Finnair ATR- kone

matkaan

Olemme lentämässä helmikuussa Kittilään. Tehdäänkö sellaiset matkat niillä pienemmillä ATR koneilla, potkurikoneilla? En ole koskaan ennen ollut kotimaanlennolla. Onko kokemuksia potkurikoneista, miltä tuntuu tai tuntuuko yhtään erilaiselta isompiin suihkumoottorikoneisiin? Onhan ne turvallisia? ;) Olen hieman pelokas..

13

6212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topdog

      Finnair lentää Kittilään pääsääntöisesti uusimmilla Airbus 320-sarjan koneilla. Viime talvena myös MD11 poikkesi reitillä. ATR:llä lento kestäisi vähän turhan kauan...

      • MD11

        huhhuh. Kyllä varmasti kukoistaa turismi siellä. Kiva kuulla. Eikös ole niin että kone oli tarkoitettu PITKILLE lennoille. Kerran moisella lensin välin Helsinki-Lontoo-Helsinki. Olivat ottaneet sen kokeeksi. Tulos, lentoemmänniltä meni pinna kuten myös matkustajilta. Sama service piti nyt hoitua koneessa tuntia nopeammin. Ainakin minulle osa matkaa kuuluu myös lentoajan viihtyvyys, sillä ilman lentoa jäät "kentälle". Tosiaan jos Kittilän koneet (MD11) ovat aina täyteen bookattu, niin hyvä näin ja nopeasti pääsee perille. Varsinaiseen kysymykseen. Olen ollut matkustajana aika monessa ilmojenteillä liikkuvassa koneessa. Pikku chesnasta MD11:sta ja välissä Kaukasusvuorilla kaksi kertaa helikopterilla(MI 8). Aina on hiukkasen peloittanut, mutta yhtäkään en jättäisi pois. Tulin vähän aika sitten Hampurista lentäen Blue1:llä. Näitä "baby" koneita. Avro jotain, jonne mahtui 84 matkustajaa. Kyllä meitä varoitettiin etukäteen että odotettavissa on melko rajuja turbulesseja. Olihan niitä enempi kuin koskaan olen kokenut. Mutta tämä pikkuruinenkin kone laskeutui mallikkasti. Eli jos haluat matkustaa. ei sillä koolla ole väliä, siis koneen.


      • HuippuRakki

        Pääsääntöisesti käytetään kylläkin MD-80 koneita HEL-KTT, sesonki aikoina voi reiteillä olla jopa MD-11, mutta harvoin.


      • Topdog
        HuippuRakki kirjoitti:

        Pääsääntöisesti käytetään kylläkin MD-80 koneita HEL-KTT, sesonki aikoina voi reiteillä olla jopa MD-11, mutta harvoin.

        Taitaa olla molempia koneita tolla reitillä melko tasapuolisesti. Kallistun silti Airbusiin puhuttaessa "pääsääntöisestä". Kasikymppinen on häviävä luonnonvara ja omat kokemukset Kittilään pohjautuu Airbussiin (mikä ei tosin tarkoita mitään). MD11 lensi kiireisimmän sesongin aikana Kittilään, kun oli hyvää aikaa Kaukoidän lentojen välissä.


      • HuippuRakki
        Topdog kirjoitti:

        Taitaa olla molempia koneita tolla reitillä melko tasapuolisesti. Kallistun silti Airbusiin puhuttaessa "pääsääntöisestä". Kasikymppinen on häviävä luonnonvara ja omat kokemukset Kittilään pohjautuu Airbussiin (mikä ei tosin tarkoita mitään). MD11 lensi kiireisimmän sesongin aikana Kittilään, kun oli hyvää aikaa Kaukoidän lentojen välissä.

        Mä olen lentäny kanssa sitä väliä 4-5 kertaa vuodessa, viimesen 3 vuoden aikana ja kerran on ollut Airbuss. Eikä ne kuttaperkka ysit mihinkään vielä ole kadonneet.


    • Meira

      Lennetään pääsääntöisesti MD80 -sarjan koneilla. ATR:llä lento tosiaan kestäisi aika piiiittkkääänn...

    • Lee

      Luultavasti kyseiselle reitille ei osu tuo kysymäsi kone. Ja vaikka osuisikin, niin sitä ei tarvitsisi jännittää sen enempää kuin muillakaan koneilla lentämistä. Maallikoilla on yleensä ihmeellinen käsitys, että potkurikoneella lentäminen olisi jotenkin vaarallisempaa kuin suihkukoneella lentäminen. Turboprop-koneet (kuten tämä ATR-72) lentävät hieman matalammalla ja hitaammin kuin suihkukoneet, mutta sen kummempaa eroa ei ole. Turboprop on lisäksi huomattavan taloudellinen mitä tulee polttoaineen kulutukseen. Finnair onkin luopumassa turbopropien käytöstä lähinnä imagosyistä. Matkustajien ennakkoluulojen takia on ostettava Brasiliasta suihkukoneita, jotta kenenkään ei tarvitsisi kauhistella potkurikoneella lentämistä. Se on sääli, sillä ATR on tekniikaltaan varsin moderni ja muutenkin oikein käyttökelpoinen kone.

      • inssi

        Avro on suihkari vaikka pieni onkin


      • kyllästynyt

        Moi

        Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!

        Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!

        ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(

        t. Pakkorako


      • Ingentigjööri
        inssi kirjoitti:

        Avro on suihkari vaikka pieni onkin

        ATR:ssä suihkarimoottori pyörittää ropeleita.


      • rytinää
        kyllästynyt kirjoitti:

        Moi

        Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!

        Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!

        ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(

        t. Pakkorako

        Lennäpä Golden Airin Saabilla joku kerta niin pääset oikeesti puhumaan metelistä ja kolinasta.. Mihin ne Emput muuten sijoitetaan?


      • Sebu
        kyllästynyt kirjoitti:

        Moi

        Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!

        Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!

        ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(

        t. Pakkorako

        En väitä että ATR:n turvallisuus olisi sen heikompi kuin muissakaan koneissa, mutta... Se meteli, kerosiinin haju ja koneen epävakaus varsinkin laskuissa on epämiellyttävää. Toivottavasti nuo Brassien koneet tuovat hieman laatua myös kotimaan lennoille.


      • ikävä kyllä
        rytinää kirjoitti:

        Lennäpä Golden Airin Saabilla joku kerta niin pääset oikeesti puhumaan metelistä ja kolinasta.. Mihin ne Emput muuten sijoitetaan?

        Moi

        No ikävä kyllä niillä Saabeilla myös joudun matkustelemaan. Mutta kun alkuperäinen kysymys koski vain ATR:iä, niin en viitsinyt kaikkia lentokoneita alkaa ruinaamaan:).

        Muuten se Saab 2000 on jo ihan erillainen matkustaa, mielestäni!

        t. sama


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe