Tämän palstan juttujen perusteella voi huoletta sanoa, ettei taikausko ole kadonnut yhtään minnekään. Se näyttä pysyvän ja kestävän niin kauan kuin ihmiskuntakin. Tiukkapipoista ja tekopyhää sakkia sanoisin. Miksi kuvittelette olevanne muiden yläpuolella? Saatteko siitä jotakin turvaa, vai onko kysymyksessä vain tyhmänylpeys? Esimerkkinä ylpeydestänne, vanhoillislestadiolaisten usko välimiesten tarpeesta syntien anteeksiannossa; Raamatussa nimetään välimieheksi vain ja ainoastaan jeesus kristus, siellä ei mainita ainoatakaan lestadiolaista. Ja tehän ette ainakaan vielä ole jumalan poikia?
Lestadiolaiset
43
1599
Vastaukset
- Oulusta
"Ja tehän ette ainakaan vielä ole jumalan poikia?"
päätetään ensi kesän suviseuroissa Perhossa. - Hynde
Sanotaan myös missä välimiehen vaikuttava voima on olette tulleet surakunnan tykö--priiskoitusveren tykö.
Ps. Jeesus sanoi
Minun valtani minä annan teille.
Ja tälle kallioille minä perustan seurakunnan ja annan taivaan valtakunnan avaimet.- alex kela
kuka päätti että olette vallanperillisiä? miksi yritätte olla muiden yläpuolella?
- vl.kaveri
alex kela kirjoitti:
kuka päätti että olette vallanperillisiä? miksi yritätte olla muiden yläpuolella?
Ei ollakkaan muiden yläpuolella. Me kaikki olemme kieltäytyneet omalta puoleltamme kutsusta, mutta Jumala on silti armossaan antanut meille uskon. Ei tämä ole meidän omaa ansiota.
- alex kela
vl.kaveri kirjoitti:
Ei ollakkaan muiden yläpuolella. Me kaikki olemme kieltäytyneet omalta puoleltamme kutsusta, mutta Jumala on silti armossaan antanut meille uskon. Ei tämä ole meidän omaa ansiota.
tarkoitatko, että sen perusteella, että jumala on antanut uskon, Hän samalla antoi lestadiolaisille oikeuden toimia välimiehenä Jumalan ja ihmisen välillä? En ymmärrä?
- Larssi
alex kela kirjoitti:
tarkoitatko, että sen perusteella, että jumala on antanut uskon, Hän samalla antoi lestadiolaisille oikeuden toimia välimiehenä Jumalan ja ihmisen välillä? En ymmärrä?
Puhh...Kun ei Jeesuksen antamaa ja vaikuttamaa valtaa omilleen edes eriseuroissa tunnusteta, kuinka teillä olisi avaimiakaan?
- olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
"mutta Jumala on silti armossaan antanut meille uskon."
Voiko olla, että Jumala on antanut armossaan uskon myös joille kuille muillekin kuin vanhoillislestadiolaisille? Vai onko Jumala vain niin "pihi" (huonot sanavalinnat) ettei päästä muita kuin vanhoillisia armosta osallisiksi? - vl.kaveri
alex kela kirjoitti:
Kun saat uskon, saat myös Pyhän hengen, kun saat Pyhän hengen, saat syntien anteeksi antamuksen avaimet. - Ottakaa pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte,nille ne ovat anteeksi annetut...-
- vl.kaveri
Larssi kirjoitti:
Puhh...Kun ei Jeesuksen antamaa ja vaikuttamaa valtaa omilleen edes eriseuroissa tunnusteta, kuinka teillä olisi avaimiakaan?
eriseuroissa toimisi Pyhä henki. Raamatussa on varoitettu eriseuroista ja vääristä profeetoista. Ei ole olemassa kuin yksi oikea seurakunta, muut ovat eriseuroja, joissa ei vaikuta Pyhä henki..vai oletko erimieltä?
- vl.kaveri
olenko osallinen? kirjoitti:
"mutta Jumala on silti armossaan antanut meille uskon."
Voiko olla, että Jumala on antanut armossaan uskon myös joille kuille muillekin kuin vanhoillislestadiolaisille? Vai onko Jumala vain niin "pihi" (huonot sanavalinnat) ettei päästä muita kuin vanhoillisia armosta osallisiksi?hän on armelias kaikkia kohtaan. Se joka katuu syntejään ja nöyrtyy uskomaan kaikki syntinsä anteeksi on saava elämän kruunun. Et saa sitä kruunua liitymällä SRK:n jäseneksi, vaan uskomalla syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä.
- olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
hän on armelias kaikkia kohtaan. Se joka katuu syntejään ja nöyrtyy uskomaan kaikki syntinsä anteeksi on saava elämän kruunun. Et saa sitä kruunua liitymällä SRK:n jäseneksi, vaan uskomalla syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä.
Eli minun ei tarvitse olla vanhoillislestadiolainen, jotta olen armosta osallinen?
Eli saanko uskoa syntini anteeksi myös SRK:n ulkopuolella, esimerkiksi "yksinkertaisena" luterilaisena? - Hynde
vl.kaveri kirjoitti:
eriseuroissa toimisi Pyhä henki. Raamatussa on varoitettu eriseuroista ja vääristä profeetoista. Ei ole olemassa kuin yksi oikea seurakunta, muut ovat eriseuroja, joissa ei vaikuta Pyhä henki..vai oletko erimieltä?
ei Larssi sitä tarkoittanut. vaan sitä että eriseurat eivät tunnusta avainten valtaa niin miten PyhäH voi vaikuttaa.
- miettijä
vl.kaveri kirjoitti:
Oletko miettinyt, entä jos vanhoillislestadiolaisuus onkin se eriseura...ja vaikka helluntalaisuus tai mikä tahansa muu on se ainoa ja oikea tapa uskoa?? Eihän raamatussa mitään liiketta ole oikeaksi nimetty. Siis mistä voit tietää ihan oikeasti?? Raamatun tekstihän on oikeastaan aika tulkinnan varaista. Minkä tahansa tekstin voi käsittää vl-liikkeen puolesta tai vastaan....
- olenko osallinen?
Eli minun ei tarvitse olla vanhoillislestadiolainen, jotta olen armosta osallinen?
Eli saanko uskoa syntini anteeksi myös SRK:n ulkopuolella, esimerkiksi "yksinkertaisena" luterilaisena?Voisitko vl.kaveri ystävällisesti vastata edellä esittämääni kysymykseen?
- olenko osallinen?
Eli saanko uskoa syntini anteeksi myös SRK:n ulkopuolella, esimerkiksi "yksinkertaisena" luterilaisena?Toistan pyyntöni.
Voisitko ystävällisesti vastata edellä mainitsemaani kysymykseen? - hande
Eli saanko uskoa syntini anteeksi myös SRK:n ulkopuolella, esimerkiksi "yksinkertaisena" luterilaisena?Jos sinulle saarnataan Jumalan seurakunnasta synnit anteeksi, olet uskovainen. Ja kun sinulle näin tehdään, herää rakkaus Jumalan seurakunnan jäseniä kohtaan. Et voi saada syntejä anteeksi Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Jumalan valtakuntahan ei ole sama kuin SRK, vaan sen rajat kulkevat sydämestä sydämeen.
- Korjaaja
hande kirjoitti:
Jos sinulle saarnataan Jumalan seurakunnasta synnit anteeksi, olet uskovainen. Ja kun sinulle näin tehdään, herää rakkaus Jumalan seurakunnan jäseniä kohtaan. Et voi saada syntejä anteeksi Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Jumalan valtakuntahan ei ole sama kuin SRK, vaan sen rajat kulkevat sydämestä sydämeen.
"Jos sinulle saarnataan Jumalan seurakunnasta synnit anteeksi, olet uskovainen."
mitään ihmisen suorittamaa syntien anteeksisaarnaamista. Yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä - Jeesus Kristus. Hän antaa synnit anteeksi SUORAAN ilman mitään ihmisvälikäsiä, kun ihmissydän kääntyy Jumalan/Jeesuksen puoleen ja haluaa saada syntinsä anteeksi.
Unohtakaamme tuollainen ihmistä korottava ja Jumalaa väheksyvä opetus! - olenko osallinen?
Korjaaja kirjoitti:
"Jos sinulle saarnataan Jumalan seurakunnasta synnit anteeksi, olet uskovainen."
mitään ihmisen suorittamaa syntien anteeksisaarnaamista. Yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä - Jeesus Kristus. Hän antaa synnit anteeksi SUORAAN ilman mitään ihmisvälikäsiä, kun ihmissydän kääntyy Jumalan/Jeesuksen puoleen ja haluaa saada syntinsä anteeksi.
Unohtakaamme tuollainen ihmistä korottava ja Jumalaa väheksyvä opetus!että saan uskoa syntini anteeksi Jeesuksessa Kristuksessa!
Mutta kun olen hieman hidas sytytteinen niin kertaan vielä ja vl.kaveri voi sitten vaikka vahvistaa, että ymmärsinkö täysin oikein.
Eli saan uskoa syntini anteeksi, kun joku toinen uskova (huom. ei sitaateissa) siis esimerkiksi tavallinen uskova luterilainen (ei siis vl) todistaa minulle syntien anteeksi antamusta. - Olenko osallinen?
Korjaaja kirjoitti:
Unohtakaamme tuollainen ihmistä korottava ja Jumalaa väheksyvä opetus!vielä hetki sitten se näkyi ruudulla, mutta nyt se on kadonnut?!
Kysyin, että ymmärsinkö oikein jos sanon että saan uskoa syntini anteeksi kun tavallinen luterilainen uskova (HUOM. ei sitaateissa, enkä tarkoita VL:ää) niin minulle todistaa Jeesuksessa Kristuksessa?
Tähän nyt voi vastata vaikka vl.kaveri tai ylipäätänsä kukatahansa vanhoillislestadiolainen.
Ja toivon että tämä viesti ei katoa yhtä ihmeellisesti kuin edellinen! - olenko osallinen?
Olenko osallinen? kirjoitti:
vielä hetki sitten se näkyi ruudulla, mutta nyt se on kadonnut?!
Kysyin, että ymmärsinkö oikein jos sanon että saan uskoa syntini anteeksi kun tavallinen luterilainen uskova (HUOM. ei sitaateissa, enkä tarkoita VL:ää) niin minulle todistaa Jeesuksessa Kristuksessa?
Tähän nyt voi vastata vaikka vl.kaveri tai ylipäätänsä kukatahansa vanhoillislestadiolainen.
Ja toivon että tämä viesti ei katoa yhtä ihmeellisesti kuin edellinen!Nyt se taas näkyy, siis ensimmäinen viestini. Liekkö koneeni sitten temppuilee?
Pyydän anteeksi äskeistä! - olenko osallinen?
että saan uskoa syntini anteeksi Jeesuksessa Kristuksessa!
Mutta kun olen hieman hidas sytytteinen niin kertaan vielä ja vl.kaveri voi sitten vaikka vahvistaa, että ymmärsinkö täysin oikein.
Eli saan uskoa syntini anteeksi, kun joku toinen uskova (huom. ei sitaateissa) siis esimerkiksi tavallinen uskova luterilainen (ei siis vl) todistaa minulle syntien anteeksi antamusta...sitten vastannut hänelle esitettyyn kysymykseen vaikka olen melkein täysin varma, että hän on tämän kysymyksen nähnyt.
Olisi vain ollut kiva kuulla sinun suora vastaus, mutta niinhän se sanotaan, että kaikkea ei voi saada. - vl.kaveri
Toistan pyyntöni.
Voisitko ystävällisesti vastata edellä mainitsemaani kysymykseen?että en huomannut vieteäsi aikasemmin. Ku kirjoittaa moneen paikkaan, niin on vaikee muistaa aina, että minne kirjoitti, niin jää joskus vastaamattakin. Olen pahoillani.
Olen siis samaa mieltä "handen" kanssa. Eli voit uskoa syntisi anteeksi sellaisen ihmisen välityksellä, jolla on Pyhä henki, eli siis uskovaisen ihmisen kautta.
Sanottu on, ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niile ne ovat anteeksi annetut... - vl.kaveri
..sitten vastannut hänelle esitettyyn kysymykseen vaikka olen melkein täysin varma, että hän on tämän kysymyksen nähnyt.
Olisi vain ollut kiva kuulla sinun suora vastaus, mutta niinhän se sanotaan, että kaikkea ei voi saada.viestiäsi aikaisemmin. Voin sanoa sen vilpittömin mielin. Vastaan mielelläni kaikkiin uskon kysymyksiin, siinä määrin kuin Pyhä Henki minullle kirkastastaa.
- vl.kaveri
vl.kaveri kirjoitti:
että en huomannut vieteäsi aikasemmin. Ku kirjoittaa moneen paikkaan, niin on vaikee muistaa aina, että minne kirjoitti, niin jää joskus vastaamattakin. Olen pahoillani.
Olen siis samaa mieltä "handen" kanssa. Eli voit uskoa syntisi anteeksi sellaisen ihmisen välityksellä, jolla on Pyhä henki, eli siis uskovaisen ihmisen kautta.
Sanottu on, ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niile ne ovat anteeksi annetut...En tavallaan äskön vastannut kysymykseesi, niin vastaanpa nyt. Kyllä voit saada syntisi anteeksi SRK:n ulkopuolella, mutta anteeksi antajalla pitää olla siis Pyhä Henki. Ja onhan ennen vanh. lestadiolaisuuden syntyäkin käytetty evankeliuumin saarnaa.
Mutta jotta et joutuisi vahingossa harhaan, niin lisään tähän tallaisen:
En tiedä, että kuinka paljon uskoaisia on lutheirilaisuuden sisällä, mutta sen tiedän, että Pyhästä hengestä tulevia ei-vl:n saarnoja en ole muistaakseni kuullut yhtään, joka voi antaa vähän suuntaa lutherilaisten ei-vl:n lukumäärästä. Sitä paitsi miksi joku uskovainen ei olisi vl, sillä sanottu on - jos he olisivat yhtä kanssamme, meissä he pysyisivät -.
Eli en halua johtaa sinua väärälle polulle, niin sen takia annan neuvon, että tule pyytämään evankeliumia keskuuudestamme, sillä täältä löydät Pyhän Hengen ja Jeesuksen. Muullalta se voi olla hyvin vaikea löytää, kenties mahdotonta. - olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
En tavallaan äskön vastannut kysymykseesi, niin vastaanpa nyt. Kyllä voit saada syntisi anteeksi SRK:n ulkopuolella, mutta anteeksi antajalla pitää olla siis Pyhä Henki. Ja onhan ennen vanh. lestadiolaisuuden syntyäkin käytetty evankeliuumin saarnaa.
Mutta jotta et joutuisi vahingossa harhaan, niin lisään tähän tallaisen:
En tiedä, että kuinka paljon uskoaisia on lutheirilaisuuden sisällä, mutta sen tiedän, että Pyhästä hengestä tulevia ei-vl:n saarnoja en ole muistaakseni kuullut yhtään, joka voi antaa vähän suuntaa lutherilaisten ei-vl:n lukumäärästä. Sitä paitsi miksi joku uskovainen ei olisi vl, sillä sanottu on - jos he olisivat yhtä kanssamme, meissä he pysyisivät -.
Eli en halua johtaa sinua väärälle polulle, niin sen takia annan neuvon, että tule pyytämään evankeliumia keskuuudestamme, sillä täältä löydät Pyhän Hengen ja Jeesuksen. Muullalta se voi olla hyvin vaikea löytää, kenties mahdotonta."Kyllä voit saada syntisi anteeksi SRK:n ulkopuolella, mutta anteeksi antajalla pitää olla siis Pyhä Henki."
"sen tiedän, että Pyhästä hengestä tulevia ei-vl:n saarnoja en ole muistaakseni kuullut yhtään"
Pystytkö rehellisesti sanottuna sanomaan, että kuka ihminen omistaa uskon sydämessään ja kuka ei? Minusta itsestä tuntuu mahdottomalta lähteä tuomitsemaan ketään ei uskovaiseksi mutu-tuntumalla.
Voitko siis sanoa ihmisen nähdessäsi, että sinä et omistaa Pyhää Henkeä tai, että sinä omistat?
ps.pyydän anteeksi, että oletin sinun kiertävän viestejäni. - olenko osallinen?
"Kyllä voit saada syntisi anteeksi SRK:n ulkopuolella, mutta anteeksi antajalla pitää olla siis Pyhä Henki."
"sen tiedän, että Pyhästä hengestä tulevia ei-vl:n saarnoja en ole muistaakseni kuullut yhtään"
Pystytkö rehellisesti sanottuna sanomaan, että kuka ihminen omistaa uskon sydämessään ja kuka ei? Minusta itsestä tuntuu mahdottomalta lähteä tuomitsemaan ketään ei uskovaiseksi mutu-tuntumalla.
Voitko siis sanoa ihmisen nähdessäsi, että sinä et omistaa Pyhää Henkeä tai, että sinä omistat?
ps.pyydän anteeksi, että oletin sinun kiertävän viestejäni."Sitä paitsi miksi joku uskovainen ei olisi vl, sillä sanottu on - jos he olisivat yhtä kanssamme, meissä he pysyisivät -. "
Tarkoitatko tuolla "meissä" sanalla SRK:n "valioita"?
Kovin on vähän uskovaisia sinun maailmassa. - vl.kaveri
"Kyllä voit saada syntisi anteeksi SRK:n ulkopuolella, mutta anteeksi antajalla pitää olla siis Pyhä Henki."
ps.pyydän anteeksi, että oletin sinun kiertävän viestejäni.kysyit:"Pystytkö rehellisesti sanottuna sanomaan, että kuka ihminen omistaa uskon sydämessään ja kuka ei? "
En voi, mutta sen voin sanoa, että mikä saarna tulee Pyhästä hengestä ja mikä ei, jos Jumala haluaa sen minulle kirkastaa. Siis en tiedä onko saarnaajat olleet uskovaisia, mutta sen tiedän, että he eivät ainakaan saarnanneet Pyhästä hengestä.
Uskovainenkin voi saarnata omasta järjestä, mutta yleensä hän saarnaa Pyhän Hengen kautta. Sillä ei ole oikein saarnata omalla järjellä. - vl.kaveri
"Sitä paitsi miksi joku uskovainen ei olisi vl, sillä sanottu on - jos he olisivat yhtä kanssamme, meissä he pysyisivät -. "
Tarkoitatko tuolla "meissä" sanalla SRK:n "valioita"?
Kovin on vähän uskovaisia sinun maailmassa.käyttäisin silti vähän erisanamuotoja. Sanoit "valio", joka mielestäni ei ole ollenkaan hyvä sana tähän. Sillä pienimmät ovat suurimpia ja suurimmat pienimpiä. Sitä paitsi kaikilla uskovaisilla on sama palkka, voitte olla joko uskovainen taikka sitte et(siis ei ole puoli uskovaisia).
sanoit:"Kovin on vähän uskovaisia sinun maailmassa." No joo. Muistappa, että kaikki lapset ja vammaiset ovat uskovaisia, joten eipä heitäkään ole suinkaan vähän.
Raamatussahan on sanottu, että uskovaisten joukko on pieni. - olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
käyttäisin silti vähän erisanamuotoja. Sanoit "valio", joka mielestäni ei ole ollenkaan hyvä sana tähän. Sillä pienimmät ovat suurimpia ja suurimmat pienimpiä. Sitä paitsi kaikilla uskovaisilla on sama palkka, voitte olla joko uskovainen taikka sitte et(siis ei ole puoli uskovaisia).
sanoit:"Kovin on vähän uskovaisia sinun maailmassa." No joo. Muistappa, että kaikki lapset ja vammaiset ovat uskovaisia, joten eipä heitäkään ole suinkaan vähän.
Raamatussahan on sanottu, että uskovaisten joukko on pieni."Raamatussahan on sanottu, että uskovaisten joukko on pieni."
Ja Raamatussa sanotaan, että (Matt28:19) "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." - olenko osallinen?
"Raamatussahan on sanottu, että uskovaisten joukko on pieni."
Ja Raamatussa sanotaan, että (Matt28:19) "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."Kyllä minun ymmärtääkseni Jumala tahtoisi, että kaikki ihmiset pelastuisivat eikä vain pieni joukko.
- olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
kysyit:"Pystytkö rehellisesti sanottuna sanomaan, että kuka ihminen omistaa uskon sydämessään ja kuka ei? "
En voi, mutta sen voin sanoa, että mikä saarna tulee Pyhästä hengestä ja mikä ei, jos Jumala haluaa sen minulle kirkastaa. Siis en tiedä onko saarnaajat olleet uskovaisia, mutta sen tiedän, että he eivät ainakaan saarnanneet Pyhästä hengestä.
Uskovainenkin voi saarnata omasta järjestä, mutta yleensä hän saarnaa Pyhän Hengen kautta. Sillä ei ole oikein saarnata omalla järjellä.Sanoit:"en tiedä onko saarnaajat olleet uskovaisia, mutta sen tiedän, että he eivät ainakaan saarnanneet Pyhästä hengestä."
Ja toisessa viestiketjussa sanoit
Kirjoittanut: vl.kaveri 13.10.2004 klo 20.10
"Kukin yrittää tehdä parhaansa. Jos Pyhä henki ei avaa jotain asiaa, niin minkäs teet. Ei se ole sinun vikasi. Et voi alkaa syyttämään puhujia heidän ymmärryksestänsä, sillä silloin ollaan juuri menossa ihmiskunnian puolelle.
Ajatelkaa asia niin, että Jumala puhuu puhujien kautta ja sanoo sen kaiken, mikä parhaaksi näkee. Puhujia ei ole hyvä alkaa vertailee, sillä se tuo ihmiskunnian lähelle. Pystyn kuvittelemaan minkälaiset kiusaukset on "hyvällä" puhujalla. Pystyn myös kuvittelee minkälaista on "huonolla" puhujalla.
Älkää siis vaikeuttako puhujien matkantekoa, sillä se on taatusti nytkin jo rankkaa."
Voisiko olla, että Pyhä Henki ei avannut sinulle sitä Jumalan Sanaa, jota tämä ei-vl saarnaaja todisti? Kuunteletko ei-vl saarnaajan puhetta sillä mielellä, että etsit sieltä jotain johon voisit tarttua sanomalla tuo ei ole Jumalasta? Vai kuuntelotko hänen saarnaansa sillä mielellä, että se voisi sinulle antaa jotain Jumalalta? - vl.kaveri
Sanoit:"en tiedä onko saarnaajat olleet uskovaisia, mutta sen tiedän, että he eivät ainakaan saarnanneet Pyhästä hengestä."
Ja toisessa viestiketjussa sanoit
Kirjoittanut: vl.kaveri 13.10.2004 klo 20.10
"Kukin yrittää tehdä parhaansa. Jos Pyhä henki ei avaa jotain asiaa, niin minkäs teet. Ei se ole sinun vikasi. Et voi alkaa syyttämään puhujia heidän ymmärryksestänsä, sillä silloin ollaan juuri menossa ihmiskunnian puolelle.
Ajatelkaa asia niin, että Jumala puhuu puhujien kautta ja sanoo sen kaiken, mikä parhaaksi näkee. Puhujia ei ole hyvä alkaa vertailee, sillä se tuo ihmiskunnian lähelle. Pystyn kuvittelemaan minkälaiset kiusaukset on "hyvällä" puhujalla. Pystyn myös kuvittelee minkälaista on "huonolla" puhujalla.
Älkää siis vaikeuttako puhujien matkantekoa, sillä se on taatusti nytkin jo rankkaa."
Voisiko olla, että Pyhä Henki ei avannut sinulle sitä Jumalan Sanaa, jota tämä ei-vl saarnaaja todisti? Kuunteletko ei-vl saarnaajan puhetta sillä mielellä, että etsit sieltä jotain johon voisit tarttua sanomalla tuo ei ole Jumalasta? Vai kuuntelotko hänen saarnaansa sillä mielellä, että se voisi sinulle antaa jotain Jumalalta?sillä saarnoissa on monesti sanottu asioita, mitkä ovat niitä asioita vastaan, jotka Pyhä Henki on minulle kirkastanut. Sitä paitsi järjen puhe on yleensä sellaista, mikä kuuntelijoita miellyttää. He puhuvat, jotta miellyttäisivät jäseniään ja jotta saisivat leipää. En ole varma, mutta olen kuullut monesti, että vain pieni osa lutherilaisista papeista uskoo Kristuksen Jumalan pojaksi.
Lutherilaisen kirkon täytyy pysyä sivistyksen mukana, sillä muuten hän menettäisi paljon jäseniä. Siksi esim. suvaitsevaisuuden takia on sallittu naispappeus, homot jne. Jos ei olis, kaikki femistit ja tasa-arvo kiihkoilijat eroaisivat kirkosta. - olenko osallinen
vl.kaveri kirjoitti:
sillä saarnoissa on monesti sanottu asioita, mitkä ovat niitä asioita vastaan, jotka Pyhä Henki on minulle kirkastanut. Sitä paitsi järjen puhe on yleensä sellaista, mikä kuuntelijoita miellyttää. He puhuvat, jotta miellyttäisivät jäseniään ja jotta saisivat leipää. En ole varma, mutta olen kuullut monesti, että vain pieni osa lutherilaisista papeista uskoo Kristuksen Jumalan pojaksi.
Lutherilaisen kirkon täytyy pysyä sivistyksen mukana, sillä muuten hän menettäisi paljon jäseniä. Siksi esim. suvaitsevaisuuden takia on sallittu naispappeus, homot jne. Jos ei olis, kaikki femistit ja tasa-arvo kiihkoilijat eroaisivat kirkosta."Lutherilaisen kirkon täytyy pysyä sivistyksen mukana, sillä muuten hän menettäisi paljon jäseniä. Siksi esim. suvaitsevaisuuden takia on sallittu naispappeus, homot jne. Jos ei olis, kaikki femistit ja tasa-arvo kiihkoilijat eroaisivat kirkosta."
Myönnän, että luterilaisessa kirkossa on myös sellaisia pappeja ja jopa piispoja, jotka sivuuttavat Raamatun lauseita kuin vasemmalla kädellä, MUTTA se ei tarkoita, että jos kirkolliskokoukset päättävät yhtä sun toista, että ne kaikki olisivat oikein. Sillä ei meidän tekemisiämme kirkolliskokous sano vaan sen sanoo Herran Sana!
"Enpä usko sillä saarnoissa on MONESTI sanottu asioita, mitkä ovat niitä asioita vastaan, jotka Pyhä Henki on minulle kirkastanut."
Korostin tuon yhden sanan tuolta viestistäsi. "monesti"? eli onko kenties joukkoon livahtanutkin kertoja jolloin ei-vl saarnaaja olisi puhunut Jumalan Sanaa?
Veit viestisi sanat nopeasti mielipiteisiin kirkosta, joita kyllä esiintyy, mutta oletko kuullut itse kun pappi on puolustunut homoja saarnastuolista?
"olen kuullut monesti, että vain pieni osa lutherilaisista papeista uskoo Kristuksen Jumalan pojaksi."
Ja kuten itse sanoit, et tiedä omistaako ihminen Pyhän Hengen sydämessään vai ei. Älä siis usko sellaisiin juoruihin joissa sanotaan että hän ei ole uskovainen, ellei hän sitä itse niin sano.
Juorut voi voi - vl.kaveri
olenko osallinen kirjoitti:
"Lutherilaisen kirkon täytyy pysyä sivistyksen mukana, sillä muuten hän menettäisi paljon jäseniä. Siksi esim. suvaitsevaisuuden takia on sallittu naispappeus, homot jne. Jos ei olis, kaikki femistit ja tasa-arvo kiihkoilijat eroaisivat kirkosta."
Myönnän, että luterilaisessa kirkossa on myös sellaisia pappeja ja jopa piispoja, jotka sivuuttavat Raamatun lauseita kuin vasemmalla kädellä, MUTTA se ei tarkoita, että jos kirkolliskokoukset päättävät yhtä sun toista, että ne kaikki olisivat oikein. Sillä ei meidän tekemisiämme kirkolliskokous sano vaan sen sanoo Herran Sana!
"Enpä usko sillä saarnoissa on MONESTI sanottu asioita, mitkä ovat niitä asioita vastaan, jotka Pyhä Henki on minulle kirkastanut."
Korostin tuon yhden sanan tuolta viestistäsi. "monesti"? eli onko kenties joukkoon livahtanutkin kertoja jolloin ei-vl saarnaaja olisi puhunut Jumalan Sanaa?
Veit viestisi sanat nopeasti mielipiteisiin kirkosta, joita kyllä esiintyy, mutta oletko kuullut itse kun pappi on puolustunut homoja saarnastuolista?
"olen kuullut monesti, että vain pieni osa lutherilaisista papeista uskoo Kristuksen Jumalan pojaksi."
Ja kuten itse sanoit, et tiedä omistaako ihminen Pyhän Hengen sydämessään vai ei. Älä siis usko sellaisiin juoruihin joissa sanotaan että hän ei ole uskovainen, ellei hän sitä itse niin sano.
Juorut voi voiei-vl:ien saanroja. Eniten niitä tuli kuunneltua, kun piti kerätä rippikoulu merkintöjä. Niin, että en ole kauheen montaa ei-vl:n saarnaa kuunnellutkaan. Miksi kuuntelisin?
kysyit:"Korostin tuon yhden sanan tuolta viestistäsi. "monesti"? eli onko kenties joukkoon livahtanutkin kertoja jolloin ei-vl saarnaaja olisi puhunut Jumalan Sanaa?"
Tarkoitin tuolla sanalla "monesti", että yhden saarnan aikana on jo monta erimielisyyttä.
sanoit:"Sillä ei meidän tekemisiämme kirkolliskokous sano vaan sen sanoo Herran Sana! "
Yritätkö siis oikeasti pysyä totuudessa. Keskustelen todella mielelläni sellaisten ihmisten kanssa, jotka etsivät totuutta. Sillä paljon on sellaisia, että vaikka heille näytettäisiinkin, niin itsepäisesti pitävät kiinni harhaopeistaan.
Teempä sulle nyt yhden kysymyksen:
Mitkä asiat estävät sinua liitymästä meihin?
Uskovaiset nimittäin haluavat pitää yhtä.
sanoit:"Veit viestisi sanat nopeasti mielipiteisiin kirkosta, joita kyllä esiintyy, mutta oletko kuullut itse kun pappi on puolustunut homoja saarnastuolista? " En ole, sillä olen kuunnellut hyvin vähän niitä saarnoja. Mutta olen nähnyt naispappeja, kuinka he voisivat vastustaa naispappeutta.
Ja monta kirjoitusta olen lukenut lehdistä, joten tein yleistyksen. Sitä paitsi täälläkin, vaikka kuinka moni puolustaa näitä asioita.
sanoit:". Älä siis usko sellaisiin juoruihin joissa sanotaan että hän ei ole uskovainen, ellei hän sitä itse niin sano. "
Tässä oli siis kysymys juuri siitä, että he(papit) ovat itse myöntäneet sen. Se täytyy kyllä myöntää, että olen kuullut tämän joltain muulta. En pidäkkään tätä minään vakavana todisteena, juuri sen takia, kun en ole itse kuullut sitä. Tämä oli vain tällainen sivuhuomautus, jolla saattaa olla perää.
Mutta sen tiedän kokemuksesta, että juorut ovat yleensä perättömiä. Nykyään en enää luota koulun opettajiinkaan, sillä äidinkielen maikka alkoi ihan vakavissaan kertomaan, että pohjosessa on kuulemma sellaisia lestadiolais voittoisia alueita, jossa ei voida käyttää sivustaladattavia pesukoneita, koska silloin joku voisi nähdä alushousut tai rintaliivit(Hoh hoijaa, silloin en valitettavasti voinut muuta kuin nauraa, oon luullut, että kukaan täys järkinen ei voi ottaa tätä juorua todesta). - olenko osallinen
vl.kaveri kirjoitti:
ei-vl:ien saanroja. Eniten niitä tuli kuunneltua, kun piti kerätä rippikoulu merkintöjä. Niin, että en ole kauheen montaa ei-vl:n saarnaa kuunnellutkaan. Miksi kuuntelisin?
kysyit:"Korostin tuon yhden sanan tuolta viestistäsi. "monesti"? eli onko kenties joukkoon livahtanutkin kertoja jolloin ei-vl saarnaaja olisi puhunut Jumalan Sanaa?"
Tarkoitin tuolla sanalla "monesti", että yhden saarnan aikana on jo monta erimielisyyttä.
sanoit:"Sillä ei meidän tekemisiämme kirkolliskokous sano vaan sen sanoo Herran Sana! "
Yritätkö siis oikeasti pysyä totuudessa. Keskustelen todella mielelläni sellaisten ihmisten kanssa, jotka etsivät totuutta. Sillä paljon on sellaisia, että vaikka heille näytettäisiinkin, niin itsepäisesti pitävät kiinni harhaopeistaan.
Teempä sulle nyt yhden kysymyksen:
Mitkä asiat estävät sinua liitymästä meihin?
Uskovaiset nimittäin haluavat pitää yhtä.
sanoit:"Veit viestisi sanat nopeasti mielipiteisiin kirkosta, joita kyllä esiintyy, mutta oletko kuullut itse kun pappi on puolustunut homoja saarnastuolista? " En ole, sillä olen kuunnellut hyvin vähän niitä saarnoja. Mutta olen nähnyt naispappeja, kuinka he voisivat vastustaa naispappeutta.
Ja monta kirjoitusta olen lukenut lehdistä, joten tein yleistyksen. Sitä paitsi täälläkin, vaikka kuinka moni puolustaa näitä asioita.
sanoit:". Älä siis usko sellaisiin juoruihin joissa sanotaan että hän ei ole uskovainen, ellei hän sitä itse niin sano. "
Tässä oli siis kysymys juuri siitä, että he(papit) ovat itse myöntäneet sen. Se täytyy kyllä myöntää, että olen kuullut tämän joltain muulta. En pidäkkään tätä minään vakavana todisteena, juuri sen takia, kun en ole itse kuullut sitä. Tämä oli vain tällainen sivuhuomautus, jolla saattaa olla perää.
Mutta sen tiedän kokemuksesta, että juorut ovat yleensä perättömiä. Nykyään en enää luota koulun opettajiinkaan, sillä äidinkielen maikka alkoi ihan vakavissaan kertomaan, että pohjosessa on kuulemma sellaisia lestadiolais voittoisia alueita, jossa ei voida käyttää sivustaladattavia pesukoneita, koska silloin joku voisi nähdä alushousut tai rintaliivit(Hoh hoijaa, silloin en valitettavasti voinut muuta kuin nauraa, oon luullut, että kukaan täys järkinen ei voi ottaa tätä juorua todesta).kysyit: "Mitkä asiat estävät sinua liitymästä meihin? Uskovaiset nimittäin haluavat pitää yhtä."
"liittyä teihin"? vastaan samallalailla kuin sinäkin vastasit. "miksi" liittyisin? Jälkimmäinen lauseesi kyllä pitää paikkaansa!
Olisitko yllättynyt jos sanoisin olevani jo lestadiolainen? Minun ajatusmaailmaani ei vain sovi ajatus siitä että vain "me" olisimme uskossa olevia tai osa "meistä". Uskon että vanhoillisissa on uskovaisia, mutta niin on myös monissa muissa HERÄTYSLIIKKEISSÄ (kysymys mitä tarkoittaa herätysliike? vl:kin on ymmärtääkseni herätysliike, vai kuinka) ja aivan tavallisissa luterilaisissa. Samoin uskon että myös luterilaisuuden ulkopuolella olevissa kirkoissa on uskovaisia, jotka ymmärtävät, että VAIN yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden ihminen voi pelastua!
Miksi sinä et sitä pysty ymmärtämään? Jos vastaat että muuten kyllä, mutta pitäisi uskoa samallalailla kuin vanhoilliset uskovat. Niin voisitko ystävälläsesti kertoa miten vanhoilliset uskovat? Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä?
Ja toiseksi, jos kerta luterilainen kirkko on niin paha ja vääristynyt niin miksi te siinä sitten roikutte? Eikö silloin olisi jo sama perustaa oma kirkko? Lars Leevi Laestadius ei sitä kyllä missään nimessä olisi tehnyt, saati mitään muutakaan ollut perustamassa! Mielestäni vanhoillislestadiolaisuus on ajautunut jo kauas siitä mitä lestadiolaisuus on ja on ollut!
Asia on niinkin yksinkertainen kuin Johanneksen Evankeliumin sanat lyhykäisyydessään sanovat 3. luvussa: 16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi - vl.kaveri
olenko osallinen kirjoitti:
kysyit: "Mitkä asiat estävät sinua liitymästä meihin? Uskovaiset nimittäin haluavat pitää yhtä."
"liittyä teihin"? vastaan samallalailla kuin sinäkin vastasit. "miksi" liittyisin? Jälkimmäinen lauseesi kyllä pitää paikkaansa!
Olisitko yllättynyt jos sanoisin olevani jo lestadiolainen? Minun ajatusmaailmaani ei vain sovi ajatus siitä että vain "me" olisimme uskossa olevia tai osa "meistä". Uskon että vanhoillisissa on uskovaisia, mutta niin on myös monissa muissa HERÄTYSLIIKKEISSÄ (kysymys mitä tarkoittaa herätysliike? vl:kin on ymmärtääkseni herätysliike, vai kuinka) ja aivan tavallisissa luterilaisissa. Samoin uskon että myös luterilaisuuden ulkopuolella olevissa kirkoissa on uskovaisia, jotka ymmärtävät, että VAIN yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden ihminen voi pelastua!
Miksi sinä et sitä pysty ymmärtämään? Jos vastaat että muuten kyllä, mutta pitäisi uskoa samallalailla kuin vanhoilliset uskovat. Niin voisitko ystävälläsesti kertoa miten vanhoilliset uskovat? Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä?
Ja toiseksi, jos kerta luterilainen kirkko on niin paha ja vääristynyt niin miksi te siinä sitten roikutte? Eikö silloin olisi jo sama perustaa oma kirkko? Lars Leevi Laestadius ei sitä kyllä missään nimessä olisi tehnyt, saati mitään muutakaan ollut perustamassa! Mielestäni vanhoillislestadiolaisuus on ajautunut jo kauas siitä mitä lestadiolaisuus on ja on ollut!
Asia on niinkin yksinkertainen kuin Johanneksen Evankeliumin sanat lyhykäisyydessään sanovat 3. luvussa: 16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisietkö ole missään muussa erimieltä kanssamme, kuin ainoastaan "vain lapsenuskoiset" opissa.
Kun puhut "vain me" opista, niin kerronpa, että mitä se tarkoittaa: se tarkoittaa sitä, että kaikki, jotka ovat lapsen uskossa, pelastuu. Ja jos joku vl uskovainen uskoo niin kuin lapsi, niin eikö silloin kaikki muutkin usko samalla tavalla. Sillä on vain yksi oikea tapa uskoa. Tätä tarkoittaa "vain me" oppi. Se ei siis tarkoita, että vain vl:ät pelastuvat. Emme silti lähde tuomitsemaan ihmisiä, vaan sanomme vaan tämän, että jos aiot olla uskovainen, ota usko vastaan samalla tavoin kuin lapsi sen ottaa. Tästä on tehty tälläinen negatiivinen toisten tuomitsemis oppi. Oletko sitä mieltä, että muullakin, kuin laspenmielisellä uskolla pelastuu? jos et ole, niin silloin sinulla ei pitäisi ollaan mitään "vain lapsenuskovat"(käytän nykyään tuota nimistystä, sillä "vain me" oppi on harhaan johtava) oppia mitään vastaan.
kysyit:""miksi" liittyisin?" Koska uskovaiset haluavat pitää yhtä. Jos olisit yhtä kanssamme, meissä pysyisit. Uskovainen haluaa olla Jumalan seurakunnassa, jossa on saattomiehiä.
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi. - ...
vl.kaveri kirjoitti:
etkö ole missään muussa erimieltä kanssamme, kuin ainoastaan "vain lapsenuskoiset" opissa.
Kun puhut "vain me" opista, niin kerronpa, että mitä se tarkoittaa: se tarkoittaa sitä, että kaikki, jotka ovat lapsen uskossa, pelastuu. Ja jos joku vl uskovainen uskoo niin kuin lapsi, niin eikö silloin kaikki muutkin usko samalla tavalla. Sillä on vain yksi oikea tapa uskoa. Tätä tarkoittaa "vain me" oppi. Se ei siis tarkoita, että vain vl:ät pelastuvat. Emme silti lähde tuomitsemaan ihmisiä, vaan sanomme vaan tämän, että jos aiot olla uskovainen, ota usko vastaan samalla tavoin kuin lapsi sen ottaa. Tästä on tehty tälläinen negatiivinen toisten tuomitsemis oppi. Oletko sitä mieltä, että muullakin, kuin laspenmielisellä uskolla pelastuu? jos et ole, niin silloin sinulla ei pitäisi ollaan mitään "vain lapsenuskovat"(käytän nykyään tuota nimistystä, sillä "vain me" oppi on harhaan johtava) oppia mitään vastaan.
kysyit:""miksi" liittyisin?" Koska uskovaiset haluavat pitää yhtä. Jos olisit yhtä kanssamme, meissä pysyisit. Uskovainen haluaa olla Jumalan seurakunnassa, jossa on saattomiehiä.
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi....
- ,,,
vl.kaveri kirjoitti:
etkö ole missään muussa erimieltä kanssamme, kuin ainoastaan "vain lapsenuskoiset" opissa.
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi.,,,
- ,.,.
vl.kaveri kirjoitti:
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi.,.,.
- olenko osallinen?
vl.kaveri kirjoitti:
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi."vain lapsenuskoiset" onpa mielenkiintoinen uusi määritelmää "vain me" -opille. Kuulostaa kyllä heti paremmalle, mutta siihen se taitaa käytännöntasolla sitten jäädäkin.
Tarkistappa huviksesi, mistä hajaannukset ovat tulleet aikoinaan. Ennen kuin puhut "eriseuraisuudesta".
En ymmärrä montaakaan asiaa vanhoillisuudessa. Ja sanon heti, että TUSKIN tulen koskaan ymmärtämäänkään.
En ymmärrä että joku "kuppikunta" sanoo mikä on oikein ja mikä väärin ja sitten se "valmiiksi pureskeltuna" syötetään muille. Ja sitten ollaan niin kuin sen olisi Pyhä Henki kirkastanut kaikille oikeaksi olevaksi. Enkä ymmärrä "hoitokokouksia" vai mitä ne nyt onkaan, jos joku ei sulatakaan sitä mitä hänelle yritetään syöttää. En ymmärrä, että sanotte muista lestadiolaisherätysliikkeistä oleville, että teitä tulisi ja tullaan kohdella kuin pakanaa, koska olette "lähteneet" vanhoillisista.
Sanon vieläkin, että ota selvää mikä on johtanut hajoamisiin. Kyllä minua ainakin surettaa se, että haluaisin sanoa teitäkin uskonveljiksini, mutta vastauksesi saan teiltä, että olen suunnilleen pakanaakin pahempi "eriseuraisuudesta" johtuen.
Ei ihminen ole sen parempi uskovainen, jos hän olisi vanhoillinen kun hän olisi tavallinen luterilainen. Ei vanhoillisuus tee kenestäkään autuasta. Eikä se että hän vanhoillisten tilaisuuksissa kävisi.
Miten Jumala voisi ajatella, että vain yhden liikkeen kautta kulkee tie Isän luo? Onko joku uskova parempi kuin toinen?! Kyllä me taidamme olla Jumalan silmien edessä samanarvoisia. Ei kuukaan tai mikään ole ylempänä tai oikeampana Jumalan edessä.
Ei syntien anteeksi saamiseen tarvita ketään vanhoillislestadiolaista eikä ketään muutakaan ihmistä. Ei taivaanporttia vartio vanhoillinen eikä kukaan muukaan ihminen. Yksin Kristuksen kautta sinne voi kulkea.
Ei se ole sen monimutkaisempaa kuin, että yksin USKOSTA, yksin ARMOSTA, yksin KRISTUKSEN tähden!
Mutta kaikkea hyvää sinulle ja siunausta! - vl.kaveri
vl.kaveri kirjoitti:
sanoit:"Ei siihen taida tarvita vippaskonsteja, vai mitä? " Ei niin. Hylkäät kaiken, kadut syntejäsi ja uskot ne Pyhän hengen kautta ihmisen välityksellä anteeksi.hierarkian takia en voinut vastata enää sinne.
Sanoit, että ei tarvita mitään välikäsiä ja, että pelkkä usko riittää. Niin riittääkin pelkkä usko, mutta jos uskot Krituksen, niin uskot Kristuksen sanat. Uskotko sanat"Ottakaa Pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte..."
- poitsu
..tämä meidän vl:sten usko on. Ei siinä ole järjen hitustakaan.
- Unknown
Usko on synnin sokaisemalle järjelle mahdoton asia, mutta vain siksi, koska saatana on ihmisten järjen pimittänyt. Muuten Jumala on järjestyksen Jumala, eikä hän ole luonut mitään järjenvastaista. Kaikessa on pohjimmaltaan jokin järki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32721Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938