Ulos jääneiden selviytymisstrategia

RipaRisto

Mikä on teidän "selviytymisstrategia" jos Rouva Fortuna jättää teidät tänä vuonna vaille opiskelupaikkaa?

a) StrategiaDeSissi:
Heittäydyn työttömäksi, välttelen töitä ja luen sikahikipinkona aamusta iltaan seuraaviin sisäänpääsykokeisiin välittömästi vaikka koekirjoja ei ole edes vielä edes julkaistu

b) StrategiaDeMaltti:
Rauhotun hetken, teen töitä ja teen uuden yrityksen ensi vuonna

c) StrategiaDeAvoin:
Luen avoimessa sisäänpääsykokeita lähellä olevia kursseja, samalla teen töitä tai olen työtön. Ensi vuonna yritän paremmilla tiedoilla varustettuna uudestaan.

d) StrategiaDeVäylä:
Unohdan sisäänpääsykokeet kokonaan, luen avoimessa 90 oparia jonka jälkeen haen tutkinto-oikeuden

e) StrategiaDeToinenOpiskelupaikka:
Minulla on toinen opiskelupaikka varattuna

f) StrategiaDeVälivuosi:
Pidän välivuoden ja mietin mitä teen isona

g) StrategiaDeMuu:
Muu strategia, mikä?


Itselläni kallistuu tällä hetkellä StrategiaDeAvoimeen.

42

1036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enlannistu

      se on joko b) tai c) , periksi en anna se on 100% varma asia

    • ohionmarssinitää

      f-äffä kohdallani, olen lähes varma että en saa opiskelupaikkaa. Huomasin muutenkin kirjoja lukiessani että minulla ei ehkä sittenkään ole sitä lukupäätä mitä tarvitaan kauppakorkeaan, parempi ehkä siis näin kohdallani.

    • verdv

      Pieni vinkki kaikille.

      Mikään ei estä ulosjääneitä parantamaan esimerkiksi syksyllä ylioppilastutkinnon arvosanoja. Tämän jälkeen pökköä pesään kun valintakoekirjat selviävät, valmennuskursseista on myös hyötyä.

      • jaaaaaaa3

        a) et hyödy kirjoituksista mitään
        b) ilmoittautuminen menijo


      • nojaaaa3
        jaaaaaaa3 kirjoitti:

        a) et hyödy kirjoituksista mitään
        b) ilmoittautuminen menijo

        c) valmennuskursseista ei mitään hyötyä. Ainoastaan tehtävät ovat ok, nimim. kokemusta löytyy.


      • aaapua..
        nojaaaa3 kirjoitti:

        c) valmennuskursseista ei mitään hyötyä. Ainoastaan tehtävät ovat ok, nimim. kokemusta löytyy.

        mitenniin? ja mistä saat hyviä tehtäviä ilman että maksat paljon kurssistA?


      • AnalDong
        nojaaaa3 kirjoitti:

        c) valmennuskursseista ei mitään hyötyä. Ainoastaan tehtävät ovat ok, nimim. kokemusta löytyy.

        itse en olisi todellakaan saanut paikkaa ilman valmennuskurssia. siellä pakollinen käyminen (kun oli maksanut) toi motivaatiota lukemiseen. muuten olisin jättänyt 40h työviikon perusteella lukemiset väliin itseäni huijaten. 28p ja kuopioon!

        Jos olisin jäänyt ilman opiskelupaikkaa, lukisin ensivuonna paremmin, en välttämättä enemmän. Kannattaa kokeilla useita eri tyylejä; kaverit tenttaamaan, tehtävien tekemistä, muistiinpanojen tekemistä. Omat seinäni olivat kesäkuun alussa täynnä pinkkejä post-it lappusia joita joutui pällistelemään jatkuvasti. muistan vieläkin mitä niihin olin raapustellut!

        Ylioppilastuloksia en lähtisi korottamaan, vaan keskittyisin tänä kesänä / syksyllä enemmän kansantaloustieteeseen ja matematiikkaan, koska asiat ovat aiheista ymmärtämispohjaisia, eivät niinkään ulkoaopiskeltavia kuin kansiksessa ja laskiksessa. Ensi vuoden kokeeseen jäivät matematiikan osalta ainakin verotus ja indeksit, joihin kannattaa panostaa viime vuotta enemmän.

        Onnea kaikille sisäänpäässeille ja tsemppiä pyrkijöille! :)


      • lutimies
        AnalDong kirjoitti:

        itse en olisi todellakaan saanut paikkaa ilman valmennuskurssia. siellä pakollinen käyminen (kun oli maksanut) toi motivaatiota lukemiseen. muuten olisin jättänyt 40h työviikon perusteella lukemiset väliin itseäni huijaten. 28p ja kuopioon!

        Jos olisin jäänyt ilman opiskelupaikkaa, lukisin ensivuonna paremmin, en välttämättä enemmän. Kannattaa kokeilla useita eri tyylejä; kaverit tenttaamaan, tehtävien tekemistä, muistiinpanojen tekemistä. Omat seinäni olivat kesäkuun alussa täynnä pinkkejä post-it lappusia joita joutui pällistelemään jatkuvasti. muistan vieläkin mitä niihin olin raapustellut!

        Ylioppilastuloksia en lähtisi korottamaan, vaan keskittyisin tänä kesänä / syksyllä enemmän kansantaloustieteeseen ja matematiikkaan, koska asiat ovat aiheista ymmärtämispohjaisia, eivät niinkään ulkoaopiskeltavia kuin kansiksessa ja laskiksessa. Ensi vuoden kokeeseen jäivät matematiikan osalta ainakin verotus ja indeksit, joihin kannattaa panostaa viime vuotta enemmän.

        Onnea kaikille sisäänpäässeille ja tsemppiä pyrkijöille! :)

        Ahh kato Hentunen itse kunnioittaa meitä viesteillään, ihan pakollisiahan ne valmennuskurssit on sisäänpääsyn kannalta =)


    • rtevtwertvwert

      Välivuosi on jumalattoman kallis (valmistuminen vuoden myöhemmin). Fiksuin vaihtoehto on käydä Avoimen peruskursseja ja tehdä myöhemmin päätös käyttääkö Väylää ja vai lukeeko "tuttuja asioita" uudelleen pääsykokeeseen.

      Lisäksi Avoin tarjoaa mahdollisuuden testata nopeasti sopiiko korkeakouluun ja kiinnostaako kaupallisen aineet tarpeeksi.

      • noniiin123

        No itseasiassa Avoin tulee kyllä kalliimmaksi kuin esim tuössäkäyvän välivuosi. Joudut pulittamaan n10-20e /op riippuen siitä missä käyt. Lisäksi et saa opintotukea joka on 300e/kk. Ainoa tuki mitä saat on yleinen asumistuki ja sossurahat(joita etsaa mikäli tililläsi on rahaa). Joten kyllä avoimen kustannukset ovat mielestäni suuremmat kuin sen, että käyt töissä vuoden. Lisäksi et edes välttämättä saa hyväksiluettua käymiäsi kursseja mikäli et käy niitä juuri siinä yliopistossa mihin haet.

        Kommentoisin vielä ylhäällä olevaa sen verran, että mikäli jätät opiskelupaikan tänävuonna "hihaan" eli panttaat sitä niin menetätä ensikertalaisuutesi jolloin otat riskin ettet tule koskaan pääsemään haluamaasi yliopistoon. Eikä ketään silloin oteta varasijoilta mikäli vastaanotat paikkasi. Halutessasi voit siis näin tehdä, mutta kukaan ei tiedä kuinka vaikeaa ensivuonna on päästä sisään ei ensikertalaisuuskiintiössä mikä tulee tod näk olemaan todella pieni jatkossa. En kyllä suosittelisi tänävuonna ottamaan paikkaa vastaan juuri tuon muutoksen takia.


      • Riberiii
        noniiin123 kirjoitti:

        No itseasiassa Avoin tulee kyllä kalliimmaksi kuin esim tuössäkäyvän välivuosi. Joudut pulittamaan n10-20e /op riippuen siitä missä käyt. Lisäksi et saa opintotukea joka on 300e/kk. Ainoa tuki mitä saat on yleinen asumistuki ja sossurahat(joita etsaa mikäli tililläsi on rahaa). Joten kyllä avoimen kustannukset ovat mielestäni suuremmat kuin sen, että käyt töissä vuoden. Lisäksi et edes välttämättä saa hyväksiluettua käymiäsi kursseja mikäli et käy niitä juuri siinä yliopistossa mihin haet.

        Kommentoisin vielä ylhäällä olevaa sen verran, että mikäli jätät opiskelupaikan tänävuonna "hihaan" eli panttaat sitä niin menetätä ensikertalaisuutesi jolloin otat riskin ettet tule koskaan pääsemään haluamaasi yliopistoon. Eikä ketään silloin oteta varasijoilta mikäli vastaanotat paikkasi. Halutessasi voit siis näin tehdä, mutta kukaan ei tiedä kuinka vaikeaa ensivuonna on päästä sisään ei ensikertalaisuuskiintiössä mikä tulee tod näk olemaan todella pieni jatkossa. En kyllä suosittelisi tänävuonna ottamaan paikkaa vastaan juuri tuon muutoksen takia.

        Kyllä opiskelu on sallittua työttömänäkin kunhan se ei ole päätoimista, en nyt muista niitä tarkkoja rajoja mutta kyllä esim 5op per 2kk tulkitaan sivutoimiseksi opiskeluksi kun taas 3-5op/kk on jo kokopäivätoimista opiskelua. Näissäkin asioissa jäät kiinni vain jos joku kateellinen jäpäyttää sinut, ei koulut ilmoita mitään työkkärille ilman erillistä pyyntöä. Eli saat vähintään työmarkkinatukea joka on verojen jälkeen n. 550€/kk asumistukea.

        Tuttuni ei päässyt 2v sitten Aaltoon, suoritti työttömänä avossa 25op, meni uudestaan pääsykokeisiin ja pääsi heittämällä sisään


      • vvieras
        noniiin123 kirjoitti:

        No itseasiassa Avoin tulee kyllä kalliimmaksi kuin esim tuössäkäyvän välivuosi. Joudut pulittamaan n10-20e /op riippuen siitä missä käyt. Lisäksi et saa opintotukea joka on 300e/kk. Ainoa tuki mitä saat on yleinen asumistuki ja sossurahat(joita etsaa mikäli tililläsi on rahaa). Joten kyllä avoimen kustannukset ovat mielestäni suuremmat kuin sen, että käyt töissä vuoden. Lisäksi et edes välttämättä saa hyväksiluettua käymiäsi kursseja mikäli et käy niitä juuri siinä yliopistossa mihin haet.

        Kommentoisin vielä ylhäällä olevaa sen verran, että mikäli jätät opiskelupaikan tänävuonna "hihaan" eli panttaat sitä niin menetätä ensikertalaisuutesi jolloin otat riskin ettet tule koskaan pääsemään haluamaasi yliopistoon. Eikä ketään silloin oteta varasijoilta mikäli vastaanotat paikkasi. Halutessasi voit siis näin tehdä, mutta kukaan ei tiedä kuinka vaikeaa ensivuonna on päästä sisään ei ensikertalaisuuskiintiössä mikä tulee tod näk olemaan todella pieni jatkossa. En kyllä suosittelisi tänävuonna ottamaan paikkaa vastaan juuri tuon muutoksen takia.

        Siis...mutta mitä järkeä istua kaupan kassalla vuosi, kun voisi hyödyntää ajan ja käydä avoimessa sekä työskennellä siellä kassalla. Musta avoin on tosi halpa. 90op maksaa 900e (turun vaatimus, helsingissä vähän enemmän). Paljon halvempi kuin joku valmennuskurssi. Lisäksi olet suorittanut jo valmiiksi 1,5 vuoden opinnot. Moni ottaa myös 300e lainan kuukaudessa, joten 1,5 säästyy aika paljon. Työelämäänkin pääset nopeammin. Mulla on jotan parikymmentä pistettä kasassa. Paljon helpompaa kuin joku pääsykoe, vaikka toivonkin pääseväni nyt sisälle pääsykokeella. 5:seen ei paljoa vaadita. Toki pitää käydä sen koulun kursseja johon aikoo mennä. Kaikki tosin varmaan hyväksyvät aallon kurssit ja osa pienemmistä myös esim. Turun.


    • linkki123
      • enluovuta

        Töissä kevääseen asti ja puskuria kerryttelen taas sen verran että pystyy ehkä viimeisen kuukauden jättäytymään töistä pois. Jos ei tänävuonna niin ensivuonna kolmas kerta toden sanoo. itellä jos tänävuonna jää paikka saamatta nii kahtena vuonna jo jäänyt pisteen tai kahden päähän. Tärkeintä että ei anna periksi. Eiköhän se paikka kaikille aukea jotka sitä oikeasti haluaa.


    • toivoelää

      mun piti aloittaa amkissa ku mulla pisteet 22.5-23 mutta nyt näyttää siltä että 22.75 voisi riittää Ouluu eli toivo elää vielä, mutta muuten se on amk ja sitä kautta mahdollisesti maisteriksi

      • lollllooooo

        AMK, demarikoulu


    • mitä ...

      Hirvee tunne kun muutama päivä enää tätä normaalia elämää ja ensviikolla saattaa olla asunnon haku mistä päin suomea tahansa ... keskiviikkoiset tulokset muuttaa niiiin paljon kaikkea ja määrää mahdollisesti loppuelämän kulun. Kellään muulla samanlaista epätodellista fiilistä vai ollaanko tässä nyt menettämässä jo omaa järkeä? :D

      • minni4

        jännittää kyllä niin perkeleesti kun oon ihan rajoilla... :|


      • onnea joka tapauksessa

        Jotenkin juuri tässä vaiheessa tuntuu siltä, että nyt ratkeaa koko elämän kulku ja että on todella suurten asioiden äärellä.

        Kuitenkin edessä on lukemattomia pikkuasioita ja sattumia, joiden kohdalla valinta ratkaisee vielä enemmän. Moni niistäkin, jotka nyt saavat innolla tavoittelemansa opiskelupaikan, huomaa lähivuosina, ettei ala ollutkaan se oikea.

        Onnea ja menestystä joka tapauksessa kaikille, jotka nyt saavat opiskelupaikan, ja vielä enemmän niille, jotka vielä eivät päässeet opiskelemaan.


    • aalto pliis

      sain 32p enkä usko sen riittävän aaltoon, 31 turkuun no se ehkä riittää niin pitääkö tässä mennä vuodeksi turkuun kitumaan ja sitten hakea uudestaan aaltoon? olisiko aallon avoin yliopisto järkevämpi vai pitäisikö kelpuuttaa mikä vain paikka... voi helvetti tätä odotusta

      • Apuuvaaa

        Itsellä 36 ja pelottaa aallon rajat... Muuten vaasa kutsuu. Mut ihmeessä jää turkuun jos sinne menet, maisemanvaihdos ei koskaan ole pahasta :p ja tuskin edes haluat tulla takaisin kun oot vuoden siellä ollut.


    • AaltoTaiEiMitään

      Itsellä 33 ja Aalto ykkösenä, luti kyllä kakkosena ja sinne pääsisin mutta tuskin muutan minnekään lappeenrantaan. Vähä säälittävältä voi kuulostaa, mutta mä haluan edelleen asua kotona, äiti on luvannut pyykätä ja tehdä mulle päivittäin safkaa ja faija kyyditsee kouluun aina tarvittaessa, he suosutuvat tähän niin kauan kun opiskelut etenevät odotetusti.

      Että mikäs siinä jos heille näyttää ekonomiksi valmistuminen olevan melkeinpä tärkeämpää kuin itselleni.

      • AaltoTaiEiMitään

        siis mulla 33 2 mutta silti en ole aivan varma paikasta


      • vvieras

        Jos olet mies, kannattaa varautua, että tyttöystävää tuskin tulee, jos kotona vielä asuu ja äidin pitää pyykitkin pestä. Olen nainen ja jo 13 vuotiaana pesin osan pyykeistä itse, ihan omasta halusta. Ehkä kannattaisi opetella itsenäistymän :D


      • ihana
        vvieras kirjoitti:

        Jos olet mies, kannattaa varautua, että tyttöystävää tuskin tulee, jos kotona vielä asuu ja äidin pitää pyykitkin pestä. Olen nainen ja jo 13 vuotiaana pesin osan pyykeistä itse, ihan omasta halusta. Ehkä kannattaisi opetella itsenäistymän :D

        Tämä ei toki liity mitenkään aiheeseen, mutta olen samaa mieltä. Se ei ole väärin jos kotona asuu, mutta tuollainen vuorokauden ympäri pyörivä palvelu kertoo kyllä ihmisestä :DD AaltoonTaiEiMitään, autteleppa kotitöissä niin maailma on kaikin puolin parempi :)


      • AaltoTaiEiMitään
        ihana kirjoitti:

        Tämä ei toki liity mitenkään aiheeseen, mutta olen samaa mieltä. Se ei ole väärin jos kotona asuu, mutta tuollainen vuorokauden ympäri pyörivä palvelu kertoo kyllä ihmisestä :DD AaltoonTaiEiMitään, autteleppa kotitöissä niin maailma on kaikin puolin parempi :)

        Öööh vvieras ja ihana ...sen takiahan minä kauppikseen menenkin että joku toinen tekee nämä hommat puolestani =)


    • köysi jo ostettuna

      Omalla kohdalla g-strategia.

      • vittusaataanasuomi24

        Ei perkele!@@ vitun vammanen koe jossa on tuuria ainakin 50%. Voisivat tehdä kokeen jossa oikeasti mitataan osaamista eikä mitään tyyliin "mitä joku retard mintzberg sanoo kirjan sivulla 60?" Kuinka vitun tyhmä koe.

        Laiskoja kun eivät jaksa kirjallista koetta tarkistaa. Kaiken lisäksi ujuttavat tyhmiä ansoja kokeeseen ja jos ei jaksa kahlata sitä vitun puuduttavaa lappua uudestaan läpi ovat vastaukset saletisti väärät. Lisäksi pitää valita "eniten oikein oleva vaihtoehto" vaikka kaikki ovat vitun lähellä toisiaan.

        Ja kaiken kruunaa se, että suuriosa hakijoista hakee koulutukseen sen perusteella että on lukenut jostain palkan olevan kova. Eisenyt kaikilla ole ja kyllä oikeasti aiheesta kiinnostuneiden pitäisi päästä sisään.

        Itse luin aivan saatanasti, ei sisään koska vastailin kaikkiin saatanan sudenkuoppiin väärin.


      • Kun mikään ei riitä
        vittusaataanasuomi24 kirjoitti:

        Ei perkele!@@ vitun vammanen koe jossa on tuuria ainakin 50%. Voisivat tehdä kokeen jossa oikeasti mitataan osaamista eikä mitään tyyliin "mitä joku retard mintzberg sanoo kirjan sivulla 60?" Kuinka vitun tyhmä koe.

        Laiskoja kun eivät jaksa kirjallista koetta tarkistaa. Kaiken lisäksi ujuttavat tyhmiä ansoja kokeeseen ja jos ei jaksa kahlata sitä vitun puuduttavaa lappua uudestaan läpi ovat vastaukset saletisti väärät. Lisäksi pitää valita "eniten oikein oleva vaihtoehto" vaikka kaikki ovat vitun lähellä toisiaan.

        Ja kaiken kruunaa se, että suuriosa hakijoista hakee koulutukseen sen perusteella että on lukenut jostain palkan olevan kova. Eisenyt kaikilla ole ja kyllä oikeasti aiheesta kiinnostuneiden pitäisi päästä sisään.

        Itse luin aivan saatanasti, ei sisään koska vastailin kaikkiin saatanan sudenkuoppiin väärin.

        Montako kertaa luit kaikki kirjat läpi? Montako sataa harjoituskysymystä teit? Monestikko luit tiivistelmät? Montako harjoituspääsykoetta teit? Teitkö jotain muuta, minkä ajan olisit voinut lukea?

        nimimerkillä: kolmannella sisään, kun kunolla yritin!


      • Turussa sisällä
        Kun mikään ei riitä kirjoitti:

        Montako kertaa luit kaikki kirjat läpi? Montako sataa harjoituskysymystä teit? Monestikko luit tiivistelmät? Montako harjoituspääsykoetta teit? Teitkö jotain muuta, minkä ajan olisit voinut lukea?

        nimimerkillä: kolmannella sisään, kun kunolla yritin!

        Koe oli helppo kun osasi asiansa ja keskittyi koetilanteessa. Oma moka, jos et lukenut tarpeeksi ja/tai tarkistanut vastauksiasi huolella. Itse luin kokeeseen noin 800h, joka voi joistakin tuntua naurettavan suurelta, mutta sisällä ollaan Turussa, ja kokeesta ensisijaisuuksineen 32,5p!


      • turkuun
        vittusaataanasuomi24 kirjoitti:

        Ei perkele!@@ vitun vammanen koe jossa on tuuria ainakin 50%. Voisivat tehdä kokeen jossa oikeasti mitataan osaamista eikä mitään tyyliin "mitä joku retard mintzberg sanoo kirjan sivulla 60?" Kuinka vitun tyhmä koe.

        Laiskoja kun eivät jaksa kirjallista koetta tarkistaa. Kaiken lisäksi ujuttavat tyhmiä ansoja kokeeseen ja jos ei jaksa kahlata sitä vitun puuduttavaa lappua uudestaan läpi ovat vastaukset saletisti väärät. Lisäksi pitää valita "eniten oikein oleva vaihtoehto" vaikka kaikki ovat vitun lähellä toisiaan.

        Ja kaiken kruunaa se, että suuriosa hakijoista hakee koulutukseen sen perusteella että on lukenut jostain palkan olevan kova. Eisenyt kaikilla ole ja kyllä oikeasti aiheesta kiinnostuneiden pitäisi päästä sisään.

        Itse luin aivan saatanasti, ei sisään koska vastailin kaikkiin saatanan sudenkuoppiin väärin.

        Kokeessa oli kyllä todella selkeät vaihtoehdot. Pääsykokeisiin pitää valmistautua niin, että tietää mitä esim. Mintzberg mistäkin sanoo. Se on ollut tiedossa jo monta vuotta. Itse ainakin oletin, että olisi vaadittu paljonkin enemmän tällaista nippelitietoa.

        Monettako kertaa hait? Itse hain viime vuonna 1. kertaa ylppäreiden jälkeen, luin 512h sekkarilla mitattuna ja tein kokeessa vaikka kuinka paljon mokia. Pääsin opiskelemaan, mutten haluamaani kouluun, ja nyt vuoden opiskelun jälkeen luin 8 viikkoa kokeeseen ( 400h taas sekkarilla, mutta en koskaan laskenut paljon tunteja tarkalleen tuli yhteensä) ja paikka aukesi haluamastani koulusta (olisi auennut myös Aallosta) muutamasta tyhmästä virheestä huolimatta.

        Muuta siis lukutekniikkaa, tutustu vanhoihin pääsykokeisiin ja jos mahdollista, ota valmennuskurssi (Hentusta suosittelen ehdottomasti, vaikka mulla ei muista ole edes kokemusta). Se vastaustekniikka on myös todella tärkeää hallita!


      • lueenemmmä
        vittusaataanasuomi24 kirjoitti:

        Ei perkele!@@ vitun vammanen koe jossa on tuuria ainakin 50%. Voisivat tehdä kokeen jossa oikeasti mitataan osaamista eikä mitään tyyliin "mitä joku retard mintzberg sanoo kirjan sivulla 60?" Kuinka vitun tyhmä koe.

        Laiskoja kun eivät jaksa kirjallista koetta tarkistaa. Kaiken lisäksi ujuttavat tyhmiä ansoja kokeeseen ja jos ei jaksa kahlata sitä vitun puuduttavaa lappua uudestaan läpi ovat vastaukset saletisti väärät. Lisäksi pitää valita "eniten oikein oleva vaihtoehto" vaikka kaikki ovat vitun lähellä toisiaan.

        Ja kaiken kruunaa se, että suuriosa hakijoista hakee koulutukseen sen perusteella että on lukenut jostain palkan olevan kova. Eisenyt kaikilla ole ja kyllä oikeasti aiheesta kiinnostuneiden pitäisi päästä sisään.

        Itse luin aivan saatanasti, ei sisään koska vastailin kaikkiin saatanan sudenkuoppiin väärin.

        Tota mäki sanoin ekan haku kerran jälkeen, kunnes tänä vuonna huomasin, että olin lukenut liian vähän: Siis lue enemmän, ajatuksella.


      • hentunen
        turkuun kirjoitti:

        Kokeessa oli kyllä todella selkeät vaihtoehdot. Pääsykokeisiin pitää valmistautua niin, että tietää mitä esim. Mintzberg mistäkin sanoo. Se on ollut tiedossa jo monta vuotta. Itse ainakin oletin, että olisi vaadittu paljonkin enemmän tällaista nippelitietoa.

        Monettako kertaa hait? Itse hain viime vuonna 1. kertaa ylppäreiden jälkeen, luin 512h sekkarilla mitattuna ja tein kokeessa vaikka kuinka paljon mokia. Pääsin opiskelemaan, mutten haluamaani kouluun, ja nyt vuoden opiskelun jälkeen luin 8 viikkoa kokeeseen ( 400h taas sekkarilla, mutta en koskaan laskenut paljon tunteja tarkalleen tuli yhteensä) ja paikka aukesi haluamastani koulusta (olisi auennut myös Aallosta) muutamasta tyhmästä virheestä huolimatta.

        Muuta siis lukutekniikkaa, tutustu vanhoihin pääsykokeisiin ja jos mahdollista, ota valmennuskurssi (Hentusta suosittelen ehdottomasti, vaikka mulla ei muista ole edes kokemusta). Se vastaustekniikka on myös todella tärkeää hallita!

        Itse olin valmennuskeskuksen kurssilla, mutta Hentusen kurssit on parhaita


    • näinkin joskus

      Taidanpa hakea oikikseen

      ei taida kauppis olla oma juttu..lutiin pääsin mutta äh

      • lutikusee

        heh mulla samat fiilikset, lutiin pääseminen kakkosvaihtoehtona on sama kuin ei ole olisi päässyt ollenkaan, ei nappaa mikään lappeenranta. Pähkäilen nyt yritänkö ensi vuonna uudestaan vai vaihdanko oikkikseen


      • MikaKo
        lutikusee kirjoitti:

        heh mulla samat fiilikset, lutiin pääseminen kakkosvaihtoehtona on sama kuin ei ole olisi päässyt ollenkaan, ei nappaa mikään lappeenranta. Pähkäilen nyt yritänkö ensi vuonna uudestaan vai vaihdanko oikkikseen

        Mitä jos poju/typy pohtisit ennemmin mitä elämältäs haluat? Se on sit oma asia jos tavoite on saada mahdollisimman hieno opiskelupaikka - ihan sama mitä sitten isona tekeekään.


      • lutikusee
        MikaKo kirjoitti:

        Mitä jos poju/typy pohtisit ennemmin mitä elämältäs haluat? Se on sit oma asia jos tavoite on saada mahdollisimman hieno opiskelupaikka - ihan sama mitä sitten isona tekeekään.

        No minkäs teet, mä halun Aaltoon koska se on melkein tossa vieressä, se on todella arvostettu, saisin lukea juuri sitä pääainetta kun haluan ja verkostoitumismahdollisuudet olisivat erinomaiset. Lutissa odottaisi kaikki tämä erittäin erittäin ankeana ja tylsänä, joo kiitos vaan mutta kiitos ei.


    • Juudas

      Ei sillä koulupaikalla niin väliä, kun rahaa on kuin roskaa.

    • Juudas

      Lahjattomat opiskelee.

    • Janniina3

      Itse jäin parilla pisteellä rannalle kauppiksen haussa:/ Harmittaa pirusti. Löysin Helsingistä kuitenkin HEO:n kansanopiston jossa voi lukea koko vuoden kauppiksen kursseja joista saa avoimen opintopisteitä. Ja keväällä siihen kuuluu valmennuskurssi kauppikseen. Se on ilmeisesti vähän niinkun koko vuoden kestävä "sisäoppilaitos":D Voi vissiin hakea asuntoakin sieltä. Onko kellään kokemuksia tästä?

    • aaltonro1

      Suosittelen käymään niitä avoimen kursseja jos tosiaan sinne Aaltoon haluaa. Periaatteessa et jää tänä vuonna aloittavia juurikaan opinnoissa jälkeen, tosin tukia et saa.

    • Kyrsii

      Kohta G. Hajoon inttiin ja haen ensi keväänä kolmatta kertaa putkeen. Osaan kirjat jo ulkoota mut kokeessa aina floppaan. En tiiä mite se on mahdollista...ehkä jännitän liikaa. Haen vieläpä "helpompaan yliopistoon" eli en aaltoon. Terveisin Hentusen maxikokeista aina yli 30p.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      607
      4448
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3489
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      149
      3165
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2439
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2275
    6. 246
      1810
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe