Auttakaa nuorta tyttöä =(

auttakaa :(

Hei!
Olen 19 vuotias tyttö ja minulta otettiin selkäydinnäyte noin kuukausi sitten. Jouduin osastolle viikoksi kovan päänsäryn JA selkäsäryn kanssa. Laitettiin veripaikka, mutta päänsärky palasi pari päivää myöhemmin. Ajan kanssa päänsärky helpotti mutta jäljelle jäi vihlova kipu häntäluun/alaselän alueelle. Kipu esiintyy erityisesti makuulta ylösnoustessa jolloin alkaa vihlova, jäynävä, sykkivä ja säteilevä kipu. Pahimmillaan oli niin kipeä että noustessa vihlova kipu oli niin kovaa ettei pystynyt liikkumaan hetkeen ja itku oli lähellä. Buranaa käytin 2,5 viikkoa jolloin kipu jäi pois (ilman mahansuojalääkettä, tyhmää muttei mitään jälkiseurauksia tuossa tilanteessa ajatellut kun halusi vain kivun pois) mutta maha on tullut niin kipeäksi etten voi jatkaa ja joudun käymään kohta lääkärissä tämän vaivan takia. Kun jätin lääkkeet kipu on alkanut palata takaisin ja pelottaa että olen kohta samassa tilanteessa kuin alkuviikkoina jolloin olin pelkkä petipotilas. :( Pelottaa ihan hirveästi ettei tämä koskaan parane eikä kukaan lääkäri ole innokas kertomaan mistä tämä voisi johtua, lähettävät vain naureskellen kotiin että kyllä se mene ohi. Vähän vain pelottaa että ei mene :(

Joten tulin kysymään täältä onko kellään sattunut olemaan samanlaista vaivaa tai voisiko jollakin olla mitään vinkkiä mikä mahtaa olla kyseessä ja mistä voisin löytää avun ilman lääkkeitä sen aikaa että saan mahani taas kuntoon? Alkaa jo masentaa tämä tilanne eikä enää elämäniloakaan ole. :(

3

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13juup

      No, ensinnäkin omalla kohdallani särkylääkkeistä johtuviin vatsakipuihin auttaa tavalliset närästyslääkkeet, tosin en tiedä mistä tämä idea on temmattu ja auttaako se vain uskomuksen voimalla. :) minulle siitä kyllä vain naureskellaan, mutta ainakin olen keksinyt keinon, joka itselläni toimii. Apteekista voisit käydä kysymässä, että olisiko heillä mitään, joka auttaisi tähän vaivaasi. Muista juoda myös riittävästi.

      Niin sanottu postspinaalipäänsärky selkäydinnäytteen oton jälkeen tulee siitä, kun neulan tekemä reikä kovakalvossa ei mene kiinni, vaan selkäydinnestettä valuu epiduraalitilaan. Tätä tulee nuorilla ja naisilla yleisimmin.Tästä aiheesta löytyy lisää googlettamalla. Veripaikan jälkeen päänsäryn pitäisi jo helpottaa, selkäkipu voi kuitenkin jatkua vaikka kuukauden. Suosittelisin ottamaan uudestaan yhteyttä osastolle, jossa kokeesi otettiin. Senkin varalta, että pistoskohta olisi tulehtunut.

      joskus näihin särkyihin ei auta särkylääkkeet, suosittelisin koittamaan vielä makuuasentoa, mieluiten ilman korkeaa tyynyä. Myös esimerkiksi kahvin tai kokiksen juominen voi auttaa, jotain missä on paljon kofeinia. Joskus näiden särkyjen takia joutuvat kofeinitiputukseen.

      Itse en ole koskaan lumbaalipunktionäytteissä, eli selkäydinnestenäytteiden otossa ollut, että omakohtaisia kokemuksia ei tästä paljoa ole. Luottamusta ei varmaan lisää myöskään ikäni, jota on vain 13 kesää, mutta aiheen tutkimiseen olen käyttänyt joskus paljon aikaa. :)tuossa sinulle jotain, toivottavasti en unohtanut mitään tärkeää. Tosiaan, soitto lääkärille! Onnea sinulle!

      • auttakaa :(

        Kiitos vastauksesta!
        Päänsärky on onneksi jo tiessään, ainoastaan tuo selkäkipu jäynää. Kahvi kyllä auttoi hetken sillon kun siitä kärsin mutta palasi aina takaisin tunnin parin päästä. Onneksi minulle on järjestetty muutaman päivän päähän hermoratatutkimus josko sieltä löytyisi jotakin selittävää tekijää vaivaani. Mielessä jo vilissyt kaikki mahdolliset hermovauriot yms mutta luulisin että tässä tapauksessa pitäisi ilmetä myös mahdollisia muita vaivoja mm tunnottomuutta?

        Sain lisäksi lääkäriajan ensiviikolle (tk-puolelle, yksityiselle haluaisin mutta tahtovat olla niin kalliita), toivottavasti tämä setä siellä osaisi avustaa ja mahdollisesti avata mikä vaiva selässä sattuu olemaan jos selvyyttä ei hermoratatutkimuksessa tule. Tulehdusta mietin myös mutta eräs lääkäri jonka luona kävin aiemmin totesi että siinä tapauksessa pitäisi liittyä myös kuumeilua jota ei minun tapauksessa ole ollut (voi olla varmaan myös tapauskohtaista ja tulehduksen "vakavuudesta" riippuva).

        Mutta kiitoksia ja toivotaan että tämä alkaisi jollakin konstilla parantua! :)


    • 13jatkoa

      Juu, eiköhän se siitä ala parantua.

      En jaksa uskoa, että kaikille jotka saavat tuosta tulehduksen, tulisi kuumetta. Hyvin varman yleistä se kyllä on, mutta eihän kaikille flunssan aiheuttamasta tulehduksestakaan kuumetta tule.

      Kyllä uskoisin että ainakin jonkunnäköistä tunnottomuutta sinulla olisi, jos joku hermovaurio olisi syntynyt.

      Näköhäiriöitä saattaa sinulle vielä tulla, ei kannata pelästyä mutta jos niin on, niin mainita siitäkin lääkärille.
      Vielä yksi, jos jatkossa joudut käyttämään paljon särkylääkkeitä, kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan paracetamolia. Se on paljon vatsaystävällisempää! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      1995
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1671
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1491
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      957
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe