Kaarassa on edellisen omistajan diy lisäämät päivävalot. Ne toimi hyvin kunnes rele alkoi ottamaan oikosulkua ja olen nyt asentamassa uutta relettä. Kytkentä ihmetyttää kuitenkin, joten jos joku sähköistä paremmin perillä oleva voisi valaista asiassa, olisin kiitollinen.
Eli:
Rele on se viisinapainen ja ihmetystä aiheuttava kytkentä oli keskimmäisessä liittimessä 87a. Siitähän pitäisi tiemmä ottaa virta valoille - OK. Mutta lisäksi siinä oli kolmas johto mikä katoaa rungon uumeniin. Tuossa johdossa on diodi niin että virta kulkee releeltä poispäin. Kuitenkin yleismittarilla kun katsoin niin piuha on tuon diodin vastusta lukuunottamatta maissa. Miten tämä voi olla mahdollista?
Ja oikosululle löytyi siis selkeä vika muualta, mutta eikös tuokin vetäisi oikariin jos piuhat kytken? En viitsisi polttaa repullista sulakkeita, taas, ongelmaa selvittäessäni. Mitä nyt en keksi/tajua?
Kysymys päivävalojen kytkennästä
19
1287
Vastaukset
- Parkit
Parkit saavat todennäköisesti virran diodin kautta ja parkeille menevä johto ottaa jossain runkoon.
- Aloitteleva sähkömek
Tuota minäkin arvelin, mutta jännästi tullut nyt sitten kaksi oikosulun aiheuttavaa vikaa yhtäaikaa. Piru kun se piuha on vedetty hankalia reittejä pitkin...
- foordisti
Jos siellä johdon päässä on polttimo niin yleismittarilla mitattuna se on maissa koska polttimon hehkulangan toinen pää on maissa, polttimo pis ja jos vieläkin maadoittuu niin sitten siellä on oikosulku.
Ethän yritä trollata, eli tyyliin missä on vika, kun pakoputken kannatinlaakeri ei iske kipinää jarruun?
Hyväksytyt päiväajovalot myydään kynnysjännitereleellä varustettuna ja releen sammutusohjaus otetaan etuvalolta. Eli päiväajovalot sammuvat, kun kytketään "parkit".
Jos etuvalojen ohjaus on otettu miinuspuolelta, niin siinä tapauksessa tarvitset
releen päävitrapiiriin kynnysjännitereleen lisäksi. Päävirtapiirissä olevan kelan kytket jomman kumman etuvalon kanssa rinnan.
Kynnysjänniterele hoitaa automaattisesti päiväajovalojen sytyttämisen ja sammuttamisen moottorin käynnin mukaan. Kun ajovalot kytketään, niin etuvalolta otettu ohjaus sammutaa päiväajovalot.- Aloitteleva sähkömek
Ei, en trollaa. En tosin tiedä missä kohtaa tuo siltä kuulostikaan.
Kuulostaa jonninverran hankalalta moinen "miinuspuolen ohjaus" enkä usko että siitä onkaan ollut kyse. Johdot muuten kuitenkin niin loogiset. Eli löytyy syöttö, ohjaus ajovalolta, jne. Vai tuo yksi johto on ihmetys. Täytyy kai purkaa koko auto tässä joskus että näkee mihin se menee. Aloitteleva sähkömek kirjoitti:
Ei, en trollaa. En tosin tiedä missä kohtaa tuo siltä kuulostikaan.
Kuulostaa jonninverran hankalalta moinen "miinuspuolen ohjaus" enkä usko että siitä onkaan ollut kyse. Johdot muuten kuitenkin niin loogiset. Eli löytyy syöttö, ohjaus ajovalolta, jne. Vai tuo yksi johto on ihmetys. Täytyy kai purkaa koko auto tässä joskus että näkee mihin se menee.Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.
Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.- töpinä uihan pihalla
Täpinä kirjoitti:
Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.
Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.Taas töppötöpinä on ulkona kuin lintulauta, siellä saattaa tulla kylmäkin vaikka juhannus on ovella.
- sairaat pullakuskit
Täpinä kirjoitti:
Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.
Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.> Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot.
Pilkunnussintaa, mutta ajovalot ne on päiväajovalotkin. P.O. päiväajovalojen kanssa ei saa palaa LÄHIVALOT, ei sumuvalot, ei kaukovalot. "Parkit" etuvalot takavalot rek. kilven valot sallitaan (käsittääkseni) näistä jälkiasennuksista puhuttaessa.
Päiväajovalojen sammutus, kun kytketään lähivalot päälle on ihan OK, jos autossa ei ole sumuvaloja. Mutta tämän seurauksena palaa päiväajovalojen rinnalla (tod. näk.) kaikki mittarivalot yms. minne kanssa menee sähköä & polttimot kuluu = ei saada täyttä hyötyä niistä päiväajovaloista.
Toki jos kyseessä on PAKETTIAUTO, niin sellaisessa ihan ehdottomasti pitää olla aluvanteet, spoileri, karjarauta ja päiväajovalot, jotka kytketään palamaan yhtä aikaa "parkkien", lähivalojen, lisävaruste-sumuvalojen sekä lisävaruste-kaukovalojen "angel eyes" valojen rinnalla. Näin kanttiXkantti pullakuljettimesta tulee äärimmäisen kiihottava ilmestus (not). - Aloitteleva sähkömek
Täpinä kirjoitti:
Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.
Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.Sanotaanko niin että uskoakseni ovat toimineet laillisesti. Uskoakseni siksi että en muista miten ne toimivat ennenkuin katsastusmies valitti ettei saa palaa ajovalojen aikaan. Tämä taas johtui siitä että releen "ohjausliitin" (86) oli hapettunut poikki.
86 - piuha ajovalolta
85 - rungosta
30 - syöttö
87a - piuhat päivävaloille se mystinen piuha missä on diodi releeltä ulospäin jne
87 - tyhjä
(jos nyt muistin numerot oikein ulkomuistista)
Ja tosiaan nyt valot toimii kuten pitääkin, mutta tuo mysteeripiuha on vielä irti. - Huomio!
Aloitteleva sähkömek kirjoitti:
Sanotaanko niin että uskoakseni ovat toimineet laillisesti. Uskoakseni siksi että en muista miten ne toimivat ennenkuin katsastusmies valitti ettei saa palaa ajovalojen aikaan. Tämä taas johtui siitä että releen "ohjausliitin" (86) oli hapettunut poikki.
86 - piuha ajovalolta
85 - rungosta
30 - syöttö
87a - piuhat päivävaloille se mystinen piuha missä on diodi releeltä ulospäin jne
87 - tyhjä
(jos nyt muistin numerot oikein ulkomuistista)
Ja tosiaan nyt valot toimii kuten pitääkin, mutta tuo mysteeripiuha on vielä irti.Miksi hitossa noi ajovalot pitää sotkea tohon kytkentään? ? Itse otan off herätteen katkaisijalta lähtevästä parkkivalo johdosta, vaatii tosin diodin väliin, koska laitan parkit palamaa myöskin..
Se mystinen piuha kaiketi ohjaa parkkeja ja voisi mennä esim. kojelaudan alle.. (arvaus)
Omassa autossa on led huomiovalot ja toimivat takavalojen kanssa.. sairaat pullakuskit kirjoitti:
> Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot.
Pilkunnussintaa, mutta ajovalot ne on päiväajovalotkin. P.O. päiväajovalojen kanssa ei saa palaa LÄHIVALOT, ei sumuvalot, ei kaukovalot. "Parkit" etuvalot takavalot rek. kilven valot sallitaan (käsittääkseni) näistä jälkiasennuksista puhuttaessa.
Päiväajovalojen sammutus, kun kytketään lähivalot päälle on ihan OK, jos autossa ei ole sumuvaloja. Mutta tämän seurauksena palaa päiväajovalojen rinnalla (tod. näk.) kaikki mittarivalot yms. minne kanssa menee sähköä & polttimot kuluu = ei saada täyttä hyötyä niistä päiväajovaloista.
Toki jos kyseessä on PAKETTIAUTO, niin sellaisessa ihan ehdottomasti pitää olla aluvanteet, spoileri, karjarauta ja päiväajovalot, jotka kytketään palamaan yhtä aikaa "parkkien", lähivalojen, lisävaruste-sumuvalojen sekä lisävaruste-kaukovalojen "angel eyes" valojen rinnalla. Näin kanttiXkantti pullakuljettimesta tulee äärimmäisen kiihottava ilmestus (not).Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.- .. .. ..
Täpinä kirjoitti:
Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.Ainakaan vanhoissa valomääräyksissä ei mainita etuparkkeja jostain syystä, mutta kyllä ne ainaki leimasta menee ilman mitää rutinoita, eli antaa palaa vaa..
Uusissa valomääräyksissähan etuparkkejen pitää palaa, jos takavalot palaa esim. uudet Volvot!
Mahdollisia jälkiasennus sivuvaloja en laittaisi turhaan palamaan huomiovalojen (jotku nimittää päivävaloiksi) kanssa. .. .. .. kirjoitti:
Ainakaan vanhoissa valomääräyksissä ei mainita etuparkkeja jostain syystä, mutta kyllä ne ainaki leimasta menee ilman mitää rutinoita, eli antaa palaa vaa..
Uusissa valomääräyksissähan etuparkkejen pitää palaa, jos takavalot palaa esim. uudet Volvot!
Mahdollisia jälkiasennus sivuvaloja en laittaisi turhaan palamaan huomiovalojen (jotku nimittää päivävaloiksi) kanssa.Ei se nyt noin ole. Miksi sotket sivu- ja päivävaloja tähän. Ei ole olemassakaan
päivävaloja. Nyt puhutaan päiväajovaloista.- sekoilut jatkuu
Täpinä kirjoitti:
Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.Jälkiasennuksille ei ole tehty omia säädöksiä, joten kyse on puhtaasti tulkinnoista. Jotka ovat (yllättäen) osoittautuneet aika joustaviksi.
Muutenkin epäilen sinun puhuvan taas läpiä päähäsi, mutten jaksa alkaa (taas kerran) pykäliä kaivelemaan... siis etteikö pitäisi etuvalot (ne sun "parkit" ... huomaatko, miten menee kaikki sekaisin, kun käytät essonbaarin terminologiaa) palaa yhdessä takavalojen kanssa. Hämäävä tilanne tulee siitä, että monessa uudessa autossa palaa vain ne päiväajovalot yksinään TAI sama valaisin toimii sekä etuvalona että päiväajovalona. - .. .. ..
Täpinä kirjoitti:
Ei se nyt noin ole. Miksi sotket sivu- ja päivävaloja tähän. Ei ole olemassakaan
päivävaloja. Nyt puhutaan päiväajovaloista.Kiva, ku jaksat viisastella.....
MItä, jos puhuttais vaikka oikealla nimellä HUOMIOVALOT???????? - foordisti
Huomio! kirjoitti:
Miksi hitossa noi ajovalot pitää sotkea tohon kytkentään? ? Itse otan off herätteen katkaisijalta lähtevästä parkkivalo johdosta, vaatii tosin diodin väliin, koska laitan parkit palamaa myöskin..
Se mystinen piuha kaiketi ohjaa parkkeja ja voisi mennä esim. kojelaudan alle.. (arvaus)
Omassa autossa on led huomiovalot ja toimivat takavalojen kanssa..Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää.
- Huomio!
foordisti kirjoitti:
Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää.
"Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää."
Tosta olen samaa mieltä ja juuri noin ne palaa itselläkii.
Toi edellinen kirjoitus oli vähän epäselvästi ilmaistu, 0 asennossa palaa siis parkit huomiovalot. Huomiovalot sammuu, ku kääntää parkit päälle.
- sitroen.
Kun se noin vaikealta näyttää, niin mene siitä missä aita on matalin:
Piirrä kaavio olemassaolevasta valosysteemistä.
Sitten mieti, miten haluaisit valosysteemin toimivan.
Sitten suunnittele kytkentä, millä saat tämän toiminnon aikaan.
Tarkasta kytkentäsuunnitelmasi.
Kytke.
Totea onnistuminen.
Ei se niin vaikeata ollutkaan. Polttele niitä valoja. - näin iisiä on
Minä kytkin näin : Mitään relettä ei tarvita kun virrat ledeillä niin pieniä. Sulakerasiasta piuha siitä mihin tulee sähköt kun auto käynnistetään, ja se ledien piuhaan. Ledien - piuha parkkien piuhaan, ja ledit palaa kun auto käynnistetään, ja ledit sammuu kun laitetaan parkit /ajovalot päälle. Takavalot ei pala ledien kanssa, eikä mikään muukaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631596Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä291574Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251262- 1281135
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1761115Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047- 781046
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3121043