Elämänlanka?

eetee

Naapurini tuskailee villinä rehottavaan köynnöskasviin, joka luultavasti on tuo elämänlanka, lupasin tältä palstalta tiedustella ko asiaa. Miten sen saapi tuhottua, leviää joka paikkaan ja kiemurtelee ruusujen ja muiden kukkien ympärille.Kukka on valkoinen "kello"mainen ja ihan kuulemma söpö.Löytyisikö täältä apua Essulle, jolle voisin taas tiedoillani hieman loistaa;))Kitos

8

8761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseessä

      on karhunköynnös-niminen kasvi. Sen saa pois vain repimällä juurineen irti. Voi viedä pari-kolme vuotta ennenkuin se lähtee lopullisesti, koska sillä on sitkeä pitkä juuristo.

    • Sama vaiva

      Itse kyllä olen jo vuosia kutsunut sitä "kuolemanlangaksi", joka on sille paljon osuvampi nimi.
      Meillä se on villiintynyt vattumaahan ja jos sen antaa rauhassa kasvaa, kietoutuu se vatunvarsien ympärille ja peittää vatunvarret täysin lehdillään ja valkoisilla kellokukillaan ja tappaa näin vadelmanvarren kasvun.

      Kuolemanlanka on niin paha rikkakasvi, että sen maahantuoneiden ja sitä kauppaavien, pitäisi saada tuntuva rangaistus.

      Itse olen hävittänyt sen maanpäällisiä osia repimällä. Mutta hyvässä maassa se kasvaa niin nopeasti, että repiminen on tehtävä joka viikko maanrajasta, varoen samalla hentoista uutta vattukasvustoa.

      Juuristo kuolemanlangassa on valtava ja kovasti leviävä. Niitä jos yrität kiskoa, niitä on tuhkatiheässä, ja palanenkin jää, kasvaa ja leviää siitä uusi kuolemanlangasto.

      Ainoa lopullinen keino päästä siitä eroon, on kääntää maa traktorilla yli puolen metrin syvyyteen ja antaa kesannoida yli kolme vuotta, niin voi toivoa, että juurien elinvoima olisi tuhoutunut siellä syvemmällä. Sen ei pitäisi jaksaa kasvattaa sieltä asti versoja, pintajuurinen kun on.
      Voimakkaita kasvimyrkkyjä voi tietenkin myös kokeilla, mutta menee siinäkin kaikki muut samalla.
      Että näillä eväillä voit nyt mennä ilahduttamaan naapuriasi. Saattaa todennäköisesti levitä myös sinun puolellesi.

      • eetee

        Olet aivan oikeassa, naapurini nauroi kun kerroin,että sen nimi on nyt sitten kuolemanlanga,sitä se totisesti onkin. Revimme niinpaljon juuria irti kun saimme, oikein syvältä valkoisia juuria.On se kuulemma hangala, tahtoo vioittua muutkin juuret kun niitä"langoja" yrittää repiä pois.
        Olisiko järkevää koko kukkapenkki poistaa kokonaan oikein syvältä ja tuoda uudet mullan ja istutukset ko paikalle, voisi olla ehkä yksiratkaisu ongelmaan.


    • mvi

      Kitkemällä havittäminen on toivotonta.

      Ehkä paras menetelmä on käyttää glyfosaattia tehoaineena käyttäviä rikkahävitteitä. Näitä on monia kauppanimiä kuten Roundup, Rambo, ....

      Rikkahävite on parasta levittää kättelemällä hävitettävän kasvin lehtiä tehoainelaimennukseen kastetulla puuvillahanskalla. Käteen alle kumihanska, niin ei ole vaaraa saada glyfosaattia omaan elimistöön. Glyfosaattia ei saa tiputella muiden kasvien lehdille, sillä muuten nekin saattavat kuolla. Muutaman lehden käsittely riittää tappamaan kasvin juurta myöten, kun glyfosaatti estää kasvia syntetisoimasta paria aminohappoa.

    • hkr

      Toi elämänlanka on tosi ongelmallinen tapaus. Se leviää nopeasti lintujen ja joidenkin ihmisten välityksellä (voikun söpö, senhän voi istuttaa pihan nurkkaan). Jos se on päässyt parivuotta rehottamaan pensaassa rauhassa, ei repiminen tai kitkeminen oikein onnistu. Jää kaksi vaihtoehtoa täsmämyrkytys tai koko pensaspenkin tuhoaminen.

      • eetee

        häviää ensikeväänä, naapurini kanssa päätettiin aloittaa sota sitä vastaan,siis myrkytämme, revimme, kitkemme,hiljaa mielessä manaamme ne pois. Kaikille vastanneille kiitos ja hyvää syksynjatkoa


      • jkk
        eetee kirjoitti:

        häviää ensikeväänä, naapurini kanssa päätettiin aloittaa sota sitä vastaan,siis myrkytämme, revimme, kitkemme,hiljaa mielessä manaamme ne pois. Kaikille vastanneille kiitos ja hyvää syksynjatkoa

        Anna keväällä Glyfosaatti ainetta. Älä kitke. Glyfosaatti tehoaa vain, jos kasvissa on eloa. Aineen kulkeutuminen juuriin vie aikaa. Käsittelyn jälkeen kasvin pitää antaa kasvaa ja kuljettaa aine juuriin.


      • Ronja
        jkk kirjoitti:

        Anna keväällä Glyfosaatti ainetta. Älä kitke. Glyfosaatti tehoaa vain, jos kasvissa on eloa. Aineen kulkeutuminen juuriin vie aikaa. Käsittelyn jälkeen kasvin pitää antaa kasvaa ja kuljettaa aine juuriin.

        Kuukauden päästä myrkyttämisestä kannattaa kaivaa kaikki juuret ylös ja myrkyttää heti kun näkyy uutta kasvua (vie kasvilta aika paljon voimaa, mutta ei vielä tapa). Tai myrkyttää kaivamatta aina muutaman viikon välein ja kerää juuret myöhemmin.

        Jossakin vaiheessa, pari kolmekin kertaa pitää kaivaa juuria maasta, sillä myrkystä huolimatta aina jää elämänlangan voimakkaaseen juuristoon vararavintoa sen verran, että jurottuaan ja näennäisesti kuoltuaan alkaakin taas nousta maasta.

        Elämänlangan juuret ovat lisäksi hyvin herkkiä katkeamaan, että helposti jää muutaman sentin mittaisia valkoisia juuria, josta hentoinen taimi lähtee jälleen kasvuun. Mutta jos aluetta seurailee ja nämä pienet alut kaivaa maasta säännöllisesti, kasvi lopulta kuolee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe