Nyt saa neuvoa!
Pari kesää on noviisina kartutettu kokemusta merellä Bella 652:lla. Tässä vaiheessa sydän sykkii jo kovasti isomman, asuttavamman ja merikelpoisemman paatin perään.
Mutta unelman metsästys on vaikeaa, kun kokemusta ei ole tarpeeksi. Avittakaas merikarhut, jooko pliis. Veneen pitäisi olla riittävän asuttava nelihenkiselle perheellemme. Merikelpoisuus kovemmassakin kelissä on ensiarvoisen tärkeää - sen on Bellalla huomannut. Itse tykkäisin ajella Flybridgeltä, tai ainakin naamataulu ulkona tuulessa ja tuiverruksessa. Perhe kuitenkin kaipaa myös suojaa.
Plaanaava Bella on ihan kelpo vene ajella, mutta tuntuu liian kevyeltä vasta-aallokkoon. Vauhtia joutuu mukavuussyistä hidastamaan avomerellä jos vähänkin enemmän tuulee. Mietin olisiko puoliplaanari (esim. Nimbus tai Aquador 32) mukavampi. Joku moitti täällä puoliplaanarin käytöstä sivuaallokossa.
Tristanin (315 Flybridge) hinta tuntuu luokassaan ja tiloihin nähden kohtuulliselta. Mutta vene näyttää aavistuksen kevyesti rakennetulta (subjektiivinen vaikutelma uivasta).
Ja sitä rataa... kertokaahan kokemuksianne.
Noin kymmenen merikelpoista metriä?
18
19628
Vastaukset
- hip hei
Oletko sinä ihan tosissasi?Avomerelle kovaan keliin tristan 315 tai Aquador 32?Eihän niitä ole edes tarkoitettu avomerelle vaan rannikolle.
- junttinen
Osaat arvostella,kun neuvoa kysyttiin.Mitä häh...
- - vene kuin unelma -
...koska ei tässä kommunikointityyli ratkaise, vaan tieto (jota siis itseltäni puuttuu).
Heitin kyseiset paatit esimerkiksi, koska niissä tilat näyttävät olevan kunnossa. Tiedän, ettei niitä ole tarkoitettu avomerelle - muutenhan olisi jo lyönyt unelmani lukkoon enkä olisi täällä uunoilemassa :)
Mutta olisi kiva kuulla
1) kokemuksia vastaavien veneiden onnellisilta omistajilta.
2) Esimerkkejä oikeasti merikelpoisista (Helsinki-Visby) asuttavista veneistä joiden hinta on vielä edes suunnilleen tolkullisissa lukemissa
- PetriR
Olet selvästi todennut meren olevan voimakkaampi kuin ihminen ja se on suurin osa turvallisuutta jota merellä pitää aina noudattaa. Mutta mennäkseni itse veneisiin joista olit kiinnostunut, itselläni on vm.-70 34 jalkainen noin 7000 kg painava liukuva kahdella koneella varustettu suomessa valmistettu lasikuituinen upea kaunotar. Jotta veneen ominaisuudet toimivat kovassakin meren käynnissä siinä pitää olla massaa ja koneissa voimaa. Nykyään uutena myytävät veneet ovat kustannus syistä rakennettu kevyemmiksi ja materiaaleiltaan hepposemmiksi. Olen ollut kyydissä ja päässyt itsekin ajamaan isoja 10-12m veneitä jotenkin ainakin minulle on tullut aina se tunne että vanhemmat painavammat veneet ovat selvästi parempia veneitä. Yläohjaamo tuo isoon veneeseen korkeutta joka tietenkin tuo tuulipintaa sivutuulella joka kannattaa huomioida esim. satama tilanteessa. Suomessa vanhempien isompien veneiden valikoima on pieni itse esim hain veneeni ruotsissa jossa markkinat on jo huomattavasti isommat. Suomessahan vene markkinat käyvät tällä hetkellä hieman ylikierroksilla joten hinnat ovat aika kovia.
Onnea unelman etsimiseen.- - vene kuin unelma -
Arvostan neuvoasi.
Massaa ja voimaa. Jotain sellaista olin omankin huteron kokemukseni pohjalta aatellut. Kuinka paljon massaa, se oli isompi kysymysmerkki. Seitsemän tonnia antaa jo jonkinmoisen näppituntuman. Ja itseasiassa seitsemän tonnia on aika hitsin paljon - myös venekertsin nostomaksuina joka kevät ja syksy. ;)
Myrsky ja mylväys! Tästä taitaa tulla juuri niin kimuranttia kuin olin aavistellutkin. Mutta ainahan unelmien eteen pitää tehdä töitä...
Onkos kellään kokemusta Nimbuksista, 3_ jalkaa? - Suunnittelija
- vene kuin unelma - kirjoitti:
Arvostan neuvoasi.
Massaa ja voimaa. Jotain sellaista olin omankin huteron kokemukseni pohjalta aatellut. Kuinka paljon massaa, se oli isompi kysymysmerkki. Seitsemän tonnia antaa jo jonkinmoisen näppituntuman. Ja itseasiassa seitsemän tonnia on aika hitsin paljon - myös venekertsin nostomaksuina joka kevät ja syksy. ;)
Myrsky ja mylväys! Tästä taitaa tulla juuri niin kimuranttia kuin olin aavistellutkin. Mutta ainahan unelmien eteen pitää tehdä töitä...
Onkos kellään kokemusta Nimbuksista, 3_ jalkaa?Moi,
Korjataanpa sellainen harhaluulo, että nuo vanhat hartsimöhkäleet olisivat lujempia kuin uudenaikaiset veneet:
Nämä meidän käsityksen mukaisesti pomminlujat veneet kuten Tiiskeri, Utö 31 jne. ovat suunniteltu ja rakennettu aikoinaan ns. näppituntumalla - umpilaminaatista ja niin paksusti että "varmasti kestää". Usein varsinkin ennen 80-lukua tehdyissä veneissä laminaatin lujitepitoisuus on ollut pienehkö, mistä seuraa että veneet painavat tajuttomasti ilman että ne ovat sen lujempia kuin uudet, kevyemmät rakenteet.
Uusissa veneissä on paremmat materiaalit: jatkuvia kuituja, paremmat hartsit, kehittyneempi laminointitekniikka. Näillä saadaan ylimääräinen paino pois lujuudesta tinkimättä (pienempi teho samalle suorituskyvylle). Uusissa veneissä on tiheämmin jäykisteitä ja enemmän kerrosrakenteita, jotka myös edesauttavat kevyen ja lujan rakenteen tekemisessä.
Keveydestä seuraa kuitenkin tunne, että vene olisi heppoisempi aallokossa, mutta tämä ei pidä paikkaansa - se on vain tunne. - Semi
Suunnittelija kirjoitti:
Moi,
Korjataanpa sellainen harhaluulo, että nuo vanhat hartsimöhkäleet olisivat lujempia kuin uudenaikaiset veneet:
Nämä meidän käsityksen mukaisesti pomminlujat veneet kuten Tiiskeri, Utö 31 jne. ovat suunniteltu ja rakennettu aikoinaan ns. näppituntumalla - umpilaminaatista ja niin paksusti että "varmasti kestää". Usein varsinkin ennen 80-lukua tehdyissä veneissä laminaatin lujitepitoisuus on ollut pienehkö, mistä seuraa että veneet painavat tajuttomasti ilman että ne ovat sen lujempia kuin uudet, kevyemmät rakenteet.
Uusissa veneissä on paremmat materiaalit: jatkuvia kuituja, paremmat hartsit, kehittyneempi laminointitekniikka. Näillä saadaan ylimääräinen paino pois lujuudesta tinkimättä (pienempi teho samalle suorituskyvylle). Uusissa veneissä on tiheämmin jäykisteitä ja enemmän kerrosrakenteita, jotka myös edesauttavat kevyen ja lujan rakenteen tekemisessä.
Keveydestä seuraa kuitenkin tunne, että vene olisi heppoisempi aallokossa, mutta tämä ei pidä paikkaansa - se on vain tunne.Materiaalit ovat kehittyneet ajan myötä, mutta on muistettava, että sekä Tiskeriä, että Utö:tä tehdään edelleen kaiken aikaa ja tietenkin nykyaikaisista materiaaleista tosin onneksi käsin laminoimalla. Tuo tunne massasta on todella mukava, kun vene ei nitise eikä natise kuten esim. kokeilemani Aquador, jossa nämä äänet olivat sietämättömiä tunnelman pilaajia. Tiedän tapauksia joissa sisustus on irronnut runkorakenteista uusissa veneissä kovassa kelissä, mutta en ole kuullut näitä tapahtuneen koskaan em. veneiden kohdalla. Eräs vakuutusyhtiön edustaja sanoikin Targan, Utö:n ja Tiiskerin olevan kaikkein lujimpia veneitä markkinoillamme (siis lasikuituisista on tietenkin puhe). Massan haittapuolena on tietenkin tehon tarve jne. Massiivipuu ja vaneri menevät kuitenkin arvoasteikossani viilun ja lastulevyn edelle. Kävelen myös mieluummin teak-kannen kuin honeycomb-kannen päällä. Ruotsalaisista ja norjalaisista veneistä olen kuullut myös hyvää.
- Semi
Itse suosittelen järeää tekoa olevaa suomalaista puoliplaanaria UTÖ31. Uutena saman hintainen kuin tuo Tristan, mutta aivan eri planeetalta. Kunhan menet sisään sellaiseen, niin huomaat heti eron. Ei mene päreiksi missään kohtuullisissa olosuhteissa ja sisätilat parhaat 31 jalkaisissa näkemäni. Pitää kyllä hintansa vanhanakin, joten aivan halvalla niitä ei ole myynnissä. Valmistetaan Porvoossa. Upea vene.
- otso
Jenkkiveneissä on ainakin hyvät pohjat, kelpoisia avomerelle. Kokemusta on kaikenlaisista veneistä ja isot jenkit on kyllä kieltämättä hyviä avomerellä ja tuulessa.
Nyt ajelen 28 ft (4000 kg) Sea Raylla ja kelit ei rajoita kunhan ei nyt aivan kauheaan myrskyyn mene, ainakaan tahallaan.
Bensakoneet on helppo dieselöidä jos pelkää kulutusta.- Jaska
Mikään Flybridge-vene ei ole hyvä avomerelle kovaan keliin.
Tuo edellä suositeltu UTÖ 31 on tukevasti rakennettu, mutta avomeriolosuhteissa se on pohjaltaan aika kova. Lisäksi mahonkinen yläosa ja sisustus vaatii hoitoa, muuten vene menee nopeasti rähjäisen näköiseksi.
Tristan 31 Fly on erinomainen kesälomavene, asuttava ja erittäin suorituskykyinen, mutta sitä ei ole tarkoitettu avomereiolosuhteisiin sen enempää kuin nyt omistamaasi Bellaa.
- - vene kuin unelma -
Avartavia näkökantoja. Kiitokseni kaikille tähän mennessä kortensa kekoon kantaneille. Erityinen kiitos "Suunnittelijalle" kevyestä mutta lujasta rakennetietoudesta.
Siitä tuli mieleeni unelma, jota olen kuolannut - mutta johon mulla ei ikävä kyllä ole toistaiseksi varaa - uunituore Nimbus 340 Commander. Vene on Rolf Eliassonin käsialaa. 34 jalkaa on Nimbuksen käsityksen mukaan vähimmäismitta toimivalle ja tukevalle "alas lasketulle" Flybridgelle. Moottorin asennus on kelluva runkometelin vaimentamiseksi. Tilasuunnittelu näyttäisi hipovan täydellisyyttä. Jne...
Kun nyt kuitenkin puhutaan unelmista ja palstalla näkyy liikkuvan asiantuntevia ihmisiä, niin onko valistuneita käsityksiä/mielipiteitä Nimbuksista yleensä ja 340 Commanderista erityisesti?- Nemi
Merivene 1210 12,1*4*1,1
tilaa riittävästi ja merikelpoinen - Kari
Nemi kirjoitti:
Merivene 1210 12,1*4*1,1
tilaa riittävästi ja merikelpoinenOlen nähnyt alan julkaisuissa Meriveneen olevan myynnissä. Tunnistan veneen samaksi jossa olen ollut sisällä. Ilmeisesti sinulla ei ole ollut vene itselläsi kovin kauan aikaa??Vuosi,kaksi?? Moottorihan on ns "idioottivarma" mutta fyysisiltä mitoiltaan valtavan kokoinen joka "syö" tilaa ohjaamosta ja voi "säikäyttää" jotkut.
Kun olin veneessä siinä ei ollut septitankkia eikä kiinteää makeavsisäiliötä, onko nyt?
Kuskin paikka oikealla niin että on aavistuksen hankala nopeasti joissain rantautumistilanteissa päästä ulos. Ohjaamossa ei myöskään muuta istumapaikkaa kuin kuskilla ja ehkä hankala
pienein muutoksin saadakkaan tilaa matkustajille..
Seisomakorkeutta ei ollut kuskin paikalla. Salongissa tai takahytissä seisomakorkeutta ei ollut myöskään kuin n170cm ihmiselle.
Erillinen Wc (samalla tavalla kuin Flying Albatrossissa) on hyvä,samoin leveät partaat..
Mutta silloin ei veneessä ollut kaiteita mistä turvata kulku kansilla..
Olen nähnyt lehdissä hintapyynnin 36500€. Arvaan että kun vene ei ole voinut olla sinulla kovin kauaa,et ole liiemmälti tankkeja ym asentanut??
Yli kymmenen vuoden veneilykokemuksella ja lähes yhtä kauan katsastajana toiminneena voin kyllä antaa oman ja vain oman mielipiteen siitä että hintapyyntisi (jos nyt on sama vene jota tarkoitan)on aika ylihintainen.. Ota hintapyynnistä pois 15t€ niin olet realistisella tasolla.Pelkkä merkki ja merikelpoisuus ei riitä hyvään hintaan..
Lohtajan Navigaa, Kulkuria tai Kaunotarta...
Osassa niissä ihan asialliset sisä- ja myös ulkotilat. Vahvuutta ja avomerikelpoisuutta löytyy ainakin Kulkurista (31,34) ja
Navigasta (10) omiksi tarpeiksi ! Porin Reposaaressa kuulin, että kun Selkämeri käy, niin merelle lähtevät iso Targa, iso Tiiskeri, iso
Kulkuri ja Meripelastuksen kutteri...- jaafetti
Itse aikoinaan katsastaja-kurssilla ollesani oli
vakuutusyhtiön edustaja kertomassa veneilyjuttuja.
Häneltä kun kysyttiin että milleinen moottorivene kannattaisi ostaa itselle,hän vastasi että sellaiselta veistämöltä joka ei ole massatuotantoveistämö vaan pieneltä veistämöltä.
Merkkejä hän ei mielellään verrannut mutta kun tivattiin niin mainitsi nyt kuitenkin Tiiskerin,Utön,Whiteline 34:än - Stegutt
Kulkuri on hyvä vene mutta ei ole kovan kelin vene kun taas naviga 10 on ei edes kulkuri 40 tiiskeristä ja uttös tä puhumattakaan
- gnhh
Kummasti se Kulkuri vain kykenee tuomaan, sekä viemään perille asti kahden metrin aallokosta huolimatta, joten sanoisin, että p@sk@puhett@ kylväät.
- paukkuvapeltikannu
Buster. Vastaus kaikkeen on yksinkertaisesti Buster.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2373254Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2561180Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581140- 81963
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes92906Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56886eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.90857- 162822
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin109765