Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

too, äyvvä ja ättä (k,r,s) hukassa

Bobo-isi

Tervehdys !

Pojallamme, 4 v ja 2kk, on r,s,ja k hukassa. Puheesta ne puuttuvat, mutta yksittäin osaa jotenkuten niitä ääntää.Muutoin sanavarasto on normaali Onko siis mikä sellainen ikäraja, jolloin puheterapiaan kannattaisi hakeutua?
Vai antaako ajan tehdä tehtävänsä?

8

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummunen

      Tarhasta ohjaavat puheterapeutille ennen kouluikää.
      Omat lapseni koulutin itse kun en edes tiennyt mistään puheterapeuteista. Lallattelin erilaisia loruja kuten vesihiisi sihisi hississä ja mustan kissan paksut posket. Se oli loruleikki, jota harjoiteltiin aina tilaisuuden tullen.
      Kyllä puhe tuli selkeäksi silläkin tavalla ja lienee suunnilleen samanlainen menetelmä kuin puheterapeutillakin.

    • vierailija

      Jos lapsella on vielä 5-vuotta täytettyään jotain äänteitä hukassa kuten r-, s-, ... kannattaa varata puheterapeutille aika,(muistaakseni 5-vuotis neuvolasta ohjataan sinne jos lapsella on äänteiden kanssa ongelmia) koska lapsen on paljon helpompi aloittaa eskari jos hänellä on jo kaikki äänteet hallussa. Puheterapian kanssa yhteistyö jatkuu myös eskarissa ja koulussa jos lapsella on vielä silloin ongelmiä joidenkin äänteiden kanssa.

      • bobo

        Kiitos vastauksista, eli tarkkaillaan tilannetta.


    • sähköhellaella

      Meilläkin 4 vuotiaalla samat jutut... ja on ollut kolmella muullakin lapsella, ovat vaan kummasti oppineet ennen kouluikää. 4-vuotias on viel aika pieni, täälläpäin kiinnitetään huomiota yksittäisiin kirjaimiin vasta 5-vuotis neuvolassa. kyllä se siitä

    • UiMari

      Odottelen tällä hetkellä 3 -vuotiaallemme R:ää puheeseen. Otin aiheen puheeksi jo 3 v neuvolassakin, koska lapsen isommallakin siaruksella oli samassa iässä R kateissa, neuvolassa suhtauduttiin "kauhistuneesti". Vaadin aiemmin neuvolasta 4 vuotiaalle isommalle sisarukselle aikaa puheterapeutille. Kävimme kerran puole vuoden jonotuksen jälkeen ja viikon kuluttua käynnistä R pärisi erinomaisesti. Kouluissa ei enää käy LUKI -opettajia ja seudullamme ei ole kuin yksi puheterapeutti ja jonot sen mukaiset! Täytyy kai varata yksityiselle aika kun kolmivuotiaamme täyttää neljä. Olen myös sitä mieltä, että kun lapsi on täyttänyt neljä ja jokin (yksi tai useampi) äänne on hukassa, tulee arvio ja terapia aloittaa viivyttelemättä. Silloin saadaan parhaimmat tulokset.

      • pikku myy

        Kuulostaa todella SUPERTERAPEUTILTA, jos yksi käynti riitti R:n oppimiseen :) ??


      • äiti
        pikku myy kirjoitti:

        Kuulostaa todella SUPERTERAPEUTILTA, jos yksi käynti riitti R:n oppimiseen :) ??

        Meillä tytöllä ainakin alkoivat juuri samat kirjaimet pelittämään ihan itsestään vajaa 5 vuotiaana, yhtäkkiä autolla ajaessa tyttö sanoi: sen KISSAN NIMEKSI TULEE SITTEN MIRRI. Kaikki kirjaimet tulivat selvästi ja siitä se sitten pienien alkukankeuksien jälkeen lähti.


    • Abc

      joka auttaa lapsia ensimäisten luokkien aikana löytämään niitä hukassa olevia kirjaimia. Eli, jos lapsi ei vielä silloin osaa kirjaimia tai ole saanut ongelmaansa apua, hän saa sen avun viimeistään silloin.

      Ystäväni pojalla oli muuten sama too-ongelma ja mieleeni on jäänyt ensitapaamiseni tämän pojan kanssa. Hän tuli reippaasti luokseni, ojensi kätensä ja esitteli itsensä "Hei, minä olen Jaatto ja minulla on hutassa too." Poika osasi itse suhtautua asiaan paremmin, kuin moni aikuinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe