Tilasin sähköliikkeestä sähkökeskuksen asennuksen ja maadoituksen mökkiin. Asentaja kävi ennakkoon katsomassa ja sovittiin asioista. No, sitten tulikin eri asentaja, joka ei tiennyt paljoa mitään ennakkoon sovitusta. Kiireesti laittoi keskuksen seinään ja kaapelit.
Siis sähkökeskus on nyt mökin päädyssä. Päädystä menee kaapelioja kalliota pitkin tolppaan, syvyys noin 20 cm. Talon sivulta kaapelioja jatkuu ja sinne myös tein pienen silmukan, noin 50 syvä. Nyt on siis kaapeli -ja maadoitusojat täyttämättä. Maadoituskupari asentamatta. Asentaja ainoastaan liitti kuparin pään potentiaalikiskoon. Tuo yksi kupariköysi näyttää hentoiselta, voinko lisätä toisen kuparin siihen kiskoon? Onko se kiellettyä ja ennen kaikkea vaarallista? Alun perin sovittiin paksummasta maadoituskuparista tuohon kallioiseen osaan.
Maakaapeli on sellaisessa muoviputkessa. Pitääkö putken päät tukkia, ettei koko putki täyty vedellä? Ja miten? Täytänkö kaapeliojan hiekalla vai kokonaan maalla? Jos tuota kuparia lisää, niin miten teen liitokset? Varoitusnauha varmaan tarvitaan?
Maadoitus itsepalveluna
10
361
Vastaukset
- frrfr
Voi h..tti.Mikset kysy niiltä asentajilta?Täältä jos kysyt niin sitten menee kyllä päin peetä.
- 1+10
Jos se maadoitus kupari on 16 mm2 on se juuri mitä pitääkin, ei ohutta eikä paksua.
Kun puhutaan ojan täytteestä, hiekka ja maa on sama asia.
Miten muuten kaivoit ojan kallioon? Sinne kallio-ojaan kuparia tuskin kannattaa laittaa, mieluummin toinen pätkä talon sivua eri suuntaan.- pihalla???
Ei ole paljoa muuta kuin kalliota. Piti kaivaa oja seinästä tolppaan.
- tolppa apina
Kyllä se yksi köysi riittää, samaan potentiaalikiskoon liität sitten antennin maadoituksen kun sellaisen asennat, niin ei ukkonen käy kylässä.
- PE-kiskoon?
Voiko antennin maadoituksen liittää ryhmäkeskuksen PE-kiskoon, jos pääpotentiaalintasauskiskoa ei ole tai sinne on kohtuuttoman pitkä matka?
- S.Ähkö
PE-kiskoon? kirjoitti:
Voiko antennin maadoituksen liittää ryhmäkeskuksen PE-kiskoon, jos pääpotentiaalintasauskiskoa ei ole tai sinne on kohtuuttoman pitkä matka?
voi, mutta miksi johtaisit mahdollisen salaman omaan ryhmäkeskukseesi ?
- ei se iske sitten
S.Ähkö kirjoitti:
voi, mutta miksi johtaisit mahdollisen salaman omaan ryhmäkeskukseesi ?
sinne se menee kuitenkin jos antennin maadoitus yhdistetään samaan kiskoon mihin rk on maadoitettu. antennille oma maadoituskupari. paras ratkaisu.
- cu16
Jos talossa on betonisokkeli niin piikkaa harjateräs näkyviin hitsaa siihen betoniteräksen pätka ja liitä kupari liitosholkilla puristaen ja ruostesuojaa liitin teräs tai kutista kutisukka päälle.
- 1234+5678
Laita siihen maakaapeliin parikymmenentä metriä kiepille pylvään juurelle ja hautaa kaapeliojaan. Lähtee ukkosen aiheuttamat ylijännitteet takaisin johtoa pitkin jonkun muun ihmeteltäviksi.
- cu16
Antennin maadoitus erikseen maahan, muuten tulee vaikeusia jos salama iskee antenniin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832