Tuberkuloosialtaaseen kaloja?

Fisusifunen

Akvaariossani on todettu kalatuberkuloosi, millainen kanta sinulla on uusien kalojen hankkimiseen? Olettaen että tiedät millainen sairaus kyseessä. ;) Olen vähän tietämätö mitä tehdä..

8

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haksa

Elikkäs mä en ostaisi uusia "terveitä" kaloja, koska nehän saavat sen tartunnan oikeastaan heti (muistaakseni), mutta onhan noita tubi altaita muillakin ihmisillä ja niitähän ollaan lopettamassa lähes koko ajan että niistä varmaankin saisi kalaston täydennystä.

• Mona

Varsin hyvä ajatus "pelastaa" kaloja muista tubialtaista.

Niinhän se on että tubi tarttuu todella helposti. Voi tarttua ihmisillekin aiheuttaen hankalan ihottuman.

• Mona

Asiaa kovasti pohtineena, olen päätynyt, että harrastusta voi jatkaa lähes normaaliin tapaan. Helposti lisääntyviä kaloja ei kannata hankkia ja mitään kasveja tai muita ei voi antaa eteenpäin.

Todellisuudessa tubi lienee aika monessakin altaassa.

• ????

Minä olen vieläkin tietämättömämpi eli mistä ko sairauden tunnistaa? Mitä silloin sitten pitää tehdä? Onko siis vaarallista akvaristille itselleen, jotakin varotoimenpiteitä? Kiitos, jos vähän sivistätte mua tästä...

• Mona

Varma tunnistaminen onnistuu viemällä kala EELAan (www.eela.fi) tutkittavaksi, tutkimus maksaa noin 22 euroa 1-3 kalaa.
        Ulkoisia oireita voi olla mm. oksentelu, ihotulehdukset, silmien pullistuminen ja ihon haavaumia. Tauti leviää myös sisäelimissä ja ilmeisesti siihen kala kuoleekin. Loppuvaiheessa voi kadota ruokahalu, kala laihtuu ja tummuu. Mutta kuten sanottu, varmaksi ei tiedä ellei kalaa tutkita.

Minula on kala kyseiseen tautiin kuollut, kuoli todella nopeasti eli en ehtinyt huomata mitään oireita. Yön aikana oli kuollut ja alkanut mädäntyä lämpimässä vedessä (eli muuttunut aivan valkoiseksi ja turvonneen näköiseksi).

Ihmiselle tuberkuloosi voi tarttua, siitä seuraa hankala ihottuma. Ilmeisesti tautitapauksia ei ole kovin paljoa? Mutta akvaarioharrastajilla ja kauppiailla on todettu kroonista ihottumaa (voi toki muutoinkin ärsyttää veden kanssa läträäminen tai jokin muu aine). Varotoimenpiteenä hansikkaat veteen koskiessa. Sitä en tiedä voiko tarttua muihin eläimiin, itse en antaisi koiran tai muun juoda akvaariovettä (jos sitä esim. roiskuu lattialle).

Jos kalalla on tuberkuloosi ja sen kunto alkaa heiketä, se tulisi siirtää pois muiden seurasta ja tod.näk lopettaa. Jäljellä olevia kaloja ei saa luovuttaa toisiin altaisiin. Saattaa tarttua myös kasvien mukana tai vaikka kotiloista. Todella herkästi siis leviää.

Kalat jotka asustavat tubialtaassa voivat elää ihan hyvän elämän kunhan niitä ei kauheasti stressata.

Googlesta löytyy jonkin verran tietoa, tauti on varsin yleinen mutta asiasta on vaiettu.

Nämä minun käsityksiäni asiasta, vapaasti saa korjata jos olen väärässä. :)

• ....
        Mona kirjoitti:

Varma tunnistaminen onnistuu viemällä kala EELAan (www.eela.fi) tutkittavaksi, tutkimus maksaa noin 22 euroa 1-3 kalaa.
        Ulkoisia oireita voi olla mm. oksentelu, ihotulehdukset, silmien pullistuminen ja ihon haavaumia. Tauti leviää myös sisäelimissä ja ilmeisesti siihen kala kuoleekin. Loppuvaiheessa voi kadota ruokahalu, kala laihtuu ja tummuu. Mutta kuten sanottu, varmaksi ei tiedä ellei kalaa tutkita.

Minula on kala kyseiseen tautiin kuollut, kuoli todella nopeasti eli en ehtinyt huomata mitään oireita. Yön aikana oli kuollut ja alkanut mädäntyä lämpimässä vedessä (eli muuttunut aivan valkoiseksi ja turvonneen näköiseksi).

Ihmiselle tuberkuloosi voi tarttua, siitä seuraa hankala ihottuma. Ilmeisesti tautitapauksia ei ole kovin paljoa? Mutta akvaarioharrastajilla ja kauppiailla on todettu kroonista ihottumaa (voi toki muutoinkin ärsyttää veden kanssa läträäminen tai jokin muu aine). Varotoimenpiteenä hansikkaat veteen koskiessa. Sitä en tiedä voiko tarttua muihin eläimiin, itse en antaisi koiran tai muun juoda akvaariovettä (jos sitä esim. roiskuu lattialle).

Jos kalalla on tuberkuloosi ja sen kunto alkaa heiketä, se tulisi siirtää pois muiden seurasta ja tod.näk lopettaa. Jäljellä olevia kaloja ei saa luovuttaa toisiin altaisiin. Saattaa tarttua myös kasvien mukana tai vaikka kotiloista. Todella herkästi siis leviää.

Kalat jotka asustavat tubialtaassa voivat elää ihan hyvän elämän kunhan niitä ei kauheasti stressata.

Googlesta löytyy jonkin verran tietoa, tauti on varsin yleinen mutta asiasta on vaiettu.

Nämä minun käsityksiäni asiasta, vapaasti saa korjata jos olen väärässä. :)

On siitä ainakin netissä suomeksikin tietoa.
        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/kalatubi.php

• Mona
        .... kirjoitti:

Toki siitä tietoa löytyy, mutta harva silti tietää miten yleinen tauti on kyseessä.

Tämä ihan mutu-tuntumalla, mutten usko että useatkaan kauppiaat olisivat valmiita tutkituttamaan omat myyntialtaansa, voisi olla aika hurjat tulokset.

• Nermal
        .... kirjoitti:

Niin, mä (siis nimimerkillä ???) ihan totta kuulin nyt asiasta ihan ekan kerran. Vaikka oon jo 10 vuotta akvaarioita harrastanut. Taidanpa tehdä täällä paikallisille kauppiaille pienen testin ja kysyä tästä asiasta... Mulla ei sinänsä ole hätää, kun fisut voi hyvin. Ennen olen mielelläni ottanut muilta (vierailta) kasvejakin vastaan, taisi asenne muuttua... Huh. Vai pelkäänkö turhaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      434
      6173
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      87
      5480
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      51
      4477
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      54
      3996
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      80
      3983
    6. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      3
      3616
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3549
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      121
      3274
    9. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3251
    10. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2309
    Aihe