Iv kone resonoi tietyllä teholla

Resonanssi

Seinään kiinnitetty iv-kone resonoi (tulee runkoääntä kiviseinästä) jos sitä käyttää mitoitusteholla 60%. Jos tehoa laskee tai nostaa niin melutaso pienenee. Ärsyttävä ongelma. Eli kone on hiljaisempi esim 70 tai 80% teholla kuin 60% teholla. Ääni on mielestäni nimenomaan runkoääntä eikä varainaisesti koneen käyntiääntä.

Onko ehdotuksia miten tuota saisi helpoiten korjattua? Vehje painaa lähes sata kiloa joten sitä ei viitsisi turhaan irrotella seinältä.

6

4975

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun oikein miettii

Aivan ehdotuksena näinkin radikaali korjaus. Mitä jos käyttäisit konetta 70% teholla?

• Resonanssi

Usko tai älä, mutta näin juuri toimitaankin. 70% teholla ilmanvaihto vain tuntuu vähän turhankin tehokkaalta. Sukat pyörii jaloissa.

40% teholla taas päästään eroon melusta, mutta silloin kylppärit muuttuu höyrysaunoiksi suihkun aikana ja sisäilma tuntuu tunkkaiselta jos on
        enemmän väkeä.

Melua lukuunottamatta tuo 50-60% olisi selvästi se paras käyttöteho.

• Kun oikein miettii
        Resonanssi kirjoitti:

Usko tai älä, mutta näin juuri toimitaankin. 70% teholla ilmanvaihto vain tuntuu vähän turhankin tehokkaalta. Sukat pyörii jaloissa.

40% teholla taas päästään eroon melusta, mutta silloin kylppärit muuttuu höyrysaunoiksi suihkun aikana ja sisäilma tuntuu tunkkaiselta jos on
        enemmän väkeä.

Melua lukuunottamatta tuo 50-60% olisi selvästi se paras käyttöteho.

Itse olin sen verran erikoinen, että asensin venttiilit ylhäälle katonrajaan, niin sukat eivät lepata.

Aika herkät sukat siellä tuntuu olevan, jos eron 60% ja 70% välillä huomaa.

Toiset tuntuvat olevan hirmuisen herkkiä sille tuleeko venttiilistä 12, vai peräti 14 litraa sekunnissa. Tosin aika usein monille 2 litraa sekunnissakin on jo liikaa.

Kun sukat aistivat valtavan ilmavirran lisäyksen, niin ei muuta kuin kone irti ja vaimennusta väliin.

• miten lie?

Onko kyseessä LTO-kone?

Onko seinätelineen ja lto-koneen välissä vaimenninkumit?

• virittelijä.

Oletko kokeillut muuttaa moottoreitten kiinnitystä? Resonanssi johtuu siitä, että koneen tärinä tietyllä kierrosalueella vastaa kiviseinän resonanssia, jolloin pienikin värinä voimistuu.

• 20v. kokemus

Onko iv-kone miten vanha? Kysyn asiaa siksi koska alkava laakerivika tai epätasaisesti likaantuneet puhaltimen siivet voi aiheuttaa tällaista oiretta. Alkava laakerivika tai jos puhaltimen siivekkeissä on kertynyttä likaa epätasaisesti voi aiheutta "tärinää" tietyllä nopeudella. Esimerkkinä vertaan asiaa esim. siihen kun auton ratti täristää 80 km/h:n vauhdissa jos renkaat epätasapainossa ja nostat nopeutta sataan niin tärinä loppuu. Pyörivä liike on sama kummassakin vertauksessa vaikka periaatteessa eivät liity mitenkään toisiinsa siis auto ja asunnon ilmanvaihto.Ja huom sanoin alussa että alkava laakerivika koska jos laakeri on "loppu" niin siihen ei vaikuta nopeus(vaikka vähän vaikuttaakin) ja jos se siiveke on likautunut epätasaisesti tai jossain kohdassa on isompi "kökkö" aiheuttaa epätasaisuutta ja huom. tämä on vaan yksi vaihtoehto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66