Omasta Saabista meni käyttöhihna tuossa jouluaattona. No ei siihen hätään ruvettu enää korjaileen kun liikkeet oli kiinni. Tänään kun tilanetta katsottiin, niin remmi ei ollutkaan poikki, vaan kiristäjän laakeri oli leikannut kiinni ja aiheuttanut remmin hyppäämisen pois paikoiltaan. Kiristäjä otettiin irti ja laakerista selvästi näki että se oli leikannut kiinni. Laakeri taitaa olla ihan standardikokoa että niitä saa muitakin kuin alkuperäisenä? Yleisesti ottaen: Mikä on ko. remmin vaihtoväli? Tällä autolla on ajettu n. 160 tkm ja malli on 900 SE vm -95.
Käyttöhihna
7
4294
Vastaukset
- Achilles Viggen
Noin 100 000 on vaihtoväli, tosin järjen ja terveen harkinnan käyttö sallittua tai jopa suotavaa, eli hihnaa on myös syytä tarkkailla eikä vain tuijottaa vaihtoväliä. Huolto-ohjelma ei käsittääkseni automaattisesti sisällä hihnan ja automaattikiristimen pyörän vaihtoa vaan homma on kokemuksen vuoksi otettu ohjelmaan valtaosassa Saab-huoltamoita, tästä syystä kannattaa katsoa että se on tehty 110 000 huollossa tai jos itse huollot tekee niin muistaa se kun sen aika on.
Kiristinpyörän laakerissa on kysymys selkeästä suunnitteluvirheestä, laakeri on yksinkertaisesti valittu väärin. Tämän kaltaisen osanhan pitäisi tämän luokan autossa kestää ikuisuus eikä aiheuttaa ylimääräistä huolta käyttäjälle. Saab ei tosin ole yksin ongelmansa kanssa, muistaakseni esim MB:ssä oli vastaavassa paikassa huolia tietyissä moottoreissa - taisi olla kiristimen vaimennus eikä laakeri tosin.
Täällä on automaattikiristin ongelmista puhuttu lähinnä NG900:n ongelmana, mutta omasta kokemuksestani ongelma on kaikissa b204 koneissa (b234:sta en tiedä) eli uudempien tonnarien omistajien on syytä olla tarkkoina myös. 9-5:een ja 9-3:een vika on mahdollisesti jo korjattu, enpä tiedä. - Tietämätön
Anteeksi tämä tyhmä kysymys, mutta onko uudemmissa Saabeissa jakopäänhihna? Jos näin on niin kyllä kehityksessä ollaan menty taaksepäin, tosin kitisevä ja kaliseva ketju ei löysänä oikein mielytä.
- Ysikolme
vaan "käyttöhihna", joka pyörittää mm. laturia ja ilmastoinnin kompressoria. Sen katketessa matkakin katkeaa mutta kone kyllä säilyy ehjänä.
- Vesku
Ysikolme kirjoitti:
vaan "käyttöhihna", joka pyörittää mm. laturia ja ilmastoinnin kompressoria. Sen katketessa matkakin katkeaa mutta kone kyllä säilyy ehjänä.
Se kannattaa vaihtaa aina kun huonolta näyttää.
Itse vaihdoin juuri hihnan ja molemmat rullat. Autolla ajettu 150 tkm.
Hihna oli Motonetissä n. 190.- ja Saabilla n. 300.- Ilmastoinnilla varustettu auto.
Rullat täytyy ostaa Saabilta ja hintaa niille jäi n 570.-
Rullien kestolle on joku muistaakseni ilmoitellu 110 tkm kestoa, mutta omassani ne tuntuivat vielä toimivan hyvin, mut vaihdoin kuitenkin. - AC
Vesku kirjoitti:
Se kannattaa vaihtaa aina kun huonolta näyttää.
Itse vaihdoin juuri hihnan ja molemmat rullat. Autolla ajettu 150 tkm.
Hihna oli Motonetissä n. 190.- ja Saabilla n. 300.- Ilmastoinnilla varustettu auto.
Rullat täytyy ostaa Saabilta ja hintaa niille jäi n 570.-
Rullien kestolle on joku muistaakseni ilmoitellu 110 tkm kestoa, mutta omassani ne tuntuivat vielä toimivan hyvin, mut vaihdoin kuitenkin.Alkuperäinen hihna maksoi täällä mettässä, eli Kankaanpäässä 250,- ja rullien kanssa koko hoito 750,-, eli ei hirveän kallista, kun vertaa että uuteen Vectraan sama homma maksaa 1200,-! Hihnan vaihto oli muuten miellyttävä operaatio. Tilaa oli melko vähän ja paperillakin remmi kiertää vähintäänkin metkasti! Ilmanotto pömpelikin tarvitsi purkaa pois tieltä ja siltikin oli vaikeaa. Mutta nyt on kunnossa:
- NG900T
Nuo käyttähihnat tuntuvat näemmä katkeavan mahdollisimman huonoina päivinä. ;(
Mulla katkes päivää ennen sovittua 110tkm:n huoltoa, jossa mm. tuo hihna ja 2 hihnapyörää tarkistetaan, ja nämä useimmiten vaihdetaan. Tarkkaan oli saabi mun tapauksessani huoltoväli laskettu. Mittarissa oli muutama kymmenen kilometriä päälle 110tkm. Tästä lähtien, mikäli huollatan korjaamolla, niin huollatan ajokkini mielummin ennen määräaikaishuollon kilometrirajaa kuin muutama kilometri sen jälkeen :)
Autollä kyllä pystyy jonkin verran ajamaan, mutta tietäähän siinä ennen pitkää mitä käy kun laturi ei lataa ja vesi ei kierrä, ohjauskin on VÄHÄN raskaanpuoleinen... Seuraukset eivät siis rinnastettavissa jakopään ketjun katkeamiseen, luojan kiitos :) - Turbo Sensonic
NG900:n käyttöhihna pitäisi uusia 110000 km:n huollossa. Se ei taida virallisesti kuulua huolto-ohjelmaan, mutta Saab -liikkeet vaihtavat sen yleensä 110000 km:n huollossa. Itse uskalsin ajaa autollani 114000 km, ennen kuin vaihdoin tuon hihnan. Onneksi ei mennyt sinä aikana poikki :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925