä tarpeesta säästää ja kuinka mahdolliset lomautukset tai irtisanomiset voidaan estää vaihtamalla lomarahat vapaisiin.Mielestäni tuo on kiristämistä ja samalla työntekijän aliarvostamista! Suorastaan ryöstämistä! Kyseisen ihmiset kun tekevät kuitenkin senkin rahan eteen töitä.Se on ikään osa vuosipalkkaa.

Omassa työpaikassanikin oli siis kyseinen "näin vältät EHKÄ lomautuksen" viesti olemassa.Tietysti asia annettiin ymmärtää työantajan suosituksena eikä pakollisena. Loppujen lopuksi, likipitäen kaikki otti.Itse en ottanut, ihan oikeasta omasta rahallisesta tilanteesta missä on tarvetta kyllä kaikelle rahalle minkä saan ja toisaalta, vaikka olisikin ollut löysää en olisi vaihtanut periaatteesta.Mielestäni tälläisillä toimilla koitetaan romuttaa saatuja liittojen neuvottelemia etuja ja heikentää työntekijän asemaa.
        Sitten toisaalta, miksi minun pitäisi kantaa yrityksen hyvinvoinnista huolta millään muulla kuin työpanoksellani. Eihän työantajakaan kanna huolta minun talouteni hyvinvoinnista vaan uhkailee ja kiristää kaikin keinoin.Mahdollisen irtisanominenkaan ei huolestutaisi joten, miksi minunkaan pitäisi huolehtia yrityksen hyvinvoinnnista.

Eipä se ihan noinkaan mustavalkoista ole. Pakko on yritysten jostain etsiä - yhdessä työntekijöiden kanssa neuvottelemalla - säästöjä, jos huonosti kerran menee. Muuten ei ole kohta kellään työpaikkaa. Itse ainakin kannan huolta tietysti työpaikkani säilymisestä, ei mulle pelkät yhdet lomarahat riitä.

• toiset saa,toiset ei
        Yhteinen etu kirjoitti:

Eipä se ihan noinkaan mustavalkoista ole. Pakko on yritysten jostain etsiä - yhdessä työntekijöiden kanssa neuvottelemalla - säästöjä, jos huonosti kerran menee. Muuten ei ole kohta kellään työpaikkaa. Itse ainakin kannan huolta tietysti työpaikkani säilymisestä, ei mulle pelkät yhdet lomarahat riitä.

"Eipä se ihan noinkaan mustavalkoista ole. Pakko on yritysten jostain etsiä - yhdessä työntekijöiden kanssa neuvottelemalla - säästöjä, jos huonosti kerran menee. Muuten ei ole kohta kellään työpaikkaa. Itse ainakin kannan huolta tietysti työpaikkani säilymisestä, ei mulle pelkät yhdet lomarahat riitä. "

Ensinnäkin, on eriasia neuvotella ja kiristää uhkailulla.Kyllä, jos joku haluaa ottaa lomarahavapaita niin minun puolestani MUTTA (!) sen tulee olla VAPAAEHTOISTA!
        Edes vahvat suositukset yms. eivät ole sallittuja.

Toisekseen, kyseinen asia on just tasan noin mustavalkoinen. Sinä, olet työtekijä joka elättää itsensä tekemällä töitä.Yritykset ovat työnantajia jotka saavat sinun työpanoksesi hyödyn.Työnantajan tehtävänä on kantaa vastuuriskistä.Joskus menee todella hyvin, joskus ihan ok ja joskus vedetään prsenettoa. Ja tämä yritysten liiketoiminta idea ollut aikoinaan.On hyväksytty että huonostikkin joskus menee ja rahaa on laitettu säästöön.Tänäpäivänä taas varsinkien isojen pörssiyhtiöden kuvitelma on että kasvua tulee kasvun perään.Jolleii tule niin potkitaan jengiä pihalle!

Kolmanneksi, jos todellakin noin ajattelet että isojakin pörssiyhtiötä pitää ymmärtää ja että lomarahoista voit joustaa niin joustaisitko myös palkasta..sanotaako vaikka 5 tai 10 prosenttia jos työantajasi sanoisi että nyt tarvitaan työtekijöiden talkoot, olisitko valmis joustamaan ihan myötätunnnosta ja pelosta että saat kenkää?
        Itse en olisi.Se että jos todellakin menee niin huonosti, että minut pitää saneerata ulos niin sitten niin.Kirjekuori käteen ja kortistoon.
        Ja kyse on ajatuksesta missä työtekijäkin on ihminen joka ansaitsee oikeanlaisen korvauksen tekemästäään työstään.Kyse on siis ennenkaikkea työtekijän oikeuksista ja vastalauseesta kapitalisoituvaa markkintaloutta vastaan.

• Yhteinen etu

"Eipä se ihan noinkaan mustavalkoista ole. Pakko on yritysten jostain etsiä - yhdessä työntekijöiden kanssa neuvottelemalla - säästöjä, jos huonosti kerran menee. Muuten ei ole kohta kellään työpaikkaa. Itse ainakin kannan huolta tietysti työpaikkani säilymisestä, ei mulle pelkät yhdet lomarahat riitä. "

Ensinnäkin, on eriasia neuvotella ja kiristää uhkailulla.Kyllä, jos joku haluaa ottaa lomarahavapaita niin minun puolestani MUTTA (!) sen tulee olla VAPAAEHTOISTA!
        Edes vahvat suositukset yms. eivät ole sallittuja.

Toisekseen, kyseinen asia on just tasan noin mustavalkoinen. Sinä, olet työtekijä joka elättää itsensä tekemällä töitä.Yritykset ovat työnantajia jotka saavat sinun työpanoksesi hyödyn.Työnantajan tehtävänä on kantaa vastuuriskistä.Joskus menee todella hyvin, joskus ihan ok ja joskus vedetään prsenettoa. Ja tämä yritysten liiketoiminta idea ollut aikoinaan.On hyväksytty että huonostikkin joskus menee ja rahaa on laitettu säästöön.Tänäpäivänä taas varsinkien isojen pörssiyhtiöden kuvitelma on että kasvua tulee kasvun perään.Jolleii tule niin potkitaan jengiä pihalle!

Kolmanneksi, jos todellakin noin ajattelet että isojakin pörssiyhtiötä pitää ymmärtää ja että lomarahoista voit joustaa niin joustaisitko myös palkasta..sanotaako vaikka 5 tai 10 prosenttia jos työantajasi sanoisi että nyt tarvitaan työtekijöiden talkoot, olisitko valmis joustamaan ihan myötätunnnosta ja pelosta että saat kenkää?
        Itse en olisi.Se että jos todellakin menee niin huonosti, että minut pitää saneerata ulos niin sitten niin.Kirjekuori käteen ja kortistoon.
        Ja kyse on ajatuksesta missä työtekijäkin on ihminen joka ansaitsee oikeanlaisen korvauksen tekemästäään työstään.Kyse on siis ennenkaikkea työtekijän oikeuksista ja vastalauseesta kapitalisoituvaa markkintaloutta vastaan.

Vapaaehtoistahan se on teidänkin firmassa ollut, sinä itse et kertomasi mukaan vaihtanut lomarahoja vapaisiin. Eikö se ole hyvä, että annetaan mahdollisuus valinnanvapauteen? Monet haluaa nimenomaan vapaa-aikaa enemmän.

Kyllä minä ymmärrän kaikenkokoisia firmoja, että ne kilpailee globaaleilla markkinoilla eikä kaikkeja riskejä pysty itse hallitsemaan. Suomessa ay-liike on ulosmitannut työpaikkoja tyhmällä joustamattomuudellaan, jota sinäkin edustat. Ei ole muuta hyvinvointia kuin mitä työstä tulee, vaikka muutamat näyttävät luottavan ansiosidonnaiseen ja muihin etuuksiin - joita tullaan vielä tässä kv. kilpailussa Suomestakin karsimaan.

Tämä ei nyt tarkoita sitä, että pitäisi kaikista eduista luopua. Mustavalkoinen ajattelu kuitenkin maalaa kenet tahansa nurkkaan. Yhdessä pitää etsiä ratkaisuja. Loppujen lopuksi firman etu on työntekijänkin etu. Ja se oikeanlainen korvaus tehdystä työstä (josta puhut) on todellakin vain se, mikä markkinoilla ollaan valmiita maksamaan. Ei mikään kolmikannassa sovittu summa tai omasta mielestäsi sopiva summa vaan se, miten firman tuote maailmalla siihen hintaan käy kaupaksi. Jos kilpailet kiinalaisen työntekijän kanssa, niin suhteuta siihen.

• Tihkuu vähän
        GamerGirl91 kirjoitti:

Paluurahalle on tänä päivänä käyttöä. Suomesta ulkomaille tapahtuu aivovuotoa.

Minäkin aion muuttaa Kanadaan kun kaverini tarjos sieltä töitä (olen asunut siellä ennenkin. tämä kaveri on tuttu)

Ainoa miinus on se, että joudun ostamaan juomaveden siellä. Menee 2€ päivässä siihen. D:

Tämän tason aivovuoto ei vaikuta vielä kovin vaaralliselta.

• toiset saa,toiset ei
        Yhteinen etu kirjoitti:

Vapaaehtoistahan se on teidänkin firmassa ollut, sinä itse et kertomasi mukaan vaihtanut lomarahoja vapaisiin. Eikö se ole hyvä, että annetaan mahdollisuus valinnanvapauteen? Monet haluaa nimenomaan vapaa-aikaa enemmän.

Kyllä minä ymmärrän kaikenkokoisia firmoja, että ne kilpailee globaaleilla markkinoilla eikä kaikkeja riskejä pysty itse hallitsemaan. Suomessa ay-liike on ulosmitannut työpaikkoja tyhmällä joustamattomuudellaan, jota sinäkin edustat. Ei ole muuta hyvinvointia kuin mitä työstä tulee, vaikka muutamat näyttävät luottavan ansiosidonnaiseen ja muihin etuuksiin - joita tullaan vielä tässä kv. kilpailussa Suomestakin karsimaan.

Tämä ei nyt tarkoita sitä, että pitäisi kaikista eduista luopua. Mustavalkoinen ajattelu kuitenkin maalaa kenet tahansa nurkkaan. Yhdessä pitää etsiä ratkaisuja. Loppujen lopuksi firman etu on työntekijänkin etu. Ja se oikeanlainen korvaus tehdystä työstä (josta puhut) on todellakin vain se, mikä markkinoilla ollaan valmiita maksamaan. Ei mikään kolmikannassa sovittu summa tai omasta mielestäsi sopiva summa vaan se, miten firman tuote maailmalla siihen hintaan käy kaupaksi. Jos kilpailet kiinalaisen työntekijän kanssa, niin suhteuta siihen.

" Vapaaehtoistahan se on teidänkin firmassa ollut, sinä itse et kertomasi mukaan vaihtanut lomarahoja vapaisiin. "

Kyllä, hyvä asia kun se on OIKEASTI vapaaehtoista.EI niin että esimies kertoo painokkaasti useaan kertaan että tämä on virallinen suositus.Lopulta meidät jotka ei otettu sitä, otettiin samaan tilaan keskustelemaan miksi emme ota... vapaaehtoinen ja "vapaaehtoinen.

"Kyllä minä ymmärrän kaikenkokoisia firmoja, että ne kilpailee globaaleilla markkinoilla eikä kaikkeja riskejä pysty itse hallitsemaan. Suomessa ay-liike on ulosmitannut työpaikkoja tyhmällä joustamattomuudellaan, jota sinäkin edustat."

Niin, edelleenkin... eikö yritys ole yritys.Se on riski bisnestä.Siinä omistajat johtajat käärivät rahaa tai sitten häviävät sitä.Sinä et ole oikeutettu noihin tuloihin vaan vain ja ainoastaan omaan palkkaasi.Joten, se joka tekee tulot kantaa myös vastuun.
        Se että jos yritys ei ole kannattava on sitten surullinen juttu.Itse en kuitenkaan voi sietää ikuista valitusta mitenkä Suomalainen on kallis työtekijä.
        Se oikeastaan mikä Suomessa on kallista, on johtajat ja heidän bonuksensa.Siiinä missä työntekijä lomautetaan tai irtisanotaan, ei vaikuta johtajien palkkoihin lainkaaan.Onko tämä sinusta hyvää johtamista.. potki ihmisiä ja kääri itse rahat taskuusi??Haisee mielestäni rankalle kapitalismille! Ja kerro toki, jos tiedät Suomessa yhdenkin pörssiyhtiön jossa johtajat on jättäneeet rahaa vastaanottamatta, solidaarisuudesta työtekijöitä kohtaan.

Ja AY-liike... jollei tätä olisi, et sinäkään elläisi lähellekkään nykyisenlaista elämää.Työtekijöille olisi kerrottu jo ajat sitten mitenkä ei ole varaa maksaa enempää palkkaa.Turha kuvitella etteikö tätä tehtäisi tai että oikeasti työntekijää arvostettaisiin... työtekijä on vain vain työtekijä.Ei sen enempää.

Ja oletko muuten miettinyt mitenkä kyseiset palkanlaskun vaikuttaisivat kansantalouteen.Jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa, ei meidän yhteiskuntakaan voi hyvin.Lopulta homma ajautuisi yksityistämiseen ja Suomesta tulisi pieni jenkkillä missä jokainen kantaa oikeasti aivan kaikesta vastuun itsellään.Ei hyvä.

• jotakin realismia

Et sinä voi sijoittajaa alkaa leikkimään, jos sinulla on velkaa, sinä olet silloin muiden sijoittajien kohde!

Maksa velkasi ensin pois, ettei korttitalo kaadu kokonaan.

• tehdastyöläinen

" Vapaaehtoistahan se on teidänkin firmassa ollut, sinä itse et kertomasi mukaan vaihtanut lomarahoja vapaisiin. "

Kyllä, hyvä asia kun se on OIKEASTI vapaaehtoista.EI niin että esimies kertoo painokkaasti useaan kertaan että tämä on virallinen suositus.Lopulta meidät jotka ei otettu sitä, otettiin samaan tilaan keskustelemaan miksi emme ota... vapaaehtoinen ja "vapaaehtoinen.

"Kyllä minä ymmärrän kaikenkokoisia firmoja, että ne kilpailee globaaleilla markkinoilla eikä kaikkeja riskejä pysty itse hallitsemaan. Suomessa ay-liike on ulosmitannut työpaikkoja tyhmällä joustamattomuudellaan, jota sinäkin edustat."

Niin, edelleenkin... eikö yritys ole yritys.Se on riski bisnestä.Siinä omistajat johtajat käärivät rahaa tai sitten häviävät sitä.Sinä et ole oikeutettu noihin tuloihin vaan vain ja ainoastaan omaan palkkaasi.Joten, se joka tekee tulot kantaa myös vastuun.
        Se että jos yritys ei ole kannattava on sitten surullinen juttu.Itse en kuitenkaan voi sietää ikuista valitusta mitenkä Suomalainen on kallis työtekijä.
        Se oikeastaan mikä Suomessa on kallista, on johtajat ja heidän bonuksensa.Siiinä missä työntekijä lomautetaan tai irtisanotaan, ei vaikuta johtajien palkkoihin lainkaaan.Onko tämä sinusta hyvää johtamista.. potki ihmisiä ja kääri itse rahat taskuusi??Haisee mielestäni rankalle kapitalismille! Ja kerro toki, jos tiedät Suomessa yhdenkin pörssiyhtiön jossa johtajat on jättäneeet rahaa vastaanottamatta, solidaarisuudesta työtekijöitä kohtaan.

Ja AY-liike... jollei tätä olisi, et sinäkään elläisi lähellekkään nykyisenlaista elämää.Työtekijöille olisi kerrottu jo ajat sitten mitenkä ei ole varaa maksaa enempää palkkaa.Turha kuvitella etteikö tätä tehtäisi tai että oikeasti työntekijää arvostettaisiin... työtekijä on vain vain työtekijä.Ei sen enempää.

Ja oletko muuten miettinyt mitenkä kyseiset palkanlaskun vaikuttaisivat kansantalouteen.Jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa, ei meidän yhteiskuntakaan voi hyvin.Lopulta homma ajautuisi yksityistämiseen ja Suomesta tulisi pieni jenkkillä missä jokainen kantaa oikeasti aivan kaikesta vastuun itsellään.Ei hyvä.

Asiallista tekstiä. Itsekään en ottaisi lomarahoja vapaana. Jos vaihtoehtona on lomautus niin siitä vaan. Karenssin jälkeen liiton korvaukset ja mikä parasta niin lomarahat on kuitenkin saatu työnantajalta. Kun uutisoidaan että ostovoima on kasvanut niin en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Toistakymmentä vuotta samalla työnantajalla ja vuodesta 06 on vuositulot pudonneet useita tuhansia, pari vuotta takaperin tehtiin vielä palkkauudistus joka leikkasi palkkaa entisestään. Huvittavinta on silloisen luottamusmiehen kommentti kun kirosin sille että palkka putoaa, hän sanoi: eihän se putoa kovin monelta.

• petey2

Se asuntolaina loppuu näillä näkymin ensi vuonna ja haluan siitä ihan vilpittömästi eroon.

• 31=20+11

Asuntolainan lyhentäminen on aina varmaa tuottoa kotiinpäin, sen sijaan omaisuudenhoitoyritysten lihottaminen ei ole järkevää. Noissa sijoituksissa on se fakta että "hoitaja" voittaa aina, hoidettava ei välttämättä.

Monena vuonna laitoin lomarahat ylimääräisiin lyhennyksiin, nykyään en kun asuntolaina loppui jo. Auton ajattelin vaihtaa.

• KKHS
        31=20+11 kirjoitti:

Asuntolainan lyhentäminen on aina varmaa tuottoa kotiinpäin, sen sijaan omaisuudenhoitoyritysten lihottaminen ei ole järkevää. Noissa sijoituksissa on se fakta että "hoitaja" voittaa aina, hoidettava ei välttämättä.

Monena vuonna laitoin lomarahat ylimääräisiin lyhennyksiin, nykyään en kun asuntolaina loppui jo. Auton ajattelin vaihtaa.

Omaisuudenhoitoyrityksen lihottaminen on joka tilanteessa kannattavampaa kuin auton uusiminen

• No ei sitä
        KKHS kirjoitti:

Omaisuudenhoitoyrityksen lihottaminen on joka tilanteessa kannattavampaa kuin auton uusiminen

lomarahalla nyt kovin kummoista ruostekippua saa.

• 31=20+11
        No ei sitä kirjoitti:

lomarahalla nyt kovin kummoista ruostekippua saa.

Saa sillä lisää varusteita uuteen autoon

• Ei alle 10%PA

Jos asuntolaina on ihan viimeisessä vuodessa, on sen poismaksaminen perusteltua.
      Mutta jos lainaa olisi jäljellä yli 5-10 vuotta, kannattaisi vakavasti harkita tämän lisälyhennys mahdollisuuden sijoittamista.

10'000€ ja yli 5-10 vuoden sijoitusaika, oikeassa hoitoyrityksessä, tuottaisi huomattavan lisän lainanmaksuun, saattaisi maksaa jopa kokolainan pois.

Mutta jokainen tekee omat valintansa - Minun lomarahat menevät varmasti sijoittamiseen.

Otan käyttöön rinnakkaisen / kilpailevan omaisuudenhoitoyrityksen.

Uskon saavuttavan tällä lisää hajautusta, ja paremman valinnanvapauden. Tällä saattaa olla myöskin neuvotteluetua voi kilpailuttaa.

Tällä hetkellä minulla on noin 30:tä sijoitustuotetta - Tämä muutos ei ole siis kovin liberaali.

Kuten kirjoitin - Jokainen tekee omalla tyylillään. Jos tässä olisi vain yksi ja oikea tapa, kaikki tekisivät siten, eikä kukaan rikastuisi.

• Vain välittäjä

Mihin kokenut sijoittaja tarvitsee omaisuudenhoitajaa? Tai peräti kahta?

• Ei alle 10%PA
        Vain välittäjä kirjoitti:

Mihin kokenut sijoittaja tarvitsee omaisuudenhoitajaa? Tai peräti kahta?

Toivottavasti en sanonut kokenut sijoittaja.

En ole koskaan käytännössä seurannut riittävän tarkasti taloutta, joten ammattimiehet jotka ammatikseen seuraavat taloutta, saavat hoitaa sijoituksiani.

Maksan ihan huomattavan summan vuosittain hoidosta.

Toisen hoitotalon ottaminen rinnalle on hajautuksen varmistus, ja samalla varmistan että saan hoitopalvelut oikeaan hintaan. Varmaan vuodessa kummatkin hoitotalot tietävät toistensa olemassaolon.

• Palkkiot taskuun
        Ei alle 10%PA kirjoitti:

Toivottavasti en sanonut kokenut sijoittaja.

En ole koskaan käytännössä seurannut riittävän tarkasti taloutta, joten ammattimiehet jotka ammatikseen seuraavat taloutta, saavat hoitaa sijoituksiani.

Maksan ihan huomattavan summan vuosittain hoidosta.

Toisen hoitotalon ottaminen rinnalle on hajautuksen varmistus, ja samalla varmistan että saan hoitopalvelut oikeaan hintaan. Varmaan vuodessa kummatkin hoitotalot tietävät toistensa olemassaolon.

Jos ne "ammattimiehet" olisivat todellisia osaajia, he eivät puurtaisi jonkun toisen palveluksessa rutiinitöitä tekemässä. Se siitä palvelun laadusta.

• Gunnar Pässi

Tuonnehan se tilille tulee kuten muukin palkka. Sitten kun pankkiin on kertynyt tarpeettoman paljon, ostan lisää osakkeita. Turha tässä on mitään erityistä suunnitella. Ei ole velkaakaan, mitä lyhentäisi.

• gerry weber

Minä käytän lomarahan lomailuun: ulkona syömistä, shoppailua.. Osa säästöön. Lomarahani on reilu 2000,-.

• kateellinen:(
        gerry weber kirjoitti:

Minä käytän lomarahan lomailuun: ulkona syömistä, shoppailua.. Osa säästöön. Lomarahani on reilu 2000,-.

Aika hyvä tuloinen olet. Jos oletetaan että lomaraha on puolet kuukauspakasta ja siitä vielä pois verot. Eli varovasti arvioiden kuukausipalkkari on on 8000 e.... ( lomaraha 4000, josta verot pois, jotka näillä tuloilla ainakain 50% joten käteen jää, 2000 e)

itselle jäi lomarahasta käteen 600 e... :(

• gerry weber
        kateellinen:( kirjoitti:

Aika hyvä tuloinen olet. Jos oletetaan että lomaraha on puolet kuukauspakasta ja siitä vielä pois verot. Eli varovasti arvioiden kuukausipalkkari on on 8000 e.... ( lomaraha 4000, josta verot pois, jotka näillä tuloilla ainakain 50% joten käteen jää, 2000 e)

Älä ole suotta! Olen opettaja ja meillä lomaraha laskettaneen vähän toisin. Saan heinäkuussa nirmipalkan päälle lomarahan, joka on nettona 2000,-. Bruttoa en nyt ulkoa muista, mutta normipalkka on kaikkine lisineen 4000e/kk. Työvuosia takana lähes 20. Ja mulla on käytössä vuosituloverokortti niin ei mene lomarahoistakaan enempää veroa kuin muutenkaan.

• MieLapista
        kateellinen:( kirjoitti:

Olen siivooja, lomapalkka 1200€ lomaraha 900€ Näin mulla luki laskelmassa, jonka firma/työnantajani postitti.

• Törsään tarpeeseen

Juuri uuteen asuntoon muuttaneena tarvitsen tänne kaikenlaista, ja velaksi en mitään osta. Siispä lomarahoilla tulee ostettua ainakin sohva ja astianpesukone.
      Eli tarpeeseen tulee. Loput säästöön mitä jää. Mulle nämä rahat tulee vasta heinäkuussa, kun lomat on jo pidetty :)

• en koskaan

lomarahat ei ehdi juuri milloinkaan ennen lomaa. Elämiseen se menee. En ole lomaillut 30 v työurani aikana varsinaisesti montakaan viikkoa muualla, kuin kotona.

• Säästöön.Lama ja leikkauksia tulossa. Kun kovat jat tulevat on hyvä olla käteistä sivussa, ei kallis vippi vingu.

• Don Osmo

Lomaraha ?? -ei tarvii työttömän edes haaveillla lomarahasta. Pitänee koittaa jostain muualta löytää rahat että saisi lapsille jonkun lomamatkan kesälle..

• kahden äiti

Elämä on lyhyt, enkä halua tuhlata sitä töitä tekemällä yhtään enempää kuin on pakko. Vaihdan siis lomarahani vapaaksi ja saan näin reilu 3 viikkoa ylilmääräistä lomaa.

• ei kenenkään äiti

Sama juttu, vaihdoin vapaaseen jo useampana vuona vaihtanu ja minusta se on paras sijoitus.

• Töitä vaan

Sitten vielä ihmetellään miksi naisen euro on 80 centtiä.

• matkusta se avartaa

• rastuu

haluatko nähdä huippu koripalloa?nba finals

• pienituloinen duunar

Ns. lomarahat menee kyllä ihan elämiseen, kyllähän ne hetken lihottaa pankkitilin saldoa mutta vuoden mittaan se kyllä sulaa pois kun on niin pieni palkka ja elinkustannukset niin kalliit. Ei ole varaa matkustella joten kesäloma menee kotosalla.

• Haloo lomatuhlari

Minä ainakin laittaisin lomarahat johonkin pysyvämpään, josta on jälkeenpäinkin iloa, kuten johonkin harrastukseen harrastus tarvikkeiden hankkimiseen.
      Loma on kuitenkin lyhyt ja kun loma on ohi, niin rahat on menny ja mitään ei jää jäljelle, kun loma on pidetty.
      Jotkut sanoo, että jäähän ne muistot lomasta, mutta ei niillä muistoilla pitkälle pötkitä ja unohtuu ne muistot ja kohta taas pitää päästä lomalle, kun ei siitä edellisestä lomareissusta ole enää mitään jäljellä.

Sellainen vaan ihmetyttää, että kun jotku sukulaiset on käyny lomalla ja sitten loman jälkeen kehutaan kovasti missä käytiin ja oli niin hienoa ym.
      Saatetaan vielä pröystäillen kehua, että oltiin oikein 5 tähden hotellissa ja aika kallis loma olikin, joten nyt sitten ei olekaan rahaa mihinkään ylimääräiseen loman jälkeen.

Sitten kun kyselevät muiden kuulumisia ja joku kertoo, että tulipa hankittua kesäksi uusi skootteri, niin juuri lomalla ollut sukulainen siihen, että ei meillä olisi varaa ostella mitään skoottereita, kuten teillä näyttää olevat.
      Onpas vallan erikoinen kommentti, kun olivat lomalla, joka maksoi 3000 euroa ja skootteri maksoi vaan 800 euroa, että ei muka ole varaa.
      Juurihan laittoivat lomaan niin paljon rahaa, että sillä saisi 2 skootteria, vai onko syy siinä, että loman jälkeen rahat meni, eikä mitään jääny käteen lomasta.

• Makuasioita

Jotkut pitää lomaa skootteria tärkeämpänä (toki omasta mielestä skootteri on vain pahalta haiseva ruostuva peltikasa). Itsekin kuulun ihmisiin, jolle loma on tärkeämpää kuin joku typerä roina. Nuo ovat makuasioita, tunnen ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan asunnosta satoja tonneja, mutta autoon ei laiteta edes paria tonnia (osa toki ei edes omista autoa). Täysin makuasia, mikä on tärkeää. Jos minullakin olisi vaihtoehtona ostaa 500 euron iPad tai 2000 euron lomamatkan, valitsen tietenkin lomamatkan.

• Lisäys
        Makuasioita kirjoitti:

Jotkut pitää lomaa skootteria tärkeämpänä (toki omasta mielestä skootteri on vain pahalta haiseva ruostuva peltikasa). Itsekin kuulun ihmisiin, jolle loma on tärkeämpää kuin joku typerä roina. Nuo ovat makuasioita, tunnen ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan asunnosta satoja tonneja, mutta autoon ei laiteta edes paria tonnia (osa toki ei edes omista autoa). Täysin makuasia, mikä on tärkeää. Jos minullakin olisi vaihtoehtona ostaa 500 euron iPad tai 2000 euron lomamatkan, valitsen tietenkin lomamatkan.

Lisäksi, usein kaikkein pahimmat rahapulaansa valittavat ihmiset ovat niitä, joilla on kaikkein eniten rahaa säästössä. Näin ainakin on omassa sukulaispiirissä, jossa tuntemani pari miljonääriä pihtailee joka eurosta (Lidl on jopa heidän vakiokauppansa), eikä heitä taatusti erota missään aivan normaaleista ihmisistä. Joten jos ei tiedä pankkitilin saldoa, ei voi olla mitenkään varma, onko tuo "rahapula" teeskentelyä. Suomessahan lottomiljonääritkin aina valehtelevat omaisuutensa määrän, naapurikaan ei yleensä tiedä toisella olevan miljoonia tilillä.

Oikeasti sukulaisesi, jotka sanovat skootteria liian kalliiksi, voi olla kymmenien ellei peräti satojen skootterien verran rahaa säästössä...

• Visuperse
        Lisäys kirjoitti:

Lisäksi, usein kaikkein pahimmat rahapulaansa valittavat ihmiset ovat niitä, joilla on kaikkein eniten rahaa säästössä. Näin ainakin on omassa sukulaispiirissä, jossa tuntemani pari miljonääriä pihtailee joka eurosta (Lidl on jopa heidän vakiokauppansa), eikä heitä taatusti erota missään aivan normaaleista ihmisistä. Joten jos ei tiedä pankkitilin saldoa, ei voi olla mitenkään varma, onko tuo "rahapula" teeskentelyä. Suomessahan lottomiljonääritkin aina valehtelevat omaisuutensa määrän, naapurikaan ei yleensä tiedä toisella olevan miljoonia tilillä.

Oikeasti sukulaisesi, jotka sanovat skootteria liian kalliiksi, voi olla kymmenien ellei peräti satojen skootterien verran rahaa säästössä...

Tutulta kuulostaa. Jotkut henkisesti köyhät tuntee itsensä aina köyhemmiksi kuin muut ja niinpä aina kituuttavat ja muilta kinnaavat. Kertyyhän sitä massia omalle tilille kun köyhäilee. Se on niin mukavaa ajanvietettä tuo köyhäily.

• taas saa

Juopotteluun ja vieraisiin naisiin !

• ninetothere

Tällä hetkellä olen jo varannut lennon Tiibetin ylängöille, siellä yritän selvitä hengissä ilman rahaa, hankin jonkun jobin sieltä ja lennän rahoilla kotiin. Easy?

• mek

Itse aikoinaan laskin että jos lyhentää enemmän asuntolainaa niin vähintään pitäisi 5000€ kerralla että siitä olisi jotain hyötyä ja se siitä. Itsellä enää parivuotta ja sitteen asunto velaton ja arvokin noussut ihan mukavasti.

• mahtava kesäraha

Miehen lomarahat siirsin yhteiselle käyttötilille, eli ihan laskujen maksuun meni tänä aamuna. Viime vuonna säästin omani, kun tiesin etten loppuvuodesta enää tee töitä, joten helpotti vähän siirtymäkaudesta selviytymistä.

Lomaraha on loistava keksintö, sentään jotain pieniä etuja vielä palkansaajille!
      Suomi on hieno maa muutenkin, kun meillä tämä etu ja vuorotteluvapaa, millä itse olen vielä tällä hetkellä. Töitä ehtii tehdä taas seuraavat vuosikymmenet...

• juu4

Maksan velat pois ja sitten voi miettiä remonttiin.

• saan_vain_palkkaa

Mitkä lomarahat?!?

• roletaari

Lomarahat eivät ole koskaan vaikuttaneet kulutukseemme. Ovatpahan vain palkan lisä.

• Kohta työtön

Täksi kesäksi jään työttömäksi yli yhdentoista vuoden työsuhteen jälkeen. Mutta mitäkö siis olen lomarahoillani tehnyt kuluneina vuosina. Osan olen aina laittanut säästöön ja käyttänyt elokuussa odottavaan auton katsastukseen, osan olen käyttänyt nimenomaan siihen kesälomakulutukseen ja oleiluun, vaatteisiin jne. Ja tietysti elämismenoihin. Mutta hyvä tässä nykytilanteessa että osan on laittanut sivuun, niin kesälomarahoista, kuin veronpalautuksista, kuin palkastakin. Ei ole ihan heti pulassa kun tulot tippuu, jos ei heti uutta työtä löydykään.

Ja by the way, säästöt on säästöjä joita ei käytetä ruokaan tai vaatteisiin. Otan säästöstä rahaa vain jos on aivan välttämätön pakko. Auto hajoaa, tai koira joutuu eläinlääkäriin tai muuta vastaavaa.

Tsemppiä kaikille vielä kesälomarahoja saaville. Miettikää kulutusta etukäteen...

• Kikka9

Eipä niitä niin paljoa tule et pitäisi miettiä mihin ne laittaa. Muutama satanen enemmän kuin normi palkka. Kyllä ne vaan laskuihin menee. Kiva kun joillakin niin suuret tulot että voi oikein sijoituksiakin tehdä. Pitää varmaan itsekin vaihtaa alaa. No en sentään. Ainakin teen työtä mistä tykkään.

• hugester

Otan osan lomana ja osan rahana. Rahana otettu laitetaan jemmaan seuraavaa lomaa varten. Tai loman jälkeisen tuhlailun paikkailuun...

• kotini on linnani

Nykyisessä työssä ei ole lomarahoja. Tilille tulee joka kuukausi vakiosumma rahaa. Aiemmissa työpaikoissa, joissa lomaraha on maksettu, niin silloin minäkin lyhentelin asuntolainaa ylimääräistä.

Minusta on turha sanoa, etteikö asuntolainan ylimääräinen lyhentäminen ole järkevää. Tietysti korot ovat nyt alhaalla, mutta on erittäin epätodennäköistä, että ne olisivat alhaalla koko lainamaksuajan, joka omalla kohdallani on vielä yli 20 vuotta. Kaikilla kun ei ole hyviä tuloja tai rikkaita vanhempia, vaan pitää ihan itse se omistusasuntokin hankkia sentti sentiltä.

Laskeskelin lainalaskurilla, että jos pystyisin lyhentämään ylimääräistä 100 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa, niin se tekisi 20 vuodessa peräti 12000 euroa. Annuiteettilainassa korot pienenisivät kuukausi kuukaudelta ja myös laina-aika lyhenisi merkittävästi. Koska kukaan ei voi omaa tulevaisuuttaan tietää, niin minusta on hyvä varautua tulevaisuuteen myös niin, että jos työuran loppupuolella onkin työttömänä tai sairaana, niin ei tarvitse ainakaan heti murehtia asumista. Jossain on kumminkin asuttava.

Jos joku ihmettelee, että miksi minä en sitten alunperinkin valinnut 100 euroa kuukaudessa tiukempaa maksuaikataulua, niin pankki itse arvioi, että joutuisin liian tiukille. Kun kummikin elän nuukasti, niin tuommosen satasen kuukaudessa pystyy laittamaan ylimääräistä lyhennykseen ja pikkuisen rahaa jää myös muuhun säästöön.

Sijoittamista kokeilin joskus itsekin. Totesin, että se ei sovi pienituloiselle, koska kuukausimaksut syövät ne vaatimattomat tuotot, joita osakkeista tuli. Osakkeita pitäisi pystyä ostamaan kerralla isompi määrä. Lisäksi osakkeissa raha ei ole heti realisoitavissa, koska myyntihetkeä pitää seurata tarkasti. Minulla siis omistusasunto on se, jossa omaisuuteni lepää.

• rillaaja

Vien lapset huvipuistoihin ja ostan pakastimen täyteen grilliruokaa niin etttä seuraavan kerran käyn kaupassa vasta elokuussa!

• oletko idiootti?

Hyi vttu jotakin epäterveellistä grilliruokaa. Ajattelisit edes lapsia ja niitä elämiä, jotka tapetaan typerän temppusi takia.

• Lomalla matkustellaa

Minulla on puolen vuoden nettopalkka tilillä ja lomakin on jaettu omasta toiveestani lyhyempiin pätkiin. Kerran vuoteen on kuitenkin ollut tapana käydä ulkomailla ja matka on kuluineen ylensä maksanut suurin piirtein saman verran kuin lomarahat ovat.

Lainaa on ollut pahimmillaan 2007 186.000€ ja nyt sitä on 80.000€. Näissä summissa 1500€:n nettolomaraha ei paljon lyhennyksissä tunnu, kun normaali kuukausilyhennyskin on 1200€.

• kypsää kauraa

Lähden reissuun ja jätän tuon joka asuu meillä rannalle ruikuttamaan ;)

• Tämä on vähän samantyyppinen kysymys kuin se, että mitä söisin tänään. Onko ehdotuksia?

• töittä vielä 2kk

Osoittaa suomi24-palstalta taas todellista tilannetajua.

Työttömyys on Suomessa pahinta ja ongelmana on se, että jo 30% työikäisestä on ilman sitä työtuloa. Lopuilla on yt-neuvottelut menossa ja tulossa, jatkuvalla syötöllä.

Pieni ongelma lienee siis se, mihin sitä säännöllistä tuloa tuhlaa. Ou jee.

• siitä vaan

Laittakaa ne tyynyn alle, sellaiset tyhjänstä saadut rahat eivät jatku kun kohta kaikki työnantajat ovat konkurssissa tai jättäneet tälalisen työläisen paratiisimaan ihan itekseen vaan onneloimaan.

tai jatkuuhan ne kun te mailman kallein työväki perustatte sitten itse niitä yrityksiä, maksatte sitten toki iloiten nekin rahat omasta pussistanne eikös niin !

• Toiset saa, toisetei

• sellaista se

Niin miksi pitäisi mitään välittää mistään, kunhan vaan raahaa itsensä VALMIISEEN työpaikkaan, työn tekeminenkin on ihan oma juttunsa.

kokeileppas hankkiaihan ITSE se työpaikka omilla avuillasi.

Onnkesi kaikki tämä romahtaa piakkoin ja työläinenkin saa taas oppia arvostamaan sitä VALMISTA paikka ja tuolia joka on valmiksi laitettu siihen p..senkohdalle.

siihen kun istahtaa on puoli suomea selän takana pönkänä.

• kössi

mitkä helvetin lomarahat:(

• semmoset kun kilahtaa joka kesäkuun loppu tilille, puolet palkasta...jollei sitten ole töissä ei tietenkään tuu ja jos UO mies vie kolmanneksewn niin silti saa osan :)

Onneksi tulee koko raha ;)

Pääsee vähän reissaamaankin :)

• makselen velkoja, shoppaan, ja ruotsinmatka uppsalaan ystävän luokse muutamaksi päiväksi olis poikaystävän kanssa tarkoitus ytehdä :)

• ems1

Ostin takapihan terassille uudet kesäkalusteet! Kyllä nyt kelpaa :) kun vaan vielä tulisi se kesä...

• Kultahamsteri

Säästän lomarahani. Kun sijoituskullan hinta on laskenut hieman vielä nykyisestä, ostan lomarahallani kaksi unssia puhdasta kultaa, kultakolikoina. (Kts. esim. www.tavex.fi ). Muutama sata grammaa puhdasta kultaa troy-unssin painoisina ns. "bullion-kolikoina" on varma vakuus ja turva pahimman päivän varalle. Valtiot, valuutat ja valuuttajärjestelmät ovat kaatuneet ja muuttuneet moneen kertaan viimeisen 4000 vuoden aikana, mutta kertakaan sinä aikana kullan arvo ei ole pudonnut nollaan. Pitää vain katsoa oikea aika koska kultansa hankkii, ts. millä hinnalla.

• meillä ei makseta

mitään lomarahaa vaan saadaan 13 kk palkka.

• 2+19

Otan lomarahan vapaana. Toivottavasti kesä tästä paranee:)

• Käytän kaikki lomarahat lomailuun. Ostan lomarahoilla tarvikkeita ,mitä tarvitsen kun huollan omakotitaloani. Aloitan lomani 14.07. ja talon huoltotyöt.

• on tää

Tänäänhän nuo tuli, ihan kiva ylimääräraha arkeen.Ei ole ongelmaa lomarahojen käytöstä ei. Vatsa kun sano koko ajan että leippa leippa, niin tietää mihin nekin rahan menee.

• orinää

Ajattelin ostaa kolme koria Karhua ja kaksi kiloa kokolihaa.

• työtön.

Emännän lomarahoilla lähdetään.

• lomaraha

lomarahat? Kyllä aika monella on lomaraha tämä hulppee työttömyyskorvaus..siinä ei tarvi paljo miettiä että mihinkähän tuon käyttäis..

• köyhä

hammaslääkäriin osa.lomareissu 300 e ja sen yli ei mene. päivitän=ostan pyyhkeitä ,vuodevaatteita tuleviksi vuosiksi . loput säästöön

• shillälailla

Olen velaton ja mää lähren reissuhun nääs!

• Säästänyt.

Lomarahat jo 10 vuoden ajalta. Mukavaa kun on tilillä reilusti rahaa, voi sitten ostella tarvittaessa kaikenlaista kivaa.

• HelenaS.

Melkein itku tulee..molemmat jäätiin työttömiksi saneerasten vuoksi vuosia ennen eläkeikää, eikä yli viisikymppinen saa töitä juurikaan. Ei ole rahaa, velkaa jäi kun työttömyys tuli, niitä maksellaan päivärahoista. Pitää vain toivoa ja rukoilla ettei talosta paikat hajoa että edes jotenkin selvitään.
      Ei ole huolta lomarahoista. :(

• MAP

Viinaan ja naisiin mutta turhuuteen ei euroakaan.

• Säynätsalo

Hieno mopo.
        Meikeläinen vetää lomarahat kurkusta alas. Ei ehdi kankkunen lomalla tulla ku heti aamusta on asialla.

• lomarahan säästäjä

Siirsin lomarahan säästötilille. Asuntolainaa ei kannata lyhentää ylimääräisesti, kokonaiskorko on tällä hetkellä 0,90 (sis. 12 kk EURIBOR ja marginaali). Lainaa on jäljellä n. 35 000 eur.

Palkkani ei ole häävi (brutto 2050€/kk) ja olen saanut kasattua säästöön reilun vuoden nettopalkan verran. Säästötilillä ei saa korkotuottoa juuri nimeksikään, mutta toisaaltaan en uskalla sijoittaa, koska en ole riskin ottaja.

Viime vuonna emme saaneet lomarahoja ollenkaan, säästösyistä, oli muka kriisi päällä.

• hesu.

Ajattelin sijoittaa lomarahani viinaan ja naisiin, yli jäävät rahat sen jälkeen joisi sijoittaa vaikka turhuuksiin.

• lomarahaton

Itselläni tullut 4000,- velkaa viime vuonna putkiremontin vuoksi joten käytän tämän 700,- sen lyhentämiseen. Nykyään ei tili verojen jälkeen riitä enää nimeksikään elämiseen saati lomanviettoon tai juhlien järjestämiseen tai niihin osallistumiseen. Olen aivan pulassa. En tiedä mitä tehdä kun teen normityön ja sitten vielä n. 3 työvuoroa viikossa muualle eikä silti raha riitä.
      Asun tavallisessa paritalossa, jossa asumiskustannukset tavalliset. 3 lasta yksinhuollettana. 300,- elatusmaksuja. Ei asumistukia eikä muutakaan tukea valtiolta tule. Veroprosentit kuten lapsettomillakin. Yksi lapsista ei saa enää lapsilisää vaan hyvin vähän opintotukea. (Vuoden opintotuki ei riittäisi edes lukiokirjoihin!)
      Olen ihan poikki!!! Lomaraha on mennyt jo moneen paikkaan ennenkuin on tullutkaan. Sukulaisjuhliin ja oman lapsen juhliin jne. Vaatteitakin vielä täytyisi ostaa... YHYYY..... Ei vaan rahat riitä.
      Työpaikallakin kerätään vähän väliä rahaa toisten työntekijöiden muistamiseksi 10,- kerta ei vaan riitä rahat niin isoihin muistamisiin. Vaikka haluaisi.
      Olo on ihan semmoinen kuin pulmuset ohjelman al bandyllä.
      Mutta kun vielä kaikki perusmaksut vie niin vietävästi rahaa, etten tiedä kuinka niistä selviää...

• PekkaKoo

On meillä asiat hyvin jos vielä lomailusta maksetaan "lomarahaa". Ystäväni Aasiassa työskentelevät 6pv viikossa eikä heillä lomaa ole, jostain ekstrarahasta puhumattakaan.

• onks oikein

No,opettajathan ovat saaneet lomailla täydellä palkalla kaikki kesät,ties kuina monia vuosikymmeniä.Onks se sitten oikein.Mieluummin antaisin jollekkin alipalkatulle vähän extraa kun opettajille.Entäs sitten lapsiöisät rikkaille?

• Hermojaan lepuuttava
        onks oikein kirjoitti:

No,opettajathan ovat saaneet lomailla täydellä palkalla kaikki kesät,ties kuina monia vuosikymmeniä.Onks se sitten oikein.Mieluummin antaisin jollekkin alipalkatulle vähän extraa kun opettajille.Entäs sitten lapsiöisät rikkaille?

Kuule, et nyt tiedä tästä asiasta näköjään, joten valistan sinua: opettajat eivät aikoinaan saaneet kesältä lainkaan palkkaa. Päätettiinkin jakaa koko vuoden palkka kaikille vuoden kuukausille eli myös kesäkuukausille, jotta olisi tuloja myös kesällä. Tuliko selväksi? Lisäksi, voithan aina hakea opiskelemaan opettajaksi itsekin, jos olet tarpeeksi fiksu, voit päästäkin. Varoitan kuitenkin, että kilpailu on kova ja vaikeaa on päästä. Opettajana ei myöskään pärjää kuka vain, tyyliin "kaikkihan osaa opettaa, kun on kerran itekin käyneet koulua". Saattaisi ääni muuttua kademielen kellossa, jos tietäisi millaista nykypäivän koulussa saattaa olla. Hyvää lomaa kaikille!

• On löytynyt suuri epäkohta lomarahojen jaossa, eläkeläiset on jätetty lomarahojen ulkopuolelle ja juuri he niitä lomia tarvitsevat jotta eivät kerkiä istumaan jatkuvasti terveyskeskusten odotustiloissa.

Lomailu virkistää ja pitää kunnossa niin fyysisesti kuin henkisesti ja siksi vaadin vähintään kahden kuukauden eläkkeen määrää lomarahoiksi eläkeläisille jottei eläkkeellään tarvitse lomailla.

Ainakin lomamatkat joko pakettimatkoina tai omalla ajoneuvolla kohtuullisin hotellikustannuksin pitää saada verovähennyskelpoisiksi!

• Kr. Pennonen

Kerrankin joku puhuu täyttä asiaa ja pystyy vielä perustelemaan mielipiteensä!
        Bravo!

Olemme vaimoni kanssa joutuneet sinnittelemään pienillä eläkkeillä jo 13-vuotta jona aikana eläkkeiden ostovoimasta on leikkaantunut pois n. 40%.
        Eikä lomarahoja!

Ei meillä nyt aivan heikosti mene koska vaimonikin nettoeläke on 956,53€/kk ja omani perustuu 27:ään työvuoteen.

Ehdotuksesi on eduskunta-aloitteen arvoinen!

• meni lomat

meni rahat, meni lomarahat.

• hoitsu 5

Teen joka vuosi etelän matkan lomarahoilla syystalven aikana. T
      een kolmivuorotyötä hoitoalalla ja mielestäni olen all inculsive-lomani ansainnut valitsemassani kohteessa..::) Ihanaa, elämästä täytyy osata nauttia ja rentoutua välillä.

Syksyn reissu jo varattu .Nyt jaksaa puurtaa etelän aurinkoista lomaa odotellen , kesälomalla nyt vain kotimaan matkailua.

• Ja, ja ,jaa , jaaa

Autolainan lyhennyksiin ja osalla ostan jotain pientä ja kivaa ja tietysti päivittäiset ruoat ja juomat,- ja loput laitan säästöön.

• Määrittele loma

Lomarahan idea on se että voit olla poissa töistä tietyn ajan vuodesta ilman että kuolet nälkään.

Tämä on siksi että iso osa ihmisistä ei saisi mitään säästöön mikäli palkka maksettaisiin suoraan kouraan joka kuukausi ja silloin ei olisi rahaa jolla elää se "lomaksi" kutsuttu kausi.

Tämä on siis se keksimääräinen syy joten älköön kukaan parempituloinen elvistelkö säästöillään. Samat säännöt ei toimi kaikille eikä kaikille palkkaryhmille eikä elintavoille.

Julkisella sektorilla "lomaraha" maksetaan eri tavalla kuin esimerkiksi rakennusalalla mutta periaatteessa ihan samasta asiasta on kyse.

Jotkut hoitaa puutarhaansa lomallaan ja joku lentelee lämpimään ja kolmas mökille jne mutta se kaikki on silti lomaa.

• Kaikki pystyy

Jos on niin huono tilanne, että ei saa mitään säästöön normaalista palkasta, ei lomarahaa kannata käyttää mihinkään vaan laittaa suoraan säästöön ja kuvitella, että rahaa ei koskaan tullutkaan. En ymmärrä, miten lomaraha on muka välttämätön edes pienituloiselle kesäaikaan elämistä varten, koska hehän saavat kuitenkin normaalin palkan kesälläkin. Ainoa poikkeus on tietenkin lomautetut...

Miten he muka eivät elä normaalilla palkallaan kesällä, vaikka koko muun vuoden he sillä pärjäävätkin? Muuttuvatko he kesän ajaksi laskutaidottomiksi ääliöiksi? Normaalilla elämällähän kesällä pitäisi kulua VÄHEMMÄN rahaa kuin talvella. Jos ei erikseen matkaile muualle, ei rahaa pitäisi kulua euroakaan enempää kuin koskaan muulloinkaan.

• nautin koko rahalla
        Kaikki pystyy kirjoitti:

Jos on niin huono tilanne, että ei saa mitään säästöön normaalista palkasta, ei lomarahaa kannata käyttää mihinkään vaan laittaa suoraan säästöön ja kuvitella, että rahaa ei koskaan tullutkaan. En ymmärrä, miten lomaraha on muka välttämätön edes pienituloiselle kesäaikaan elämistä varten, koska hehän saavat kuitenkin normaalin palkan kesälläkin. Ainoa poikkeus on tietenkin lomautetut...

Miten he muka eivät elä normaalilla palkallaan kesällä, vaikka koko muun vuoden he sillä pärjäävätkin? Muuttuvatko he kesän ajaksi laskutaidottomiksi ääliöiksi? Normaalilla elämällähän kesällä pitäisi kulua VÄHEMMÄN rahaa kuin talvella. Jos ei erikseen matkaile muualle, ei rahaa pitäisi kulua euroakaan enempää kuin koskaan muulloinkaan.

Raha on tarkoitettu virkistäytymiseen, ei säästöön..::)) Ylläpitämään työkykyä,jolloin työnatajakin hyötyy....Sehän on n. kuukauden ylimääräinen palkka, toki lomalta saa täyden palkan.....

• pari kommenttia
        nautin koko rahalla kirjoitti:

Raha on tarkoitettu virkistäytymiseen, ei säästöön..::)) Ylläpitämään työkykyä,jolloin työnatajakin hyötyy....Sehän on n. kuukauden ylimääräinen palkka, toki lomalta saa täyden palkan.....

"Toki lomalta saa täyden palkan" -Ei saa läheskään kaikilla aloilla vaan palkasta on pidätetty se lomarahan osuus 11 kuukaudelta joten olet ihan itse sen lomarahasi maksanut eli se ei ole mikään ylimääräinen raha tai hyväntekeväisyyttä vaan osa palkkaasi joka maksetaan loman aikaan ulos.

Olen samaa mieltä että se tulisi voida käyttää virkistäytymiseen.

• motuna
        nautin koko rahalla kirjoitti:

Virkistäytyä voi kuluttamatta euroakaan rahaa. Jo aamulla pitkään nukkuminen, täydellinen ohjelman puuttuminen ja mahdollisuus olla tekemättä mitään on virkistäytymistä. Kaikenlaisen ohjelman laittaminen lomaksi on minusta varmin keino tuhota loman hyödyt.

• hammas-keiju

Mun lomarahat menee hammaslääkäriin.

• pieni on kaunista

Mahtaa teillä olla suuret lomarahat, kun sijoitatte tai lyhennätte lainaa extraa. Ihan hymyilyttää tuo. Lienette yksin eläviä?
      Meidän perheessä ( 3 lasta), lomarahat menee ihan lomailuun. Eli lapset Linnanmäelle ja mahdollisesti lappiin pienelle reissulle. Toisinaan ollaan menty ihan Tukholman risteilylle.
      Voisihan sitä ihan ostaa itselle jotain kivaa vaatettakin ja lapsille. No, nyt menee jo ihan yli nämä haaveet. Näin siis meillä pienituloisilla perheellisillä käytetään lomarahat. Kaikki on niin suhteellista. Ollaan vaan tosi tyytyväisiä tästä pienestäkin extrasta. Sehän on kuin toinen jouluaatto vuodessa :)

• mulle tonni thnx

"Muita kohteita? "

anna ne mulle jos on niin paljo, että vaikee keksiä tarkoitusta.

• consuli

Ei vaikuta kulutukseen tippaakaan. Olen elänyt kaikki vaihtoehdot. Normaali työsuhde lomarahoineen, nopeat työpaikan vaihdot jolloin en ole pitänyt lomaa lainkaan vaan lomarahat ovat olleet "ylimääräistä" sekä konsulttitoimeksiannot jolloin päivälaskutukseen on sisältynyt kaikki.
      Sotut, lomarahat yms.

Mikään näistä tilanteista ei ole aiheuttanut muutosta kulutukseen.

• Vastapallo_-1

Vaikka lomarahat eivät muuta kulutusta, ne sallivat sitten suuremman sijoittamisen per kuukausi.

Monenko lomabudjettiin lomarahat nyt oikeasti vaikuttavat?

• yrittäjä

Mulle ei tule lomarahaa kun oon yrittäjä.
      Pidän silti kuukauden lomaa.Menoja on paljon vaikka liike suljettu:
      vuokra,verot (ennakko ja edellisen kuun alv), eläke, liikkeen vakuutus..

• silppulomalla

Silpputyötekijälle ei myöskään tuu. Lomaraha on vapaaehtoinen järjestelmä, ihmetyttää ku kaikki pitävät sitä laissa määrättynä. Närkästyvät kun työnantaaja ehdottaa että vaihdettaisiin lomiin. Hei haloo olette onnekkaita kun saatte pitkää palkallista lomaa, silpputyöntekijä ei saa lomaakaan.

• en käytä..

En oo vuosiin ottanut rahana vaan vaihtanut vapaisiin, jotka käyttänyt lasten lomien pidentämiseen kesäikana , ei siis tarvi olla päivähoidossa niin pitkään, ja siihen että olen koulun loma-aikoina voinut olla lasten ja perheen kanssa lomilla. Tosin lomilla ei sitten ole rahaa matkustella niin paljon tmv. mutta eipä tuo ole haitannut.

• Kr. Pennonen

Ei lomarahoja! Mistä pelastus?

Sain tänään valmiiksi loppuvuoden lomailun runkosuunnitelman ja varaukset.
      Viikon kuluttua lähdemme 5:n päivän kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan.
      Syys- lokakuun Espanjan lennot on varattu.
      Saksan asemesta käymme katsastamassa Prahan joulumarkkinat.
      Jouluviikko urheiluopiston täysihoidossa on tilattu.

Mistä hiivatista eläkeläinen kaivaisi lomarahat?

Kyllä töissä kävijöiden kelpaa! Käy melkein katteeks!

• Eikä tarvinnut miett

Maksan auton huollon 487 euroa, syyskuussa auton katsastus 120 euroa.

Siinäpä ne lomarahat menivätkin.

• mitenniitti

miksi ne johonkin pitäisi erityisesti käyttää...ne tulee kun tulee tilille ja kuluu mihin kuluu, kun kuluu.

• Jokainen€minulle.

Riippuu miten tarkasti rahankäyttöä suunnittelee.

Lomarahat menivät tarkastimietittyyn tarkoitukseen.

Tämä ei liity varallisuuteen mitenkään, mitä varakkaampi, sitä tarkemmin voi suunnitella rahankäyttönsä.

Jokaisen €uron kuuluu olla tekemässä lisää €uroja minulle.

Varallisuus ja holtiton rahankäyttö harvoin kulkevat käsikädessä.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      262
      5946
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      61
      3107
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      96
      2753
    4. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      46
      2042
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      421
      1772
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      106
      1567
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      31
      1318
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1279
    9. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      271
      1052
    10. Haapaveen nähtävyys?

Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      42
      1005
    Aihe