suomalainen tuliainen ulkomaille

visiitti

No niin, vaikka alla onkin tuliaisiin liittyvä kysymys, mikä olisi perisuomalainen tuote/asia minkä voisi viedä tuliaisina? Siis joka liittyisi suomalaisuuteen, ei kuitenkaan kossupullo tms...
Esim. joku suomenkielinen paita tms. missä suomenkielistä kirjoitusta(koriste-esine)? tai jotakin käyttösineitä ym. Omassa mielessä lähinnä Eu:n alue, eli samaa mannerta kuitenkin...

22

16999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

      Suomalainen design on yhä arvostettua. Aalto-maljakoita esimerkiksi on erikokoisia (=eri hintaisia). Maljakon voi täyttää vaikka marianne karkeilla tai Fazerin sinisellä suklaalla, niin se saa vähän väriä. Samoin siihen voi kaiverruttaa päivämäärän yms tietoja.

      • missään

        Aaltoa ei ulkomailla tunne kukaan. Sennimisiä maljakoita vielä harvemmat. Ja nehän ovat typerän näköisiäkin.
        Ja suomalaisesta designista ovat kuulleet vain Suomessa käyneet turistit jotka ovat siitä lukeneet suomalaisesta matkailuesitteestä.


      • anaaaaa
        missään kirjoitti:

        Aaltoa ei ulkomailla tunne kukaan. Sennimisiä maljakoita vielä harvemmat. Ja nehän ovat typerän näköisiäkin.
        Ja suomalaisesta designista ovat kuulleet vain Suomessa käyneet turistit jotka ovat siitä lukeneet suomalaisesta matkailuesitteestä.

        heh, eipä ole yksi maailman tunnetuimmista arkkitehdeistä ihan mikään tuntematon tapaus, kansainvälisesti siis. Yleistietoa vaaditaan tietenkin, edes välttävästi. Arkkitehdit eivät yleensäkään ole mitenkään "kuuluisia", ellei ole tutustunut hieman esimerkiksi taidehistoriaan, jolloin taas oma maailmantuntemus muuttuu kovasti laajempaan suuntaan.

        itse maljakosta voi taas kukin muodostaa oman esteettisen mielipiteensä.


    • Gululainen

      :: Juustohöylä ::
      Vaikkei juustohöylä niin "perisuomalainen" ole, on se silti kätevä lahja useimpiin EU_maihin.

      Itse vein Saksalaiselle perheelleni juustohöylän ensimmäisellä tapaamisellamme ja tykkäsivät (ainakin kovasti vakuuttelivat).. *Ei tosin havaintoja käytöstä..*

    • mä.

      Kävelysauvat

    • nöpö

      -kahvia, fazerin suklaata,salmiakkia,karjalanpiirakoita....

      -Pellavapyyhe, alvar aallon maljokko,Iittalan tuotteita, sini valk kynttilä(itsenäisyys), suomalaisia ruokia kirja,tervakynttilä, naiselle suomalaisia meikkejä yms kosmetiikkaa, kalevalakoruja, vaatteita, suomalaista musiikkia....
      .....ei pitäisi olla vaikeeta jos vähän miettii!

      Mene johonkin kauppaan esim.kodin ykköseen ja katsele ympärillesi niin kyllä löytyy viemisiä.....

    • mik

      Suomalainen puukko on hyvä tuliainen, jos isäntä on vähänkään erä- tai ulkoiluhenkinen.

      • ------------

        Itse olen pähkäillyt tämän asian kanssa useamman kerran, nyt olebn itävallassa, joten jos tulee mieleen erityisestä tänne sopivia tuliaisia, otetaan ideoita vastaan.

        Kaikki suomalaiset tuikkujutut yms. on olleet hyviä, samoin marimekon tuotteet. Tämän kertaiselle, erähenkiselle isännälle hankin kuksan ja siihen kastamista varten jaloviinaa. Ranskankieliset tykkään yleensä Arto Paasilinnan kirjoista, jos on historia- tai sotilashenkinen voi viedä marskin ryyppy snapsia alkosta saatavine selityksineen. Lakkahilloa, savukalaa yms, voi myös viedä jos säilytys olosuhteet ovat sopivat.
        Tuo juusto höylä kyllä öytyy keskieuroopasta useimmista paikoista...


      • ...

        Älkää nyt hyvät ihmiset viekö koskaan puukkoa tai esim Fiskarsin saksia lahjaksi ulkomaille!!!!

        Vaikka meillä täällä Suomessa arvostetaankin puukkoja- tarkoittaa puukon antaminen erittäin monissa kulttuureissa sitä että lahjan saaja on alhaisin maailman matonen ja ansaitsee kuolla ja tällä lahjapuukkolla itsensä tappamisen voikin hoitaa. Eli älkää viekö puukkoja ulkomaille lahjaksi!
        Suomesta viedään lahjaksi valitettavasti yli 20000 puukkoa vuodessa...


    • eippi

      Ainakin vietnamilaiset arvostavat tuliaisina käyttöesineitä. Esim. kotimaiset paistinpannut ovat toivottuja siellä, ovat kuulemma hyvää laatua ja kestävät kaasuliedelläkin.

    • Kenslemanni

      En tiedä, mitä viedä. Älä kuitenkaan vie t paitaa. Se on lahjana kulunut. Äläkä vie puukkoa. Me suomalaiset olemme maailmalla puukkojunkkarien maineessa ihan tarpeeksi.

    • 7nny

      minä olen vienyt menestyksellisesti useita kertoja suomalaisen keittokirjan (siis englannin/ranskan/saksan kielisenä. JOs isäntäporukka on kiinnostunut ruuanlaitosta, niin onnistuu. Muuten en tiedä. Ja näillä joille olen keittokirjan vienyt on kaikilla ollut jotain kokemuksia itsellään Suomesta ja suomalaisesta ruuasta.

    • prima

      itse olen vienyt Iittalan laseja

      • woppe

        "Suomalainen design yhä muodissa" Käsitys joka elää suomalaisissa vahvasti. Eipä maailmalla ole mitään käsitystä esim. suomalaisista lasituotteista ja niiden arvosta arvaamattomasta. Punainen tarra lasissa ei ole kenellekään käsite (ilman suomalaisavustusta) vai mitä sinä tiedät saksalaisesta lasista?


      • minni

        Mä veisin salmiakkia ja ruisleipää, tyrnimarjamehua ja muuta suomalaista syötävää pakkaisin ne johonkin pärekorin tapaseen. Kiselefin basaarissa on kivoja uusio yms. käsityötarvikkeita, vaikka jotain huovutettua...
        itse hankin matkoilta itselleni aina paikallisen sanomalehden, joten lahjapaperina voisit käyttää vaikka Hesaria.


      • varoa
        minni kirjoitti:

        Mä veisin salmiakkia ja ruisleipää, tyrnimarjamehua ja muuta suomalaista syötävää pakkaisin ne johonkin pärekorin tapaseen. Kiselefin basaarissa on kivoja uusio yms. käsityötarvikkeita, vaikka jotain huovutettua...
        itse hankin matkoilta itselleni aina paikallisen sanomalehden, joten lahjapaperina voisit käyttää vaikka Hesaria.

        Jos jotain suuhunpantavaa vie kannattaa harkita. Kovin erikoinen, varsinkin sellainen mitä itsekään et syö, ei ole ehdottoman varmasti hyvää. Usein oudot maut ovat ihmisten mielestä vastenmielisiä.
        Tarjosinpa jokin aika sitten Perussa ystävälle sisu-pastillin. Joutui sylkemään sen pois. Maistui hänen mielestään kerrassaan vastenmieliselle.


      • uusi kokemus
        varoa kirjoitti:

        Jos jotain suuhunpantavaa vie kannattaa harkita. Kovin erikoinen, varsinkin sellainen mitä itsekään et syö, ei ole ehdottoman varmasti hyvää. Usein oudot maut ovat ihmisten mielestä vastenmielisiä.
        Tarjosinpa jokin aika sitten Perussa ystävälle sisu-pastillin. Joutui sylkemään sen pois. Maistui hänen mielestään kerrassaan vastenmieliselle.

        Kyllä suomalaista syömistä voi ja kannattaa viedä viemisinä ulkomaille. Ei kaikesta varmaan tykätä, mutta so what. Onpahan kuitenkin annettu elämys jollekin. Parempaa se on kuin joku krääsä.

        Vie vaikka ruisnäkkäriä, puolukkahilloa tms. mitä harvemmin ulkomailla saa. Jos vaan saat vietyä, niin karjalanpiirakat maistuu monen maan kansalaisille.

        Itse tuon usein ulkomailta erikoista syömistä itselleni ja tuliaisiksi. Kiva maistaa, vaikkei uutta lempiruokaa löytyiskään. Ei se haittaa.


      • ulkomailla asuva
        woppe kirjoitti:

        "Suomalainen design yhä muodissa" Käsitys joka elää suomalaisissa vahvasti. Eipä maailmalla ole mitään käsitystä esim. suomalaisista lasituotteista ja niiden arvosta arvaamattomasta. Punainen tarra lasissa ei ole kenellekään käsite (ilman suomalaisavustusta) vai mitä sinä tiedät saksalaisesta lasista?

        Ainakin täällä Hollannissa suomalaista designia arvostetaan. Esim. Iittalaa löytyy hienoimmista kaupoista. Ja menee kaupaksi!


      • jaana
        uusi kokemus kirjoitti:

        Kyllä suomalaista syömistä voi ja kannattaa viedä viemisinä ulkomaille. Ei kaikesta varmaan tykätä, mutta so what. Onpahan kuitenkin annettu elämys jollekin. Parempaa se on kuin joku krääsä.

        Vie vaikka ruisnäkkäriä, puolukkahilloa tms. mitä harvemmin ulkomailla saa. Jos vaan saat vietyä, niin karjalanpiirakat maistuu monen maan kansalaisille.

        Itse tuon usein ulkomailta erikoista syömistä itselleni ja tuliaisiksi. Kiva maistaa, vaikkei uutta lempiruokaa löytyiskään. Ei se haittaa.

        Eivät kaikki ruuat heti lempiruokia ole, mutta olen myös vienyt ulkomaille syömistuliaisia. Marmeladikarkkeja (pienen valmistajan), salmiakkia, lakkahilloa , poroa, ja limppua. Kanarialla tuo tuo makea , jouluinen limppu herätti kovasti ihastusta. Olen myös vienyt kirjoja, kotikaupunkini esitteitä, Luontokaupan kalenterin jne.. Pieniä koriste-esineitä myös. Eli monenlaista viemistä kyllä löytyy.


    • ----

      Kaj Stenvallin taulut vois olla kivoja myös :)

    • Anonyymi

      Itse olen Malesiaan viemässä turkinpippureita, salmiakkisekoitus pussin, kardemummaa sekä männyn että tervan hajuisen eteerisen öljyn! Nuo eteeriset öljyt rauhoittaa kun koti-ikävä iskee..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe