olisin halunnut tietää millaista terveyskeskuksessa on tehdä laitoskuoltajan töitä?mitä siihen kuluu siivouksen lisäksi?kävin 3vuotta sitten ammattitutkinnon mutta en ollut kyllä terveydenhuolto puolella ollenkaan tekemässä tutkintoa.ja työvoimatoimistossa lupasivat kysyä minulle sieltä töitä.onko vaikeaa,ja oppiiko äkkiä?
millaista terveyskeskuksessa laitoshuoltajana?
2
3478
Vastaukset
- Laitoshuoltaja
olin kerran terveysasemalla jonkun aikaa. Eipä siellä oikeastaan muuta ollut, kuin siivousta. Tietysti sitten itse pyykkäsimme moppeja. Koneella siivottiin aika paljon käytäviä. Hirmuista kiirettä siellä ainakin oli ja jotenki jatkuvaa kyttäystä, että millloin mitäkin huonetta voisi mennä siivomaan. Eli vastaanottohuoneiden siivous piti tehdä joko aamulla tai sitten, kun lääkäri tms. oli ruokatunnilla. Ja heillä oli joka päivä eri ruoka-ajat eli piti kytätä, että milloin on sopiva väli siivota. Tietenkään he eivät voineet (vain) siivoojaa varten laittaa vaikka oven reunaan liimalappua, että syömässä tai jotain.
- Seija
Se riippuu vähän siitä, mitä ne on ostaneet palveluun. Joskus siivouksen lisäksi kuuluu ruokahuoltoa, kukkien hoitoa, potilaiden pientä auttamista, pyörätuolien ja muitten vastaavien pesemistä. Toisissa paikoissa se on pelkästään siivousta.
Toiminta tapahtuu sen mukaan, miten potilaitten hoito etenee. Joutuu todellakin sueraamaan, mihin huoneeseen pääsee milloinkin ja lääkärinkierto keskeyttää aina siivouksen siinä huoneessa, mihin se lääkäri tulee. Onhan se ilman muuta selvää, ettei voi olla siivoamassa, kun kierrolla on muutenkin paljon porukkaa; sitten vielä laitosapulainen kieppus siellä potilaitten välissä. Jo oman työnkin kannalta kantsii lähtee heti muihin hommiin siksi aikaa ja siivous on aputoiminto, mikä väistää.
Aseptiikka on tärkeetä, se on kaiken a&o terkkareissa. Ja nykyisin pitää osatat myös ite suojautua, ettei vaan saa mitään pöpöjä itelleen. Aineet näissäkin paikoissa on muuttuneet. Klooria käytetään melko harvoin ns. normaalissa siivouksessa. Lika lähtee paremmin heikosti emäksisillä ja kun ei ole likaa, niin bakteeritkin kuolee nälkään...
Terkkareissa on oltavav valtavan ystävällinen ja empaattinen. Poitlaat on sairaita, joku on saattanut just kuulla sairastavansa parantumatonta syöpää. Pitää osata olla iloinen, kohtelias ja antaa potilaan olla rauhassa, jos hän niin haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6272882- 1071522
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671466Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1141274
- 1381266
- 1041115
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381051- 48960
- 49919