Auton oston valintakriteerit?

Pohdintaa

Mitkä asiat vaikuttavat juuri Sinun ostopäätökseesi?

Itse luovuin joskus 2.0 litraisesta autosta missä oli vuosittaiset käyttökustannukset melko suuret omaan makuun, mutta noin muuten oli kaikin puolin hyvä auto - etenkin talvella. Sen jälkeen ollut käytössä autoja pienemmällä koneella, halusin vähän kuluttavan, pienemmät päästöt jne. Pajalla on saanut käydä tämän tästä määräaikaishuoltojen välissä enkä todellakaan tunne oloani turvalliseksi talvella.

En väitä, että kaikki pienemmällä koneella varustetut autot olisivat huonoja, mutta nuo oli omat kokemukset ja seuraava taitaa olla iso millä ajellessa tuntee olonsa turvalliseksi eikä tunnu siltä että pienikin tuulen puuska kaataisi auton nurin. Näistä asioista en tingi!

22

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei naapurien mieliks

      Itse ostan auton täysin omien halujen ja mieltymyksien mukaan. Vuosittaisille käyttökuluille en laita juurikaan painotusta, sillä arvonalennus on ylivoimaisesti suurin kulu.

      • T.T. Kannas

        Tutkimusten mukaan edullisinta on ostaa auto kun sillä ajettun n. 40 000 ja ikää 2-3 vuotta ja vaihtaa pois kun ajettuna n. 80 000 - 100 000 km. Tämä siksi että suurin arvonalennus tapahtuu ensimmäisen kahden vuoden aikana mutta korjauskulut alkavat nousta todella runsaan 100 000 km jälkeen. Lisäksi esim. Toyotalla on vielä 100 000 ajettuna hyvä jälleenmyyntiarvo. Tosin isoista bemareistakin saa 10 000 -12 000 euroa vaikka kilometrejä jo neljännesmiljoona.

        Monilla merkeillä esim. jakohihnan vaihto tulee vastaan 120 000 km kohdalla.

        Ranskan autoista arvo putoaa erityisesti 150 000 km jälkeen


    • oma valinta

      Vaatimukset ovat: 2L bensiinikone, automaatti , neliveto kaikilla muilla "herkuilla", hinta 36000e, kun uuden ostaa. Vaihtoehtoja ei kauheasti ole.......Japsiin on päädyttävä.....Jo toimintavarmuudenkin takia.

      • hauskoja juttuja

        Hehee uskis iskee lujaa ytimeen, hyvä Tero!


    • Itse maksan

      Ei alle 3 litraista konetta ja manuaali laatikkoa, muuten ei ihmeellisiä vaatimuksia ole.

      • tietämättömän valint

        Ja sitä ollaan hieman jääty jonnekin muinaisuuteen.


    • H&K.

      Viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa, siinä tärkein.
      Sitten valitaan malli.

      • ihminen on tyhmä

        Myyntitakuu tarvitaan vain muuten hyljeksittyyn ja hyllyyn jäävillä merkeillä, nolo peruste kaikkiaan. Helppo kusetus toimii yksinkertaisiin tapauksiin.


      • SePi_
        ihminen on tyhmä kirjoitti:

        Myyntitakuu tarvitaan vain muuten hyljeksittyyn ja hyllyyn jäävillä merkeillä, nolo peruste kaikkiaan. Helppo kusetus toimii yksinkertaisiin tapauksiin.

        Kusetusta on mielestäni se, että ollaan valmistavinaan laadukkaita autoja, mutta ei uskalleta antaa niille kuin nimellisen lyhyt takuu, esimerkiksi 2 vuotta. Sen jälkeen alkaa sitten rahastus - helppoa. Voiko ihminen olla niin tyhmä? Näköjään voi.


      • mbman
        SePi_ kirjoitti:

        Kusetusta on mielestäni se, että ollaan valmistavinaan laadukkaita autoja, mutta ei uskalleta antaa niille kuin nimellisen lyhyt takuu, esimerkiksi 2 vuotta. Sen jälkeen alkaa sitten rahastus - helppoa. Voiko ihminen olla niin tyhmä? Näköjään voi.

        Jonkun merkin 7 vuoden takuu esimerkiksi on suuri kusetus. Omistaja maksaa huolloissa sen takuun tuplana. Lisäksi kilometriraja on 150 000 km.
        Mikä tahansa keskitasoa laadukkaampi vehje kestää sen moitteitta.
        Kaveri osti taannoin 7 vuoden takuu auton. kolmesti se hinattiin kotipihasta korjaamolle kun ei käynnistynyt.
        Kaveri joutui itse maksamaan hinauksen, takuu kattaa vain korjaamolla tapahtuvat toimenpiteet.
        Takapyörän laakeri meni 3 vuotta vanhana, mittarissa 170 000 km. Takuu ei enää korvannut. Eikä enää korvaa mitään muutakaan.

        Laatuauto ei tarvitse takuuta, se toimii muutenkin. Omassa mesessä mittarissa
        yli 400 000 km eikä ole ollut mitään sellaista ongelmaa johon olisi takuuta tarvinnut.


    • luulot vs. faktat

      Auton koko ei kerro sen turvallisuudesta tai tuuliherkkyydestä mitään, mutta jos aloittajalle usko on suurempi asia kuin fakta, niin onhan se kuin lumelääkettä.

    • Helppo valinta

      Asioihin perehdyttyäni valitsin GS-sarjan Lexus hybridin. Kriteerini olivat seuraavat: Suorituskyky, toimintavarmuus, yleinen laadukkuus ja loistokkuus, taloudellisuus, sopiva hinta muutaman (3) vuoden ikäisenä. Lexus täytti nuo kriteerit parhaiten. Samalla rahalla olisi saanut samanikäisen Golfin mutta eihän noita autoja voinut edes verrata missään mielessä. Ainoa vaikeus oli löytää se oikea yksilö Saksasta koska ei niitä sielläkään rivissä seiso autoliikkeiden pihoilla. Auto on toiminut hienosti, ei mitään murheita niiden 8 kk ainana jotka olen sen omistanut. Monen muunkin saattaisi kannattaa miettiä tällaisen sporttisen luksusauton hankintaa vaikka ei tehoa tarvitsisikaan.

      • Paska imago

        Ei Tojosta hinnoittelemalla premiumia tule.


    • addfa

      kannattaisi miettiä että Lexuselta puuttuu status joten melko turhaa maksaa siitä maltaita menee rahat hukkaan

    • autonero

      Oma kriteerini on, että auton oltava hyvä. Siksi ostan aina Mersun eikä ole tarvinnut katua. Muut saavat tyytyä huonompiin autoihin. Niitä näkyy täälläkin riittävän.

    • Isoilla on etunsa.

      Mulla ollut 1.4 Ford Escort, Open Kadel 1.6, Citroen 1.9 Diesel, Citroen C4 1.6 Diesel...

      Seuraava auto tulee olemaan 1.8 bensa, sillä mielestäni nuo pikkuautot sekä talvella että kesällä huonoilla teillä joutuvat herkemmin korjauskohteeksi. Citroen 1.9 Diesel oli lujarunkoinen ja yllättävän hyvä vaikka sellaiset seikat kuin sähköhäiriöt, tuuletuksen rikkoutuminen sekä venttiilien säädöt tulivat yllättyksenä. Runko sen sijaan oli luja eikä taatusti ruostunut.

    • Aimo Puikottaja

      Bensakone (iso ja vapaasti hengittävä), manuaali, taka/neliveto, ajo-ominaisuudet, ulkonäkö. Vaihtoehtoja nykyään todella vähän, kun en ole mikään BMW uskovainen, hauskoja ajettavia nekin tosin on. Mutta mielenkiintoista nähdä esim. tulevat Alfat, siirtyvätkö takaisin takavetoisiin, kuten huhut kertovat. Nyt alla M-B, mutta tunnoton ohjaus ja alusta hieman häiritsee, liian mukavuuspainotteinen omaan makuun.

    • -eemeli-

      Diisseli se olla pitää ja riittävän tehokas (vääntävä, pienikulutuksinen) ja ehdottomasti automaatti. Ja huom. tietenkin Mersu, sillä ei ole muita autoja. -Hups, mitä pääsikin lipsahtamaan.

      • -peeveli-

        "...Ja huom. tietenkin Mersu, sillä ei ole muita autoja. -Hups, mitä pääsikin lipsahtamaan."

        Olet aika "pihalla" ;-) takavetoisia, tehokkaita automaattilaatikolla olevia kulkuneuvoja on muitakin, kuin Mersu !


      • -eemeli-
        -peeveli- kirjoitti:

        "...Ja huom. tietenkin Mersu, sillä ei ole muita autoja. -Hups, mitä pääsikin lipsahtamaan."

        Olet aika "pihalla" ;-) takavetoisia, tehokkaita automaattilaatikolla olevia kulkuneuvoja on muitakin, kuin Mersu !

        Tosiaankin. Sehän se unohtuikin, miesten henkilöauton kuuluu olla takavetoinen. -Toinen teesi pitää, sillä jo raamatussakin sanotaan, että älä pidä muita autoina kuin Mersuja. Amen!


      • GrandePuntoClub
        -eemeli- kirjoitti:

        Tosiaankin. Sehän se unohtuikin, miesten henkilöauton kuuluu olla takavetoinen. -Toinen teesi pitää, sillä jo raamatussakin sanotaan, että älä pidä muita autoina kuin Mersuja. Amen!

        Suosin pienehköjä autoja. Saa uudehkon edullisesti. Ei kats.murheita, pelti kiiltää, pieni teho riittää aivan hyvin Suomen teille. Ainakin tää Grande Punto vm.11 on huoleton ja tod luotet ollut ja tod tunnokas ajaa liukkaalla lumipöperössä. On myös ESP, joka tuo turvallisuuden tunnetta ja 5 tähteä EuroNCAP -testissä. Sen vuoksi turvallisemman tuntoinen talvitiellä ajaa kuin Audi A6 -99 jolla myös joskus ajan. Siinä ei ESPiä ja törmäystestissäkään ei mikään menestys ollut. Tuon ikäisistä kylläkin esim. Saab 9-5 menestyi kolaritestissä erinomaisesti mutta vanhat A6 ja C -mersu huonosti. Uudehkon Fiatin etuja myös näppärä pysäköinti city-ohj.tehostimen ansiosta ja ainakin tähän mennessä toimintavarmuus ja hyvä käynnistyvyys kovillakin pakkasilla. Audi jostain syystä purkaa akkua kun seisoo ajamatta muutamia päiviä. Syy ei ole vielä selvinnyt. Muuten kyllä Audikin toiminut luotettavasti. Ja on se vähän äänettömämpi kyydiltään kun on uutena maksanut enemmän.


    • MopoPetteri

      Suosin mopoautoja. Sen parempi mitä suurempi matalataajuinen möly kuuluu ympäristöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7213
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      52
      4856
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4549
    4. 68
      4256
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4148
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3168
    7. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2888
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2448
    9. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2357
    10. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      209
      2258
    Aihe