Anteeksiantaminen -oma palsta

Tymyydestä sakotetaa

Kirjoitan yöllä. En ole niinkään katkera, en vain (vielä) kykene antamaan anteeksi. En kykene antamaan anteeksi 20 vuotta sitten epämääräisesti päättynyttä nuoruuden avoliittoni kumppanille suhteemme päättymistä. Päättyi epämääräisesti. Suurin syy oli omassa kykenemättömyydessäni ja täten sitoutumattomuudessani. Hän aloitti suhteen selkäni takana ja avioituikin tämän naisen kanssa. Jollakin tapaa kuuluimme yhteen, hän on ollut elämäni mies, vaikken sitä silloin tiennyt. (Hah!)

Hän oli ihana, ja vielä erittäin menestyvä (nykyäänkin) mies. Elämäni olisi ollut kaikin puolin hyvää kanssaan. Taloudellista hyvinvointia ei olisi puuttunut kuten ei rakkauttakaan. Nyt olen vanha, ylipainoinen, en enää kuten nuorena, eli en niin viehättävä ja liittoni on tehnyt minusta tällaisen. En tiedä miten vapautua nykyisestä liitosta, mutta vapauduttava on. Seura tekee ihmisestä sen minkälainen hänestä seurassa tulee. On päivänselvää, että tässä liitossa näivetyn henkisesti ja fyysisesti.

Eli olen katkera, että olin niin tyhmä, etten osannut pitää kiinni hyvästä miehestä. Nyt en haluaisi, että hän edes näkisi minut. Luulen, että kyvyttömyyteni antaa hänelle anteeksi johtuu enimmäkseen siitä, etten voi antaa itselleni anteeksi, että en ole lähtenyt tästä liitosta. Sen takia minusta on nyt tullut tällainen.

Ehkä voin antaa anteeksi, kun lähden tästä liitosta (käytännön järjestelyt ovat todella haasteelliset - aion kuitenkin lähteä)? Hän menestyi elämässään, ainakin ulkoisesti. Saikohan onnellisen liiton? En ilmeisesti ollut hänen suuri rakkautensa, koska ei koskaan ollut yhteydessä. Osasyynä syyllisyyden tunto, halusi unohtaa minut. Tiesi toimineensa kurjasti minua kohtaan. Minusta ei tullut hänen lastensa äitiä. Toisesta tuli. Aivan varmasti olisi joskus ollut yhteydessä, jos muisto minusta olisi ollut rakas. - Ei ilmeisesti ollut.

6

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täältä tullaan elämä

      Ap. Aina kun mietin häntä, koen etten voi antaa anteeksi. Niin, tunnen katkeruutta itseäni kohtaan ja häntä kohtaan. Olen katkera hänelle, aivan kuin hänen kurja temppunsa olisi syynä siihen, mikä minusta on tullut. - Ei ole. Minun on pakko saada voimia, jotta voin tehdä muutoksen elämässäni. En voi hyvin tässä liitossani. On päästävä pois. Haluan olla jälleen se ihana nainen, joka sisimmässäni olen. Haluan pois liitosta, missä toinen kyvyttömyyttään hautaa minunkin elämäni, kuten hautaa omansakin. Vuodet vierivät nopeasti, yhä olen tässä. Nyt tosin näen selvästi ja tiedän, että on päästävä pois. Elämään.

    • Heippa

      Olet siis katkera. Sekä itsellesi että entiselle puolisollesi. Ilmeisesti tiedät ja koet, että katkeruus syö ihmistä. Se vie voimat ja haluaisit vapaaksi. Lisäksi koet, että näivetyt liitossa, joka ei vastaa toiveitasi. Onko tapahtunut jotain erityistä kun olet ryhtynyt pohtimaan elämääsi ja sekä vanhoja asioita että nykyistä liittoasi?

      Minusta on hienoa, että olet rohkeasti ryhtynyt pohtimaan elämääsi ja arvioit myös omia tekemisiäsi. Näet myös omat virheesi. Lisäksi arvioit itseäsi kriittisesti. Uskon, että moni ihminen jakaa kokemuksesi siitä, että menneisyyden virheet vaivaavat.

      Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Mutta kuitenkin monen ihmisen kokemus on, että elämä voi muuttua. Millaista tukea kaipaisit tähän muutokseen? Onko sinulla ketään luotettavaa ystävää? Millaista toivot elämäsi olevan tulevaisuudessa?
      Toivon sulle siunausta. Siunaus muuttaa kaiken toiseksi. Eikä milloinkaan ole myöhäistä lähteä etsimään uutta suuntaa elämäänsä.

      Lämpimästi tervehtien
      Päivi-pappi Hämeestä

    • surullinen leski :(

      Miten päästä yli???
      Olen jäänyt leskeksi vajaa kolmevuotta sitten...mieheni äkillinen kuolema 56- vuotiaana tuli täydellisenä shokkina. itse olin alta 50v silloin. Rakastin miestäni koko sydämestäni ja hänkin minua...niin luulin...

      Surin alkuun häntä ihan niinkuin varmaan kuka tahansa puolisoaan rakastava ihminen. Mutta sitten joitain kuukausia hänen kuolemansa jälkeen, menin poistamaan hänen fb sivuansa. Minä onneton menin poistamaan viestejä (ajattelin että jos siellä on viestiä hänelle joltain ystävältä joka ei tiedä hänen kuolleen, niin voin sitten laittaa viestiä ja kertoa mieheni kuolleen).
      Silmiini sattuikin sieltä jotain mikä tahrasi hänen muistonsa totaalisesti. Oli kuin minua olisi isketty märällä rätillä kasvoille...tai paremminkin lekalla päähän.

      Voitte vaan kuvitella järkytykseni...sen jälkeen en ole pystynyt suremaan mieheni kuolemaa...jäin jotenkin turraksi. En pääse eteen enkä taakse. Olen sydämessäni antanut hänelle anteeksi, mutta jatkuvat painajaiset piinaavat, missä mieheni jatkuvasti jättää minut toisten naisten takia yms. Aina herään sellaiseen painostavaan ja surulliseen oloon. Hänen muistonsa tahrautui, enkä saa sitä tahraa enään pois :(

      Onko kenellekkään muulle käynyt mitään vastavaa, että puolison kuoltua olisi ilmennyt jotain mikä olisi tahrannut hänen muistonsa?

      Minä kun luulin että olimme onnellisia...että hänkin oli...

      Tämä kaikki sai minussa aikaan sen, että uusi rakkaus ikinä, on jo pelkästään ajatuksenakin kauhistuttava. En uskaltaisi luottaa enään kehenkään...en onneemme, näyttäisi se kuinka hyvältä tahansa. Minussa meni rikki jotain, mitä ei ehkä saa enään korjattua :(

    • Ap tässä

      Ap tässä. Nyt ei ole hyvä hetki kirjoittaa. Kirjoitan huomenna tai lähipäivinä. Nyt vain lyhyesti: Päivi-Papin viesti tuntui oikeasti kuin olisin voittanut lotossa! Hämmästyin, että minulle sattui tällaista, että pappi paneutui juuri minun viestiini. Se tuntui siunaukselta. Pappi kirjoittaa viestinsä lopussa: "Toivon sulle siunausta. Siunaus muuttaa kaiken toiseksi. Eikä milloinkaan ole myöhäistä lähteä etsimään uutta suuntaa elämäänsä." Se ON totta. Siunaus todella muuttaa kaiken toiseksi.

      Olen yli kaksi kuukautta sitten tehnyt sisäisen muutoksen. Olen enimmäkseen kieltäytynyt kaikesta kielteisen mässäilystä ja hakenut kauneutta ja rakkautta elämääni henkisyydestä. Olen uudella tavalla alkanut uskoa Jeesukseen ja rukouksen voimaan. (Lapsuudestani ja tässä kulttuurissa 'Jeesus' -sanalla on aivopestyjä, ikäviä mielikuvia herättävä vaikutus. Olen nyt opetellut ajattelemaan, että Jeesuksessa kiteytyy ekumeenisestikin kaikki kristinuskon hyvä sanoma.)

      Kahdessa kuukaudessa siunaus on alkanut muuttamaan elämääni. Vaikka aloittajan viestissäni märehdinkin epäonnistumisillani ja keskenkasvuisuudellani, niin sekin oli tavallaan voimaa kohdata omaa varjoaan ja kurjuuttaan. On helpottavaa myöntää itselleen että on se, mikä on.

      Papin viesti tuntui sinänsä siunaukselta. Siunaus on ilmennyt elämässäni ihmeellisillä tavoilla. On oikeasti totta, että Jeesukseen tukeutuminen avaa ovet Hyvälle tulla sisään omaan elämään. Asiat muuttuvat. Nyt rukoilenkin muutosta liittooni. Että minua joko autetaan eron mahdollistamisessa, että elämä tukisi miestäkin oman suunnan seuraamisessa. Tai että tulisi käänne, konkreettinen muutos, joka tukisi että jatkamme yhdessä. Let go and let God.

      Kiitos Päivi-Papille synnyinseuduiltani Hämeestä. Vastaan papille lisää pohtien esittämiään kysymyksiä.

      Surullinen leski, tunnen tuskasi. Toivon, että löytäisit rakkaudesta voiman ylittää miehesi keskeneräisyyden. Hänen virheensä ei johtunut sinusta. Hän vain oli sellainen. Hän ei kyennyt parempaan. Hän ei kyennyt rakastamaan sen paremmin. Loppujen lopuksi oli kysymys siitä, mitä hän teki itselleen. Hän ei kyennyt rakastamaan itseään syvemmin, saatikka sinua.

      Sinä rakastit häntä. Olit se teidän suhteenne vahvempi rakkaus. Voit olla iloinen, että miehesi lähti täältä sinun rakkautesi lahja mukanaan. Tämän jälkeen sinulla ei ole kuin ilon aihetta siitä, mihin itse ylsit. Jatka eteenpäin. Oman rakkautesi mitta on se, millä mittaat. Et toisten rakkaudella. Se, miten sinä olet luotettava. Ei ole mittana toisen mahdollinen epäluotettavuus.

      Se, mitä Päivi-pappi kirjoittaa siunauksen voimasta muuttaa asioita, on totta. Toivon sinulle siunausta. Toivon, että silmäsi avautuvat näkemään, miten arvokas rakkautesi lahja on. Älä keskity toisen keskeneräisyyteen, vaan siihen rakkauteen, joka liitossanne oli. Miehesi lähti luotasi rakkautesi lahjan kanssa. Olet todella rakastava ja rakastettava ihminen. Se luo tietä tulevaasi.

    • surullinen leski <3

      AP:lle... Kiitos kauniista kirjoituksestasi

    • leskelle kaikkea hyv

      Kiitos surullinen leski kirjoituksestasi. Ihanaa, että olet ilmeisesti kyennyt antamaan anteeksi ja ymmärtänyt rakkautesi lahjan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe