Jag anser att mitt modersmål är vackert.

min åsikt

Från alla håll och kanter kommer det negativa åsikter om vårt språk,muminjoller,talfel,världens mest onödiga språk osv.Jag anser att finlandssvenskan är minst lika vacker som "rikssvenskan."

17

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammas språk

      Modersmålet är väl det vackraste språket för oss alla.

      • lamf

        Jag högaktar mina förfäders språk som också är mitt.


      • östra nyland
        lamf kirjoitti:

        Jag högaktar mina förfäders språk som också är mitt.

        Dialekter är också värda att bevara,i Österbotten använder visst folk dialekter mycket mer än vi i södra Finland.Vi är redan så förfinskade.


      • strandpiparen
        östra nyland kirjoitti:

        Dialekter är också värda att bevara,i Österbotten använder visst folk dialekter mycket mer än vi i södra Finland.Vi är redan så förfinskade.

        Om man inte själv respekterar och högaktar sitt språk så gör ingen annan det heller.


      • modersmålets sång
        strandpiparen kirjoitti:

        Om man inte själv respekterar och högaktar sitt språk så gör ingen annan det heller.

        Tyvärr blir det ofta så att man istället använder finska.man vill inte "bråka " och vara besvärlig.Det är så mycket enklare att använda finska.Man borde ju få samhällstjänster på sitt modrsmål uatan att skilt be om det,i praktiken fungerar det bara inte.


      • snarvlaren
        modersmålets sång kirjoitti:

        Tyvärr blir det ofta så att man istället använder finska.man vill inte "bråka " och vara besvärlig.Det är så mycket enklare att använda finska.Man borde ju få samhällstjänster på sitt modrsmål uatan att skilt be om det,i praktiken fungerar det bara inte.

        Samtidigt kan det vara lättare att använda finska för att minimera risken för missförstånd. Specieltt gällande hälsovårdstjänster.
        Jag bråkar int emed finnarna, om de envist håller fast vid sin inställning att finskan är ett "världsspråk", så låt gå.
        Jag är själv uppvuxen i en tvåspråkig familj, svenskan blev starkare för mig och jag anser mig vara finlandssvensk. Jag var en bra bit upp i tonåren innan jag förstod att det skulle bråkas om dessa två språk. Vi barn uppfostrades att respektera människor oavsett ursprung och språk. Min familj har aldrig skällt ner den andra språkgruppen.
        Ärligt sagt trodde jag man ansåg det vara en rikedom att kunna språk, tydligen inte.... vad fel man kan ha.
        Själv talar jag fem språk och har ofta pga detta fått bra arbetserbjudanden, har inte behövt gå arbetslös. Konstigt vilka dörrar språkkunskap kan öppna!


      • svenskspråkig
        snarvlaren kirjoitti:

        Samtidigt kan det vara lättare att använda finska för att minimera risken för missförstånd. Specieltt gällande hälsovårdstjänster.
        Jag bråkar int emed finnarna, om de envist håller fast vid sin inställning att finskan är ett "världsspråk", så låt gå.
        Jag är själv uppvuxen i en tvåspråkig familj, svenskan blev starkare för mig och jag anser mig vara finlandssvensk. Jag var en bra bit upp i tonåren innan jag förstod att det skulle bråkas om dessa två språk. Vi barn uppfostrades att respektera människor oavsett ursprung och språk. Min familj har aldrig skällt ner den andra språkgruppen.
        Ärligt sagt trodde jag man ansåg det vara en rikedom att kunna språk, tydligen inte.... vad fel man kan ha.
        Själv talar jag fem språk och har ofta pga detta fått bra arbetserbjudanden, har inte behövt gå arbetslös. Konstigt vilka dörrar språkkunskap kan öppna!

        Risken är stor att det i det långa loppet anses att personal som behärskar svenska inte mera anställs.....ALLA kan ju finska.


      • vi försvinner
        svenskspråkig kirjoitti:

        Risken är stor att det i det långa loppet anses att personal som behärskar svenska inte mera anställs.....ALLA kan ju finska.

        Det är ju redan realitet på många platser.....det räcker med att man kan säga på svenska : Jag talar inte svenska.


    • skärdgårdsbo, finsk

      Man måste säga att den som började här diskussion, är helt rätt - finlandsvensk låter bra.
      I Åland man kan lyssna många olika dialekt, speciellt i säsongtid, så den äkta finlandssvenskt är just den vackra svensk som t.ex jag tycker - den är så lätt att förstår och om man säger alla bokstäver just riktig, den är lätt. Spara den, öva den skydda den.

    • AP:n har absolut rätt!

      Men jag tycker i alla fall att istället föratt lyssna på andras klagomål på hur "löjligt" vårt språk är, skall man endast vara stolt över sig själv, att kunna tala ett så fint språk. Dessutom kan ju inte många tala mera än ett enda språk.

      • tant blå

        Nog för att man förstår rikssvenska (utom nu skånska kanske )jag tycker i alla fall att finlandssvenskan är mycket tydligare.På tvåspråkiga orter blandas det in finska ord,men det är väl en naturlig utveckling...också engelska ord ,särskilt bland ungdomen.


      • :-)
        tant blå kirjoitti:

        Nog för att man förstår rikssvenska (utom nu skånska kanske )jag tycker i alla fall att finlandssvenskan är mycket tydligare.På tvåspråkiga orter blandas det in finska ord,men det är väl en naturlig utveckling...också engelska ord ,särskilt bland ungdomen.

        Välkommen till Skåne! :*


    • Skärdgårdsbo, finsk

      Förresten, har någon sv er hört den estniska svensk? Jag menar den gamla svenskspråk vad folk pratar i Hiiumaa- områd i Estland? Jag ha hört att de ha ganska aktiv by där och även egen tidning.

      • 228w

        Faktiskt inte,trodde de inte fanns mera.


    • bulibisin

      Mark Levengood har bott över 30 år i Sverige och han talar ännu bara finlandssvenska...alla älskar honom och hans språk.

    • halvsvenskhalvfinne

      Bra! Du råkar vara den första Finlandssvenska personen som jag hör(i detta fall ser) säga på det sättet, att man förstår att Finlandssvenskan är ett eget språk.
      Kun mie kävin armeijan Dragsvikissä niin siellä porukat väitteli että ken puhuu sitä "oikeaa ruotsia". Olisivat sentään väitelly että ken puhuu sitä oikeaa SUOMENRUOTSIA.

    • Dialekt

      Suomenruotsi är dialekt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1730
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      188
      1223
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe