Eli otsikon mukaisesti olisin kiinnostunut rakentamaan/rakennuttamaan pienen talon, itselleni ja lapselleni. Heti näin kättelyyn toivon provolijoiden ja muiden nököhampaiden siirtyvän seuraavaan keskusteluun!! Onko kenelläkään mielessä mietään sopivian malleja, taikka talovalmistajia, jotka tekevät tuollaisia pieniä taloja. Tilantarve olisi pääsääntöisesti yhdelle aikuiselle ja puolikkaalle lapselle. Todella pienestä talosta on siis kyse! Hieman valaistakseni suunnitelmiani, tarkoituksenani on asua talossa, mutta mahdollisen elämäntilanteen muutoksen vuoksi vuokraisin talon.. Talossa tulisi olla 2 mh taikka vastaavasti 1mh parvi.. Tupakeittiö, kh, s. Kustannuksiltaan talo tulisi jäädä kaikkineen alle 150 000. Tontti on ja talo tulee taajaman ulkopuolelle. Kaikki laa laa jeesustelijat, jotka katkerana maksavat 200 000 asuntovelkaansa, voivat myös jättää kommentoimatta. Tämän talon tarkoituksena olisi tehdä minusta velaton :) Mutta kaikille asiallisia ja mieluiten esimerkkiin pohjautuvia kommentteja antaville, nöyrä kiitos!
Pieni omakotitalo
32
896
Vastaukset
Puhutaanko luokkaa 50-70m2 talosta?
Näitä ei liene kenelläkään valmistajalla ainakaan talopakettina, joten pari hyvää timpuria palkkaamalla vaan.
150tuhatta riittää jo aika hyvätasoiseen asuntoon, toki se on otettava huomioon että kustannukset neliöhinnaltaan kovemmat pienessä(vesi-, sähköliittymät samanhintaisia isommassakin).
Materiaalia toki menee vähemmän, joten sitä kautta säästöä tulee.
Tuo on varmaan ihan fiksu juttu, pienet lämmityskulut jne.
Tulevaisuudessa, JOS joskus myyt niin tuohan riittää ihan hyvin vaikka eläkeläisille.
Nyt on hyvä aika rakentaa.- mökkiläinen
Sellanen mahdollisimman pieni, mutta pitää tosiaan olla molemmille oma makkari, taikka parvi toiselle.. muutamia malleja olen löytänyt, olisiko ollut Jetta- ja Jukkataloilta.. Se teettäminen timpurilla on kyllä yksi vaihtoehto ja itse häärii minkä jaksais. Pitäs vaan löytää toimiva pohja.
- Luki.
Ikea talo voisi olla tulevaisuutta kovin monille.
http://www.raxa.fi/node/3252/5539
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201224510&c=mobile&rss=mob- mökkiläinen
Vaikutti kyllä kiinnostavalta tuo ikea koti.. harmi vaan, että ei taida keretä Suomen markkinoille minun tarpeisiin :(
- mökkilöinen no.2
niitä kysymiäsi talomalleja on jokaisella "valmistajalla" eli talotehtaalla huru mykkä, se pitää vain osata valita. se että tehtaalla X on lähes sopiva vaihtoehto Y, mutta se ei käy kun se on liian iso/pieni tai kallis/halpa jne. ei tarkoita sitä että niiltä eisaa tai ei löydy mieleistä taloa. ne tekevät sellaisen omista piirustuksista vakio rakenteiden pohjalta (vrt. lego-palikat) tai sitten jostakin valitusta mallista muokataan sopeva joko venyttämällä/kaventamalla tai pidentämällä/lyhentämällä.
eikä kannata tuijottaa sitä talotehtaiden alkaen hintaa, vaan se pitää pyytää tarjous jonka jälkeen se todellinen hinta vasta alkaa muodostua. ei se talopaketin rakentaminen niin kallista ole kuin äkkiä kuvittelee, omasta kokemuksesta voin sanoa että nyrkkisääntö = talopaketin hinta kertaa kolme = lopullinen hinta -pitää paikkansa.- Mökkiläinen
Jos avaimetkäteen hinta on esim. 120 000€ niin miten saan menemään siihen 360 000€ ?? :o Tontti on vuokratontti (Vanhempieni), rakennuslupa, valvoja, sähkö- ja vesiliittymä, pienpuhdistamo, pihatie (noin 80m) parkkipaikka, nurmea noin 100m2 ja loppu metsäpohjalle, 5000€ satunaisiin kuluihin. Lisäksi kuulun henkilöihin, jotka tekevät mitä tahtovat, kun moni tekee mitä osaa ;) Onko jollakin mielessä, jotakin mitä en ottanut huomioon..? olen kiitollinen jos tulee hyviä huomioita :)
Vuonna 2007 rakensin tämän, jossa nyt asun ja kaikkineen tuli maksamaan sellaiset 170 000€ hintaa lisäsi lähinnä, silloin valitut sisustusmateriaalit... "yllätyksiä" tuli siis sellainen 20 000€ - Mökkiläinen
Kyllä niitä talomalleja tosiaan löytyy, kunhan jaksaa kahlata nettiä.. Täytyy kysellä tarkempaa tarjousta.
Mökkiläinen kirjoitti:
Kyllä niitä talomalleja tosiaan löytyy, kunhan jaksaa kahlata nettiä.. Täytyy kysellä tarkempaa tarjousta.
Hyvä, jos valmispakettejakin saa.
Luulin siis väärin kun sanoin ettei niitä löydy.
Ikean koti mitä Luki ehdotti, se hinta pysyy varmaan aisoissa juurikin sen ison volyymin takia ja tulevaisuudessa niitä nähdään varmaan enemmän markkinoilla.- minä minä tahdon...
Mökkiläinen kirjoitti:
Jos avaimetkäteen hinta on esim. 120 000€ niin miten saan menemään siihen 360 000€ ?? :o Tontti on vuokratontti (Vanhempieni), rakennuslupa, valvoja, sähkö- ja vesiliittymä, pienpuhdistamo, pihatie (noin 80m) parkkipaikka, nurmea noin 100m2 ja loppu metsäpohjalle, 5000€ satunaisiin kuluihin. Lisäksi kuulun henkilöihin, jotka tekevät mitä tahtovat, kun moni tekee mitä osaa ;) Onko jollakin mielessä, jotakin mitä en ottanut huomioon..? olen kiitollinen jos tulee hyviä huomioita :)
Vuonna 2007 rakensin tämän, jossa nyt asun ja kaikkineen tuli maksamaan sellaiset 170 000€ hintaa lisäsi lähinnä, silloin valitut sisustusmateriaalit... "yllätyksiä" tuli siis sellainen 20 000€"kuulun henkilöihin, jotka tekevät mitä tahtovat, kun moni tekee mitä osaa"
Jälleenmyyntiä ja mahdollisia siitä seuraavia oikeusjuttuja ajatellen olisi järkevämpää tehdä vain sen minkä osaa. Minä teen koska tahdon niin-asenne ei ole aikuiselle sopivaa käytöstä. Oletan ettet ole enää uhmaiässä oleva lapsi. - Mökkiläinen
minä minä tahdon... kirjoitti:
"kuulun henkilöihin, jotka tekevät mitä tahtovat, kun moni tekee mitä osaa"
Jälleenmyyntiä ja mahdollisia siitä seuraavia oikeusjuttuja ajatellen olisi järkevämpää tehdä vain sen minkä osaa. Minä teen koska tahdon niin-asenne ei ole aikuiselle sopivaa käytöstä. Oletan ettet ole enää uhmaiässä oleva lapsi.Eiköhän tuo kuitenkin ole lähinnä jostain aikoinaan kuultu sanonta, joka jossakin määrin kuvaa omaa monipuolista osaamistani. Työtehtäviä joihin minulla on koulutus ja asioita joilla olen itseäni elättänyt. Sanontaa voisi verrata vaikkapa seuraavaan. "Ei pidä provosoitua, jos provosoidaan" ;) Maalla verstaalla ja maatilalla kasvanut ja myöhemmin erilaisissa työtehtävissä leipänsä tienannut, saattaa käytännön taidoiltaan olla hieman parempi, kuin vaikkapa jollain, joka on kasvanut ja asunut urbaanissa ympäristössä :) mutta hyvä huomio! Kaikkea ei tehdä itse, esimerkiksi talon suurimmalta osalta aijon teetättää muilla.
- Justeilenkattelin
Lupakuvat.com ja sieltä pienimpiä kokoja. Olisko jotain 62m2 - 82m2 semmoinen mihin kaikki tavoittelemassa mahtuu.
- Mökkiläinen
Kiitos vinkistä, mutta ei oikeen mieleistä pohjaa löytynny..
- Luki.
Mökkiläinen kirjoitti:
Kiitos vinkistä, mutta ei oikeen mieleistä pohjaa löytynny..
Katoppa aatelia,sen tekevät kuivassa tiloissa ja kulettavat paikalle ,ehkä halvin linee 130000euron kantimilla en tiedä tarkoin mutta se on valmiina ei tarvitse edes maalata.Maalaus sisältyy hintaan muistaakseni.
- Luki.
Luki. kirjoitti:
Katoppa aatelia,sen tekevät kuivassa tiloissa ja kulettavat paikalle ,ehkä halvin linee 130000euron kantimilla en tiedä tarkoin mutta se on valmiina ei tarvitse edes maalata.Maalaus sisältyy hintaan muistaakseni.
Näin kertoo aatelia talot.....
"Jokainen hyvin suunniteltu talopaketti valmistetaan säästä ja vuodenajasta riippumatta kuivissa ja tasalaatuisissa tehdasoloissa, huolellisesti alusta loppuun asti viimeistä yksityiskohtaa ja valitsemiasi pintamateriaaleja ja kiintokalusteita myöten. Kun valitset Aatelikodin, saat muuttovalmiin kotisi avaimet jo noin kahden kuukauden kuluttua tilauksesta. " - Mökkiläinen
Luki. kirjoitti:
Aatelikoti 1-69A Näyttää kyllä sellaiselta mitä etsin. Kiitos. Pohjasta jäi vaan hiukan äkikseltään mitityttämään tupakeittiön toimivuus, taikka siis miten sinne saisi järkevästi sijoitettua huonekalut. No mietitään ja tutustutaan tarkemmin tapaukseen. Kiitos!
- ainakin 1 löytyy
Teijotalolta löytyy ainakin neliöiden puolesta sopivia. Näitä on ollut asuntomessuillakin usein esillä - virkistävänä poikkeuksena normitarjontaan (200 neliötä erillinen saunarakennus ja hintaa vähän yli/alle miljoona).
- Mökkiläinen
Tuo olisi houkutteleva, mutta ei tuo Teijokaan ilmainen toki ole, kuten ei mikään muukaan :) Jukkatalon Basic B84-11, se mielyttää eniten tällä hetkellä. Hinta vaan on hiukan liikaa, mutta jotakin tuollaista etsin..
- make.....
Mökkiläinen kirjoitti:
Tuo olisi houkutteleva, mutta ei tuo Teijokaan ilmainen toki ole, kuten ei mikään muukaan :) Jukkatalon Basic B84-11, se mielyttää eniten tällä hetkellä. Hinta vaan on hiukan liikaa, mutta jotakin tuollaista etsin..
No minkäslaista hintaa se Aateli pitää? Oletko sinne päin ollu yhteyksissä?@
- make.....
Mökkiläinen kirjoitti:
No minkäslaista hintaa se Aateli pitää? Oletko sinne päin ollu yhteyksissä?
- Mökkiläinen
make..... kirjoitti:
No minkäslaista hintaa se Aateli pitää? Oletko sinne päin ollu yhteyksissä?
Se pienin oli n. 138000 ja isompi 80m2, n.147.. talon ulkomaalaus ei sisältynyt, kuten ei myöskään toimituskulut 3300-7800e ja kielikoulut laskutetaan erikseen. Tuohon kun lisää aikaisemmin, jossakin viestissä luettelemani kulut, ollaan 160000-170000 e lukemissa ! Eli neliöhinnaksi tulisi n.2400e liikaa minulle! Jukka-, Jetta- ja kreivitaloa seuraavaksi kilpailulttamaan.. myös mittavakoti (olikohan ton niminen) oli Mielenkiintonen.
- Mökkiläinen
Mökkiläinen kirjoitti:
Se pienin oli n. 138000 ja isompi 80m2, n.147.. talon ulkomaalaus ei sisältynyt, kuten ei myöskään toimituskulut 3300-7800e ja kielikoulut laskutetaan erikseen. Tuohon kun lisää aikaisemmin, jossakin viestissä luettelemani kulut, ollaan 160000-170000 e lukemissa ! Eli neliöhinnaksi tulisi n.2400e liikaa minulle! Jukka-, Jetta- ja kreivitaloa seuraavaksi kilpailulttamaan.. myös mittavakoti (olikohan ton niminen) oli Mielenkiintonen.
Kielikoulut :) tabletti vaihto sanan.. nosturikulut!
- plug and play
Mökkiläinen kirjoitti:
> ei tuo Teijokaan ilmainen toki ole, kuten ei mikään muukaan :)
No ei ole, mutta et kai vaan mennyt vertaamaan hintaa rakennussarjoihin, joista uupuu maalaukset, perustukset, keittiökalusteet tms? Kun nuo Teijotalot tuodaan tontille kokonaisina, perustuksineen & kalusteineen (takkoja yms. myöten), ja paketista puuttuu vain ulkoportaat, tikkaat, kattosillat ja rännit!
Plus tietty maanrakennustyöt (piha sorapatja talon alle) ja veden & viemärin järjestäminen odottamaan, että talo tiputetaan liitäntöjen päälle.
- Luki.
Tuossa olisi se pienin vaihto ehto....hintaa en osaa sanoa.
http://www.aatelitalo.fi/app/product/view/-/id/17- Luki.
Ei tämäkään hullumpi mutta hintaa en osaa sanoa.
http://www.aatelitalo.fi/app/product/view/-/id/1
- Luki.
Soita huomenna sinne ,sitä ei tiedä minkä tarjouksen tekevät ja malleja näyttää olevan,ainakin saisi kuivan talon.
Ja pääsisi ehkä vähemmällä muutenkin,soita ja ala tinkimään.puh.050-3770394
On sielä muitakin mutta arviolta naaman perusteella ym....- budgethuset
Mikähän mahtaa olla tällä hetkellä edullisin pientalo? N.80-99m2 . Täällä suomi24 on muutamia keskusteluja edullisista pientaloista kuten valmis ja pitkä tuotannosta, jolla joku on päässyt sellaiseen hintaan, etten tiedä mitä uskoa.
Mutta jos kuitenkin puhutaan valmiista tai viittävaille niin mikä mahtaa olla todellisesti edullisin?
Ainiin toi ikea voisi alkaa tekemään sellaisia halpoja oktaloja vaikka juuri sellaisista elementeistä(tila)joita voisi itse valita sen mukaan millaista taloa haluaa;) - Mökkiläinen
budgethuset kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tällä hetkellä edullisin pientalo? N.80-99m2 . Täällä suomi24 on muutamia keskusteluja edullisista pientaloista kuten valmis ja pitkä tuotannosta, jolla joku on päässyt sellaiseen hintaan, etten tiedä mitä uskoa.
Mutta jos kuitenkin puhutaan valmiista tai viittävaille niin mikä mahtaa olla todellisesti edullisin?
Ainiin toi ikea voisi alkaa tekemään sellaisia halpoja oktaloja vaikka juuri sellaisista elementeistä(tila)joita voisi itse valita sen mukaan millaista taloa haluaa;)Kyllä todellisuus taitaa pyöriä siellä 1750e neliö..? Käsittääkseni tähän neliöhintaan joutuu itsekkin jotakin tehdä. Hintaan vaikuttaa niin moni seikka, että tarkkaa neliöhinta on vaikea määritellä. Kun itse rakensin (osin valmis talo) 2007, oli sahatavara niin kallista, että silloin pitkästä rakentamalla olisi lähinnä saanut itselleen känsät :)
- Mökkiläinen
Esitteen ja hinnaston tilasin. Tänään tupsahtikin laatikkoon kirjekuori, jota pitää tarkastella myöhemmin illalla tarkemmin..
- pohjista
Miksi tuijottaa pohjakuvia, lähes kaikkien valmistajien kaikkia malleja voi muutta omaa tarvetta vastaavaksi. Tai teettää valmistalon vaikka omien piirustusten mukaan.
Niin mekin tehtiin, talo on Vieskan Elementin valmistaja, mutta tällaista ei ole heidän mallistossaan. Tämä on tehty 100% omien suunnitelmien mukaan.- Mökkiläinen
No kyllä niitä pohjakuvia pitää hiukan tuijottaa, jotta löytää mieleisen :) sen mieleisen löytymisen jälkeen, voi sitten kilpailuttaa valmistajan.
- markku..
Mökkiläinen kirjoitti:
No kyllä niitä pohjakuvia pitää hiukan tuijottaa, jotta löytää mieleisen :) sen mieleisen löytymisen jälkeen, voi sitten kilpailuttaa valmistajan.
Pistä tänne juttua jos löydät sen edukkaan talon..
- Mökkiläinen
markku.. kirjoitti:
Pistä tänne juttua jos löydät sen edukkaan talon..
Voi kertoa jo nyt, että sitä edullista taloa ei ole :) Mutta voin päivitellä omaa valintaani, sitä mukaa kun asia etenee. Vuosi menee ainakin, ennenkuin rattaat todella pyörähtävät ja sekin vaatii hyvää tuuria nykyisen talon myynnissä. Vaikea aika myydä, mutta ois varmaan kohta hyvä aika rakentaa.. katsotaan miten käy :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839