Te-toimisto on karenssitehdas

tsaarin_enkelit

Olen seurannut te-toimiston tapaa toimia toimia kotipaikkakunnallani Seinäjoella. En haluaisi synkistellä mutta työkkärin kanssa asioidessa pitää olla kaikki aisti hypertarkkana.

a) Jos posti ei tule sinulle jostain syytä. Se on sinun vikasi --> Karenssi

b) Jos et ole työkykyinen ja haet koulutukseen jostain syystä. Koulutukseen kuuluu työharjoittelu. Et mene harjoitteluun --> Karenssi

c) Olet tehnyt kirjallisen sopimuksen että hakeudut koulutukseen. Siinä on jotain tulkinnavaraista, olet väärässä --> Karenssi.

Seinäjoen te-toimisto on ainakin yksi karenssitehdas.

http://tyovoimatoimisto.blogspot.fi/search/label/karenssi

40

3822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luottamus meni

      Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta. Huonojen omakohtaisten kokemusten perusteella pystyn toteamaan, että TE-toimisto ei todellakaan toimi työnhankija hyväksi, vaan enemmänkin haitaksi.

      Omat ongelmani alkoivat siitä hetkestä lähtien, kun kieltäydyin terveydelle vaarallisesta työstä erässä Etelä-Suomen TE-toimistossa täysin laillisin keinoin ja lääkärin kehotuksen mukaan. Minut pantiin heti karenssille, vaikka TE-toimistolla oli tiedot terveydestäni ja sen asettamista rajoituksista.

      Huvittavinta tässä asiassa on se, että TE-toimiston virkailija totesi kylmäverisesti, että tekisi saman uudelleen, kun tapasin hänet. Toivon, että minulla olisi sillä hetkellä ollut nauhuri mukana, koska olisin saattanut saada virkailijan kiinni virkavirheestä.

      Minusta TE-toimistossa tehtaillaan karensseja erittäin heppoisin perustein. Pahinta on se, että työnhakijan vaatimuksista asioiden korjaamiseksi ei ole mitään hyötyä, koska TE-toimisto ei korjaa asioita, vaikka työnhakija olisi oikeassa, koska TE-toimisto ja virkailijat "eivät tee virheitä". Olen huomannut, että virkavirheiden tekemistä peitellään erittäin pahasti ja kaikesta syytetään työnhakijaa. Onko tämä oikein?

    • Ihan totta

      Puhut potaskaa, kuten tyypillisesti palstan kirjoittajat aina tekee: Jos sulla tosiaan olisi ollut hoitavan lääkärisi lausunto, että ko. työ vaarantaa terveytesi, et olisi saanut mitään karenssia.

      Näitä mutu-sairastajia on joka viikko jossain Ei voida hakea mitään töitä joita olisi tarjolla, ja sitten kun pyydetään lääkärilltä lausuntoa asiasta, niin ei tule mitään.

      Lääkärit kyllä kirjoittaa lausunnon terveydentilasta, jos siihen on aihetta.

      Musta-tuntuu-että en mä jaksa-peruste ei ole riittävä. Karenssi tietysti jos ei perusteluja dokumentoidusti ole.

      Missä se sinun lääkärinlausuntosi oli? MIkse et toimittanut sitä työkkäriin? Asia olisi selvinnyt sillä kerrasta, eikä tarvitsisi huudella jostain virkavirheistä aiheetta.

    • 167-176

      @Ihan totta
      Jospa opettelist lukemaan ja sitten vielä ymmärtämään lukemasi niin et tarvitsisi käyttää tuota mutua.
      "vaikka TE-toimistolla oli tiedot terveydestäni ja sen asettamista rajoituksista."

      • grv4thb

        Missä työkkärissä noin on käynyt?


      • Tosi on

        Lääkärintodistuksia on erilaisia. On sellaisia, jotka kelpaavat työkkärille ja karensit niillä vältetään ja sitten on sellaisia, että niillä ei tee mitään.

        Sinun tapauksessasi on ilmeisesti niin, että olet toimittanut jonkun terveyttäsi koskevan paperin työkkärille ja luulut että tällä asia selviää.

        Olen näitä lääkärinlausuntoja lukenut todella monia. Useimmat kirjoittaa sellaisia ympäripyöreitä, toteavia ja liirum-laarum. lausuntoja. Ensin todetaan että potilaalla joku vaiva, esim. kulumia lonkassa. Sitten vaan todetaan, että "ei suositella seisomatyötä". Tämähän ei sitten kerro työkkärille mitään sellaista, että jotain työtä ei suoraan voisi tehdä. Sanotaan vaan, että vaivaa on, ja jotain ei suositella.

        Työkkärissä kun ei itsessään tehdä mitään terveydentilaan liittyviä päätelmiä. Eli että lautakunta päättelisi itsessään, että kulumat lonkissa estää jonkun työn.

        Se lausunto pitää kirjoittaa sillä tavalla, että yksiselitteisesti lääkäri toteaa, että on hoitanut ko. potilasta ko. vaivasta. Ja että määrätty työ on potilaan terveyden kannalta kiellettyä. Siis täysin kiellettyä, taikka muuten vaarantuu potilaan terveys.

        Ei mitään, että "saattaa vaikuttaa myöhemmin huonontavasti". Sehän on vain että saattaa mahollisesti vaikuuttaa jotenkin. Mistäs sitä etukäteen sitten voi tietää?

        Potilas itse luulee, että lääkärit ja työkkärit tuntee sairaudet ja vaivat läpikotaisin ja että tiedetään, että miten mikäkin sitten myöhemmin vaikuttaa. Eihän ne sitä tiedä, ellei se siellä suoraan sanota.

        Yhden kerran muistan, että työpaikkaosoituksesta ei tullut karenssia lääkärinlausunnon perusteella. Kerrankin oli lääkäri asiansa osannut. Työpaikka oli 3-vuorotyötä tehtaassa. Lääkäri kirjoitti että hän on hoitanut potilasta unettomuuden takia 5 vuotta. Ko. työ vaarantaa potilaan terveyden eikä sitä voi mitenkään tehdä. Asia oli sillä selvä eikä mitään epäselvää jäänyt kenellekään.

        Luulen, että sun toimittamant lääkärinlausunnot eivät ole olleet tarpeeksi selkeitä ja ytimekkäitä.
        Jos siinä on vähänkin mahdollisuutta, että terveys saattaa kestää työn, niin sitä pitää mennä ainakin kokeilemaan. Sitten voi jäädä sairaslomalle siitä samasta diagnoosista tietty, jos sairaus estää.


      • Luottamus meni
        Tosi on kirjoitti:

        Lääkärintodistuksia on erilaisia. On sellaisia, jotka kelpaavat työkkärille ja karensit niillä vältetään ja sitten on sellaisia, että niillä ei tee mitään.

        Sinun tapauksessasi on ilmeisesti niin, että olet toimittanut jonkun terveyttäsi koskevan paperin työkkärille ja luulut että tällä asia selviää.

        Olen näitä lääkärinlausuntoja lukenut todella monia. Useimmat kirjoittaa sellaisia ympäripyöreitä, toteavia ja liirum-laarum. lausuntoja. Ensin todetaan että potilaalla joku vaiva, esim. kulumia lonkassa. Sitten vaan todetaan, että "ei suositella seisomatyötä". Tämähän ei sitten kerro työkkärille mitään sellaista, että jotain työtä ei suoraan voisi tehdä. Sanotaan vaan, että vaivaa on, ja jotain ei suositella.

        Työkkärissä kun ei itsessään tehdä mitään terveydentilaan liittyviä päätelmiä. Eli että lautakunta päättelisi itsessään, että kulumat lonkissa estää jonkun työn.

        Se lausunto pitää kirjoittaa sillä tavalla, että yksiselitteisesti lääkäri toteaa, että on hoitanut ko. potilasta ko. vaivasta. Ja että määrätty työ on potilaan terveyden kannalta kiellettyä. Siis täysin kiellettyä, taikka muuten vaarantuu potilaan terveys.

        Ei mitään, että "saattaa vaikuttaa myöhemmin huonontavasti". Sehän on vain että saattaa mahollisesti vaikuuttaa jotenkin. Mistäs sitä etukäteen sitten voi tietää?

        Potilas itse luulee, että lääkärit ja työkkärit tuntee sairaudet ja vaivat läpikotaisin ja että tiedetään, että miten mikäkin sitten myöhemmin vaikuttaa. Eihän ne sitä tiedä, ellei se siellä suoraan sanota.

        Yhden kerran muistan, että työpaikkaosoituksesta ei tullut karenssia lääkärinlausunnon perusteella. Kerrankin oli lääkäri asiansa osannut. Työpaikka oli 3-vuorotyötä tehtaassa. Lääkäri kirjoitti että hän on hoitanut potilasta unettomuuden takia 5 vuotta. Ko. työ vaarantaa potilaan terveyden eikä sitä voi mitenkään tehdä. Asia oli sillä selvä eikä mitään epäselvää jäänyt kenellekään.

        Luulen, että sun toimittamant lääkärinlausunnot eivät ole olleet tarpeeksi selkeitä ja ytimekkäitä.
        Jos siinä on vähänkin mahdollisuutta, että terveys saattaa kestää työn, niin sitä pitää mennä ainakin kokeilemaan. Sitten voi jäädä sairaslomalle siitä samasta diagnoosista tietty, jos sairaus estää.

        Lääkärintodistuksia on tosiaan monenlaisia ja minulla oli se oikea todistus, joka kelpaa tällaisissa tapauksissa. Valitettavasti se ei kuitenkaan "kelvannut" TE-toimistolle, koska se sivuutettiin täydellisesti, eikä välitetty työrajoitteista.

        Ihmeellisintä tässä hommassa on se, että kun valitin asiasta, minulle todettiin, että todistusta ei löydy TE-toimistosta. Siinä vaiheessa aloin ihmetellä kovasti TE-toimiston touhua ja virkailijan rehellisyyttä.

        Kun valitin asiasta eteenpäin ja toimitin uuden lääkärintodistuksen, sain valitusprosessin aikana vahvasti sellaisen käsityksen, että sairauteni on minun oma vika ja minun pitää kärsiä siitä, koska sairastan parantumatonta tautia, joka aiheuttaa särkyä. Minulle todettiin, että karenssia ei poisteta, koska virkailija on toiminut oikein. Se oli käsittämätöntä! Kun nautin papereita sukulaisille ja tutuille, hekin ihmettelivät asiaa kovasti.

        Kun kysyin minne lääkärintodistus on kadonnut, minulle vastattiin, että TE-toimistolla ei mitään tietoa siitä. Se oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.

        Onko muille käynyt näin?

        Olen parhaillaan viemässä tätä asiaa oikeuteen, koska minua on neuvottu panemaan TE-toimisto vastuuseen siellä tehdyistä virkavirheestä ja sen peittelystä.


      • Luottamus meni
        Luottamus meni kirjoitti:

        Lääkärintodistuksia on tosiaan monenlaisia ja minulla oli se oikea todistus, joka kelpaa tällaisissa tapauksissa. Valitettavasti se ei kuitenkaan "kelvannut" TE-toimistolle, koska se sivuutettiin täydellisesti, eikä välitetty työrajoitteista.

        Ihmeellisintä tässä hommassa on se, että kun valitin asiasta, minulle todettiin, että todistusta ei löydy TE-toimistosta. Siinä vaiheessa aloin ihmetellä kovasti TE-toimiston touhua ja virkailijan rehellisyyttä.

        Kun valitin asiasta eteenpäin ja toimitin uuden lääkärintodistuksen, sain valitusprosessin aikana vahvasti sellaisen käsityksen, että sairauteni on minun oma vika ja minun pitää kärsiä siitä, koska sairastan parantumatonta tautia, joka aiheuttaa särkyä. Minulle todettiin, että karenssia ei poisteta, koska virkailija on toiminut oikein. Se oli käsittämätöntä! Kun nautin papereita sukulaisille ja tutuille, hekin ihmettelivät asiaa kovasti.

        Kun kysyin minne lääkärintodistus on kadonnut, minulle vastattiin, että TE-toimistolla ei mitään tietoa siitä. Se oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.

        Onko muille käynyt näin?

        Olen parhaillaan viemässä tätä asiaa oikeuteen, koska minua on neuvottu panemaan TE-toimisto vastuuseen siellä tehdyistä virkavirheestä ja sen peittelystä.

        Korjaus: nautin = näytin.

        Jatkona voin todeta, että en voi muuta kuin ihmetellä TE-toimiston touhua. Minusta tälle nykysysteemille pitäisi tehdä jotain, koska virkailijat pääsevät virheistään kuin koirat veräjästä.


      • OIkeudenkäyntiin
        Luottamus meni kirjoitti:

        Lääkärintodistuksia on tosiaan monenlaisia ja minulla oli se oikea todistus, joka kelpaa tällaisissa tapauksissa. Valitettavasti se ei kuitenkaan "kelvannut" TE-toimistolle, koska se sivuutettiin täydellisesti, eikä välitetty työrajoitteista.

        Ihmeellisintä tässä hommassa on se, että kun valitin asiasta, minulle todettiin, että todistusta ei löydy TE-toimistosta. Siinä vaiheessa aloin ihmetellä kovasti TE-toimiston touhua ja virkailijan rehellisyyttä.

        Kun valitin asiasta eteenpäin ja toimitin uuden lääkärintodistuksen, sain valitusprosessin aikana vahvasti sellaisen käsityksen, että sairauteni on minun oma vika ja minun pitää kärsiä siitä, koska sairastan parantumatonta tautia, joka aiheuttaa särkyä. Minulle todettiin, että karenssia ei poisteta, koska virkailija on toiminut oikein. Se oli käsittämätöntä! Kun nautin papereita sukulaisille ja tutuille, hekin ihmettelivät asiaa kovasti.

        Kun kysyin minne lääkärintodistus on kadonnut, minulle vastattiin, että TE-toimistolla ei mitään tietoa siitä. Se oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.

        Onko muille käynyt näin?

        Olen parhaillaan viemässä tätä asiaa oikeuteen, koska minua on neuvottu panemaan TE-toimisto vastuuseen siellä tehdyistä virkavirheestä ja sen peittelystä.

        -----"Olen parhaillaan viemässä tätä asiaa oikeuteen, koska minua on neuvottu panemaan TE-toimisto vastuuseen siellä tehdyistä virkavirheestä ja sen peittelystä"-----

        Olen kiinnostunut tästä oikeudenkäynnistä. Miten sen olet saanut käyntiin? Ottaako poliisi siis tutkittavakseen asian, jonka sinä yksityishenkilönä käyt heille kertomassa, että näin on käynyt? Vai pitääkö sinun jotenkin todistaa asia? Ehkä se sitten käydään läpi vasta oikeudenkäynnissä.

        Onko joku yksittäinen virkailija ihan nimellään se, joka haastetaan oikeuteen. Vai toimiston johtaja ehkä johtaa kaikkia ja on siis vastuussa? Työministeriössä on sitten niidenkin pomot, onko ne loppupeleissä vastuussa? Miten se päätetään, että kuka joutuu oikeuteen? Vai päättääkö poliisi sen?

        En oikein ymmärtänyt tuota lääkärintodistus-asiaa. Ensin sanot, että sinulla oli nimenomaan oikea lausunto lääkäriltä, joka kelpaa. Mutta sitten totesit että ko. lausunto ei ollut sellainen jolla työvoimatoimisto olisi voinut asiassasi päättää. Jäi vähän epäselväksi, että miten se meni
        . Työvoimatoimiston päätöksessä pitää lukea se lainkohta, millä perusteella sinulle on karenssia määrätty. Ei voi olla salaista tietoa, että mihin päätös perustuu, se olisi laitonta ja siten myös karenssi olisi laiton.


      • alun loppu on aina l
        OIkeudenkäyntiin kirjoitti:

        -----"Olen parhaillaan viemässä tätä asiaa oikeuteen, koska minua on neuvottu panemaan TE-toimisto vastuuseen siellä tehdyistä virkavirheestä ja sen peittelystä"-----

        Olen kiinnostunut tästä oikeudenkäynnistä. Miten sen olet saanut käyntiin? Ottaako poliisi siis tutkittavakseen asian, jonka sinä yksityishenkilönä käyt heille kertomassa, että näin on käynyt? Vai pitääkö sinun jotenkin todistaa asia? Ehkä se sitten käydään läpi vasta oikeudenkäynnissä.

        Onko joku yksittäinen virkailija ihan nimellään se, joka haastetaan oikeuteen. Vai toimiston johtaja ehkä johtaa kaikkia ja on siis vastuussa? Työministeriössä on sitten niidenkin pomot, onko ne loppupeleissä vastuussa? Miten se päätetään, että kuka joutuu oikeuteen? Vai päättääkö poliisi sen?

        En oikein ymmärtänyt tuota lääkärintodistus-asiaa. Ensin sanot, että sinulla oli nimenomaan oikea lausunto lääkäriltä, joka kelpaa. Mutta sitten totesit että ko. lausunto ei ollut sellainen jolla työvoimatoimisto olisi voinut asiassasi päättää. Jäi vähän epäselväksi, että miten se meni
        . Työvoimatoimiston päätöksessä pitää lukea se lainkohta, millä perusteella sinulle on karenssia määrätty. Ei voi olla salaista tietoa, että mihin päätös perustuu, se olisi laitonta ja siten myös karenssi olisi laiton.

        alun loppu on aina lopun alku


      • 19 + 8
        Tosi on kirjoitti:

        Lääkärintodistuksia on erilaisia. On sellaisia, jotka kelpaavat työkkärille ja karensit niillä vältetään ja sitten on sellaisia, että niillä ei tee mitään.

        Sinun tapauksessasi on ilmeisesti niin, että olet toimittanut jonkun terveyttäsi koskevan paperin työkkärille ja luulut että tällä asia selviää.

        Olen näitä lääkärinlausuntoja lukenut todella monia. Useimmat kirjoittaa sellaisia ympäripyöreitä, toteavia ja liirum-laarum. lausuntoja. Ensin todetaan että potilaalla joku vaiva, esim. kulumia lonkassa. Sitten vaan todetaan, että "ei suositella seisomatyötä". Tämähän ei sitten kerro työkkärille mitään sellaista, että jotain työtä ei suoraan voisi tehdä. Sanotaan vaan, että vaivaa on, ja jotain ei suositella.

        Työkkärissä kun ei itsessään tehdä mitään terveydentilaan liittyviä päätelmiä. Eli että lautakunta päättelisi itsessään, että kulumat lonkissa estää jonkun työn.

        Se lausunto pitää kirjoittaa sillä tavalla, että yksiselitteisesti lääkäri toteaa, että on hoitanut ko. potilasta ko. vaivasta. Ja että määrätty työ on potilaan terveyden kannalta kiellettyä. Siis täysin kiellettyä, taikka muuten vaarantuu potilaan terveys.

        Ei mitään, että "saattaa vaikuttaa myöhemmin huonontavasti". Sehän on vain että saattaa mahollisesti vaikuuttaa jotenkin. Mistäs sitä etukäteen sitten voi tietää?

        Potilas itse luulee, että lääkärit ja työkkärit tuntee sairaudet ja vaivat läpikotaisin ja että tiedetään, että miten mikäkin sitten myöhemmin vaikuttaa. Eihän ne sitä tiedä, ellei se siellä suoraan sanota.

        Yhden kerran muistan, että työpaikkaosoituksesta ei tullut karenssia lääkärinlausunnon perusteella. Kerrankin oli lääkäri asiansa osannut. Työpaikka oli 3-vuorotyötä tehtaassa. Lääkäri kirjoitti että hän on hoitanut potilasta unettomuuden takia 5 vuotta. Ko. työ vaarantaa potilaan terveyden eikä sitä voi mitenkään tehdä. Asia oli sillä selvä eikä mitään epäselvää jäänyt kenellekään.

        Luulen, että sun toimittamant lääkärinlausunnot eivät ole olleet tarpeeksi selkeitä ja ytimekkäitä.
        Jos siinä on vähänkin mahdollisuutta, että terveys saattaa kestää työn, niin sitä pitää mennä ainakin kokeilemaan. Sitten voi jäädä sairaslomalle siitä samasta diagnoosista tietty, jos sairaus estää.

        "os siinä on vähänkin mahdollisuutta, että terveys saattaa kestää työn, niin sitä pitää mennä ainakin kokeilemaan. Sitten voi jäädä sairaslomalle siitä samasta diagnoosista tietty, jos sairaus estää."
        edellä nimimerkki "tosi on" vauhdissa.

        Tuo nimimerkki "Tosi on" on saunakauha-kelevin sairaus joka kalevin hikisen pikkukätösen kautta horisee järjettömyyksiään. Ei kukaan tervepäinen noin hulluja kirjoitaisi.

        Että lääkärin muka olisi lähetetava työkkäriin kaikki mailman ammatit ja työtehtävät käsittävä lista johon on ruksattu mitä ammatteja ja töitä nivelkulumista kärsivä saa tehdä ja mitä ei?

        Höpö löpö. Kyllä työkkärissäkin saa käyttää niin sanottua tervettä järkeä. Sen käytössä auttaa esim jos pohtii:

        -Onko työnhakijan etu joutua työhön josta lähes varmasti seuraa jopa invalisoituminen tai ainakin elämä loputtomien kipujen kanssa?

        -onko yhteiskunnan etu aiheuttaa tilanne että tarvitaan kalliita tekonivel leikkauksia?

        -Onko työnantajan etu saada työntekijä joka luultavimmin joutuu nivelkivuiltaan hakemaan sairaslomia ja lopulta on poissa kuukausia tekonivelleikkausten jälkeen, tai sitten yrittelee sinnillä tehdä töitä vajaakuntoisena?

        -ja ennennkaikkea eikö yli 400 000 työttömästä muka loytyisi yhtään terveempää seisomatyön tekemistä ajatellen?


    • Välittävävalittaja

      "Te-toimisto on karenssitehdas"

      No jos ja kun noin on, niin VALITTAKAA VALITTAKAA VALITTAKAA joka vidun karenssista.

      Valittakaa silti vaikka olisitte siihen karenssiin yhtä syyllisiä kuin Anneli Auer Mainilan laukauksiin.

      VALITTAKAA päätöksestä koska jos ja kun sittä VALITATTE niin karenssin mäikäisyllä tavoitellut säästöt kuluvat sen VALITUKSEN käsittelykuluihin.

      VALITTAKAA sillä valitus on köyhän ja kansalaisen ainoa ase vastustaa TEM-ministeriön Stalinismia.

      Ei se VALITUS tietenkään koskaan mene läpi, eihän kukaan tunne tapausta jossa karenssista tehty valitus olisi edes kerran kumonnut annetun karenssin. Mutta silti, kun niitä valituksia tulee riittävästi niitten valitusten käsittelykoneisto tukkeutuu, ja se aiheuttaa lisää kuluja, se aiheuttaa että niitä karenseja ei enää niin helposti lätkitäkkään, se koneiston tukkeutuminen ja sen myötä käsittelyaikojen pidentyminen voi aiheuttaa EU:n moitteita, ja se VALITTAMINEN ennenkaikkea viduttaa nomenklatuuraa sillä se jos ei muuta se sentään osoittaa että köyhät eivät totutusti kyykistele.

      Ja varsinkin kun niitten VALITUSTEN käsittelykoneistoissa nyt helppoa rahaa itselleen nostelevat kumileimasimet joutuvat sitten tekemään hiki hatussa töitä runsaiden palkkioidensa eteen, ja se taas jos mikä nomenklatuuraa tulee ottamaan pannuun.

    • Jokiseinä

      Olen luullut juuri Seinäjoen työkkäriä paremmaksi kuin vaikkapa Pirkanmaan toimistoa. Ite olen tosin jäänyt ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannellä työttömäksi enkä siis ole tätä ennen Seinäjoen työkkärissä käynyt, silloin joskus oli omassa kunnassa työkkäri. Aloittaja ei kerro ikäänsä, mutta kuulostaa nuorelta. Ite olen 52v ja opistotason koulutus on 80-luvulta. Ehkä nuorisoa kohdellaan kovakouraisemmin kuin meitä pitkähkön työuran tehneitä?

    • sellO

      P e r s e e s t ä koko te-toimisto jonka pakko noudattaa
      apinaTeatterin=arkadianmäen päätöksiä.

    • Seinä-toimistolla

      Pahemmaksi on Seinäjoki mennyt.

      Sain työpaikan, joka oli kykyjeni rajoilla. Sairastuin koe-aikana, siitä hoitavan lääkärin lausunto sairasloma.

      Tähän asti varsin ymärettävää?

      Ilmoitin työpaikalle sairaslomasta= Koe aikapurku sekä potkut töistä. Ilmoitus työkkäriin, todettiin että työtön on omalla toiminnallaa aiheuttanut työttömyyttä. Karenssia 6kk. Valitin päätöksestä, koska oli lääkärin lausunto sairasloma olemassa. Siitä huolimatta uusi valitus virheellisestä päätöksestä tuli toistamiseen. Ei oikeutta työttömyysturvaan!

      Yritin kysyä kuka ja ketä päättivät sekä kävelivät lääkärinlausunnon yli ja millä perusteella. Virkailijat kieltäytyivät antamasta lautakunnan nimilistaa tai muutakaan tietoa päätöksestä.

      Epäilen suuresti virkavirhettä ko. tapahtumassa. Ja salaistakin oli asian tiimoilta.

      Tiedä siis tarkkaan voimavarasi, muuten tulee karenssia. Todella kannustavaa kyseinen menettely.

      Koittavat kai sanoa, saa tehdä toitä, mutta vain 1 euron tuntipalkalla, näitä kuntouttavia töitä. Tai niihin rinnastettavia ilmaistöitä vain leimatulla paperilla. Kannustetaan aktiiviseksi, mutta käytäntö on aivan muuta.

      Toki ko. työvoimatoimisto ei vielä ole sieltä pahimmasta päästä, mutta....?

    • 40958204tujork

      Valetta. Ei ole olemassa 6kk karenssia. Siinä oli heti ensimmäinen valhe.

      Toisekseen sen lautakunnan kokoonpano on luonnollisesti julkista tietoa. Siinä meni sulla juttu pieleen toisen kerran.

      Koeaikapurku on mahdollinen tietysti. Tällöin sitten kysytään työnantajalta, että onko purkuun syynä työntekijän oma käytös vai onko syy työnantajan itsensä päättämä, esim. että ei sovellu paikkaan. Työnantajasi on ilmeisesti sanonut työkkäriin että olet itse käytökselläsi aiheuttanut koeaikapurun.

      Kuitenkaan edes pohjaanmaan pänkit ei voi määrätä 6kk karenssia, vaikka kuinka tahtoisivat.

      Ei pitäis päästää kaikenmaailman Hevosmiesten Tietotoimiston päätoimittajia nettiin kertomaan asioita, jotka ei pidä edes alkuunsa paikkaansa. Joku voi vaikka uskoa.

      • Seinä-hevostelua

        Olet oikeassa, tarkennetaan muistamista. 6kk. tuli siis lääkärin lausunnosta sairaslomasta koe aikapurusta. JA tähän karenssin päälle tuli melkein heti jokin "elämässä eteenpäin uudelleenkoulutus/ mikä minusta tulee isona-Kurssi"

        Siinä paloi kauniisti pääsulake näin viisaisiin päätöksiin. 6kk ei oikeutta työttömyysturvaan.

        Mitään tietoa en saanut kokoonpanosta, nimilistasta, osallistujamäärästä tai muustakaan. Virkailija ei sitä tietoa luovuttanut. Saattoi olla että kokoonpano oli vajaa, eikä edes täyttänyt jotain § ?

        Näin vaan kävi siellä toimistossa. Että sellainen arpa-onni. Muista en tiedä.

        Jos hevostelusta pidät, sallin sinun nauraa koko keissille hevosmaisesti. Kaikki riippuu virkailijoista sekä paljosta muuta. Yllättävästi niitä virheitä voi sattua, ei ne kaikki asiat toimistolla aina mene § pykälien mukaan.

        Kuten että on pakko tehdä ilmaistöitä/kuntouttavaa työtä esim 6h/d/ Ma--Pe
        Kun todellisuus on oikeasti 4h/d/1pv viikossa.


    • +1+1

      "Toisekseen sen lautakunnan kokoonpano on luonnollisesti julkista tietoa. Siinä meni sulla juttu pieleen toisen kerran."

      Perinteisesti kun työkkäri antaa karenssia, se ei toimita kaikkkia dokumentteja,joista näkyy karenssista päättäjien nimet. Kannattaakin mennä työkkäriin ja vaatia kaikki karenssipäätöksen dokumentit.

    • pohjanmaan poika

      Näin on mutta ei se mitään. Kun karenssi tulee, mennään sossuun. Sieltä tulee parikybää vähemmän kuussa mutta silloin ollaan oikein onnellisessa asemassa; työvoiman ulkopuolella. Se 20 on pieni hinta siitä että kaikki pilipalikurssit ja työkkärin kyykytykset jää pois.

    • +1+1

      "Sieltä tulee parikybää vähemmän kuussa mutta silloin ollaan oikein onnellisessa asemassa;"

      Toimeentulotukea alennetaan 20% kun saa karenssin - ei pariakybää.

      Työmarkkinatuki netto keskimäärin per kk = 32,66 * 21,5 * 0,8 = 561,752
      Tomeentulotuki -20% per kk yksinasuvalle = 480,20 * 0,8 = 384,16

    • työtön.

      Tein työkkäristä rikosilmoituksen koska olivat tekaisseet mun nimellä asiakirjaväärennöksen. Väittivät mun allekirjoittaneen papereita jolla suostun orjatöihin.

    • asdf2

      Työkkäristä tuli postissa esitteitä työllisyyspalveluista ja muutamasta kurssista.

      Työosoitukset ovat nykyisin työtarjouksia, joten ovatko kurssiesitteet oikeasti kurssiosoituksia vai tarkoittaako kurssiesite todellakin vain esitettä ja siihen ei ole pakko hakea?

    • Oikeusmurhattu!

      Itse poistin puhelinnumeroni Asioi verkossa -palvelun kautta. Tein kaiken sääntöjen mukaisesti. Kuukausi siitä yksi TE-virkailija oli kaivanut esiin minun vanhan puhelinnumeroni ja lähetti siihen tekstiviestinä työtarjouksen.

      En koskaan saanut kyseistä viestiä.

      TE-virkailija katkaisi korvaukset perusteella: En ole hakenut minulle tarjottua työtä.

      Vaikka olen esittänyt mustaa valkoisella (kuvakaappaus TE-palvelujen verkkosivulta, jossa näkyy rasti kohdassa "Minulla ei ole puhelinta" ja puhelinnumerokenttä on tyhjä, ja myös yksi henkilö todistaa kirjallisesti, että olen poistanut puhelinnumeroni), virkailija pysyy kannassaan ja työttömyyskorvaukseni ovat poikki!

      Joten: Älkää käyttäkö TE-palvelujen Asioi verkossa -palvelua! Älkää sopiko mitään puhelimessa! Lähettäkää kaikki asianne kirjeessä, josta olette ottanut kopion ja jonka perilletulosta vaaditte TE-toimistolta kirjallisen vahvistuksen!

      • näin on näreet

        Tuttua hommaa. ÅLÄ TEE MITÄÄN MISTÄ ET SAA KIRJALLISTA VAHVISTUSTA!


      • Oikeusmurhattu!
        näin on näreet kirjoitti:

        Tuttua hommaa. ÅLÄ TEE MITÄÄN MISTÄ ET SAA KIRJALLISTA VAHVISTUSTA!

        Tämä on nyt opittu! Mutta se kyllä maksoi kuukauden verran tuloja! (Voisikohan tuosta hakea korvausta oikeusteitse???)


      • Kuinka niin
        Oikeusmurhattu! kirjoitti:

        Tämä on nyt opittu! Mutta se kyllä maksoi kuukauden verran tuloja! (Voisikohan tuosta hakea korvausta oikeusteitse???)

        Kuukauden? Eikös siitä rapsahda 3 kk?


    • alun loppu on aina l

      alun loppu on aina lopun alku

    • 5467jkl

      Kaikki karenssipäätökset lainvastaisia. Eli kun saatte karenssia valitatte siitä näiden lakipykälien perusteella voitte kopioida alla olevan lakipykälän kokonaisuudessa aina valitukseenne. Mikäli karenssi ei muutu niin ottakaa yhteys lähimpään oikeusaputoimistoon, joka auttaa teitä

      ilmaiseksi. Virkailija joka on määrännyt teille karenssin lainvastaisesti on aina syyllinen virkarikokseen eli yleensä Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Jokainen karenssi on laiton.

      "Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan eli viranomaisten on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen."

      Alla olevilla taistelette laittomia karensseja jakavia virkalijoita vastaan ja oikeusaputoimisto auttaa ilmaiseksi. Jokainen laittoman karenssin antava virkailija syyllistyy aina yhteen tai useampaan alla olevista. Niiden avulla nostatte syytteen.

      5 §

      Virkasalaisuuden rikkominen ja tuottamuksellinen virkasalaisuuden rikkominen

      Jos virkamies tahallaan palvelussuhteensa aikana tai sen päätyttyä oikeudettomasti

      1) paljastaa sellaisen asiakirjan tai tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun lain mukaan on

      salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista, taikka

      2) käyttää omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi 1 kohdassa tarkoitettua asiakirjaa tai tietoa,

      hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään

      kahdeksi vuodeksi. Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      Jos virkamies huolimattomuudesta syyllistyy 1 momentissa tarkoitettuun tekoon, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus

      sekä muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa

      rangaistusta, tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

      7 §

      Virka-aseman väärinkäyttäminen

      Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa

      1) rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan päätöksentekoon tai

      sen valmisteluun tai käyttäessään julkista valtaa muissa virkatehtävissään taikka

      2) käyttää väärin asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan henkilöön nähden,

      hänet on tuomittava virka-aseman väärinkäyttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

      Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      9 §

      Virkavelvollisuuden rikkominen

      Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin

      säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon

      liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen

      enintään yhdeksi vuodeksi.

      Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1 momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai

      olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      10 §

      Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen

      Jos virkamies virkaansa toimittaessaan huolimattomuudesta muulla kuin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rikkoo virkatoiminnassa

      noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja

      muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden

      rikkomisesta varoitukseen tai sakkoon.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020604#Pidp330416

      Kaikki karenssin saaneet voivatkin vedota noihin lakeihin. Myös ne jotka kieltäytyvät kaikista TE-toimistojen vaatimuksista koulutukseen ja

      työhön. Mikäli valitusta ei hyväksytä syystä tai toisesta niin on TE-toimiston virkailija ja sosiaalitoimiston virkailija syyllistyy aina

      näihin Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Olkaa aktiivisia ja

      ottakaa selvää oikeuksistanne ja taistelkaa vastaan kaikki karenssi ovat laittomia. Levittäkää tietoa ja opettakaa muita!

      • Anonyymi

        Teksti on hyvä, mutta alussa näyttää olevan virhe.

        Te-toimiston lausunnolla ei poisteta PL19 mukaista perustoimeentulon turvaa siltä osalta kuin se minimissään on määritelty (n. luokkaa 300 euroa, jokin yleiseurooppalainen taso?, tämä tarkoittaa siis tt-tuki -40%).

        Te-toimiston karenssi poistaa työttömyystuen, se on eri lainsäädännössä, kuin PL19 mukainen perustoimeentulon turva.

        Kannattaa perehtyä asiaan huolellisesti, tämä on vain vedätys jolla hyppyytellään työttömiä, ja ainakin toistaiseksi vielä jotkin poliitikot näyttää edelleen sokeasti uskovan siihen, että työpaikkoja alkaisi syntymään kun katkotaan sosiaaliturvaa. Suurin osa kansasta jo tietää, että näin ei tule tapahtumaan, vaan sosiaaliturvan katkaisemisen ensimmäinen mutta ei ainoa seuraus on vain ja ainoastaan sosiaaliturvan katkaiseminen. Kun sosiaaliturvaa vahingoitetaan, se alkaa kiertämään vahinkona muuallekin, monin eri tavoin.

        Sosiaaliturvan olemassaolon takia rikkaiden ei tarvitse Suomessa rakennella piikkilanka-aidattuja omia alueitaan tai käyttää 24/7 turvapalveluja, kuten joissakin maissa joissa kansa ajettu sosiaaliturvan puuttumisen takia sellaiseen ahdinkoon että henkikin on jo halpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teksti on hyvä, mutta alussa näyttää olevan virhe.

        Te-toimiston lausunnolla ei poisteta PL19 mukaista perustoimeentulon turvaa siltä osalta kuin se minimissään on määritelty (n. luokkaa 300 euroa, jokin yleiseurooppalainen taso?, tämä tarkoittaa siis tt-tuki -40%).

        Te-toimiston karenssi poistaa työttömyystuen, se on eri lainsäädännössä, kuin PL19 mukainen perustoimeentulon turva.

        Kannattaa perehtyä asiaan huolellisesti, tämä on vain vedätys jolla hyppyytellään työttömiä, ja ainakin toistaiseksi vielä jotkin poliitikot näyttää edelleen sokeasti uskovan siihen, että työpaikkoja alkaisi syntymään kun katkotaan sosiaaliturvaa. Suurin osa kansasta jo tietää, että näin ei tule tapahtumaan, vaan sosiaaliturvan katkaisemisen ensimmäinen mutta ei ainoa seuraus on vain ja ainoastaan sosiaaliturvan katkaiseminen. Kun sosiaaliturvaa vahingoitetaan, se alkaa kiertämään vahinkona muuallekin, monin eri tavoin.

        Sosiaaliturvan olemassaolon takia rikkaiden ei tarvitse Suomessa rakennella piikkilanka-aidattuja omia alueitaan tai käyttää 24/7 turvapalveluja, kuten joissakin maissa joissa kansa ajettu sosiaaliturvan puuttumisen takia sellaiseen ahdinkoon että henkikin on jo halpa.

        Mitä enemmän sosiaaliturvan katkaisulla kuvitellaan parannettavan taloutta, sitä enemmän talous menee pieleen.

        Kysehän on vain oman eturyhmän edun ajamisesta, ei mistään valtion tai kansan etujen ajamisesta. Esim. Kokoomus innokkaasti ajaa sosiaaliturvan katkaisemisia ja alentamisia innolla, koska se voisi johtaa tilanteeseen että KOK osakkeenomistaja pääsisi ostamaan halvalla muiden ihmisten omaisuuden.

        Työtä se sen sijaan ei tuo, koska lähtökohtaisestikin työn syntyminen vaatii palkkaa joka on tasoltaan samansuuruinen kuin muidenkin vastaavaa työtä tekevien palkat ovat, ja työn ehdoista pitää edelleen neuvotella ilman minkäänlaisia uhittelutoimia.

        Suomi on jo ajautunut ongelmiin, uskokaa hyvällä, ainoa mitä vielä ihmettelen on se, että onko todellakin näin että KOK aiheuttamien ongelmienkin jälkeen on Suomessa muka jopa 26% kansasta jotka on hölmöinä menneet uskomaan kaikki KOK valheet? Ei SDP paljon sen parempi ole, mutta SDP KESK yhdistelmällä yleensä hieman paremmat mahdollisuudet korjata tilanne kestävällä tavalla, kuin esim. sinipunahallituksella tai porvarihallituksella.

        Sipilä ei ole ajatuksiltaan keskustalainen joten hän ei tähän kuulu.


    • nostot

      nostot

    • nostot

      nostot

    • 20 20 40

      20 20 40

    • kysyjävaa

      Mitä mieltä muut ovat palvelusta? Oletteko saaneet asiallista palvelua?

      • Tämä ei suoranaisesti liity kysymykseesi, mutta viimeksi kun olin kuntouttavassa, matkakulukorvaukset oli monta viikkoa myöhässä. Silloin kirosin. Vaikka se on pieni summa, mutta mulla on se periaate, että kun työkkäri kerran pakottaa orjatöihin, matkakulukorvaukset kuuluu maksaa orjalle. Muutama kuukausi sen jälkeen sanoin työvalmentajalle, että mä haluan palkkatuettua työtä enkä mitään orjatyötä. Vaikka mulla on osa-aikainen henkilökohtaisen avustajan työ, silti työkkäri lykkäsi mut kuntouttavaan. Mun palkka on alle 300 euroa, siksi saan myös työmarkkinatukea. Tavoite on löytää avustajan paikka, jossa on parempi palkkaus ja enemmän työtunteja, että voisi kokonaan jäädä työkkäristä pois.


    • TuristienEdut
    • oikeuteen

      Onkohan TE toimistoilla/ virkailijoilla laittomia tietokantoja "asiakkaista"?
      Muistavat ihmeellisesti asioita kuukausien takaa ...

    • Anonyymi

      Ei auta lääkärin B lausunnot mitään kokoajan tulee hakupakkoja terveydelle sopimattomiin töihin näin tehtaillaan karensseja ja työttömyys vähenee

    • Anonyymi

      Toisinsanoen mikään ei ole muuttunut siitä kun viimeksi olin asiakas yli vuosikymmen takaperin. Uskomatonta.

    • Anonyymi

      Asiakkaat ovat tyytyväisiä.

      https://asiakas.kotisivukone.com/files/etelapohjanmaantyp.kotisivukone.com/OSMO/OSMO_GAALA/Jari_Aaltonen_13.2.2020.pdf

    • Anonyymi

      Jos olet tyytymätön te-toimiston toimintaan, ja epäilet asiassa olevan myös lain TAI LAINTULKINTOJEN kannalta ongelmia, silloin valitus Eduskunnan Oikeusasiamiehelle tai Oikeuskanslerille.

      Huomaathan, että pelkkä lakiteksti sinällään ei edes anna te-toimistolle mitään oikeutta tehdä päätelmiä. Te-toimistolla ei esim. ole oikeutta tehdä pelkän työttömyysajan perusteella työttömästä päätelmää että hän olisi elämänhallintaongelmainen (jonka perusteella kovasti yritetään pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tmv. jotka kuuluvat siis sosiaalipalvelujen piiriin)

      Kannattaa perehtyä asiaan huolellisesti, jos onnistut tekemään asiassa riittävän hyvän kantelun - jossa älyät myös em. semantiikan ja valheelliset väittämät - jotta saat aikaan hyvän ja tehoavan kantelun.

      Toinen asia mikä kannattaa muistaa, TE-toimistonkaan vihamielinen toiminta sinua kohtaan ei poista sinulta sosiaaliturvaa mikä PL19:ssa taataan, eli käytännössä kyse perustoimeentulon turvasta.

      Työttömyysturva on vain kiristysväline, mutta oikea vastikkeeton ja elämää turvaava sosiaaliturva on perustoimeentulotuki.

      Riitaa tulee joka tapauksessa, joten jos riitaa ei voi välttää, niin miksipä ei sitten itsekin laittaisi riita-asioita liikkeelle, se vauhdittaa kummasti päättäjiäkin harkitsemaan asioita uudelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe