Mulla on mariner 40hp vuodelta 99. Koneella tunteja 1350 ja alk.peräsellä hihnalla mennään. Konettakaan ei ole avattu kertaakaan, kaasarit synkattu joskus 12vuotta sitten viimeeksi.
pelkällä öljyjen vaihdoilla menty. täytyy sanoa että parempaa laatua ei voisi enää olla.
-Mites muilla on kestäneet vehkeet?
Käyttötunnit
39
4912
Vastaukset
- Mulla on
90-vm Johnnson 20hv, ja joka kesä ajettu, toinen puoli kaasupohjassa, kun kulkee hyvin. 27 solmua, ja uisteltu paljon, eikä mitää vikaa missään. Talvenkin jäljiltä, veneen perässä lumen alla,-kertanykäisyllä käyntiin.
Ajotunti määristä ei mitää tietoa, ikää jo 24 vuotta.
Pistäkää paremmaksi :) - 2142352352
Tollaset joka kesä ajettu koneet voi olla mitä tahansa. Jotkut ajaa 3x kesässä mökille sen 10min matkan, joten 40vuodenkaan aikana ei tunteja hirveästi tule.
- Tällä minun
Johnssonilla on kyllä ajettu, sen näkee päällepäin, mutta on olleet suht hyvät aiemmat käyttäjät, jotka ovat osanneet huoltaakkin sitä. Ja käyttäneet hyvää öljyä bensan sekaan.
- evarietekki
2T Vehkeissä olen huomannut että max 1000tuntia kestää ja romuttamo kutsuu.Koskeeko tämä näitä E-tec ja optimax koneita myös??
- Ee-teCCi
On vasta sisään ajettu 1000 tunnin kieppeillä, vaikkei tartte koko sisäänajoa.
Kippari-lehessä olleen yli viidensadan tunnin käytön jälkeen aivan virheettömässä kunnossa, joten eihän se hätkähdä 2000 tunnin käytölläkään.
Nelitahtiset ovat siinä vaiheessa olleet jo romumetallia laitaluvultaan ! - Joakim1
Ee-teCCi kirjoitti:
On vasta sisään ajettu 1000 tunnin kieppeillä, vaikkei tartte koko sisäänajoa.
Kippari-lehessä olleen yli viidensadan tunnin käytön jälkeen aivan virheettömässä kunnossa, joten eihän se hätkähdä 2000 tunnin käytölläkään.
Nelitahtiset ovat siinä vaiheessa olleet jo romumetallia laitaluvultaan !Missä Kipparissa on ollut yli 500 tunnin käyttötesti E-Tecistä? 365 tuntia 50 hv mallille ja 235 tuntia 115 hv mallille löysin. Kummassakaan ei valittamista kulumisen suhteen, kuten ei lukuisien muidenkaan 2T ja 4T koneiden käyttötesteissä.
Vene 11/2008:ssa oli Yamaha F50 kuntotarkistus. Kone oli 13 vuotta vanha, arviolta 700-750 tuntia ajettu ja ei mitenkään säntillisesti huollettu. Purettaessa ei huomautettavaa juuri löytynyt ja todettiin koneen kestävän ainakin toinen mokoma. Ainoa vika oli edellisenä kesänä piloille ruostunut trimmin moottori. Sitä suojaava sinkki oli kadonnut.
Samoilla nelitahtimoottoreilla ajetaan autoissa nykyään 400-500 tkm ja huoltoväli 30 tkm tai enemmänkin. Keskinopeus jää tyypillisesti tuolle 40-50 km/h tasolle tai allekin. Se vastaa siis 10 000 tuntia ja huoltoa n. 1000 tunnin välein. Autokäytössä koneesta tietysti ei yleensä paljoa tehoa oteta. Toisaalta veneissäkin on nykyään varsin isoja koneita, joita käytetään varsin pienellä teholla. Suurin osa tunneista on kummassakin käytössä lähinnä tyhjäkäyntiä.
Miksi siis luulet, että 4T-koneet eivät kestäisi vähintään saman kuin E-Tec? - Minäpä koetan
Joakim1 kirjoitti:
Missä Kipparissa on ollut yli 500 tunnin käyttötesti E-Tecistä? 365 tuntia 50 hv mallille ja 235 tuntia 115 hv mallille löysin. Kummassakaan ei valittamista kulumisen suhteen, kuten ei lukuisien muidenkaan 2T ja 4T koneiden käyttötesteissä.
Vene 11/2008:ssa oli Yamaha F50 kuntotarkistus. Kone oli 13 vuotta vanha, arviolta 700-750 tuntia ajettu ja ei mitenkään säntillisesti huollettu. Purettaessa ei huomautettavaa juuri löytynyt ja todettiin koneen kestävän ainakin toinen mokoma. Ainoa vika oli edellisenä kesänä piloille ruostunut trimmin moottori. Sitä suojaava sinkki oli kadonnut.
Samoilla nelitahtimoottoreilla ajetaan autoissa nykyään 400-500 tkm ja huoltoväli 30 tkm tai enemmänkin. Keskinopeus jää tyypillisesti tuolle 40-50 km/h tasolle tai allekin. Se vastaa siis 10 000 tuntia ja huoltoa n. 1000 tunnin välein. Autokäytössä koneesta tietysti ei yleensä paljoa tehoa oteta. Toisaalta veneissäkin on nykyään varsin isoja koneita, joita käytetään varsin pienellä teholla. Suurin osa tunneista on kummassakin käytössä lähinnä tyhjäkäyntiä.
Miksi siis luulet, että 4T-koneet eivät kestäisi vähintään saman kuin E-Tec?Jos löydän sen 50 happasten testin ja ilimootan, mikä sen lehden numero on.
Mutta se on tosi, kun koittivat saada yhen kesän aikana sen EEtecin huoltovälin ajettua täyteen, ja siksi ajoivat sillä niin paljon, ja kun purkivat sen koneen, se oli kriittisten tutkijoiden katselmuksen mukaan täysin uutta vastaavassa kunnossa, ei löytyny naarmun naarmua mistään, ja muitten, jopa nelitahtisten laakerit ja sylinterit oli naarmuilla jokaisella , ja puolta pienemmällä ajomäärällä, ja ne oli viety määräaikaishuoltoon vähän väliä !!!
Mutta kuten sanoin, palataan asiaan, uskon, että saan testilehden numeron esiin jottai kautta. Lainasin kavereille sen lehen, jotka eivät koskaan palauta mitää, mutta kyllähän se löytyy. - 50hv testi
Joakim1 kirjoitti:
Missä Kipparissa on ollut yli 500 tunnin käyttötesti E-Tecistä? 365 tuntia 50 hv mallille ja 235 tuntia 115 hv mallille löysin. Kummassakaan ei valittamista kulumisen suhteen, kuten ei lukuisien muidenkaan 2T ja 4T koneiden käyttötesteissä.
Vene 11/2008:ssa oli Yamaha F50 kuntotarkistus. Kone oli 13 vuotta vanha, arviolta 700-750 tuntia ajettu ja ei mitenkään säntillisesti huollettu. Purettaessa ei huomautettavaa juuri löytynyt ja todettiin koneen kestävän ainakin toinen mokoma. Ainoa vika oli edellisenä kesänä piloille ruostunut trimmin moottori. Sitä suojaava sinkki oli kadonnut.
Samoilla nelitahtimoottoreilla ajetaan autoissa nykyään 400-500 tkm ja huoltoväli 30 tkm tai enemmänkin. Keskinopeus jää tyypillisesti tuolle 40-50 km/h tasolle tai allekin. Se vastaa siis 10 000 tuntia ja huoltoa n. 1000 tunnin välein. Autokäytössä koneesta tietysti ei yleensä paljoa tehoa oteta. Toisaalta veneissäkin on nykyään varsin isoja koneita, joita käytetään varsin pienellä teholla. Suurin osa tunneista on kummassakin käytössä lähinnä tyhjäkäyntiä.
Miksi siis luulet, että 4T-koneet eivät kestäisi vähintään saman kuin E-Tec?Se testi, jossa E-tecin 50hv ajettiin kaksinkertainen määrä muihin testissä olleisiin moottoreihin verrattuna, ON Kippari-lehden numerossa 4 / 2009.
Lopuksi koneet purettiin, ja tutkittiin. En saanu netti-lehteä avattua maksamatta, mutta siitä numerosta se löytyy ! - Joakim1
50hv testi kirjoitti:
Se testi, jossa E-tecin 50hv ajettiin kaksinkertainen määrä muihin testissä olleisiin moottoreihin verrattuna, ON Kippari-lehden numerossa 4 / 2009.
Lopuksi koneet purettiin, ja tutkittiin. En saanu netti-lehteä avattua maksamatta, mutta siitä numerosta se löytyy !Tuossa numerossa on Mercury F50 EFIn käyttötestin loppuraportti ja yhteenveto muista 50 hv koneista. 50 hv E-tecin käyttötestin loppuraportti löytyy Kippari 3/05:stä. Sillä ajettiin se aiemmin mainitsemani 365 tuntia, kun muilla ajettiin vain reilut 200 tuntia. Ei siis tuplasti eikä varsinkaan yli 500 tuntia.
E-tecin kehuttiin olevan erinomaisessa kunnossa tuon jälkeen, mutta ei muissakaan mitään akuuttia ongelmaa ollut. - Selvä
Joakim1 kirjoitti:
Tuossa numerossa on Mercury F50 EFIn käyttötestin loppuraportti ja yhteenveto muista 50 hv koneista. 50 hv E-tecin käyttötestin loppuraportti löytyy Kippari 3/05:stä. Sillä ajettiin se aiemmin mainitsemani 365 tuntia, kun muilla ajettiin vain reilut 200 tuntia. Ei siis tuplasti eikä varsinkaan yli 500 tuntia.
E-tecin kehuttiin olevan erinomaisessa kunnossa tuon jälkeen, mutta ei muissakaan mitään akuuttia ongelmaa ollut.Sotkin muistikuvan siihen, kun kuulemma keskimäärin käyttäjät ajaa 50 tuntia kesässä, ja jossain sanoivat sen E-tecin testiajon vastaavan 10 vuoden käyttöä.
Oli niissä muissa koneissa hankautumia, ja naarmuja laakereissa ja sylintereissä.
Mutta E-tec ainoana virheetön, tulppien kärkiväli kulumisia lukuunottamatta.
ja oli myös tehokkain. - Joakim1
Selvä kirjoitti:
Sotkin muistikuvan siihen, kun kuulemma keskimäärin käyttäjät ajaa 50 tuntia kesässä, ja jossain sanoivat sen E-tecin testiajon vastaavan 10 vuoden käyttöä.
Oli niissä muissa koneissa hankautumia, ja naarmuja laakereissa ja sylintereissä.
Mutta E-tec ainoana virheetön, tulppien kärkiväli kulumisia lukuunottamatta.
ja oli myös tehokkain.Joissain oli hankaumia ja naarmuja, joissain ei käytännössä mitään (siis muissakin kuin E-tec). Kaikista kuitenkin todettiin, ettei havaitut viat olisi mitenkään näkynyt ajossa ja saattavat hyvin olla peräsin uuteen moottoriiin jääneistä epäpuhtauksista.
E-tec oli tosiaan nopein, mutta samalla myös kulutti selvästi enemmän kuin 4T-koneet. Taloudellisuudessa se oli hiukan 4T-koneita huonompi.
- Määä tiertään
En oo ikään kaksitahtiini laittanut öljyä pensaan tai sinne alas ja aina ne on hajonnut.
- ????????????????????
En tajua miten 2T kestää puolta kauemmin kuin 4T ?
Luulisi että kun samasta metallista on tehty, kestäis edes suunnilleen saman ajan.
Olisiko niin, että koneet ei saa enää kestää 4 v kauempaa, että kauppa sekä korjaamot pysyisivät pystyssä.
Kun yrittää viedä konettaan huoltoon, on siellä kasapäin uudenkarheita nelareita odottamassa korjaustaan, joten koneet on romuja jo uutuudestaan, toista kuin ennen.- Nelitahtisissa on
kasikenmaaliman hilavitkutinta, ja räplätintä, jotka kilkuttavat toisiaan vasten, ja jopa tasapainotus akseleeta, ja jollain varmaan on räpsähtäny myös se hihnakin poikki, jolloin koko kone on korjauskelvottomassa kunnossa.
- 213412412345123
Laittakaa niitä tunteja. Onko kellään 2tahtista millä olisi saavutettu 1000h? Kalastajilla olen nähnyt nelareita joissa 4000h tuntia. Kulemma vaihtavat uusiin 5-6000h välein,varmuuden vuoksi.
- Olispa tunnit
Tallessa, joka sukupolvi laitettu talteen, Moottoreiden osalta, niin saataisiin hämmästyttäviä lukemia . Kun joillakin moottoreille ajettiin jatkuvasti, ja jotkut pysyi vaan katiskamoottoreina, kun ei niitä saanu ees käyntiin, vaikka mitä teki.
- 32252525
Ei taida niitä 2tahtisten tunteja tulla....? Niin vähän arvelinkin. Kaverilla leikkas e-tekki kiinne 400h kohdilla.. se siitä "laadusta" :-D
- Ai, kummakun
Minun kaverilla ei oo leikannu kiinni, vaikka on ajanu jo puolet enemmän.n 600 h.
Vaikutat muutenkin hötkönpötköltä, elikkä se olikin joku jamaha, mutta jäi se nimi väärinkuulluksi.
- -Mika-
No mulla on käytössä faijan vanha 2 tahtinen mercury vuodelta 1966 ja pelaa edelleen. Sinetit paikallaan, ei siis ole avattu koskaan.
Tuntimäärää on vaikea arvioida tarkalleen, kun faija osti sen käytettynä vuonna 1972. Sen jälkeen oli ahkeraa käyttöä (noin 150 tuntia kesässä) kymmenisen vuotta. Runsaat tunnit tuli siitä, että se vene/kone oli samaan aikaan sekä yhteysvenekäytössä, kalastuskäytössä ja vielä hiihtokäytössä!
Sitten tahti hiipui, oli se kone käyttämättäkin useamman vuoden.
Säännöllisemmin käytin sitä 90 luvun puolessa välissä, sitten seisoi käyttämättä vuosikymmenen. Nyt taas ajossa.
Voimaa on ja käynnistyvyys hyvä.
Mitattuja tunteja tuosta ei tietenkään ole, kun ei ole millä mitata. Ei tuntimittareita edes tunnettu tuon koneen valmistumisen aikoihin. Mutta taatusti pelkästään meillä tunteja on tullut päälle kolme tuhatta. Ja konetta avaamatta. - 324252352352
Taas näitä "taatusti" just joo. Onko kellään faktaa 2tahti raatojen kestosta vai ei?
- Joakim1
Aika harvalla varmasti on kirjanpitoa 2T-koneen käytttötunneista. Viranomaisilla ehkä? Paljon koneita ainakin 70- ja 80-luvuilta on edelleen käytössä. Ehkä niilla ajetaan tyypillisesti vain ~10 tuntia vuodessa, mutta varmasti joukkoon mahtuu myös 50-100 tuntia vuodessa ajettuja. Kummastakin tulee melko suuria tuntimääriä 30-40 vuodessa.
Minulla/perheessä on ollut lukuisia 2T-koneita. Tällä hetkellä niitä on 4, kaikki 80-luvulta. 60-luvun alun Penta myytiin käyttökuntoisena 90-luvulla eteenpäin. Yhtäkään 2T-konetta en edes tiedä kulutetun loppuun. Siis tuntien myötä tulleen kuluman kautta. Ruostevaurioita, rikkoutuneita akseleita, sytytysohjaimia jne. tiedän lukuisia. - boring.explanation...
Joakim1 kirjoitti:
Aika harvalla varmasti on kirjanpitoa 2T-koneen käytttötunneista. Viranomaisilla ehkä? Paljon koneita ainakin 70- ja 80-luvuilta on edelleen käytössä. Ehkä niilla ajetaan tyypillisesti vain ~10 tuntia vuodessa, mutta varmasti joukkoon mahtuu myös 50-100 tuntia vuodessa ajettuja. Kummastakin tulee melko suuria tuntimääriä 30-40 vuodessa.
Minulla/perheessä on ollut lukuisia 2T-koneita. Tällä hetkellä niitä on 4, kaikki 80-luvulta. 60-luvun alun Penta myytiin käyttökuntoisena 90-luvulla eteenpäin. Yhtäkään 2T-konetta en edes tiedä kulutetun loppuun. Siis tuntien myötä tulleen kuluman kautta. Ruostevaurioita, rikkoutuneita akseleita, sytytysohjaimia jne. tiedän lukuisia.Vanha 2t perämoottori on usein pitkäikäinen laite.
4t kone on ohuemmalla valulla, eikä ehkä kestä 40 vuotta.
Äsken taas peruskunnostin 2t 30hv koneen vuodelta 1990, eli aika uusi.
Kone nyt kuin uusi, ja menee käyttöön kohta.. - -Mika-
No kaikki edellä kertomani on totta. Muistikuvat voi toki jonkin verran vääristyä vuosien mittaan ja koko kesän hiihdot saattoikin joskus olla vaan pari viikonloppua. Paljon tuolla on silti ajettu. Jos vaikka ottaa mun muistikuvista puolet pois, on se silti pitkälle toista tuhatta tuntia.
Ja onhan tuosta yhdestä 60 lukuisesta 50 heppasesta mercurysta faktaakin: Ostettu puolustusvoimilta 1482 tuntia ajettuna. Tehdyt huollot on luokkaa kaasarin huoltosarjoja ja polttoainepumpun kalvoja vaihdettu ym. Moottorin poweria ei kuitenkaan ole edes avattu. Sen koneen mukana kun tuli puolustusvoimien kirjanpito myös....
Ja kone toimii edelleen. Viime viikonloppuna ajettiin sillä 62-63 kilsaa tunnissa gepsin mukaan Hiidenvedellä...
- Ykä2
Onnittelen ketjun aloittajaa. Tilanne on kokemukseni mukaan harvinainen.
Itselle ei ole sattunut yhtään perämoottoria joka olisi sekalaisessa käytössä toiminut virheettömästi edes 400h.
Viranomaiskäytössä on 2T-koneiden järkeväksi käyttöiäksi todettu kirjoitusten mukaan noin1000h. Omalla entisellä 2T.Yamaha 40 kolmisylinterin, päädyin suunnilleen samaan. Siinä iässä alkoi olla laakeri loppu vaihteiston kytkikappale ja tiivistys vaihtokunnossa, sytkäboksi loppu. Lohko termarin kohdalt pahasti syöpynyt. Sanalla sanottuna, koneen ikää ei kannattanut jatkaa. Joku harrastaja olisi vielä purkuosilla ja omalla työllä siitä vielä varmaan koneen rakentanut.
Nykyiset suoraruisku 2T koneet omaavat paremmat edellytykset kestää mekaanisesti, koska öljy syötetään sellaisenaan laakereille ja männille, eikä sitä siis laimenneta polttoaineella, kuten vanhoissa kaasarikoneissa. Toisaalta suurempi määrä elektroniikkaa ja ruiskut saattaa olla ongelma. Nämä samat asiat koskevat myös nelareita.
Syöpymisvarat on nykykoneissa, ertyisesti nelareissa pienemmät kuin aiemmin, mutta tätä on kompensoitu sinkki/magnesium anodeilla.
Aikoinaan amerikkalaiset suosivar perämoottorin käyttöiän määrittämiseen kokonaispolttoaineen käytön seurantaa. Laskenta siten, että 1 käyttötunti on kun kone on polttanut niin paljon polttoainetta kun se kuluttaa täydellä kaasulla. Siis esmerkiksi kun 20hv 2T kone on polttanut 10l bensaa on1 käyttötunti täynnä. Näin laskien koneen käyttöikänä pidettiin 500 ajotuntia. Koneiden ollessa suhteellisen pieniä tämä laskutapa piti varsin hyvin paikkansa. Vanhat Evarit, Johnsonit ja Merkkurit kestivät suunnillen tämän. Nykyisin koneiden tehojen noustua runsaasti, ajetaan koneilla paljon enemmän osakaasulla. Laskentatapa tuskin enää on sen vuoksi yhtä pätevä, mutta näin laskien pitäisi nelarien potkia 3000-5000 tuntia johtuen suhtellisen pienestä keskikuormituksesta. Mitä suoraruisku 2T-koneet kestävät, jää nähtäväksi. Jos kallis elektroniikka pettää, saattaa se romuttaa koneen kuin koneen ennen aikojaa. Mikäli koneella ei ajeta, voi se syöpyä pilalle ainakin merivesikäytössä paljon ennen ajotuntien täyttymistä.- Wickström W 3
Joo koneen käyttöiän voi hyvin määritellä polttoainemäärällä. Osakaasulla kestää pidempään, mutta kokonaiskulutus ekaan remonttiin on melko sama monella koneella.
Tämä pätee myös dieseleihin. - 400 tuntia
Kyllähän joka ikiseen koneeseen jo 400 tunnin sisällä jotai korjattavaa löytyy. Käynnistysnarun katkeamisia, ja vesipumpun purkamista, ja mitä missäkin, mutta oon sitä mieltä, että käyttäjien välinpitämättömyys on suurin syy, jos kone on pahasti vialla jo siinä iässä.
Ennen ainakaan yksikään ei käyttäny moottoria lämpimäksi, vaan heti pakkasessakin-jos järvi ei jäässä-niin kaasu pohjaan, ennekuin edes voitelu pääsi laakereille asti. Ja takaisin kaasupohjassa rantaan asti, ja kone kipattiin, ja vedet juoksi ulos pakopuoli punaisesta koneesta, ja sitä jatkui joka kerta.
Eikä ees peräöljyjä katottu miesmuistiin.Ja vielä 60-70 luvulla öljytkin oli, mitä sattui löytymään, tiedän yhenkin tapauksen, kun muuan koitti öljyn puutteessa liottaa bensan sekaan vaseliinia. Eihän se sinne liuennu, mutta eiku kaasu pohjaan vaan. Takaisin tuli tunnin päästä meloskelemalla.
-Näkeehän sen jo autoistakin, mitä kylmäkäynnistys tekee, varsinkin jos painetaan heti kaasu pohjaan. - Wickström W 3
400 tuntia kirjoitti:
Kyllähän joka ikiseen koneeseen jo 400 tunnin sisällä jotai korjattavaa löytyy. Käynnistysnarun katkeamisia, ja vesipumpun purkamista, ja mitä missäkin, mutta oon sitä mieltä, että käyttäjien välinpitämättömyys on suurin syy, jos kone on pahasti vialla jo siinä iässä.
Ennen ainakaan yksikään ei käyttäny moottoria lämpimäksi, vaan heti pakkasessakin-jos järvi ei jäässä-niin kaasu pohjaan, ennekuin edes voitelu pääsi laakereille asti. Ja takaisin kaasupohjassa rantaan asti, ja kone kipattiin, ja vedet juoksi ulos pakopuoli punaisesta koneesta, ja sitä jatkui joka kerta.
Eikä ees peräöljyjä katottu miesmuistiin.Ja vielä 60-70 luvulla öljytkin oli, mitä sattui löytymään, tiedän yhenkin tapauksen, kun muuan koitti öljyn puutteessa liottaa bensan sekaan vaseliinia. Eihän se sinne liuennu, mutta eiku kaasu pohjaan vaan. Takaisin tuli tunnin päästä meloskelemalla.
-Näkeehän sen jo autoistakin, mitä kylmäkäynnistys tekee, varsinkin jos painetaan heti kaasu pohjaan.Kakstahtisessa se öljy on aina laakereissa, ei siis painesyötöllä kuten nelitahtisissa.
Mutta ei kuitenkaan kannata laittaa kaasua pohjaan kylmässä koneessa.
- 453636436
Näin karkeasti arvioituna motit kestää seuraavasti:
2Tahtiset: 600-1000H
4Tahtiset 4000-7000H
Mikäs se evikan ficht ram tms olikaan? Niissä oli hyvä jos 100tuntia sai täyteen ennenkuin kamat lens koneen kylestä. - etecmiesoulu
Noinhan se suunnilleen menee. Itse vaihan motskia aina 500tunnin jälkeen, mulla on siis evarin etec.
- Mitä järkeä
On mennä vaihtamaan just sisäänajettua konetta, vai isompaanko vaihtelet ?
Eikös veneily tule sillämenolla liian kalliiksi, vai ajatko kaasu pohjassa jatkuvasti ?
Vitsin murjasit vitsien puutteessa ! - etecmiesoulu
Mitä järkeä kirjoitti:
On mennä vaihtamaan just sisäänajettua konetta, vai isompaanko vaihtelet ?
Eikös veneily tule sillämenolla liian kalliiksi, vai ajatko kaasu pohjassa jatkuvasti ?
Vitsin murjasit vitsien puutteessa !Kyllä se alkaa olemaan loppu. Eiköhän ne jenkki foorumeilla tiedä tämän asian paremmin kun täällä aasimaassa. Jekkilässä etecit lähtevät sulattoon max 600h kohdilla. Suomen karut olot laskevat hieman tuota käyttöikää täällä. Itse esim ajan vielä joulukuussakin.
- Evinrude
Minulla evinruden etec. Tunnit naputtavat nyt neljäsataa tuntia.
Vaihtoon lähtee nyt koska tuon tuntimäärän jälkeen luotettavuus alkaa olemaan niin ja näin. Vuosimalli on 2009.Uistelukäyttö enimmäkseen.- jansix
Tuolla käyttömäärällä vanhan tekniikan kakstahtinen vasta alkaa olla sovittunut männiltään kohdilleen. Tein juuri asiakastyönä peruskunnostuksen 80 luvun merkkuun jolla ajettu 2000 tuntia. Muutamia tiivisteitä uusittiin ja kaasuttimet puhdistettiin. Nyt mennään huolettomasti taas seuraavat 2000 tuntia. Puristukset ok.
- Minkä kokoinen
Kone se on, ja onko toiminu ?
Jos oot käyttäny E-tecin omaa öljyä, niin eihän se menny miksikään.
Ja miksi epäilet, että luotettavuus kärsisi. Käytä vaan huollossa, jossa mittaavat virtalaitteet, ja muut tietokoneet.
- 3424243242
Voi perkele! 3vuotta vanha etec ruiskas romppeet kylestä mereen! 290tuntia oli näköjään 2tahti paskalle liikaa.
noh tilasimpahan uuden NELARIN niin pääsee taas turvallisesti jatkamaan harrastusta, ja toivottavasti pidempään.- Surkimuksille
Tumpelo saa koneen kuin koneen hajalle jo pelkästää rantaan kuljetettaessaan,
eivät vain pysty myöntämään omaa köpelyyttään.
1000 t vastaa keskim,n. 30 000 km ajoa, joten kyllä on käyttäjissä todella vikaa, kun koneet hajalle saavat.
Itselläni on 76 vm Archimedes 50 jolla on taatusti ajettu 50 h vuodessa.
Normaalit kuluvat on vaihdettu, ei muuta. Kone pelittää edelleen.
Alkaa iteltä ikä kohta loppumaan.
- 3523523523325
Ajatko miten usein autollakin yli 6000kierroksella? Siis esim tunnin matkoja..? Millanen auto sulla on? Joku japski mikä kiertää 9k?
- FF 27 Charlotta
Isällä vielä käytössä 20 hv Suzuki 80-luvun puolivälillä ostettu. Kaksi käyntihäiriöitä muistan. Ensimmäisellä kerralla oli polttoaineletku puristuksissa ja toisella kerralla tulpan hattu löystynyt. 7,5 hv Mercury 70-luvun lopulta oli käytössä n. 30 vuotta kunnes vaihdettiin 2T Marineriin kun niitä vielä sai.
- jammukkainen
Täällä lähti 5vuotta vanha evikka eetekki vaihtoon. Kilkatti niin pahasti että taisi olla ns piston lappia. Oikean öljyn saatavuuskin oli niin surkea ympäri suomea että terve. Nyt tilalla tuliterä 4t jammu, laskin että eetekki vei pelkkien öljyjen muodossa enempi rahaa kuin tämä jammu, siis vuosihuollossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927