Jumalattomasti maitoa

Marleenaiseus

Niin, sitä tulee liikaa, sen verran että kaksoset ruokkisi. Rintaliivit ovat läpeensä maidossa, jos ottaa hetkeksikin pois niin tiputtelee pitkin lattioita. Kuusipäiväiselläni on vaatteet aivan likomärkänä jos ei välittömästi imetyksen jälkeen laita turvavälin päähän.

Nyt on eilisillasta asti puskenut jo kuumetta, varmaankin rintatulehdus, sillä vatsa- tms. kipuja ei ole ja suihkussa lypsäminen tuntui heti auttavan. Ongelmahan on se, että maidoneritys kasvaa entisestään jos lypsän paljon, ja jos taas en lypsä, tissit ovat parissa tunnissa valtavat, muhkuraiset ja arat. Mikä neuvoksi?

15

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies.

      Minähän en näistä niin tiedä, mutta ehkä kannattaisi käydä sairaalassa kysymässä neuvoa. Jollei muuta, niin rintamaidosta siellä ainakin on jatkuvasti pulaa.

    • Tavallista on!

      Aivan normaalia noin alkuvaiheessa. :) Maitoa tulee usein aluksi tulvimalla, mutta seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana maidontulo tasoittuu vauvan tarvetta vastaavalle tasolle. Ja huom., se ei tarkoita että maidontulo olisi tyrehtymässä, vaan se kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

    • Tavallista on!

      Ja vielä pari neuvoa: suurimmat pinkeydet ja muhkurat voit aivan hyvin lypsää pois suihkussa. Kannattaa myös imettää niin, että vauvan leuka on aina muhkuroiden/tukkoon menevän kohdan puolella, niin rinta tyhjenee sieltä tehokkaimmin. Pakottavia rintoja voi viilentää jääkaappikylmillä kaalinlehdillä. Maidontuotanto tasaantuu hiljalleen, mutta jos vielä muutaman viikon kuluttua tuntuu, että ylituotantoa on reilusti, voisit harkita äidinmaidon luovuttamista. Jos taas et halua luovuttaa, niin voit alkaa imettää aina yhdestä rinnasta useamman imetyskerran kerrallaan. Se hillitsee jonkin verran maidontuotantoa, vaikka täysi rinta tuntuukin alkuun ehkä ikävältä. Tsemppiä, kyllä se siitä tasaantuu, itsekin kylvin vauvan kanssa maidossa ekat viikot, mutta tilanne helpotti kyllä ajan kanssa.

      • Tavallista on!

        Lisään vielä, että tuota samasta rinnasta imettämistä ei vielä ensimmäisinä viikkoina kannata kokeilla, koska tuotanto voi tasoittua itsekseenkin ja sitä ei pitäisi ihan alussa ruveta muilla keinoin hillitsemään.


    • Maito tarvetta

      Hei !

      Missä päin tätä äidinmaitoa sitten näin paljon tulee, ja olisitko kiinnostunut sitä
      jatkossa myymään sopivaan hintaan. Ei tarvitse lähetellä, kyllä voidaan hakea sovitusta paikasta.

    • maitoonlastasivarten

      Yritä nyt ensin saada
      vauvasi vaikka kasvamaan
      sillä kaikella maidolla.
      Laita tissi sille suuhun
      joka välissä.
      Mitä olen youtubissa
      katsellut vauvaperheitä,
      niin ne vauvat näyttävät
      koko ajan ajattelevan vain
      maitoa.
      Kenties se maito on
      tarkoittetu juuri lapsellesi?
      En ole tainnut vielä
      kuulla vauvasta,
      joka olisi vihainen
      siitä että saa imeä
      tissiä koko ajan.

      • Ei liikaa maitoa

        No tämä viestisi kertoo siitä, ettet kovin paljoa tiedä imettämisestä. Ylituotanto voi olla ihan todellinen ongelma äidille imetyksen alkuviikkoina. Tiedätkö minkä kokoinen kuusipäiväisen lapsen mahalaukku on? Se on hyvin pieni, eikä sinne mahdu paljon maitoa. Lasta ei saa ylensyöttää väkisin, vaan imettää pitää lapsentahtisesti. Vauvan vatsan pitää saada levätäkin välillä ja ylensyöttäminen johtaa vain vatsavaivoihin ja pulautteluun.


    • luovuta maitoa sairaalaan jos et juo alkoholia,et polta tai käytä lääkkeitä ja lapseni on alle 2kk.
      rintamaito on tarvittavaa keskosilla ja muista suojata rintasi kylmältä.

    • fnjk

      minulla oli tuo sama ongelma ja sairastin ensimmäisen 2kk:n aikana kaksi rintatulehdusta, sillä rinnat olivat välillä täysin tukossa. maitoa tuli hirveitä määriä, vaikka lapsikin söi koko ajan n. 1-2h:n välein päivisinkin ja pumppasinkin maitoa n. kerran päivässä. rintatulehdukset tulivat varmastikin juuri tuosta syystä (siis tukoksista), sillä en millään kerennyt poistamaan maitoa nopeammin kuin sitä tuli - ja toki kierre oli heti valmis, kun tyhjensi, niin rinnat täyttyi entistä enemmän. pumpatun maidon me säilöimme pakkaseen ja sieltä mieheni on vauvalle sitä sulatellut jos olen käynyt esim. kaupassa tai uimassa.

      kyllä se maidontulo minullakin sitten n. 2,5kk:ssa tasaantui, mutta koko sen ajan sai taistella alkavia tukoksia vastaan. lopulta tein sen ratkaisun, että jätin rintaliivien käyttämisen kokonaan pois kotona perheen kesken ollessani, sillä en löytänyt sellaisia imetysliivejä, jotka eivät olisi isoja rintojani puristaneet ja aiheuttaneet tukkeumia. en tiedä, oliko sattumaa, mutta se auttoi ja rintaliivien käytön vähentämisen jälkeen tukoksia ei enää tullut. enkä ole niitä enää uskaltanut laittaa kotona vieläkään, sillä vieläkin rintani täyttyvät osittain koviksi, jos olen yli 4h imettämättä ja vauva on nyt kuitenkin jo 4,5kk ikäinen. en tiedä, jäävätkö tällä tavalla toimiessani rinnat roikkumaan imetyksen jälkeen, mutta kyllä jo ne kaksi rintatulehdusta pienen vauvan kanssa olivat niin rankkoja sairastaa, että enpä moisesta jaksa välittää, se on pieni murhe terveyden rinnalla.

      ironisinta tässä kaikessa on, että minulle tehtiin sektio, jonka jälkeen sairastin kohtutulehduksen ja kaikki suvun naiset olivat sitä mieltä, ettei imettämisestä varmasti tule mitään. noh, 4kk myöhemmin vitsailen miehelleni, että jos elettäisiin n. 100 vuotta sitten, olisin varmaan koko kylän virallinen imettäjä, kun maitoa tulee niin kauheasti. :D

      • Sektiosta ei haittaa

        Sektio ei muuten vaikuta maidontuotantoon tai imetyksen käynnistymiseen mitenkään. :) Avainsana on se, että vauva pääsee mahdollisimman pian rinnalle sektion jälkeen ja sen jälkeen on vierihoidossa ja imetetään lapsentahtisesti. Aiemmin on luultu, että sektio jotenkin vaikeuttaisi maidonnousua, mutta se on johtunut vain siitä, että ensi-imetys on sektion jälkeen usein tapahtunut vasta vuorokaudenkin kuluttua.


    • fnjk

      näinhän se on, mutta kyllä se sen saattaa verran vaikuttaa, että maidontuotanto ei ala jokaisella ihan niin nopeasti kuin alakautta synnyttäneillä. :) näin minullekin kävi ja lapselle piti antaa 4 ensimmäisen päivän aikana lisämaitoa, mutta sen jälkeen maitoa on siis riittänyt. minulla tämä sektio ja maito-asia oli tiedossa jo sektioon mentäessä, mutta keski-ikäisillä sukulaisnaisilla ei ja kovasti olivat siitä huolissaan. :D

      • fnjk

        niin ja minä siis pääsin imettämään lasta n. 2,5h sektiosta ja lapsi roikkui rinnalla koko ajan, mutta sektio (ja sitä seurannut tulehdus) taisivat olla niin rankkoja keholleni, että maitoa ei heti tullut.


      • Äsken kirjoittanut
        fnjk kirjoitti:

        niin ja minä siis pääsin imettämään lasta n. 2,5h sektiosta ja lapsi roikkui rinnalla koko ajan, mutta sektio (ja sitä seurannut tulehdus) taisivat olla niin rankkoja keholleni, että maitoa ei heti tullut.

        Aivan sama olisi voinut käydä, vaikka olisit synnyttänyt alakautta. :) Osalla maidontuotanto käynnistyy hitaahkosti. Istukan irtoaminen on se avainsana maidontuotannon käynnistymisessä, eikä sillä ole merkitystä irtoaako se itsekseen vai irrotetaanko se. Itse imetin kahden tunnin kuluttua sektiosta ja minulla taas kolostriumiakin tuli todella reilusti ja se riitti vauvalle hyvin. Kunnolla maito nousi kolmen vuorokauden kuluttua sektiosta. Sitä en osaa sanoa, miten kohtutulehdus vaikuttaa maidonnousuun, voihan sillä jotain hidastavaa vaikutusta olla.


      • asiaa6
        Äsken kirjoittanut kirjoitti:

        Aivan sama olisi voinut käydä, vaikka olisit synnyttänyt alakautta. :) Osalla maidontuotanto käynnistyy hitaahkosti. Istukan irtoaminen on se avainsana maidontuotannon käynnistymisessä, eikä sillä ole merkitystä irtoaako se itsekseen vai irrotetaanko se. Itse imetin kahden tunnin kuluttua sektiosta ja minulla taas kolostriumiakin tuli todella reilusti ja se riitti vauvalle hyvin. Kunnolla maito nousi kolmen vuorokauden kuluttua sektiosta. Sitä en osaa sanoa, miten kohtutulehdus vaikuttaa maidonnousuun, voihan sillä jotain hidastavaa vaikutusta olla.

        Se on aika yleistä, että keholle rankka sektio (ja mahdolliset komplikaatiot) viivästyttävät useammin maidonnousua kuin normaalisti sujuneet alatiesynnytykset.

        Mutta tässä keskustelussa on nyt lähdetty ihan väärille teille. Mitenkähän aloittajalla tällä hetkellä sujuu imetys?


      • Äsken kirjoittanut
        asiaa6 kirjoitti:

        Se on aika yleistä, että keholle rankka sektio (ja mahdolliset komplikaatiot) viivästyttävät useammin maidonnousua kuin normaalisti sujuneet alatiesynnytykset.

        Mutta tässä keskustelussa on nyt lähdetty ihan väärille teille. Mitenkähän aloittajalla tällä hetkellä sujuu imetys?

        Juuri tuollainen käsitys on omiaan saamaan aikaan epävarmuutta sektiolla synnyttävän äidin mielessä. Suunnitellulla tai kiireellisellä sektiolla synnyttävällä äidillä ei ole mitään syytä pelätä imetyksen käynnistyvän huonosti, jos sektio sujuu normaalisti. Komplikaatiot ja hätäsektio (tehdään yleensä anestesiassa) ovat asia erikseen. Äidin pitää tietysti saada kunnollinen kipulääkitys ja erityistä tukea imetyksen aloittamisessa sekä neuvontaa mukavan imetysasennon löytämiseen kipeän leikkaushaavan kanssa. Lapsen saaminen rinnalle ja vierihoitoon ovat erittäin tärkeässä roolissa. Kun näistä asioista huolehditaan, sektio sinällään ei hidasta maidonnousua tai vaikeuta imetystä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe