Selkärankareuma, rintakipu, kipu lapaluiden välissä, väsymys

Nukkaro

Hei!

Olen 25v nainen ja mulla todettu selkärankareuma jo vuosia sitten. Pärjäillyt kohtalaisen hyvin salazobyrin lääkityksellä.

Taudin kausiluontoisuuden vuoksi voin pääasiassa hyvin, mutta välillä tulee kausia jolloin on aamujäykkyyttä, jalat meinaa mennä alta pitkän kävelyn aikana, selkä ei anna nousta enää ylös kyyristymisen jälkeen ja rintalastan kivut vaivaavat.. olen kuitenkin pärjäillyt ihan hyvin, etenkin kun nyt olen saanut olla pari vuotta kotosalla lasta hoitamassa.

Minulle on joskus noihin rintalastan kipuihin laitettu kovaa kipua lievittämään pistoksia kylkiluiden väliin, mutta en kokenut siitä olevan tarpeeksi apua kärsiäkseni siitä pistosten laittamisen kivusta ja kauheudesta. Nyt rintalasta on kuitenkin sattunut kovin jo pidempään ja lisäksi kuvioihin on tullut paljon pahempana kuin ennen myös lapaluiden välinen kipu. Kivut ovat erityisen kovia tietyissä asennoissa, ja syvään hengittäessä. Myös kaularanka on niin jumissa ettei pää käänny hyvin toiseen suuntaan ja se on kivuliasta. Haluaisinkin nyt kysellä onko muilla ollut tällaista selkärankareumassa?

Olen nyt vain alkanut pelkäämään, että jos nämä eivät liitykään reumaan, vaan ovatkin oireita jostain ihan muusta. Vaikka rintasyövästä, joka ilmeisesti myös voi oireilla ensin tällä tavoin ennen muita oireita??? Pelkoa on pahentanut viimeisen viikon tai parin sisällä lisääntynyt väsymys ja huimaus. Onko muilla ollut väsymystä tai huimausta selkärankareumassa? Kai ne kivut ja tulehdustilakin voisi noita aiheuttaa ? Vai? Aion todennälöisesti huomenna varata ajan lääkäriin, mutta en jotenkin usko sieltä tulevani sen viisaampana ulos ainakaan aiempien kokemusteni perusteella. Siksi haluaisinkin myös kuulla kokemuksia muilta, joilla tämä sairaus on. Kiitos vastauksista.

2

1860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poppamiehelle

      Hyvä idis mennä lääkärille. Labrat varmasti kertoo lisää tilanteesta.

    • näillä mennään

      moi! Minulla myös sama tauti,sama lääkitys ja väsymystä/huimausta. Pitkiä kävelymatkoja en voi tehhä,polvikipu molemmissa jaloissa hirveet,sitten alkaa selkään sattumaan ja kohta huimaa todella pahasti. Lääkäriä ei huimaus kiinnostanut kun veriarvoissa kaikki kuulemma ok. Rintarangankipuja oli vuosia sitten,ennen diagnoosia. Ravasin terv.keskuxessa ja millon oli kylkivälilihas revennyt,revähtänyt tai rintarangan muu kipu syynä,mutta ei tutkittu sen enempää. Pääkään ei käänny enää toiseen suuntaan kunnolla,joskus pitää yöllä käsin kääntää kun sattuu niskaan eikä muuten käänny. Ei kiinnostanut lääkäriä. Mutta joka päivä liikun minkä vaan pystyn ja vähän päälle lisää. Nyt on tullut taas yökipuilu takasin kuvioihin,mutta näillä mennään. Se on kuin lottovoitto jos sattuu hyvän reumalääkärin potilaaksi,mulla ei oo ollu tuuria. Hyvää kesää kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe