Tv-kaapelissa

Tsemppis

Minulla on olohuoneessa TV pistorasia ja siellä iso TV. Ostin Samsung-Smartin 22" keittiötä varten eikä täällä ei ole pistorasiaa. Olen kokeillut nyt langatonta TV-ohjelmien kulkua Elisan viihdepaketilla(tehoja olisi), mutta kun ei tavan Tv lähetykset näy. Ainoastaan Netti TV:tä ja viihdepakettia voi katsella. Yritimme myös mustalla digiboxilla, ei onnistu muut kuin Netti TV-ohjelmat. Minä ostin tuon TV_N ihan tavallisia asemia eli uutisten katseluun ykköseltä, kolmoseltakin, Huomenta Suomi lähetystä jne. katselua varten. Aamupuurot ja kahvit nautin keittiössä ja illallakin lastenlapset leikkivät olohuoneessa, katselevat PikkuKakkosta. Mummo tarvitsisi oman aseman näkyviin keittiöön.
Kerropa, onko kokemusta! Vedänkö piuhan noin 8 metriä lattioita pitkin ja asennutan antennirasian keittiöön? Vai löytyiskö joku muunnin/siirrin, joka siirtäisi signaalin langattomasti asuinhuoneiston sisällä (n.60neliötä) ? Tulisko kuvasta vielä selväkin? Onko kokemusta? Asun kaupungissa mastojen vieressä.
Kiitos jo etukäteen kokemuksista ja vinkeistä!

10

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elemies

      Jos joku niistä mastoista, jonka vieressä asut, sattuisi olemaan Digitan tai DNA:n masto, saattaisivat mainitsemasi ohjelmat näkyä pienellä sisäantennilla joita saa kaupoista.
      Edellyttäen tietysti, että TV pystyy vastaanottamaan DNA:n lähetyksiä. Digitan välittämät YLE:n ohjelmat näkyvät ainakin, jos kentänvoimakkuus on riittävä.

      • Vivikko

        Kiitos vinkistä!
        Lue tuolta alempaa Mulperikselle kirjoittamani vastaus.
        Uutta kaapelia meen hakemaan iltapvllä. Laitan vastuksia tänne kokemuksistani :)
        "Hyvä osasto TÄMÄ"


    • digitalis mulperis

      Eipä sellaista langatonta siirtomahdollisuutta taida olla. Joko kaapelilla olohuoneesta tai sitten - kuten tuossa esitettiinkin - keittiön ikkunan viereen laitetulla pienellä sisäantennilla suoraan antenniverkosta. (Jos ne mastot ovat televisio-ohjelmien lähetysmastoja.) Antennirasiaahan ei tarvitse keittiöön laittaa, riittää että tuo sen signaalin pitkällä johdolla sieltä olkkarista suoran televisioon.

      Mitä muuten tarkoittaa "musta digiboksi"? Televisiossahan pitäisi olla sisäänrakennettu digiboksi sekä antennivastaanottoa että kaapelitelevisiota varten?

      • digiboksista

        "Mitä muuten tarkoittaa "musta digiboksi"?"

        Tarkoittaa varmastikin Netgem N7700 digiboksia joka tulee Elisa Viihteen mukana, se on ns. IPTV-digiboksi.


      • Vivikko

        Kiitos Digitalis mulperis ;)
        No enhän minä tiedä, mitä ne mastot ovat varmaksi. Tosin Elisan/Saunalahden myyjä tarkisti sen ja sanoi olevan alle 500 metriä ja kuulemma olisi toiminut. MInä epäilijänä en tarttunut siihen syöttiin kuitenkaan.
        Musta digiboxi liittyi jotenkin Elisa-viihteeseen/antennitaloon.
        Kävin just äsken tilaamassa antenni/signaali kaapelia 14 metriä TV-huollosta. Ja pyysin asentamaan päät/liittimet valmiiksi. Se on 7 millistä valkoista, jakaja antennirasiaan SE Parempi! Hintaa tuolle paketille tulee töineen 23€. Saan sen iltapvllä. Toivottavasti kuva näkyy j a äänikin kulkee. Sen jälkeen olisi miettiminen, miten piilottelen kaapelin. Vaihdanko jalkalistat johto-urallisiin vain laitanko sen suojalistan yksistään kaapelin päälle(pölyisenpi vaihtoehto siivousta ajatellen). Jos onnistuu, huudan huraata lujaa. Olen sen verran monta versiota kokeillut, -turhaan- ko -kö???
        Kiitän ja kumarran vinkeistä!


      • Vivikko kirjoitti:

        Kiitos Digitalis mulperis ;)
        No enhän minä tiedä, mitä ne mastot ovat varmaksi. Tosin Elisan/Saunalahden myyjä tarkisti sen ja sanoi olevan alle 500 metriä ja kuulemma olisi toiminut. MInä epäilijänä en tarttunut siihen syöttiin kuitenkaan.
        Musta digiboxi liittyi jotenkin Elisa-viihteeseen/antennitaloon.
        Kävin just äsken tilaamassa antenni/signaali kaapelia 14 metriä TV-huollosta. Ja pyysin asentamaan päät/liittimet valmiiksi. Se on 7 millistä valkoista, jakaja antennirasiaan SE Parempi! Hintaa tuolle paketille tulee töineen 23€. Saan sen iltapvllä. Toivottavasti kuva näkyy j a äänikin kulkee. Sen jälkeen olisi miettiminen, miten piilottelen kaapelin. Vaihdanko jalkalistat johto-urallisiin vain laitanko sen suojalistan yksistään kaapelin päälle(pölyisenpi vaihtoehto siivousta ajatellen). Jos onnistuu, huudan huraata lujaa. Olen sen verran monta versiota kokeillut, -turhaan- ko -kö???
        Kiitän ja kumarran vinkeistä!

        Hei Vivikko!

        Tuo Elisa Viihteen digiboksi ottaa tosiaan nuo peruskanavat joko antenni- tai kaapeliverkosta, eli ne eivät toimi pelkän laajakaistayhteyden yli. Digitalis mulperiksen esittämä ratkaisu joko pidemmästä antennijohdosta tai pienestä sisäantennista lienee paras ratkaisu ongelmaasi :)

        Tallenteet ja kaikki lisäkanavat tulevat laajakaistayhteyttä pitkin. Jos sinulla on jatkossa kysyttävää Elisa Viihteen toimintaan liittyen, tule rohkeasti kysymään suoraan meiltä Palstan kautta!

        Mukavaa kesää kaikille!

        Aleksi / Elisan Palstatiimi
        http://palsta.elisa.fi


    • villikko1

      Kiitos Vinkistä!

    • vaihtoehto

      Tiedoksi vaan, että Elisa Viihteen boksin (ainakin sinivalkoinen Pace) kautta voi katsella ilmaiskanavia suorana myös nettiyhteyden kautta, kun ottaa ajansiirron käyttöön painamalla 2 kertaa pause-näppäintä. Kuvanlaatu ei muutu. Tässä Elisan palstatiimin vastaus oli puutteellinen.

      Onko muuten tosiaan niin, ettei antennisignaalin langatonta siirtoa varten ole tehty mitään laitteita? Luulis ettei se olisi ylivoimainen tehtävä. Ymmärrän toki, että analogisena samalla taajuudella se ei olisi sallittuakaan.

      Muuten Digitalla on omat TV-lähetysmastot. Käsittääkseni DNA:n TV-mastoja ei voi erottaa GSM-mastoista.

    • Tsemppis

      Moi, näin se vaan on! Kukaan näistä viisaista eikä myöskään TV-huolto tiennyt konstia, miten saisi kuva/signaalin kulkemaan huoneesta toiseen ilman antennipistoketta tai paremminkin johtoa TV:n asti. Laitoin sen piuhan, 14 metriä ja nyt toimii myös ne minun kaipaamani TV 1, TV 2, TV 3 jne suoraa lähetystä vanhanaikaisesti. Nyt olen tyytyväinen :)..
      Tietty johtoo on nyt tuo metrimäärä seinustalla. Senkin aion piilottaa, kunhan käyn Tokmannilla hakemassa sopivan kääryleen jalkalistan/piuhojen peitoksi. Ja sitten Jussini alkaa. Kiitos vinkeistä!
      PS. Noita mastoja en ole tutkinut. Niitä kyllä näyttää olevan tarpeeksi, koska kuvanlaatu on ollut koko ajan vahva.

      • Tsemppis

        Minä olin se Villikko tai Tsemppis :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      382
      12609
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2542
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      60
      2502
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2037
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      169
      1980
    6. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      137
      1963
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      80
      1927
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1495
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1440
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1424
    Aihe