Mitä v...ua tekisin! Lääkeriippuvuusko?

Pillereitä kouraan

Sain 3kk sitten "klassisen" paniikkikohtauksen keskellä yötä. Luulin saaneeni sydänkohtauksen. rintaa pakotti ja ilma ei liikkunut, lisäksi aivan hirveä ahdistus.

Ajoin itse sairaalan ensiapuun, makasin piuhoissa ja sairaanhoitaja antoi ymmärtää että kaikki ok. Minulla valui kylmä hiki ja hyperventiloin, sitten alkoi ihan käsittämätön koko kehoa koskeva vapina, mitä ei meinattu saada rauhoittumaan reilulla annosta diapamiakaan. Austa kun tilanne oli ohi pääsin kotiin, mistä käsin varasin samantien ajan lääkärille.

No lääkärin diagnoosi oli: Oletettavasti uniapneaoireista johtuva yliväsymys ja siitä seurannut paniikkikohtaus. varasi ajan unitutkimukseen, josta ei ole kuulunut vieläkään mitään..

Lääkäri määräsi 4x25mg Ketipinoria ennen nukkumaan menoa, unta tasapainottamaan, sekä lisäksi Tenox 10mg alkuun unensaannin helpottamiseksi alkuun. Tämän lisäksi vielä Mirtapaziinin masennusoireita helpottamaan (en mielestäni ollut masentunut) mutta olen kiltisti ottanut lääkkeet sovitun annoksen mukaan pian 3kk. Nukkuminen on vähän helpottanut, nukahdan noin puolessa tunnissa, mutta herään ainakin 5kertaa yössä ihan virkeänä ja sitten on pakko huitaista toinen tenoxi, että saa unen päästä kiinni..

Nyt on perskutarallaa käynyt niin, että tenoxi on loppunut (koska olen ylittänyt annoksen joka yö) ja en saa nukuttua enään ollenkaan.. Hikoan kuin kuumeessa, koko keho ikään kuin huutaa tätä tenoksia, tätä on jatkunut nyt kolme yötä. Ketipinorista ei ole mitään apua ja Mirtapazinista vielä vähemmän.

Kysymys kuuluu, olenko nyt sairastunut tähän tohtorin arvioimaan masennukseen? Vai onko minusta tullut lääkeriippuvainen? Tilanne on tukala ja olo on sanoinkuvaamattoman ahdistunut.

Itse epäilen jonkinasteista lääkeriippuvuutta, mutta koska tilanne on uusi en ehkä tunnista tämänkaltaisia oireita.. Onko kenelläkään samoja kokemuksia?

14

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyynö

      tenoxin lopettaminen kertalaakista ei suositella, aiheuttaa juuri kuvailemasi oireet.

      Itsellä meni viikko valvoessa kun lopetin lääkkeet kokonaan, mutta pikkuhiljaa annosta pudottamalla. Alkuperäinen annos oli: Ketipinoria 100mg illalla ennen nukkumaan menoa ja Tenoxii aamulla ja illalla.

      Jätin aluksi aamuannoksen Tenoxista pois, mutta koska rupes oleen illalla jo todella ahdistava olo, päädyin seuraavaan ratkaisuun: puolikas tenoxia illalla ja puolikas aamulla, sekä asteittainen Ketipinorin alasajo.

      Lopputuloksena on että pärjään nykyään 50mg Ketipinoria ja numun yöllä melkeinpä neljä tuntia putkeen ( yöunen kokonaismitta 8 tuntia)

      Suosittelen reseptin uusimista Tenoxin suhteen, jos et ole jo päässyt pahimman yli? Jos rupee oikein ahdistamaan, niin lopputuloksena voi olla vaikka psykoosi. koitahan nyt nukkua

    • Ahdistaako?

      Tenoxi koukutta ja lihottaa ihan hemmettisti. Neuvoni: jätä pois koko lääke!

      • 17+2

        Jostain syystä suurin osa lääkkeistä lihottaa. Mistäköhän tämä johtuu.


    • jaa-aj-aa

      Kuulostaa enneminkin juurikin ehkäpä vaan (toivottavasti) lievältä lääkeriippuvuudelta, kuin masennukselta

    • ghjklö-

      Mulla tuli viikon päänsärky ja hikoilua kun tenoxia ajettiin alas annosta pienentämällä, koukuttaa koukuttaa.. Nyt ei onneksi tarvi syödä kuin ketipinoria ja sitäkin vain max. 2 tabuu illas. Paino noussu kyl ainakin kymmenen kiloo, vaikka yritän urheilla.

    • Surffailija

      Taas saan lukea tyypillisestä lääkärin aiheuttamasta lääkeriippuvuudesta jonka hän itse sitten myöhemmin diagnosoi masennukseksi kun ei osaa tunnistaa lääkehaittoja.

      Alkuperäiselle kirjoittajalle herää ihan aiheesta kysymys onko hän sairastunut masennukseen vai lääkeriippuvuuteen. Hyvä kun olet herännyt ajattelemaan.

      VAROKAA tällaisia lääkäreitä ja diagnooseja.

      Uniapneaakin (vai vasta epäiltyä) näköjään aletaan hoitaaan psykoosi- ja benzolääkkeillä. Voi taivahanvallat tätä menoa!

    • been there done that

      Selvä lääkeriippuvuuus.... Kokeile mieluummin erilaisia kehoterapioita unettomuuteen. Mä jouduin monen vuoden helvettiin nuorena, kun lääkärit eivät uskoneet lääkeriippuvuutta vaan sanoivat, että olen masentunut ja sain tietenkin masennuslääkkeitä päälle....

    • nukkumatin apuri

      Tenoxit kokonaan pois ja normi unilääkkeet tilalle (pieninä annoksina)

    • artsi7

      Onko melatoniini kokeiltu? Kyse on pitkälti rentoutumisen taidosta. Joogan hengitysharjoituksella ja venytyksillä pystyy ennen pitkää rentoutumaan. Ulkoilu, ei kahvia klo 18 jälkeen jne....ohjeita on paljon netissä.

    • A.P

      Musta tuli virallisesti hullu ton tenoxin takia. tulin juuri kotiin sairaalasta. Korvaushoito aloitettu ja pikkuhiljaa rupee elämä palautumaan uomiinsa.

      ÄLKÄÄ SYÖKÖ TENOXIA! Jos ei ole aivan pakko.. Minun ei olisi ollut pakko, mutta kun näin määrättiin, niin näin tehtiin. Nyt puolitoista kuukautta suljetulla olleena voin sanoa että se oli virhe.

      Ketipinor käytössä ja ei mitään ongelmia. Annostus 25mg illalla ja puolikas Mirtapaziinia. elämä rupeaa voittamaan ja nukunkin 8 tuntia yössä, ilman painajaisia.

      opetuksena!

    • Säälittävääääää!

      Voi helvetti, ei pitäs lukea näitä palstoja. Ikinä. On nykyihmiset sitten fantsuja. Miten niin joutaisivat 40-luvulle? Oppisivat jotain. Ruokaakaan ei osata enää tehdä, eikä siivota, kertovat lehdet. Tunteita ei osata enää sietää eikä käsitellä, normaaleja reaktioita, pillereitä joka tunteeseen ja pikkukolhutkin elämässä aiheuttavat paniikkeja. Ja pillereitä kun syötäisiin edes sen, mitä on määrätty, mutta ei:"Vedän yliannoksia, pillurit loppu, auttakaa minua parkaa!". Menkää.. jonnekin. Huoh.

      • 7+12

        Olen Largactilin tarpeessa.


    • Tuire 55

      Minusta oireesi johtuu,että Tenoxisa johtuva vieroituoireet ovat päässeet tulemaan.Bentsojen vierotusoireet voivat olla koviakin,pitäisi ottaa niinkuin lääkäri on määrännyt yhtä tenoxia yöksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2226
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      123
      1305
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe