Übertaksi pystyyn

Tuleva taksari

Olen tässä miettinyt, että pistäisin ubertaksin pystyyn kun ala vapautuu. Yritin laskeskella paljonko kilometrihintaa tulisin pyytämään. Otin lähtökohdaksi, että auton kustannukset olisivat sen 45 snt kilometri, uberin provikka 20 % ja omaa palkkaa pitäisi tulla 3000 euroa kuukaudessa brutto eli laskemisen helpottamiseksi pyöreästi 4000 euroa niin saan yrittäjän eläkemaksun hoidettua. Liian tarkasti ei kannata laskea koska muuten tulee konkurssi heti kun vähän tulos heilahtaa. Työtuntia kohden ajattelin 1,5 keikkaa ja keikan keskim pituudeksi 10 kilometriä eli 15 maksettua kilometriä tunnissa. Uberillä tietysti tyhjiä kilometrejä tulee enemmän kun ei istuta tolpalla eli varmaan maksettuja olisi puolet? Vai paljonko taksin kilometreistä on mittari päällä? Ajotunteja tekisin 40 viikossa koska yrittäjällä on kuitenkin paperitöitäkin niin ei sen enempää uskalla varata autossa istumiseen.

Näillä laskelmilla saan tulokseksi, että viikossa ajaisin 600 maksettua kilometriä, joista pitäisi tienata 1000 euroa palkkaa ja 540 euroa autokuluja sekä uberin provikka ja 10 prosenttia arvonlisäveroa. Siis pyöreästi 1540x1,2x1,1= n. 2030 euroa ja se jaettuna 600 kilometrille tekee 3,38 euroa/km. Kuulostaako suunnilleen oikealta? Aloitusmaksua en ajatellut periä ellei se sitten ole uberin systeemissä pakollista (en ole vielä perehtynyt tarpeeksi).

Tämä kilometrihinta on ehkä vähän yläkanttiin koska on parempi jättää kuitenkin pieni marginaali sen sijaan, että laskisi ihan pennilleen kannattavuusrajoilla. Palkasta en kuitenkaan olisi valmis joustamaan koska kyllä yrittäjäriskillä toimivan pitää mielestäni vähintään siihen keskipalkkaan yltää ja siksi toisekseen asuntolainat on maksettava eikä niistä helpotusta saa sillä perusteella, että on yrittäjä. Siis käytännössä auton kulut on se suurin joustokohta ja ne heitinkin ihan lonkalta perustuen kilometrikorvauksiin. Kommentteja tai ajatuksia?

52

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uber on fantsu

      Mitäs kettua? Taksialan vapauttamisen ja Uberin piti laskea hintoja eikä nostaa niitä. Kyytisi olisi 1-2 henkilön kohdalla nykyjärjestelmään verraten kalliimpi jo 3,5 kilometrin kohdalla 5,90€ 1,52€x3,5=11,22€ vs 3,38€x3,5=11,83€ ja ilta/yöaikaan ja pyhinä se tulisi kalliimmaksi 5 kilometrin kohdalla 9€ 1,52€x5=16,6€ vs 3,38€x5=16,9€.

      • Tuleva taksari

        Suhtaudun asiaan niin, että kyseessä on bisnes eikä harrastus. Tietenkin hinnanasetanta pitää tehdä sen mukaan mikä on kannattavaa eikä sen mukaan mitä muut tekevät. Jos ei tuote mene kaupaksi, niin sitten se ei mene kaupaksi, mutta turhaahan se on lähteä suoraan perustamaan kannattamatonta firmaa. Sitä paitsi lähtökohtaisesti uber on tavallista taksia kalliimpi joka maassa. Siihenhän sen koko idea perustuu, että taataan tietty palvelu ja ihmiset ovat valmiit maksamaan preemion siitä. Suurin osa asiakkaista sitä paitsi tulisi olemaan uberin käyttöön tottuneita turisteja (ajaisin Helsingissä), jotka eivät edes ole tietoisia paikallistaksin hintatasosta.


    • Missä tossa sun laskelmassa on auton kunnossapito ja korjauskustannukset?

      • Tuleva taksari

        Ajattelin niiden sisältyvän siihen 0,45 euroon per kilometri. Siihenhän työntekijöiden kilometrikorvauksetkin perustuvat eli on laskettu auton pitokustannuksia kokonaisuudessaan eikä pelkkiä polttoainekuluja. Vai oletko eri mieltä? Kuinka paljon kilometrille sitten pitäisi laskea autokuluja?


    • Jopelo

      Trollihan tuo koko homma on..

      • -vanttu-

        Suosittelen perehtymään kaikkiin kustannuksiin ( vakuutus, polttoaine, auton huollot renkaat pesut). Ja myös halu tehdä töitä kaikkina vuorokauden aikoina vaikka siitä kukaan ei mitään maksaisi.


    • nykyinen taksari

      Onnex olkoon olit ensimmäin joka laski edes jotenkiin tosin puutui vielä vakuutukset... ja lopputulos ei voinutkaan pyörittää hommaa 1€ /km... eli vapautetaan taxit nii miten käy..... taksimatakat kallistuu.

      • - vanttu-

        Vakuutusmaksut on noin 10xkalliimmat kuin Corolla Klaukkalassa. Siihen pari "osumaa" vakuutusyhtiön piikkiin, niin voit soittaa ja kysyä vak.yhtiöltä mitä maksaa? Ammattiliikenteen vakuutukset on ihan jotain muuta kuin pizza Yariksen.


    • Jakomäen Caesar

      Eli sun übertaksin kyydissä matka lentokentältä keskustaan rautatientorille maksaisi ~64€ ja nykyhinnoilla vantaalaisen taksin kyydissä sama matka maksaa ~37€. Kummanko valitsen?

      Lisäksi tulet luultavasti ajamaan jollain vanhalla romulla ja vantaalainen pirssi työntää uudella E-sarjan Mersulla. Kummalla matkustan mielummin?

      Ei muuta kun onnea ja menestystä.

      (Kyytiesimerkissä ei huomioitu odotusaikoja liikennevaloissa)

      • Tuleva taksari

        Jakomäen Caesar voi valita itselleen mieluisen kyytivaihtoehdon ja vaikkapa turisti New Yorkista voi valita itselleen mieluisan kyytivaihtoehdon. Ideanahan on tarjota niitä vaihtoehtoja ja vastata tarpeeseen. Uber tuo tietynlaisen palvelukonseptin ja sitä voi halutessaan käyttää tai olla käyttämättä. Julkisessa keskustelussa on tuotu esiin tarve lisätä autoja ja toisaalta tilaus uberin kaltaiselle palvelulle. Tältä pohjalta asiaa mietin.


      • Menevä taksari
        Tuleva taksari kirjoitti:

        Jakomäen Caesar voi valita itselleen mieluisen kyytivaihtoehdon ja vaikkapa turisti New Yorkista voi valita itselleen mieluisan kyytivaihtoehdon. Ideanahan on tarjota niitä vaihtoehtoja ja vastata tarpeeseen. Uber tuo tietynlaisen palvelukonseptin ja sitä voi halutessaan käyttää tai olla käyttämättä. Julkisessa keskustelussa on tuotu esiin tarve lisätä autoja ja toisaalta tilaus uberin kaltaiselle palvelulle. Tältä pohjalta asiaa mietin.

        Kovat on suunnitelmat. Totuus on toinen. Ota selvää alan kustannuksista ENNEN kuin julkaiset utopistisia suunnitelmiasi täällä. Väität kuitenkin muuta, sanomme mitä vain, toivotamme onnea "tulevaan taksarin" ammattiisi! ;)


      • mlöfmöm

    • Tuleva taksari

      "Väität kuitenkin muuta, sanomme mitä vain"

      No sano nyt edes jotain asiaan liittyvää...

      • menevä taksi

        Ota huomioon kaikki kulut:

        Vakuutusmaksut = 5-10 kertaiset ammattiliikenteessä siviiliautoon verrattuna

        Polttoainekulut = n. 1700€/ kk itselläni

        Omat veroennakkosi

        Yrittäjäeläkevakuutusmaksu = on lakisääteinen ja n. 25% tuloistasi

        Renkaat, huolto, pesu, auton hankinta, auton kuoletukset

        Eikä ihan pienin maksu = uber vetäisee 15-20 % joka kyydistä


        Millä hinnalla ajattelit näiden jälkeen kyytejäsi ajaa?

        Ole nyt realisti, kysy toisilta kuluista jos et itse ymmärrä.


      • Tuleva taksari
        menevä taksi kirjoitti:

        Ota huomioon kaikki kulut:

        Vakuutusmaksut = 5-10 kertaiset ammattiliikenteessä siviiliautoon verrattuna

        Polttoainekulut = n. 1700€/ kk itselläni

        Omat veroennakkosi

        Yrittäjäeläkevakuutusmaksu = on lakisääteinen ja n. 25% tuloistasi

        Renkaat, huolto, pesu, auton hankinta, auton kuoletukset

        Eikä ihan pienin maksu = uber vetäisee 15-20 % joka kyydistä


        Millä hinnalla ajattelit näiden jälkeen kyytejäsi ajaa?

        Ole nyt realisti, kysy toisilta kuluista jos et itse ymmärrä.

        "Millä hinnalla ajattelit näiden jälkeen kyytejäsi ajaa?"

        Öö...luitko tuota avausta ollenkaan? Jos palkka on 3000 ja yrittäjäeläke on siitä 25% niin se on yhteensä 3750. Itse laskin 4000 euroa. Myös uberin osuus 20% on jo ihan laskettu mukaan. Autokuluista kysyin, että herättääkö ajatuksia tuo 45 snt kilometrille. Kilometrikorvaus palkansaajalle on 43 snt ja sitä pidetään selvästi liioiteltuna nimenomaan isoja kilometrimääriä ajettaessa eli sillä tienataan nettoa palkan päälle. No taksissa on kovemmat vakuutukset, mutta paljonko ne nyt sitten per kilometri nostavat taksaa? Tätähän tässä mm. yritetään selvittää.


      • Menevä taksari
        Tuleva taksari kirjoitti:

        "Millä hinnalla ajattelit näiden jälkeen kyytejäsi ajaa?"

        Öö...luitko tuota avausta ollenkaan? Jos palkka on 3000 ja yrittäjäeläke on siitä 25% niin se on yhteensä 3750. Itse laskin 4000 euroa. Myös uberin osuus 20% on jo ihan laskettu mukaan. Autokuluista kysyin, että herättääkö ajatuksia tuo 45 snt kilometrille. Kilometrikorvaus palkansaajalle on 43 snt ja sitä pidetään selvästi liioiteltuna nimenomaan isoja kilometrimääriä ajettaessa eli sillä tienataan nettoa palkan päälle. No taksissa on kovemmat vakuutukset, mutta paljonko ne nyt sitten per kilometri nostavat taksaa? Tätähän tässä mm. yritetään selvittää.

        Hymynkare suupielissä juttujasi lueskelen.

        "Väität kuitenkin muuta, sanomme mitä vain"

        Näinhän sinä teet kaiken aikaa. Sallittakoon se sinulle, omatpahan on laskelmasi.
        Kuten nimimerkistäni näet, olen todellakin menevä taksari. Menen, kun sinä tulet. Menen eläkkeelle....


      • 15+18
        menevä taksi kirjoitti:

        Ota huomioon kaikki kulut:

        Vakuutusmaksut = 5-10 kertaiset ammattiliikenteessä siviiliautoon verrattuna

        Polttoainekulut = n. 1700€/ kk itselläni

        Omat veroennakkosi

        Yrittäjäeläkevakuutusmaksu = on lakisääteinen ja n. 25% tuloistasi

        Renkaat, huolto, pesu, auton hankinta, auton kuoletukset

        Eikä ihan pienin maksu = uber vetäisee 15-20 % joka kyydistä


        Millä hinnalla ajattelit näiden jälkeen kyytejäsi ajaa?

        Ole nyt realisti, kysy toisilta kuluista jos et itse ymmärrä.

        Suomalainen taksi kun ajaa vuorossa 15 kyytiä ja siitä kassaa alveineen kertyy 300 euroa, josta siis lähtömaksuja on pyöreästi 90 euroa ja näin ollen maksettuja kilometrejä pyöreästi 140, niin saadaan kilometrihinnaksi 300:140 eli 2,14 euroa/km. Tätä jos korottaa uberin 20 % provikalla, niin ollaan 2,57 eurossa per kilometri eli vielä 80 senttiä alle aloituksen laskelman. Ja silti herra taksi-isäntä ei pidä laskettua taksaa kannattavana. Miten ihmeessä se sun autosi sitten kannattaa? En tiedä millaisella veronkiertopirssillä sinä bisnestäsi pyörität, mutta toivottavasti edes kirjanpitäjä osaa laskea...


    • oon mä niin viisas

      Suomalaista "viisautta" kerrakseen. Kiitos nauruista! Älä perusta yritystä.. noin fiksulla se ei tule pysymään pystyssä.

      • Tuleva taksari

        Kerro toki lisää. Vai oletko itse niitä yrittäjiä, jotka tekevät kymppitonnin liikevaihdolla 20k voiton?


      • ...
        Tuleva taksari kirjoitti:

        Kerro toki lisää. Vai oletko itse niitä yrittäjiä, jotka tekevät kymppitonnin liikevaihdolla 20k voiton?

        Lämpimästi tervetuoa "tulevalle taksarille" alalle. Hienoa, että sinulla on unelma. Totuus paljastuu aikanaan.


