Omasta Saabista meni käyttöhihna tuossa jouluaattona. No ei siihen hätään ruvettu enää korjaileen kun liikkeet oli kiinni. Tänään kun tilanetta katsottiin, niin remmi ei ollutkaan poikki, vaan kiristäjän laakeri oli leikannut kiinni ja aiheuttanut remmin hyppäämisen pois paikoiltaan. Kiristäjä otettiin irti ja laakerista selvästi näki että se oli leikannut kiinni. Laakeri taitaa olla ihan standardikokoa että niitä saa muitakin kuin alkuperäisenä? Yleisesti ottaen: Mikä on ko. remmin vaihtoväli? Tällä autolla on ajettu n. 160 tkm ja malli on 900 SE vm -95.
Käyttöhihna
7
4443
Vastaukset
- Achilles Viggen
Noin 100 000 on vaihtoväli, tosin järjen ja terveen harkinnan käyttö sallittua tai jopa suotavaa, eli hihnaa on myös syytä tarkkailla eikä vain tuijottaa vaihtoväliä. Huolto-ohjelma ei käsittääkseni automaattisesti sisällä hihnan ja automaattikiristimen pyörän vaihtoa vaan homma on kokemuksen vuoksi otettu ohjelmaan valtaosassa Saab-huoltamoita, tästä syystä kannattaa katsoa että se on tehty 110 000 huollossa tai jos itse huollot tekee niin muistaa se kun sen aika on.
Kiristinpyörän laakerissa on kysymys selkeästä suunnitteluvirheestä, laakeri on yksinkertaisesti valittu väärin. Tämän kaltaisen osanhan pitäisi tämän luokan autossa kestää ikuisuus eikä aiheuttaa ylimääräistä huolta käyttäjälle. Saab ei tosin ole yksin ongelmansa kanssa, muistaakseni esim MB:ssä oli vastaavassa paikassa huolia tietyissä moottoreissa - taisi olla kiristimen vaimennus eikä laakeri tosin.
Täällä on automaattikiristin ongelmista puhuttu lähinnä NG900:n ongelmana, mutta omasta kokemuksestani ongelma on kaikissa b204 koneissa (b234:sta en tiedä) eli uudempien tonnarien omistajien on syytä olla tarkkoina myös. 9-5:een ja 9-3:een vika on mahdollisesti jo korjattu, enpä tiedä. - Tietämätön
Anteeksi tämä tyhmä kysymys, mutta onko uudemmissa Saabeissa jakopäänhihna? Jos näin on niin kyllä kehityksessä ollaan menty taaksepäin, tosin kitisevä ja kaliseva ketju ei löysänä oikein mielytä.
- Ysikolme
vaan "käyttöhihna", joka pyörittää mm. laturia ja ilmastoinnin kompressoria. Sen katketessa matkakin katkeaa mutta kone kyllä säilyy ehjänä.
- Vesku
Ysikolme kirjoitti:
vaan "käyttöhihna", joka pyörittää mm. laturia ja ilmastoinnin kompressoria. Sen katketessa matkakin katkeaa mutta kone kyllä säilyy ehjänä.
Se kannattaa vaihtaa aina kun huonolta näyttää.
Itse vaihdoin juuri hihnan ja molemmat rullat. Autolla ajettu 150 tkm.
Hihna oli Motonetissä n. 190.- ja Saabilla n. 300.- Ilmastoinnilla varustettu auto.
Rullat täytyy ostaa Saabilta ja hintaa niille jäi n 570.-
Rullien kestolle on joku muistaakseni ilmoitellu 110 tkm kestoa, mutta omassani ne tuntuivat vielä toimivan hyvin, mut vaihdoin kuitenkin. - AC
Vesku kirjoitti:
Se kannattaa vaihtaa aina kun huonolta näyttää.
Itse vaihdoin juuri hihnan ja molemmat rullat. Autolla ajettu 150 tkm.
Hihna oli Motonetissä n. 190.- ja Saabilla n. 300.- Ilmastoinnilla varustettu auto.
Rullat täytyy ostaa Saabilta ja hintaa niille jäi n 570.-
Rullien kestolle on joku muistaakseni ilmoitellu 110 tkm kestoa, mutta omassani ne tuntuivat vielä toimivan hyvin, mut vaihdoin kuitenkin.Alkuperäinen hihna maksoi täällä mettässä, eli Kankaanpäässä 250,- ja rullien kanssa koko hoito 750,-, eli ei hirveän kallista, kun vertaa että uuteen Vectraan sama homma maksaa 1200,-! Hihnan vaihto oli muuten miellyttävä operaatio. Tilaa oli melko vähän ja paperillakin remmi kiertää vähintäänkin metkasti! Ilmanotto pömpelikin tarvitsi purkaa pois tieltä ja siltikin oli vaikeaa. Mutta nyt on kunnossa:
- NG900T
Nuo käyttähihnat tuntuvat näemmä katkeavan mahdollisimman huonoina päivinä. ;(
Mulla katkes päivää ennen sovittua 110tkm:n huoltoa, jossa mm. tuo hihna ja 2 hihnapyörää tarkistetaan, ja nämä useimmiten vaihdetaan. Tarkkaan oli saabi mun tapauksessani huoltoväli laskettu. Mittarissa oli muutama kymmenen kilometriä päälle 110tkm. Tästä lähtien, mikäli huollatan korjaamolla, niin huollatan ajokkini mielummin ennen määräaikaishuollon kilometrirajaa kuin muutama kilometri sen jälkeen :)
Autollä kyllä pystyy jonkin verran ajamaan, mutta tietäähän siinä ennen pitkää mitä käy kun laturi ei lataa ja vesi ei kierrä, ohjauskin on VÄHÄN raskaanpuoleinen... Seuraukset eivät siis rinnastettavissa jakopään ketjun katkeamiseen, luojan kiitos :) - Turbo Sensonic
NG900:n käyttöhihna pitäisi uusia 110000 km:n huollossa. Se ei taida virallisesti kuulua huolto-ohjelmaan, mutta Saab -liikkeet vaihtavat sen yleensä 110000 km:n huollossa. Itse uskalsin ajaa autollani 114000 km, ennen kuin vaihdoin tuon hihnan. Onneksi ei mennyt sinä aikana poikki :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5268892Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1606134Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3595155Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664739Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s984351Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664053SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1843922- 911848
- 1031394
- 47959