Yhdistelmän hallittavuus vs henkilöauton halittavuus

Yhdistelmäkuski

Morjensta!

Halusin nostaa tässä tällaisen asian esille kuin auton hallitsemisen. Olen aina pitänyt autolla ajamisesta ja työskennellyt jo jonkin tovin kuljetusalalla, mutta myönnettäkööt että tekninen puoli ei toden totta ole se vahvin vahvuuteni, joten olisi kiva kuulla tekninisistä asioista viisaampien mielipiteita asiasta.

Olenpa tässä kuullut joskus väitteen, että yhdistelmäajoneuvossa tai puhekielessä rekassa olisi paremmat ajo-ominaisuudet kuin henkilöautoissa ja että yhdistelmän hallitseminen vaikeissa olosuhteissa tai jopa ääritilanteissa olisi helpompaa kuin henkilöauton. Onko tämä edes teoriassa totta?

Käytännön kokemuksen puolesta en todellakaan voi yhtyä tuohon yllä olevaan väitteeseen. Olen ajanut tietysti vaikeissa olosuhteissa ja ollut jopa ääritilanteessa henkilöautolla sekä yhdistelmällä niin tämän puolesta on tullut todettua, että henkilöautoa pystyy hallitsemaan lähes kuin silmät kiinni kun vertaa "rekkaan". Jos saisi aina sinä päivänä valita, niin mielummin ajaisin vaikeassa ja liukkaalla kelillä ihan vain henkilöautoa kuin yhdistelmää ja jos pakko olisi valita, niin mielummin olisin luistelemassa henkilöauton kanssa kuin "rekan". Joten itse näen yhdistelmän huomattavasti haastavampana hallita vaikeissa olosuhteissa ja ääritilanteessa kuin henkilöauton.

Mitä mieltä itse olette? Kuten aikaisemmin jo ylhäällä kysyin, niin pitääkö tuo väite edes tekniikan osalta paikkaansa?

7

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RahtiMne

      No jos nopeasti kommentoin, niin peilikirkkaat liukkaat tiet ovat moduuliyhdistelmälle melkein pahin mahdollinen keli. Oikeastaan kaikki muut keliolosuhteet ovat isolla autolla miellyttävämpiä kuin henkilöautolla.

      Syitä ovat mm. parempi näkyvyys ohjaamosta (pöllyävä lumi) sekä suuremman massan tuom vakaus. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmällä on ainakin itselleni psygoligisesti helpompaa hidastaa nopeutta hankalassa kelissä. Henkilöautolla yrittää jostain syystä ajaa tasan rajoituksen mukaan.

      • yhdistelmäkuski

        Sinänsä olet oikeassa muutamassa kohdassa, mutta toisaalta tuo yhdistelmän ajon vakaus riippuu paljon maastosta. Epätasaisella ja mutkaisella tiellä henkilöauto on mielestäni paljon helpompi ajaa kuin "rekka", kun henkilöauto on niin tasainen ajaa toisin kuin yhdistelmä, joka kiikkuu, kaakkuu , huojuu ja notkuu.

        Liukkaalla kelillä, kuten aikaisemminkin jo sanoin, mielestäni henkilöauton ohjastaminen on lasten leikkiä yhdistelmään nähden ja ääritilanteen sattuessa henkilöauto on paljon helmpompi ottaa takaisin kontrolliin kuin yhdistelmän. Henkilöautolla en koskaan ole joutunut ojan puolelle enkä onnettomuuteen muutenkaan, mutta yhdistelmällä tuli aikoinaan kokemuksen puutteen vuoksi ojaa kertaalleen pöllytettyä. Mielestäni yhdistelmässä tuntuu se ns. kriittinen piste tulevan paljon nopeammin vastaan, jolloin mitään ei ole enään tehtävissä.

        Massa tuo tietysti aina pitoa lisää, mutta toisaalta raskas yhdistelmä lähtiessä lapasesta, niin tilanteessa tulee hyvin kiirus.


    • 13 vuotta kokemusta

      Totta helvetissä isompi massa helpommin jatkaa tangentin suuntaan. Eli väite on jo ihan fysikan kannalta mahdottomuus. Toisaalta isoa massaa on melkeinpä mahdoton saada esim. vesiliirtoon, vaikka olisi kuinka vesihiihtoliiton suosittelemat renkaat alla.

      Monesti oon ihmetellyt jopa kymmenien vuosien kokemuksella ajavien kaverien valittamista, että on pahalla kelillä kädet puuduksissa kun on puristanut rattia. Ite oon aina joka laitteella koittanut ajaa rennolla otteella, että etupyörät pääsevät vähän itse hakemaan suuntaansa. Etupyörät pysyvät ihan itsestään kulkusuunnassa, vaikka perä vähän lähtisi alta, kunhan ote on rento. Ne rattin kautta välittyvät pienet liikkeet on ainakin itelle iso osa sitä kuuluisaa "perstuntumaa". Rattia puristamalla tuo tuntuma katoaa.

      • Yhdistelmäkuski

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta tarkoititko nimimerkki "13 vuotta kokemusta" tuossa ylemmässä lauseessa, että yhdistelmä on haastavampi vai helpompi esim. liukkaalla kelillä?

        Henkilöautoa voi ajaa paljon rennommalla otteella liukkaalla kun se on niin helppo oikaista takaisin menosuuntaan, jos sattuu heittelehtimään lähtemään. Vesikelissä henkilöauto on ehkä vaikeampi ajettava vesiliirto herkemmyytensä takia, mutta kyllä noilla riisikupeilla ajaminen talvella on ihan lasten leikkiä "rekkaan" nähden. Toisaalta kyllä tuon isonkin vehkeen saa irtoamaan tiestä sadekelillä.

        Yhdistelmä sen sijaan on talviolosuhteissa huomattavasti vaikeampi ajettava. Rennolla otteella pyrin ajamaan minäkin, mutta myöntää täytyy, että kun se tie sitten on oikeati liukas, niin kyllä siinä raskaalla ajoneuvolla välillä oikeasti jännittää mennä. Puhumattakaan sitten, jos perävaunussa on absit paskana tai alla olemattomat kumit. Tai jos hakee valmiiksi lastattuja kärryjä, jotka on perseelleen lastattu painojen puolesta.

        Itse halusin ottaa tällaisen keskustelun sen takia esille, kun joillakin keskustelupalstoilla on näitä "arivatasia" pätemässä rekkakuskien ajotaidottomuudesta, kun välillä sattuu jollakin rekkamiehellä luiskahtamaan auto penkan puolelle. Mutta nuo samat pätijät on kuitenkin niitä, jotka eivät päivääkään ole rekan ratissa istuneet vaan ikänsä ajaneet niitä kinnereitänsä, jotka nyt lähes tulkoon sokea Erkkikin pitää tiellä. Samat tyypit on niitä, kun sitten jäiselle tielle pistetään rekan rattiin päiväksi ajamaan, niin tuskin tulevat enään seuraavana päivänä takaisin, jos se yhdistelmä ylipäätänsä on enään ajokunnossa...


      • Yhdistelmäkuski
        Yhdistelmäkuski kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta tarkoititko nimimerkki "13 vuotta kokemusta" tuossa ylemmässä lauseessa, että yhdistelmä on haastavampi vai helpompi esim. liukkaalla kelillä?

        Henkilöautoa voi ajaa paljon rennommalla otteella liukkaalla kun se on niin helppo oikaista takaisin menosuuntaan, jos sattuu heittelehtimään lähtemään. Vesikelissä henkilöauto on ehkä vaikeampi ajettava vesiliirto herkemmyytensä takia, mutta kyllä noilla riisikupeilla ajaminen talvella on ihan lasten leikkiä "rekkaan" nähden. Toisaalta kyllä tuon isonkin vehkeen saa irtoamaan tiestä sadekelillä.

        Yhdistelmä sen sijaan on talviolosuhteissa huomattavasti vaikeampi ajettava. Rennolla otteella pyrin ajamaan minäkin, mutta myöntää täytyy, että kun se tie sitten on oikeati liukas, niin kyllä siinä raskaalla ajoneuvolla välillä oikeasti jännittää mennä. Puhumattakaan sitten, jos perävaunussa on absit paskana tai alla olemattomat kumit. Tai jos hakee valmiiksi lastattuja kärryjä, jotka on perseelleen lastattu painojen puolesta.

        Itse halusin ottaa tällaisen keskustelun sen takia esille, kun joillakin keskustelupalstoilla on näitä "arivatasia" pätemässä rekkakuskien ajotaidottomuudesta, kun välillä sattuu jollakin rekkamiehellä luiskahtamaan auto penkan puolelle. Mutta nuo samat pätijät on kuitenkin niitä, jotka eivät päivääkään ole rekan ratissa istuneet vaan ikänsä ajaneet niitä kinnereitänsä, jotka nyt lähes tulkoon sokea Erkkikin pitää tiellä. Samat tyypit on niitä, kun sitten jäiselle tielle pistetään rekan rattiin päiväksi ajamaan, niin tuskin tulevat enään seuraavana päivänä takaisin, jos se yhdistelmä ylipäätänsä on enään ajokunnossa...

        Ja vielä täytyy kertaalleen todeta se, että vaikka henkilöauton korjausliikkeessä myöhästyisikin, niin sen silti voi saada takaisin hallintaan. Yhdistelmässä tuo ns. "kriittinen piste" tai miksi sitä nyt haluaa kutsuakaan, niin tulee paljon nopeammin vastaan. Kun rekan ratissa myöhästyt korjauksessa, niin voit melkeinpä laittaa sormet ristiin, ettei mitään vakavaa tapahdu...


    • Vanha postikuski

      Nokkamallinen vanha sisu oli kamala ajettava liukkaalla kun ei ollut abseja eikä muita hienouksia kun nykyautoissa.

      Ennenvanhaan autoa piti ajaa ja kepittää mäissä ja siinä sitä tiesi olevansa linjalla talviyönä prkele.

    • sm340

      Niin kaksi oikeastaan aivan eri asiaa... Yhdistelmässä paljon pienempi osa painosta vetävillä pyörillä kuin henkilöautossa. Henkilö autossa teho/paino suhde aivan eri. Jo näiden kahden seikan takia mäkiin vauhdin saaminen ja sen ylläpitäminen on yhdistelmällä jo asia mikä pitää hallita. Harvassa on ne mäet joissa henkilöauton kans ongelmia. Sittenkin jos henkilö autolla jää mäkeen kiinni niin usein sen saa kiepsautettua nokka alamäkeen ja sillä selviää pinteestä. Toki renkaat on asia mikä ratkaisee molemmissa paljon. Huonoilla renkailla ulosmitataan hyvänkin auton ominaisuudet ja vielä vähän päälle. Vanha viisaus että tilanne josta taitava selviytyy on tilanne johon viisas ei joudu. Pätee tietysti henkilöautonkin ajamiseen, mutta mitä enemmän massaa niin sen helpommin tuo tilanne tulee vastaan. Esimerkkinä tilanne jossa syystä tai toisesta tulee ajettua oikean puolen pyörät asfaltin reunalta pientareen puolelle. Henkilö autolla siitä yleensä selviää kivien kopinalla lokasuojassa, mutta isolla autolla piennar pettää helposti alta ja kun painopiste on suht korkealla että jos auto sieltä nouseekin niin kärryn etupyörien osuessa valmiiseen reikään kaatuu se sinne melko helpolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      444
      8148
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5628
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      115
      4674
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      202
      4531
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4478
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3977
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3873
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3747
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      42
      3679
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3491
    Aihe