Milloin päiväunet pois (merkit)

Tintty

Eli milloin teidän lapset ovat jättäneet päikkärit pois?
Onko jotain merkkejä, mistä tietäisi?
Lapseni on kanssani vielä kotona ja on muutaman kuukauden päälle 2 vuotias.

Lapsella menee useimmiten melkein tunti ennen kuin nukahtaa päivällä ja eikö se ole jo aika pitkäaika pyöriä?
Olen noin kerran viikossa kokeillut jos vain lepäillään yhdessä eikä nukuta.
Tällöin lapsi on kuitenkin jo alkuillasta kovin väsynyt eikä jaksa edes leikkiä.
Sitten taas kun nukkuu päiväunet niin illalla ei uni meinaa tulla, pyörii taas melkein tunnin.

Ovatko nämä sellaisia "merkkejä" ettei enää kannata laittaa päiväunille?'

6

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika moni

      kotihoidossa oleva jättää päiväunet pois jo parivuotiaana,neuvolasta näin sanoivat.Muista että jos jätät päikkärit pois niin toki lapsella menee aikansa ennen kuin tottuu uuteen rytmiin.Ja nukkumaanmenoaika varmasti aikaistuu.

    • pph123

      Kaksivuotias tarvitsee 10-12 tuntia unta päivässä eli jos yöunet ovat riittävän pitkät, niin päivällä saattaa riittää pelkkä lepäily. Jos aiot myöhemmin viedä lapsen hoitoon, päikkäritavasta kannattaa pitää kiinni koska hoidossa nukutaan päikkärit.

    • Nukkumattinen poika

      Minun 2 vuotiaani nukkuu yöllä 12 tuntia ja päivällä puolitoista.
      Onk kellään näin paljon nukkuvaa.

      Monesti pyytää vielä itse, että haluaa nukkumaan ja nukahtaakin nopeasti.

    • kokeile näin

      Jos pyörii eikä saa unta, niin yrität nukuttaa liikaa. Ei väsyneellä lapsella nukahtamiseen mene kymmentäkään minuuttia, kun olosuhteet ovat suotuisat: hiljainen, hämärä huone jne.

      Yritä muuttaa rytmiä vaikka siten, että jos nyt laitat päikkäreille esim. klo 13.00, niin laitapa vasta klo 14.00. Herätä tunnin kuluttua nukahtamisesta. Sitten yöunille vasta kun on kunnolla väsynyt, yliväsynyt ei kuitenkaan.

      Voit tietysti yrittää jotenkin pidentää yöunia ja jättää päiväunet pois. Tällä hetkellä yöunet eivät tunnu riittävän, jos kerran on väsynyt jo alkuillasta.

    • päiggy

      Nukkuuko aamulla kuinka pitkään? älä anna nukkua liian pitkään niin tulee ne päiväunet sitten päivällä eikä mene illan puolelle.
      Päiväkodissa ne päivä unet on yleensä 11 jälkeen, viimeistään 12. Mutta siellä jotku lapset ovat sitten jo heränneetkin 5 aikoihin.

      Eli viimeistään ysiltä kannattas herätellä lapsi aamulla niin luulis sen päiväunen tulevan viimeistään kello 15 aikoihin ja sit ei anna niitä päikkäreitä nukkua liian pitkään (riippuu kuin paljon yöllä nukkuu että mikä on hyvä aika)

      Tuon ikäiset alkaa yleensä kotihoidossa protestoimaan päikkäreitä mutta yritä pitää kuitenkin kiinni niistä päikkäreistä niin helpompi jos joskus menee päiväkotiin

    • rtwetewt

      Kotihoidossa oleva 2-4-vuotias saattaa jättää päiväunet pois ja selvitä päivän nukahtamatta, jos saa aamulla nukkua pitkään ja yöllä tulee unta se 11-12h.Väitän kuitenkin, että sen lapsen jaksamisen ja kehityksen kannalta päiväunet olisi paremmat, koska ainakin itse huomaan, että lapset käyvät "ylikierroksilla" illalla jos eivät nuku. Itsellä lapset 3 ja 5-vuotiaat ja hoidossa nukkuvat aina tunnin unet, mutta sitten illalla nukahtavatkin myöhään eli klo 21.20-22 aikaan ja herätän heidät hoitoaamuina klo 7.30. Vapaapäivinä ja lomilla eivät enää nuku päiväunia kotona, mutta sitten nukahtavatkin jo klo 20 illalla ja nukkuvat sen 11-12h. Nuorimmainen jätti kotona jo 2v ja esikoinen oli 3.5v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe