Hei!
Varjolilja kärsii, ja minä myös. Istutin muutama vuosi sitten varjoliljoja hyvään maahan, aamu- ja ilta-aurinkoon. Maa on multavaa, kohopenkki. Olen nyppinyt kukot pois jne.
Viime vuonna osalla liljoista kukat jäivät kehittymättä, lehdet vähän käpristyneet. Tänä vuonna jo yli puolella on tuo vaiva. Muutama pienempi verso mädäntyi. Nostin sipulin, ja se oli melko ok, ehkä vähän muutama "mätätäplä".
Siis, mitä voin kokeilla? En uskalla siirtää, etten tartuta puutarhan muita kukkapenkkejä. Ovat niin kalliita sipuleita, että tekee pahaa heittää roskiinkaan. Apua!
Varjoliljalla tauti vai vikaa olosuhteissa?
3
1341
Vastaukset
- utelenpa vaan
mulla on ihan tavallisissa liljoissa lehdet ruskistuneet kärjistä nyt parin päivän sisällä noin 1,5sm matkalta . Vain kahdessa varressa on tuo vika, ne on aika lähekkäin joten luulenpa jotta kasvavat samasta sipulista.
Kuivuudesta en usko kuitenkaan johtuvan, vettä on tullut ihan kiitettävästi, eikä se vesi seiso siellä juurillakaan. - Kasvit tohtoriin
Kokeilkaa nostaa sipulit ylös kukinnan jälkeen.
Jos niissä on joku home tai mätä,niin sipulin muutaman päivän pintakuivatuksen,kuivaharjauksen ja homeisten kohtien pesemisen pehmeällä hammasharjalla ja kloriittivedellä luulis auttavan.Kahvikuppiin tilkka kloriittia ja vettä.Voi myös lorauttaa päälle lopuksi hiukan etikkaa.
Haavan hoito kuten ihmisellä.Eli anna sille ilmaa.
Annat puhdistetun kohdan kehittää itse kuivamalla päivän kaksi ruven ja sitten takaisin maahan istutus ja vettä.
Naatinkin suihkuteltuna luulisi vielä nousevan ja heräävän siirtämään ravintoa mukulalle.
Jos maassa epäilee olevan jotain,niin ite oon lisännyt kasteluveteen etikkaa tai kastellut nokkosvedellä.
Lisäksi pitänyt sairaan maan avarana,jotta tuuli pääsee kiertämään kasvien juuristossa.
Tykkään itse pienituloisena yksinyrittäjänä pihistellä kaikessa,myös näissä puutarhajutskissa.Niinpä näen vaivaa noiden omien kasvieni kanssa,sillä minustakin ne ovat kalliita.Kyllä sairasta kasvia kannattaa yrittää vielä pelastaa.
Jos ei toimi niin eipähän ole menettänyt muuta kuin omaa aikaa ja oppinut lisäksi jotain. - utelenpa vaan
mun liljani 'parantui' kun ne kylmät sateet loppui...enää ei lisää tullut ruskistuneita lehtien päitä kun alkoi aurinko lämmittää, kukkineet ovat lähes kaikki, valkoiset puuliljat on vielä kukkimatta mutta jo on kunnon nuput niissäkin.Nyt päivittäin joudun kastelemaan kaikki istutukset kunnes saamme sateita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364156Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131543Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481506Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1841276Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ841036Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1311032Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain441008Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254988- 62974
- 23906