Suunniteltu sektio

Kiinnostaa tietää

Onko kenelläkään suositella pätevää lääkäriä suunniteltuun sektioon ja miten olette toipuneet suunnitellun sektion jälkeen?

Sektio todennäköisesti itselleni turvallisin vaihtoehto, mutta pelottaa toki mahdolliset komplikaatiot ja miltä arpi sen jälkeen näyttää ja miten lähtee paranemaan..

4

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painajaista

      Ei kai lääkäriä ainakaan julkisella puolella pysty valitsemaan itse? tulee se, joka on vuorossa. en tiedä edes, tehdäänkö yksityisellä puolella sektioita, en ole ainakaan koskaan kuullut.

      itselläni on erittäin huono kokemus sektiosta 4 kk:n takaa. lapsi oli perätilassa eikä ulkokäännösyritys onnistunut, synnytyksen käynnistys ei onnistunut ja lopulta päädyttiin sektioon omasta toiveestani, sillä lapsi alkoi olla jo niin iso, että alatiesynnytys olisi ollut liian riskaabelia. harmitti koko sektio jo etukäteen, vaikka lapsen hyvinvointi ja synnytyksestä selviytyminen oli itselleni tietysti kaikkein tärkeintä. moni asia kohdallamme meni kuitenkin pieleen: ekanakin leikkauksessa puudutteet levisivät kaularankaan ja käsiini asti, verenpaineeni laskivat välillä todella alas ja kaiken huipuksi lapseni kärsi synnyttyään hengitysvaikeuksista (tavallinen sektion komplikaatio), minkä vuoksi vietti ensimmäiset tuntinsta tehohoidossa.

      netissä kaikki yleensä tolkuttavat, miten helppoa sektiosta on toipua, mutta kohdallani tämä ei pitänyt paikkaansa. ekat päivät olivat hirveitä, sillä minulle tehtiin lähes 30cm viilto, koska leikkaushoitaja oli laittanut peitteet väärin ja lääkäri joutui tekemään hyvin oudon ja vinon viillon kiireessä, jottei puudutteet lakkaisi vaikuttamasta. pitkä haava teki liikkumisesta erittäin vaikeaa ja hidasta. sektion jälkeen maitokaan ei kunnolla noussut ja vauvani roikkui sen vuoksi rinnalla lähes täysipäiväisesti ja se lisäsi kipuja, koska hän osittain lepäsi vatsani päällä. en voinut kyljelläkään imettää, sillä hakaset kiristivät liikaa.

      sektion jälkeen jälkivuotoa ei tullut ja 4. päivänä leikkauksesta sairastuin kohtutulehdukseen, syynä kohtuun ja virtsarakon päälle muodostuneet hematoomat ja kohtuun jäänyt jälkivuoto. olin 9 päivää sairaalassa, joista siis 5 antibioottitipassa. leikkaushaava ei umpeutunut kokonaan 8 viikkoon ja jouduin sitä käymään hoidattamassa tk:ssa 2-3 kertaa viikossa. ei siis yhtään kivaa. nyt 4 kktta synnytyksestä ja haavan alue on vieläkin ajoittain kipeä, esim raskaampi vaunulenkkeily sattuu heti alavatsaan. haavan alue on myös osin tunnoton.

      minä en enää ikinä haluaisi sektiota, jos oma tai lapseni terveys ei ole uhattuna. tietysti alatiesynnytykseen liittyy riskejä, joten en halua liikaa pelotella. minulle kävi näin, jollekin toiselle sektio on ollut varmasti hyvä vaihtoehto ilman ongelmia.

    • Kiinnostaa tietää

      Todella ikävää että sinulle kävi noin :( Voimia ja jaksamista! Toivon todellakin että paranet lopulta hyvin!

      Olikohan sinun tapauksessa kyse kiireellisestä sektiosta kun ilmeisesti sektiopäätös tehtiin sen jälkeen kun synnytys ei edennyt? Juuri tuollaiset komplikaatiot nimittäin pelottavat ja mitä olen ymmärtänyt niin yleensä enemmän ongelmia ilmenee kiireellisessä sektiossa ja hätäsektiossa. Vähiten komplikaatioita taas suunnitellussa sektiossa.

      • painajaista

        en joutunut kiireelliseen sektioon, vaan synnytyksen käynnistysyritykset eivät onnistuneet eli synnytys ei lähtenyt lainkaan käyntiin. olin sairaalassa kahdessa käynnistysyrityksessä ja kun ne eivät tuottaneet tulosta, niin päädyttiin sektioon. viimeisen käynnistysyrityksen ja sektion välillä oli 5 päivää aikaa, jolloin odoteltiin synnytyksen luonnollista käynnistymistä, mutta sitä ei siis tapahtunut ja suunniteltu sektio tehtiin rv 41 2.

        kun oman sektion jälkeen olen netissä lueskellut juttuja, niin suurin osa sektioista on sujunut erittäin hyvin ja komplikaatioilta on vältytty. en minäkään ole kuullut edes omasta lähipiiristäni niiltä, joille sektio on tehty, minunkaltaisia kokemuksia. joskus se huonompi kokemus vaan jollekin osuu kohdalle ja ei sille voi mitään. eikä minulle eikä vauvalle onneksi käynyt mitään tuon vakavampaa, harmittaa vaan, että alatiesynnytys ei ollut mahdollinen, kun sitä toivoin. älä siis liikaa pelkää, sillä minusta tuntuu, että minun tarinani on harvinaisuus. netti on kuitenkin pullollaan myös sellaisia tarinoita, joissa kaikki on mennyt hyvin. :)


      • Toisenlainen kokemus

        Saanko kysyä, miksi kohdallasi suunniteltu sektio on turvallisin synnytysmuoto? Julkisella puolella ei tosiaan lääkäriä voi valita, mutta kyllä sinuna vain luottaisin lääkäreiden ammattitaitoon. Ihan aina löytyy kauhukokemuksia, mutta hei, niitä löytyy myös alateitse synnyttäneistä. Toki sektio on iso leikkaus ja siinä on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä, mutta kokonaisuutena se on kuitenkin melko turvallinen toimenpide. Voin kertoa sinulle oman kokemukseni, vaikka se onkin kiireellisestä sektiosta, sattuupa olemaan vaan niin erilainen kuin tuossa yllä:

        Kiireelliseen sektioon päädyttiin synnytyksen pysähtymisen takia, eli kohdunsuu ei auennut täysin auki. Toimenpide kesti puolisen tuntia ja meni hyvin. Lapsi sai yhdeksän pistettä ja oli mainiossa kunnossa. Heräämössä olin vajaat pari tuntia (lapsi oli isän kanssa) ja sen jälkeen pääsin heti imettämään. Imetys käynnistyi todella hienosti, eikä lapsi tarvinnut lisämaitoa lainkaan. Sektiohaava oli toki kipeä ekat pari päivää, mutta heti kun pääsin oikein kunnolla liikkeelle, kipuilu alkoi helpottaa. Kotiin pääsimme neljän sairaalavuorokauden jälkeen. Mitään komplikaatioita tai jälkiseuraamuksia ei sektiosta seurannut. Arpi on todella siisti ja hyvin pieni (vain 11 cm) ja sijaitsee aivan karvoituksen ylärajalla. Kaikki meni siis todella mallikkaasti, vaikka kyseessä olikin kiireellinen sektio, ei suunniteltu. Omalla kohdallasi on vielä todennäköisempää, että kaikki menee hyvin, koska suunniteltu sektio on yleensä vielä hieman eri asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe