Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kolme kuukautta sitten ja aloitettiin lääkitys. Lääkehän pitää ottaa aamulla puoli tuntia ennen aamuaista/ruokailua. Kaksi kertaa olen unohtanut ottaa lääkkeen ja nyt kiinnostaa sen toiminta. Miksi se on otettava aamulla ennen syömistä? Jos unohdan tabletin aamulla, niin onko parempi ottaa siitä huolimatta, että on syönyt vai jättää kokonaan ottamatta?
tyroksiinin unohtaminen
22
16023
Vastaukset
- Vajaata
Se tyhjään vatsaan ottaminen johtuu lääkkeen imeytymisestä,eli se imeytyy paremmin kun sen ottaa tyhjään vatsaan.
Itsekin olen unohtanut joskus ennen aamupalaa ottaa lääkkeen,olen sen sitten ottanut aamupalan jälkeen.
Joskus olen unohtanut koko tyroksiinin oton,ei haittaa (oman endokrilogini mukaan!),kunhan nyt ei päivätolkuin peräjälkeen sitä unohda.
Muistathan ettei esim. kalkkivalmisteita voi ottaa kuin vasta 4 tuntia tyroksiinin oton jälkeen,olin tottunut aamuisin ottamaan kalaöljyni,kalkkitab. ym,siirsin ne saman tien iltaan kun aloitin tyroksiinin.- Kaisa
Kiitos, vastauksesi selvensi asioita. En myöskään tiennyt (tai muistanut), ettei kalkkivalmistetta voi ottaa neljään tuntiin. Ei kai tuo tarkoita, että maitotuotteitakaan ei pitäisi ottaa neljään tuntiin? Aamupalaani kuuluu usein purkki luonnonjugurttia. Pitäisikö sekin siirtää iltaan?
- Vajaata
Kaisa kirjoitti:
Kiitos, vastauksesi selvensi asioita. En myöskään tiennyt (tai muistanut), ettei kalkkivalmistetta voi ottaa neljään tuntiin. Ei kai tuo tarkoita, että maitotuotteitakaan ei pitäisi ottaa neljään tuntiin? Aamupalaani kuuluu usein purkki luonnonjugurttia. Pitäisikö sekin siirtää iltaan?
voit aivan huoleti syödä aamupalallasi maitotuotteita,varsinaiset kalkkivalmisteet (itse käytän Multikalkkia),niiden ja tyroksiinin oton väli pitää olla tuo 4 tuntia.
Mukavaa syksyä! - Kille
Vajaata kirjoitti:
voit aivan huoleti syödä aamupalallasi maitotuotteita,varsinaiset kalkkivalmisteet (itse käytän Multikalkkia),niiden ja tyroksiinin oton väli pitää olla tuo 4 tuntia.
Mukavaa syksyä!Mikäs kalaöljyssä haittaa, ettei sitä saisi ottaa aamusta, jos on tyroksiinilääkityksellä?
- Oih
Todella fiksua: ensin täällä itketään, kun ei saada lääkitystä. Sitten kun sen saa, sitten sen jo voikin unohtaa. Eikä haittaa mitään. TODELLA FIKSUA!
- Hoohoijaa
Oih kirjoitti:
Todella fiksua: ensin täällä itketään, kun ei saada lääkitystä. Sitten kun sen saa, sitten sen jo voikin unohtaa. Eikä haittaa mitään. TODELLA FIKSUA!
Kävipä minullekin, että unohdin aluksi ottaa lääkkeen muutaman kerran ja jopa niin, että en muistanut olinko lääkkeen ottanut vai en.
Tässä taudissa, kun on nämä muistihäiriöt.
Minulla on aina ollut tosi hyvä muisti mutta eipä ole enää vajaatoiminnan myötä. Kaikki tärkeät ja vähemmänkin tärkeät asiat täytyy laittaa paperille, että muistaa ja siltikin tulee töppäyksiä. Että sillee ... kukaan itsestään välittävä ei varmaankaan tahallaan ole lääkettä ottamatta. Kannattaa laittaa aamuksi lääke lasiin tms. niin ei unohdu/voi tarkistaa onko sen jo ottanut. Pientä suvaitsevaisuutta ... - Pirkko
Oih kirjoitti:
No sinua EI voi kehua fiksuksi edes hyvällä tahdolla. Kaikkea muuta! Ei sulla muuta tekemistä ole kuin lueskella sairastuneiden vietejä ja irvailla niille.. hmm..?? Sun tyhjä elämäkö on siis se OIKEA syy täällä valittamiseen?? Mieti ja kasva!!
Ei ole tämä sairaus varmasti poikkeus siinä, että JOSKUS todella lääke jää ottamatta, kun oireet alkavat helpottaa.
Tsemiä kaikille niille, jotka sitä eniten tarvitsevat - ei anneta elämän eikä turhanpäivästen näsäviisaiden masentaa :)) - Pirkko
Oih kirjoitti:
No sinua EI voi kehua fiksuksi edes hyvällä tahdolla. Kaikkea muuta! Ei sulla muuta tekemistä ole kuin lueskella sairastuneiden viestejä ja irvailla niille.. hmm..?? Sun tyhjä elämäkö on siis se OIKEA syy täällä valittamiseen?? Mieti ja kasva!!
Ei ole tämä sairaus varmasti poikkeus siinä, että JOSKUS todella lääke jää ottamatta, kun oireet alkavat helpottaa.
Tsemiä kaikille niille, jotka sitä eniten tarvitsevat - ei anneta elämän eikä turhanpäivästen näsäviisaiden masentaa :)) - Vajaata
Kille kirjoitti:
Mikäs kalaöljyssä haittaa, ettei sitä saisi ottaa aamusta, jos on tyroksiinilääkityksellä?
Kalaöljyn VOI ihan hyvin ottaa aamulla,itselleni vain oli helpompaa siirtää KAIKKI muut lääkkeeni (osa vaik.tyroksiinin imeytymiseen!!) ja lisäravinteet iltaan,ei tarvitse laskellella mitään aikamääriä.
- roxin
Hoohoijaa kirjoitti:
Kävipä minullekin, että unohdin aluksi ottaa lääkkeen muutaman kerran ja jopa niin, että en muistanut olinko lääkkeen ottanut vai en.
Tässä taudissa, kun on nämä muistihäiriöt.
Minulla on aina ollut tosi hyvä muisti mutta eipä ole enää vajaatoiminnan myötä. Kaikki tärkeät ja vähemmänkin tärkeät asiat täytyy laittaa paperille, että muistaa ja siltikin tulee töppäyksiä. Että sillee ... kukaan itsestään välittävä ei varmaankaan tahallaan ole lääkettä ottamatta. Kannattaa laittaa aamuksi lääke lasiin tms. niin ei unohdu/voi tarkistaa onko sen jo ottanut. Pientä suvaitsevaisuutta ...No on se ihme, että ei noita ei-toivottuja raskauksia ole nykyistä enempää, kun kuitenkin vaikuttaa siltä, että lähes joka toinen sairastaa ainakin omasta mielestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Meinaan vaan, että kuinka te ressukat muistatte e-pillerinne ottaa...
Itse syön thyroxiinia ja ei tulisi mieleenikään unohtaa sitä. Niinä päivinä, kun on pakko käydä ensin verikokeessa, olen ihan tokkurassa, kun en ole saanut päivittäistä thyroxinannostani heti aamusta. - Hoohoijaa
roxin kirjoitti:
No on se ihme, että ei noita ei-toivottuja raskauksia ole nykyistä enempää, kun kuitenkin vaikuttaa siltä, että lähes joka toinen sairastaa ainakin omasta mielestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Meinaan vaan, että kuinka te ressukat muistatte e-pillerinne ottaa...
Itse syön thyroxiinia ja ei tulisi mieleenikään unohtaa sitä. Niinä päivinä, kun on pakko käydä ensin verikokeessa, olen ihan tokkurassa, kun en ole saanut päivittäistä thyroxinannostani heti aamusta.En käytä e-pillereitä, joten voit olla siitä asiasta huolehtimatta. Minulla on kyllä ihan sairaalan/lääkärin kanta, että sairastan vajaatoimintaa. Myöskään en etsimällä etsinyt kyseistä tautia vaan se löydettiin muiden kokeiden yhteydessä ja aloitettiin lääkitys välittömästi. On hienoa kuulla, että sinulla muisti toimii, minulla se pätkii mutta en nyt unohda enää lääkitystä, kun lääke on esillä ja voin tarkistaa olenko sen ottanut vai en.
- Irene
roxin kirjoitti:
No on se ihme, että ei noita ei-toivottuja raskauksia ole nykyistä enempää, kun kuitenkin vaikuttaa siltä, että lähes joka toinen sairastaa ainakin omasta mielestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Meinaan vaan, että kuinka te ressukat muistatte e-pillerinne ottaa...
Itse syön thyroxiinia ja ei tulisi mieleenikään unohtaa sitä. Niinä päivinä, kun on pakko käydä ensin verikokeessa, olen ihan tokkurassa, kun en ole saanut päivittäistä thyroxinannostani heti aamusta.Taidat olla luulosairas. Eivät ne oireet niin pian tule, että jos ei aamulla ota pilleriä, on tokkurassa kunnes sen ottaa.
Oletkohan edes vajaatoimintaa poteva, kun viestisi ovat niin outoja. Ettet vaan olisikin pelle. - Puolesta
Irene kirjoitti:
Taidat olla luulosairas. Eivät ne oireet niin pian tule, että jos ei aamulla ota pilleriä, on tokkurassa kunnes sen ottaa.
Oletkohan edes vajaatoimintaa poteva, kun viestisi ovat niin outoja. Ettet vaan olisikin pelle.Upeaa Irene! Sinä se osaat olla "kannustava"; mitä hemmettiä sinä tulet tänne irvailemaan toisille, joilla on vajaatoiminta ihan oikeasti. Ellei sinulla ole muuta tekemistä, kuin tehdä omia diagnooseja ja kuvitella olevasi parempi kuin lääkärit, mene narun jatkoksi. Ja Roxin, älä välitä, noita luulosairaita irenejä keikkuu vähän joka oksalla. Luulevat tietävänsä kaikesta kaiken, mutta ovat tyhmempiä kuin vasemman jalan saapas!
- muistihirviö
roxin kirjoitti:
Itse syön thyroxiinia ja ei tulisi mieleenikään unohtaa sitä. Niinä päivinä, kun on pakko käydä ensin verikokeessa, olen ihan tokkurassa, kun en ole saanut päivittäistä thyroxinannostani heti aamusta.En mä aina muista e-pilleriä ottaakaan. Ja toisinaan unohtuu myös thyroksiini. Mut onneks sua ei pitäis haitata se, kuka muistaa syödä ja mitä pillereitä.
On hienoa että sun muisti pelaa moitteettomasti.
- Jiiärrä
Mä otan tyroksiinin joka aamu n.1-2 min ennen aamupalaa...Mut mulle lääkäri sano et ei haittaa vaikka väliin jää päiviäkin, kunhan ei tuu tavaksi... (jäi lääkkeet himaan, kun lähin viikonlopuks mökille)
- tyro
Kannattaisi pitää edes hieman pidempi tauko lääkkeen oton ja aamupalan välillä.
- Armi
Lääkärit eivät tajua mitä seurauksia on siitä, että he sanovat ettei haittaa vaikka joskus unohtuu. Tiedän ainakin kaksi nuorta vajaatoimintaista, jotka suhtautuvat lääkkeeen ottoon niin että ottavat, milloin sattuvat muistamaan. Kyllä silloin tyroksiinitaso pysyy alhaisena, jos sitä ei ota säännöllisesti päivittäin.
Itse olen hyvin tarkka, että muistan aina ottaa lääkedosetin (huom!) mukaan, kun lähden matkalle.
Dosetista: Minulla on pikkuinen 7x9 cm kokoinen dosetti, koska aiemmin en usein ollut varma, olinko tosiaan ottanut lääkkeen aamulla. Näin varmistuu, ettei jää ottamatta ja toisaalta ei tule otetuksi kahta kertaa.
Jos jostakin syystä on unohtunut, otan seuraavana päivänä kaksi. Näin olen aina tehnyt siksi että tyroksiinin määrä elimistössä pysyisi vakiona.- seksinaloittelija
Voiko thyroxinia vakituisesti syövä ottaa rinnalle e-pillerit raskauden ehkäisemiseksi? Ihan vaan kiinnostaisi tietää rajoittaako kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen lääkitys mahdollisien ehkäisymenetelmien käyttöä! Mitä teille on suositeltu?
- Mirena...
seksinaloittelija kirjoitti:
Voiko thyroxinia vakituisesti syövä ottaa rinnalle e-pillerit raskauden ehkäisemiseksi? Ihan vaan kiinnostaisi tietää rajoittaako kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen lääkitys mahdollisien ehkäisymenetelmien käyttöä! Mitä teille on suositeltu?
voi ottaa e-pillerit, ei tyroksiinilla ole kontraindikaatiota e-pillereiden kanssa.
ps. kannattaisi aloittaa mielummin uusi ketju kun nostaa 6 vuoden takaista - ........
seksinaloittelija kirjoitti:
Ei rajoita, mutta estrogeeniä sisältävä e-pilleri saattaa lisätä tyroksiinin tarvetta. Tyroksiini ja e-pillerit muutenkin mielellään eri aikaan päivästä otettavaksi.
- ..
Olen 15 vuotias tyttö, kilpirauhasen vajaatoiminta ollut syntymästä asti.(todettu ultraäänellä ettei koko kilpirauhasta ole olemassakaan.)
Noin kuukausi sitten olin leirillä(11pv) ja unohdin kahtena tai kolmena päivänä ottaa lääkkeen, en siis peräkkäisinä päivinä vaan n joka toinen/kolmas. Leirin jälkeen huomasin painavani 5 kiloa vähemmän kuin normaalisti. Eli siis painoin n 49 kg, kun normaalisti painan 54kg. Olen 167cm pitkä.
Pelästyin vähän painon putoamista. Nyt kuukausi jutun jälkeen painoa on tullut kaksi kiloa lisää, ei yhtään enempää.. En uskaltanut kertoa vanhemmille.. Pitäisikö..?- .........
Tuskin pari kertaa unohtunut lääke noin paljon vaikuttaa (ja vars. laihduttavaan suuntaan). Ehkä olit leirillä aktiivisempi ja/tai söit eri tavalla kuin normaalisti ja siksi vähän kevennyit? En usko että tässä on syytä hätään - vanhempasikin varmasti huomaisivat, jos alkaisit näyttää huolestuttavan hoikalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723003
- 552645
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792168
- 951976
- 321742
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301330Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319