Olemme lentämässä helmikuussa Kittilään. Tehdäänkö sellaiset matkat niillä pienemmillä ATR koneilla, potkurikoneilla? En ole koskaan ennen ollut kotimaanlennolla. Onko kokemuksia potkurikoneista, miltä tuntuu tai tuntuuko yhtään erilaiselta isompiin suihkumoottorikoneisiin? Onhan ne turvallisia? ;) Olen hieman pelokas..
Finnair ATR- kone
13
6212
Vastaukset
- Topdog
Finnair lentää Kittilään pääsääntöisesti uusimmilla Airbus 320-sarjan koneilla. Viime talvena myös MD11 poikkesi reitillä. ATR:llä lento kestäisi vähän turhan kauan...
- MD11
huhhuh. Kyllä varmasti kukoistaa turismi siellä. Kiva kuulla. Eikös ole niin että kone oli tarkoitettu PITKILLE lennoille. Kerran moisella lensin välin Helsinki-Lontoo-Helsinki. Olivat ottaneet sen kokeeksi. Tulos, lentoemmänniltä meni pinna kuten myös matkustajilta. Sama service piti nyt hoitua koneessa tuntia nopeammin. Ainakin minulle osa matkaa kuuluu myös lentoajan viihtyvyys, sillä ilman lentoa jäät "kentälle". Tosiaan jos Kittilän koneet (MD11) ovat aina täyteen bookattu, niin hyvä näin ja nopeasti pääsee perille. Varsinaiseen kysymykseen. Olen ollut matkustajana aika monessa ilmojenteillä liikkuvassa koneessa. Pikku chesnasta MD11:sta ja välissä Kaukasusvuorilla kaksi kertaa helikopterilla(MI 8). Aina on hiukkasen peloittanut, mutta yhtäkään en jättäisi pois. Tulin vähän aika sitten Hampurista lentäen Blue1:llä. Näitä "baby" koneita. Avro jotain, jonne mahtui 84 matkustajaa. Kyllä meitä varoitettiin etukäteen että odotettavissa on melko rajuja turbulesseja. Olihan niitä enempi kuin koskaan olen kokenut. Mutta tämä pikkuruinenkin kone laskeutui mallikkasti. Eli jos haluat matkustaa. ei sillä koolla ole väliä, siis koneen.
- HuippuRakki
Pääsääntöisesti käytetään kylläkin MD-80 koneita HEL-KTT, sesonki aikoina voi reiteillä olla jopa MD-11, mutta harvoin.
- Topdog
HuippuRakki kirjoitti:
Pääsääntöisesti käytetään kylläkin MD-80 koneita HEL-KTT, sesonki aikoina voi reiteillä olla jopa MD-11, mutta harvoin.
Taitaa olla molempia koneita tolla reitillä melko tasapuolisesti. Kallistun silti Airbusiin puhuttaessa "pääsääntöisestä". Kasikymppinen on häviävä luonnonvara ja omat kokemukset Kittilään pohjautuu Airbussiin (mikä ei tosin tarkoita mitään). MD11 lensi kiireisimmän sesongin aikana Kittilään, kun oli hyvää aikaa Kaukoidän lentojen välissä.
- HuippuRakki
Topdog kirjoitti:
Taitaa olla molempia koneita tolla reitillä melko tasapuolisesti. Kallistun silti Airbusiin puhuttaessa "pääsääntöisestä". Kasikymppinen on häviävä luonnonvara ja omat kokemukset Kittilään pohjautuu Airbussiin (mikä ei tosin tarkoita mitään). MD11 lensi kiireisimmän sesongin aikana Kittilään, kun oli hyvää aikaa Kaukoidän lentojen välissä.
Mä olen lentäny kanssa sitä väliä 4-5 kertaa vuodessa, viimesen 3 vuoden aikana ja kerran on ollut Airbuss. Eikä ne kuttaperkka ysit mihinkään vielä ole kadonneet.
- Meira
Lennetään pääsääntöisesti MD80 -sarjan koneilla. ATR:llä lento tosiaan kestäisi aika piiiittkkääänn...
- Lee
Luultavasti kyseiselle reitille ei osu tuo kysymäsi kone. Ja vaikka osuisikin, niin sitä ei tarvitsisi jännittää sen enempää kuin muillakaan koneilla lentämistä. Maallikoilla on yleensä ihmeellinen käsitys, että potkurikoneella lentäminen olisi jotenkin vaarallisempaa kuin suihkukoneella lentäminen. Turboprop-koneet (kuten tämä ATR-72) lentävät hieman matalammalla ja hitaammin kuin suihkukoneet, mutta sen kummempaa eroa ei ole. Turboprop on lisäksi huomattavan taloudellinen mitä tulee polttoaineen kulutukseen. Finnair onkin luopumassa turbopropien käytöstä lähinnä imagosyistä. Matkustajien ennakkoluulojen takia on ostettava Brasiliasta suihkukoneita, jotta kenenkään ei tarvitsisi kauhistella potkurikoneella lentämistä. Se on sääli, sillä ATR on tekniikaltaan varsin moderni ja muutenkin oikein käyttökelpoinen kone.
- inssi
Avro on suihkari vaikka pieni onkin
- kyllästynyt
Moi
Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!
Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!
ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(
t. Pakkorako - Ingentigjööri
inssi kirjoitti:
Avro on suihkari vaikka pieni onkin
ATR:ssä suihkarimoottori pyörittää ropeleita.
- rytinää
kyllästynyt kirjoitti:
Moi
Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!
Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!
ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(
t. PakkorakoLennäpä Golden Airin Saabilla joku kerta niin pääset oikeesti puhumaan metelistä ja kolinasta.. Mihin ne Emput muuten sijoitetaan?
- Sebu
kyllästynyt kirjoitti:
Moi
Kyllähän nyt on niin, ettei ATR koneesta ja esim. muista kotimaan liikenteen suihkukoneista mm MD-80 ja Airbussit voi puhua edes samana päivänä!
Itse joudun valitettavan usein käyttämään maakuntalennolla ATR:ää ja olen perin juurin kyllästynyt! Kauhea meteli ja joskus hirveä resonassi koko matkan! Vaikka kone on kuinka taloudellinen tahansa, niin ei se kyllä matkustamoviihtyvyyttä lisää! Odotan uusia Embraer-suihkareita todella hartaasti!
ps. Halusin käyttää "Plus"-pisteitäni Riikan lomamatkalle, mutta peruin kun huomasin, että kalusto oli ATR. Ei kiitos vapaa-aikana :(
t. PakkorakoEn väitä että ATR:n turvallisuus olisi sen heikompi kuin muissakaan koneissa, mutta... Se meteli, kerosiinin haju ja koneen epävakaus varsinkin laskuissa on epämiellyttävää. Toivottavasti nuo Brassien koneet tuovat hieman laatua myös kotimaan lennoille.
- ikävä kyllä
rytinää kirjoitti:
Lennäpä Golden Airin Saabilla joku kerta niin pääset oikeesti puhumaan metelistä ja kolinasta.. Mihin ne Emput muuten sijoitetaan?
Moi
No ikävä kyllä niillä Saabeilla myös joudun matkustelemaan. Mutta kun alkuperäinen kysymys koski vain ATR:iä, niin en viitsinyt kaikkia lentokoneita alkaa ruinaamaan:).
Muuten se Saab 2000 on jo ihan erillainen matkustaa, mielestäni!
t. sama
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132