    • Lexman

      Tuon Californialaisen Uber nimisen yhtiön käyttämän tilausvälitysohjelmiston voi tehdä myös itse paikkakuntakohtaisesti tai vaikka valtakunnallisesti kaikkien mukaan haluavien taksien käyttöön, silloin ei tarvitse maksaa ulkopuolisille välistävetäjille mitään provisioita. Tuo mahdollisuus on jo olemassa kaikissa uusimmissa älypuhelimissa, mukaan lukematta halvimpia puhelimia. Puhelimissa on olemassa karttaohjelmat, navigointi, puhelimen seuranta, tiedonsiirto, ryhmän puhelimien synkronointi ym. Tätä kaikkea on myös tuo Uber yhtiön sovellus, eikä se ole edes patentoitu, vaan vapaasti käytettävissä. Tuon "tulevan taksarin" laskelmat ovat laskettu väärien ja puuttellisien hintojen mukaan, mutta syntykööt ja eläköön yrittämisen vapaus. Tuon taksipalvelun voi kyllä tuottaa nykyistä edullisemmin, mutta jos taksitoiminta olisi vielä kannattavaa, niin hinnan ero nykyiseen jää melko pieneksi pelkästään tilausvälityksen hinnan poistuessa, koska nykyinen tilausvälitys ei sekään kovin kamalia maksa, eikä siten yksin ole merkittävän suuri tekijä asiakkaalle taksimatkan hinnassa.

    • fdsaga

      Epäilempä että yyberin palvelut eivät ole yhtä laajat kuin nyky systeemissä, MM: ennakkotilauksien, autovaateiden, yms juttujen kanssa.

      • Dataosakkeita on....

        Uskon, jos taksiliikenne avautuu, ei uusilla yrittäjillä ole pääsyä nykyisiin osakeyhtiöpohjaisiin taksikeskuksiin. Osakkeenomistajat pitävät yhtiönsä suljettuna kaikilta muilta, paitsi osakkeenomistajilta. Näin turvataan valmiit hyvät taksipalvelut jatkossakin. Uudet perustakoot omat uuberinsa ja välitysjärjestelmänsä miten tahtoo ja tehköön yrityslaskelmiaan miten vain, EVVK.

        Voipi olla, että osakepapereiden hinta ikään kuin "pompsahtaa".


      • 18+13
        Dataosakkeita on.... kirjoitti:

        Uskon, jos taksiliikenne avautuu, ei uusilla yrittäjillä ole pääsyä nykyisiin osakeyhtiöpohjaisiin taksikeskuksiin. Osakkeenomistajat pitävät yhtiönsä suljettuna kaikilta muilta, paitsi osakkeenomistajilta. Näin turvataan valmiit hyvät taksipalvelut jatkossakin. Uudet perustakoot omat uuberinsa ja välitysjärjestelmänsä miten tahtoo ja tehköön yrityslaskelmiaan miten vain, EVVK.

        Voipi olla, että osakepapereiden hinta ikään kuin "pompsahtaa".

        Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ei ole mitään järkeä keskusbisneksen kannalta sulkea keskusta uusilta autoilta. Ja toisaalta vanhojen autojen kuljetusbisnes kärsii joka tapauksessa uusista kilpailijoista. Se kannattaako vanha keskus sulkea vai ei riippuu ihan puhtaasti siitä miten korkealle asiakkaat arvostavat sen vanhan keskuksen eli pitävätkö sieltä tilaamista jotenkin itseisarvoisesti tärkeänä vai onko se vain yksi numero muiden joukossa. Kokonaisuuden kannalta voisi olla kaikkein paras ratkaisu autoilijoiden kannalta avata keskus kaikille ja nostaa osinkoina osuus kaikkien uusienkin autojen tilauksista. Oma taksi sitten tuottaa mitä tuottaa uudessa tilanteessa.


      • Dataosakkeita on....
        18+13 kirjoitti:

        Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ei ole mitään järkeä keskusbisneksen kannalta sulkea keskusta uusilta autoilta. Ja toisaalta vanhojen autojen kuljetusbisnes kärsii joka tapauksessa uusista kilpailijoista. Se kannattaako vanha keskus sulkea vai ei riippuu ihan puhtaasti siitä miten korkealle asiakkaat arvostavat sen vanhan keskuksen eli pitävätkö sieltä tilaamista jotenkin itseisarvoisesti tärkeänä vai onko se vain yksi numero muiden joukossa. Kokonaisuuden kannalta voisi olla kaikkein paras ratkaisu autoilijoiden kannalta avata keskus kaikille ja nostaa osinkoina osuus kaikkien uusienkin autojen tilauksista. Oma taksi sitten tuottaa mitä tuottaa uudessa tilanteessa.

        Tukholma 1990, heinäkuun 1. Keskukseen ei otettu yhden yhtä uutta autoa. Tällä hetkellä Taksi Stockholm on asiakkaiden kannalta parhaiten arvostettu keskus. Luotettava ja edullinen palvelu, autot uudehkoja ja kuskit valkoihoisia.

        HTD ei tule avaamaan mahdollisen vapautuksen tullen keskustaan kaikille, vaan pitää kilpailutilanteen kannalta jo toimivan keskuksen etulyöntiasemana. Valmiit sopimukset kaikkialle. Uudet perustakoot omat välitysjärjestelmänsä miten haluavat.

        Jostakin kumman syystä yksikään ei ole halunnut erota toimivasta keskuksesta, vaan pysyy tiukasti jo toimivassa keskuksessa, vaikka soraääniäkin on kuulunut. Alaan perehtynyt tietää, mitä uuden keskuksen perustaminen vahtii ja tietää, paljonko siihen palaa rahaa...


    • Lexman

      18 13 puhuu totta. Mutta uusien autoilijoiden ei välttämättä kannata maksaa nykyisten tilauskeskusten älyttömän kallista n.6000e:n kynnysrahaa tilauspalveluista. Nyt esimerkiksi tuo Eestiläinen yhtiö Taxify tarjoaa jo nyt älypuhelimien kautta kaikkialla Suomessa toimivaa tilausohjelmistoa, joka on Uber yhtiön kilpaileva vastaavanlainen tilausjärjestelmä. Taxify:n liittyminen on vain n.260 euroa/ auto ja provisio/ välitetty kyyti on vain 60senttiä. Myös rengit voivat liittyä itse järjestelmään, jos autossa ei sitä vielä ole. Silloin se maksaa liittyminen kuskille 60e. ja tilaushinta/ välitetty kyyti on se sama tuo 0,6e. Taksin tilaaminen maksaa asiakkaallekkin vain muutamia senttejä/tilaus, kun nykyisessä tilauskeskuksen kautta se maksaa keskimäärin kait n.3e. No tietenkin tuon Taxify:n järjestelmän täytyy ensin yleistyä ennen kuin se on oikeasti toimiva ja kilpailee nykyisen kanssa, mutta tuo hinta on kyllä houkutteleva ja se onkin jo monella Suomalaisella taksilla, kuten minulla vasta koekäytössä. Toimii. Taxify on laajentunut jo huimaa vauhtia Suomessa ja laajenee jatkuvasti lisää. Käykääpäs tutustumassa sivuillaTaxify.fi

      • lege4

        Helsingissä ei ole mitään 6000e kynnysrahaa.
        Jos ostaa osakkeen, se on siinä.
        Ilman osaketta vuokraliittymä maksaa alle tonnin...


      • Dataosakkeita on....
        lege4 kirjoitti:

        Helsingissä ei ole mitään 6000e kynnysrahaa.
        Jos ostaa osakkeen, se on siinä.
        Ilman osaketta vuokraliittymä maksaa alle tonnin...

        Ei ole ei kynnysrahaa. Tulin vaan kertomaan, ettei niitä vuokraliittymkään enää anneta, mikäli ala vapautuu. Jokainen uusi "vapaa" taksi toimikoon kuten toimii, esim. HTD sulkeutuu ulkopuolisilta.


    • -"-

      Ei taida taksin tilausyhtiön osakkeen arvo ainakaan nousta eikä varmasti tuota ainakaan osinkoa jos kilpailevan tilausjärjestelmän käyttö kasvaa. Katsokaapas, kun jos kaupungissa on rajallinen määrä taksiasiakkaita/ päivä ja niistä osa menee uuden edullisemman tilausjärjestelmän käyttäjille, niin sehän tarkoittaa tietenkin sitä, että senkin asiakkaan tilausmaksu ja asiakkaan kuljetuksen hoitanut uusitaksi ei maksa kuukausimaksuja vanhalle tilausyhtiölle, eli se on pois siltä vanhalta tilausjärjestelmältä ja sitä käyttäviltä autoilijoilta. Eli kannattaisi ottaa vastaan kaikki mahdolliset uudet taksiyrittäjät vaikka ilmaiseksi ja ottaa niiltäkin ne tilausvälitysmaksut, että taksin tilausyhtiön osake pitäisi hintansa ja tuottaisi edes jotakin osinkoa.

    • Kärpänen katossa

      Ei noille kannata mitään selvittää, ei ne ymmärrä, sillä nehän ovat vain taksiyrittäjiä joilta vetäistiin matto alta heidän oman liittonsa avustamana. Mielenkiintoista on se, että asia tuli heille yllätyksenä, vaikka asiasta on puhuttu jo vuosikymmeniä.

    • YYBERIKS MENI

      JA NYKYISIN TAKSI AJAA SAMAN MÄÄRÄN HINTAAN 2 EUROA PER KIOMETRI ???

      • 5+15

      • ...
        5+15 kirjoitti:

        Uberin idea on siinä, että asiakkaat maksavat ekstraa saadakseen juuri ubertaksin. Uberin hinta on aina kalliimpi kuin normitaksissa koska siitä maksetaan preemio, mutta lisäksi uberin käyttöehdoissa mainitaan, että hinnoittelu joustaa kysynnän mukaan. 2011 uutena vuotena mailin (1,6 km) matka San Franciscossa maksoi 135 dollaria:

        http://bits.blogs.nytimes.com/2012/01/08/disruptions-taxi-supply-and-demand-priced-by-the-mile/?_php=true&_type=blogs&_r=0

        Suomessa on edelleen taksanvahvistus voimassa. Ei suomen lakien mukaan tuollaisia hintoja voi periä suomessa. Eikä taksi ole vapaa, asiasta on vasta ehdotus, mitään päätöksiä ei ole tehty vielä.

        Katsotaan sitten joskus, minkälainen päätös ja laki taksiasioissa tehdään. Vielä ei kannata hehkutella, uuteen lakiin on aikaa vielä 2,5 vuotta. Eduskuntakin ehtii vaihtua ennen sitä.

        P.S. Asiasta keskustellaan ensi kerran eduskunnassa syksyllä eduskunnan loman jälkeen.

        Malttia vielä.....


      • Tsuhna
        ... kirjoitti:

        Suomessa on edelleen taksanvahvistus voimassa. Ei suomen lakien mukaan tuollaisia hintoja voi periä suomessa. Eikä taksi ole vapaa, asiasta on vasta ehdotus, mitään päätöksiä ei ole tehty vielä.

        Katsotaan sitten joskus, minkälainen päätös ja laki taksiasioissa tehdään. Vielä ei kannata hehkutella, uuteen lakiin on aikaa vielä 2,5 vuotta. Eduskuntakin ehtii vaihtua ennen sitä.

        P.S. Asiasta keskustellaan ensi kerran eduskunnassa syksyllä eduskunnan loman jälkeen.

        Malttia vielä.....

        Tässä odotellaankin sitä kun ala vapautuu ja pääsee ottamaan markkinahintoja ja muutenkin tekemään hinnoittelua niin kuin normaalissa yritystoiminnassa on tapana. Tarvittaessa voi antaa alennusta esim. vakiopokille ja ruuhka-aikoina taas voi pyytää huomattavasti enemmän koska (a) ihmiset ovat valmiita maksamaa ja (b) yksi auto ei kuitenkaan ehdi määräänsä enempää ajaa koska ajosuorituksia ei voi tehdä varastoon.

        Nykyhinnoilla en edes harkitsisi auton laittamista, vaikka joku tulisi lupia tarjoamaan. Sen verran on ajokokemusta Helsingistä hankittu, että tiedän tilanteen. Sen sijaan mikäli ala vapautuisi, niin taatusti lähtisin tavalla tai toisella mukaan. Joko kokeilemaan kunnon hinnoilla täyspäiväisesti tai sitten osa-aikaisena kermankuorijana.


      • Oloneuvos jo nyt
        Tsuhna kirjoitti:

        Tässä odotellaankin sitä kun ala vapautuu ja pääsee ottamaan markkinahintoja ja muutenkin tekemään hinnoittelua niin kuin normaalissa yritystoiminnassa on tapana. Tarvittaessa voi antaa alennusta esim. vakiopokille ja ruuhka-aikoina taas voi pyytää huomattavasti enemmän koska (a) ihmiset ovat valmiita maksamaa ja (b) yksi auto ei kuitenkaan ehdi määräänsä enempää ajaa koska ajosuorituksia ei voi tehdä varastoon.

        Nykyhinnoilla en edes harkitsisi auton laittamista, vaikka joku tulisi lupia tarjoamaan. Sen verran on ajokokemusta Helsingistä hankittu, että tiedän tilanteen. Sen sijaan mikäli ala vapautuisi, niin taatusti lähtisin tavalla tai toisella mukaan. Joko kokeilemaan kunnon hinnoilla täyspäiväisesti tai sitten osa-aikaisena kermankuorijana.

        Et sitten varmaankaan ole lukenut liikenne- ja viestintäministeriön aiesuunnitelmaa toteutettavaksi vuoden 2017 alusta, jossa ehdotetaan taksanvahvistuksen jatkamista "vapautuksen" myötä? Eli liikenneluvat vapautetaan kiintiöistä, taksat, eli enimmäistaksa jäisi edelleen voimaan ja taksat määrättäisiin edelleen viranomaistaholta.

        Sellaista peliä, joka romuttaa kaikenmaailman uberit ja taksify:t alkuunsa.

        Kukapa alalle enää haluaa? Onneksi omalla kohdalla eläke on jo olemassa ja on kivutonta lopettaa nykyiseen autoon. Meitä lopettavia on muuten pirusti, jää paljon vanhoja oloneuvokseksi....


      • 16+3
        Oloneuvos jo nyt kirjoitti:

        Et sitten varmaankaan ole lukenut liikenne- ja viestintäministeriön aiesuunnitelmaa toteutettavaksi vuoden 2017 alusta, jossa ehdotetaan taksanvahvistuksen jatkamista "vapautuksen" myötä? Eli liikenneluvat vapautetaan kiintiöistä, taksat, eli enimmäistaksa jäisi edelleen voimaan ja taksat määrättäisiin edelleen viranomaistaholta.

        Sellaista peliä, joka romuttaa kaikenmaailman uberit ja taksify:t alkuunsa.

        Kukapa alalle enää haluaa? Onneksi omalla kohdalla eläke on jo olemassa ja on kivutonta lopettaa nykyiseen autoon. Meitä lopettavia on muuten pirusti, jää paljon vanhoja oloneuvokseksi....

        Ei se mene läpi, että autojen määrä vapautuu, mutta hintoja säännösteltäisiin. Sen tajuavat kaikki muut paitsi paatunein byrokraatti. Ala siis vapautuu oikeasti tai sitten se jatkaa nykyiseltä pohjalta. Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta sanoa kumpi kanta voittaa. Oma arvaukseni on, että vapautusta ei tule koska se olisi julkiselle sektorille liian kallista.


      • Oloneuvos jo nyt
        16+3 kirjoitti:

        Ei se mene läpi, että autojen määrä vapautuu, mutta hintoja säännösteltäisiin. Sen tajuavat kaikki muut paitsi paatunein byrokraatti. Ala siis vapautuu oikeasti tai sitten se jatkaa nykyiseltä pohjalta. Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta sanoa kumpi kanta voittaa. Oma arvaukseni on, että vapautusta ei tule koska se olisi julkiselle sektorille liian kallista.

        Saat olla ihan mitä mieltä tahansa ja arvailla mitä haluat, kaavailut ovat mitä ovat. Jos nyt kuitenkin luet http://www.lvm.fi ja sieltä haet, löydät heidän kaavailunsa, ei tarvitse arvailla enää.

        Kuten sanoin, itse lopetan tuli ihan mitä päätöksiä hyvänsä n. vuoden aikana, koska olen jo eläkkeellä. Tulevat muutokset eivät muuta omaa lopettamispäätöstäni millään tavoin. Jo se, ettei enää ensi vuodesta alkaen saa autoveronpalautusta, tekee taksihommista bisneksenä lähes kannattamattoman varsinkin, kun en itse enää aja.

        Ikävää tietenkin nuorempien puolesta, varsinkin, jos on juuri investoinut toimintaansa. Poliitikot päättävät, itse emme voi asioihin suurestikaan vaikuttaa. Jotkut lobbaavat kansanedustajia, auttaako, jää nähtäväksi. Näin se menee...


    • gliffaagutaastoorii

      Hauskoja jutskii

    • uusijulkinen

      6v sisään koko taksiryöstöbisnes kuolee

      • taksojuhta

        Joo, sitten ei takseja enään ryöstetä. Taksit ryöstää asiakkaat sen jälkeen.


      • NÖFNÖNÖF

        Höpö höpö


    • Uuwatti

      Hyvällä juoksulla ajat...Hah hah pyrkikää muutkin tuohon 3,38 gutaa heti saat hommia joka ikiseltä Isännältä

      • 17+7

        Ei nykytaksoilla oikein voi päästä tuohon.


    • allworkandnoplay...

      Tässähän kuitenkin tulee ajatella asiakaslähtöisesti ja laskea, kuinka paljon kuluttajalle voidaan maksaa kyydissä istumisesta per kilometri. Tyhmää ajatella tahi laskea paljonko itselle jäis rahaa. Se olis nimittäin sitä kommunismia eikä nykyajan markkinaliberalismia. Taksit vapaaksi ja hinnat miinukselle, uudet yrittäjät jo odottaavat vesi kielellä ja märkä tipla tatinnokassa, että pääseevät kyykyttämään nykyisiä taksisikoja. Mäkin alan yyber-yrittäjäksi, koetan nääs pysytellä yyber-selvänä päivästä toiseen...

    • epätietonen

      Sori vaan mut on menny vähän ohi. Milloin nää sit vapautuu?
      Ni ois mullaki varaa ajella!

      TOLLOT

    • Taavi

      Tällä hetkellä taksi-alalle on pyrkimässä monenlaisia uusia asioita. Lupien vapauttamista, ubertakseja sekä joukkoliikenneautojen tuloa jakamaan kakkua.
      Myöskin taksien autoveron palautuksen poisto on vahvasti keskusteluissa mukana.
      On selvää että kaikki nämä asiat eivät toteudu nyt eikä varmaan koskaan.
      Taksien kannalta lienee, jos kauppaa joudutaan asioista käymään helpointa luopua autoveron palautuksesta sekä suhtautua myönteisemmin joukkareiden
      mukaan tuloon eri vammaisryhmien kuljetuksiin. Ei kai kukaan väitä että inva-kyyti-
      en useiden tuntien odotusajat korjautuvat inva-takseja lisäämällä, niitä on jo aivan
      tarpeeksi.

    • 9+1

      http://www.kauppalehti.fi/etusivu/uberin markkinaidea kuljettajille liikaa liksaa/201407689298

      Tottus paljastuu: "Forbesin mukaan Yhdysvaltojen taksimarkkinoilla ollaan kuitenkin nyt ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa yksi suurimmista toimijoista maksaa kuljettajilleen enemmän palkkaa kuin nämä tuovat taloon. Uber on samalla lopettanut vakuuttelun siitä, että alennusten myötä kasvavat asiakasmäärät korvaisivat kuljettajien taksoissa menettämät tulot.

      Uberia pitävät nyt pystyssä yksinomaan sen saama ulkopuolinen rahoitus sekä nousussa olevat taksisovellukset mobiiliin."

      Alalla toimivat niin Suomessa kuin jenkeissä kuin Lontoossakin tietävät tasan tarkkaan mitä alalla toimiminen vaatii. Ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään.

    • 10+7

      Nostetaas hyvä ketju ylös. Itsellä nousee kanssa taksa heti kun luvat vapautuvat.

    • sdsdfsdfsdfsd

      Mistäs te uber-kuljettajat meinaatte ne luvat saada?

    • Tuleva taksari

      Nyt on sanottava, että olen kyllä pettynyt.

      Über on tosiaan tulossa ja asiasta on uutisoitu tänään, mutta mutta... Hakevat taksiluvallisia autoja ja ovat siis alistuneet lainsäätäjän kontrolliin. Liekö pohjimmaisena syynä Taxify, joka lähti alusta asti (fiksusti) valtaamaan Suomen markkinoita yhteistoiminnassa taksialan toimijoiden kanssa. Niin tai näin, Über vesitti koko homman idean lähtemällä säänneltyyn järjestelmään. Ei vapaata kilpailua eikä vapaata hinnoittelua, eli loppujen lopuksi ei yhtään mitään uutta. Paljon melua tyhjästä...

      • taxifyllä mennään

        Hienoa!

        Olisi hyvä jos tosiaan saisimme oikeita yrittäjiä mukaan taksipuuhaan.

        Nythän valtio antaa auton lahjaksi taksisuhareille. Päättää sen suuren maksun jota saa kusettaa ihmisiä. Silti ne naukuu ja valittaa. Ajavat 300 tkm vuodessa 4-5 €/ km hinnalla...luulisi pärjäävän.

        Ainakin itse otan heti edullisimman taksin jolla pääsen pikkujoulusta kotiin. En halua ottaa kateellisia yhteiskunnan elättejä joilla on meidän yhteinen auto ja kovat hinnat.

        Olisi ollut hyvä kun valtion maksama taksi olisi kuopattu pois.

        Taksiautoilu vapaaksi kuten muukin rekkaliikenne.

        Nyt taksareilla ei ole edes mitää ajoaikalakia! Nukkuvat ajaessaan ja törttöilevät päin punaista. Taksitarkastaja vaan silloin hätiin ja poliisi kyllä selviää oliko otettu liikkaa "unta"???


    • KameliKameli

      Kerrotko mistä näitä valtion maksamia autoja saa? Vai jaetaanko jossain rahaa jolla voi sitten ostaa auton? vai miten tämä tapahtuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe