Lähihoitajan tuntipalkka?

Paljonko palkkaa?

Paljonko on lähihoitajan tuntipalkka KVTES:in mukaan, entäs ilta- ja lauantailisät?

57

38452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+12

      Olisiko jotain 12.50e/h

    • cold fact

      Kunnallisella puolella saan 12,35 e/h, ilman lisiä.

      Yks. puolella kahta eri tuntipalkkaa paikasta riippuen, toisessa 11,69/h, toisessa 11,24/h. Iltalisää saa klo 18-21 ja se on 15% niiltä tunneilta, yötyölisää saa klo 21-7 ja se on 40%, lauantailisä on 25% ja sunnuntai/pyhäkorvaus on 100%.

      Minulla ei ole vielä mitään ikälisiä.

      Mitä mahtaa hitsaajat, satamatyöntekijät, paperityöntekijät, putkityöntekijät jne tienata per tunti???

      • Nääs

        Moni kaveri metalli alalla .. 9-12€/h Hitsareina ja metallimiehinä. Itse peruskemiassa 4-vuoden jälkeen n.12€/h .. Mutta esim. kavereillani ei ole mahdollisuutta tehdä viikonloppuja eikä yövuoroja eikä edes ylitöitä... Heidän työnsä on likaista raskasta ja usein ulkotöitä oli helle tai pakkanen ja vain peruspalkka maksetaan. Itse teen 3-vuoro hommia .. iltalisä n.1€/h yölisä n.2€/h 8h/yö. Lauantailta ei makseta mitään. Hoitoalalla maksetaan jo klo. 18 jälkeen lauantailta 100% ! Ja meillä yksityisillä aloilla on vielä se kiva juttu jos ei ole täydet päivät töitä iskee samantien lomautus.. Tulos tai ulos.. Urakalla painetaan vaikka tuntipalkka maksetaan. Vienti teollisuuden alat maksaa verovaroin maksettavien henkilöiden palkat, että hyvä että paperilla on hyvät palkat .. Saadaan verorahoja kuntiin.. Missä nyt enää on edes paperiteollisuutta... Eikä sielläkään ole ihmeelliset tuntipalkat vaan lisät ovat hyviä ja ylitöitä paljon.


      • Duunarillatöitä

        Mä saan 19,20€/tunti ihan peruskoulupohja, duunarin hommia.
        Perus päivätyö, ei siis mitään lisiä.
        Ei tällä elä.


      • Anonyymi
        Duunarillatöitä kirjoitti:

        Mä saan 19,20€/tunti ihan peruskoulupohja, duunarin hommia.
        Perus päivätyö, ei siis mitään lisiä.
        Ei tällä elä.

        Hei,

        Voitko kertoa tietää miss oot töiss ja saat 19,20€/h? kiitos


      • Anonyymi
        Duunarillatöitä kirjoitti:

        Mä saan 19,20€/tunti ihan peruskoulupohja, duunarin hommia.
        Perus päivätyö, ei siis mitään lisiä.
        Ei tällä elä.

        paljonko tuntiplakka lähihoitajan opiskileja? Esperi maksaa 9,97 per/h onko tämä oikein?


      • Anonyymi
        Duunarillatöitä kirjoitti:

        Mä saan 19,20€/tunti ihan peruskoulupohja, duunarin hommia.
        Perus päivätyö, ei siis mitään lisiä.
        Ei tällä elä.

        Mistä saat tämän palkan ja kuinka monta vuotta olet ollut töissä?


    • balkka

      Ihan samaa palkkaa saa hitsaaja ja jos on alotteleva niin lähtö on 8 € tunti.

      • huippu-ura

        Mun palkka 13.71.Siinä kaikki lisät.Olen urani huipulla.


      • mie luri
        huippu-ura kirjoitti:

        Mun palkka 13.71.Siinä kaikki lisät.Olen urani huipulla.

        Riippuu paikasta. Mielenterveys puolella 15-18€ ja sit jos teet keikkaa niin saman suuntasta. Hyvin vaihtelevaa.


    • -82

      Tällä mielurilla on 13€ ja jotain senttejä perus tunti.

    • tasan nallekarkit ei

      on se kyllä huvittavaa että käyt koulua 2-3 vuotta ja saat ihan saman verran palkkaa mitä kouluttamaton työntekijä jossain vielä helpommassa työssä..

      • 13+4

        Itse asiassa olen käynyt ennen lähihoitajakoulutusta myös lukion ja yhden amk-tutkinnon ja yhden muunkin tutkinnon joka hyvin paljon edesauttaa nykyisessä työssäni, paha vaan, että niillä ei erikoistuta niihin asioihin, joilla saisi parempaa palkkaa... Pystyt vaan suorittamaan paremmin lähihoitajan työtäsi. Ne kaikki on työnantajalle extraa, mutta niistä ei makseta. Vanhemmat sh:t etenkin pakenevat mielellään esim. ulkomaalaisia potilaita, mutta silti he ovat sh:a joilla on terveydenhoidollisesti parempi pätevyys ja saavat siksi parempaa palkkaa. Olisi silti kiva, että huomioitaisi myös esim. lh:n erikoisosaamiset palkassa. Ei lähihoitaja tarkoita samaa kuin tyhmä. Tyhmälle tyhmän palkka. Lh voi osata myös hyvin paljon erilaisia työssä tarvittavia asioita, joita ei sh tai toinen lh osaakaan.
        Toivoisinkin tulevaisuudelta palkan korrelointia siihen, mitä henkilö osaa. Tehtäisiin lista ja listalla olevat asia olisivat pisteytettyjä ja niistä muodostuisi palkka.
        Olen normityön ohella tekemissäni työpisteissä keikkahommissa olleena näyttänyt sairaanhoitajalle mm. katetroinnin, kertonut eri lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, tullut arvioimaan ensiavun tarvetta jne.


      • 6+20

        Mitä huvittavaa siinä sinussa on?
        Tosi on, että ei elämä yleensäkään ole tasapuolista. Jos kovin on tasapuolisuuden perään joutuu yleensä pettymään karvaasti. Onko oikein esim. että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy? Niin vain on esim ihan tänä päivänä politiikkojen päätösten seurauksena. Reilua se ei ole.
        Reilua ei ole myöskään se, että toiset saa aina mitään tekemättä kaiken sen ja jopa enemmän kuin köyhän työntekijäperheen jäsenet saavat paljon ylitöitä tekevinä. Elämä ei ole "reilua".
        Minusta vaan siinä ei ole mitään naurettavaa.
        Hyvä ihminen sairastuu ja kuolee sairauteensa, paha ihminen porskuttaa. Hah kuinka naurettavaa sekin on varmaan sinusta.
        Minua se suututtaa. Kaikki epäreiluus vihastuttaa. Mutta sille ei mitään mahda. Tai siis monelle asialle ei mahda. Mutta toisille voitaisi tehdä jotain, se on esim. palkkausasia ja sille mahdettaisi! Miksi liitot ei aja isompia palkkoja? Sellaisia joilla tulisi toimeen, sellaisia joissa näkyisi kuinka elintärkeätä/ korvaamatonta/vaativaa työtä teemme, me kaikki hoitajat!
        Lääkäriliitto on kyllä ollut mahtava, rajoitti opiskelijoiden määrää ja tehnyt hyvin tiettäväksi heidän liittonsa jäsenten palkat. Hoitajia edustavat järjestöt eivät todellakaan ole olleet edukseen. Tehdään nimenomaan samalla palkalla töitä kuin tyyliin kesätyöntekijät monessa paikassa. Aletaan hakea eroja lh:n ja sh:n välillä mm. rajoittamalla sähköiseen reseptikeskukseen pääsyssä. Vain Sh pääseen tulostamaan potilaalle hänen voimassaolevat reseptit. Wau! Sehän monimutkaistaa monen henkilön työtä tälläkin hetkellä saatikka asiakkaan ajasta puhumattakaan.... Siihen nämä liitot pystyy... Hajoittamaan ja hallitsemaan. Mutta ei ajamaan oikeasti kaikkien hoitajien etuja!


      • vinku intiaani

        mitä vingut, ei kouluttamattomat saa ees töitä.


      • Anonyymi
        13+4 kirjoitti:

        Itse asiassa olen käynyt ennen lähihoitajakoulutusta myös lukion ja yhden amk-tutkinnon ja yhden muunkin tutkinnon joka hyvin paljon edesauttaa nykyisessä työssäni, paha vaan, että niillä ei erikoistuta niihin asioihin, joilla saisi parempaa palkkaa... Pystyt vaan suorittamaan paremmin lähihoitajan työtäsi. Ne kaikki on työnantajalle extraa, mutta niistä ei makseta. Vanhemmat sh:t etenkin pakenevat mielellään esim. ulkomaalaisia potilaita, mutta silti he ovat sh:a joilla on terveydenhoidollisesti parempi pätevyys ja saavat siksi parempaa palkkaa. Olisi silti kiva, että huomioitaisi myös esim. lh:n erikoisosaamiset palkassa. Ei lähihoitaja tarkoita samaa kuin tyhmä. Tyhmälle tyhmän palkka. Lh voi osata myös hyvin paljon erilaisia työssä tarvittavia asioita, joita ei sh tai toinen lh osaakaan.
        Toivoisinkin tulevaisuudelta palkan korrelointia siihen, mitä henkilö osaa. Tehtäisiin lista ja listalla olevat asia olisivat pisteytettyjä ja niistä muodostuisi palkka.
        Olen normityön ohella tekemissäni työpisteissä keikkahommissa olleena näyttänyt sairaanhoitajalle mm. katetroinnin, kertonut eri lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, tullut arvioimaan ensiavun tarvetta jne.

        Tämä. Ei titteli takaa osaamista.


      • Anonyymi
        vinku intiaani kirjoitti:

        mitä vingut, ei kouluttamattomat saa ees töitä.

        Eikä monipuolisesti koulutetut!!!!!!!!!


    • tyityi

      175e/h. suunnittelualan yrittäjä

      • trollentwo

        Sainpa kivan veikkausvoiton. Hyvää päivää sinullekin :) Can`t stop smiling.
        Hyvää päivää sinullekin trolli.


    • Kivalisä

      13,95€/h!

    • Loppuunpalanut22

      Olen kaksivuorotyössä ja palkka Turussa 1984, joitain senttejä, miinus verot. Eli käteen jää n. 1500e, eikä sitäkään aina. Lisiä tulee n. 150e, josta on jo verot mennyt. Tuntuu, kuin urakkatyötä tekisi, paitsi palkka on jotain muuta, kuin urakkatyöläisenä. Satamatyöntekijähän voi tienata kahdessa viikossa 1500e! Ja missä se vaarallisentyönlisä, vastuun ottaminen, kunnioitus, eihän se näy missään. Kaikenlisäksi tässä työssä palaa loppuun, ei kannusteta jaksamaan.. Missä kiitos? Sitä harvoin kuulee.

    • 17+3

      Jos palkkani lähihoitajana tulee olemaan 2059€/kk niin olisikohan tuntipalkka jotain 13.5€/h? Ainakin jos laskee että viikossa 38 työtuntia.

    • kvtes

      googleta kvtes

    • HHeeiikki

      Aloittava Ahtaaja saa 15 € tunti. Pitkään olleena yli 20€ tunti. Lisät ovat paljon palkkaa nostavia tekijöitä.
      Röntgenhoitajana saan saman 15 € tunti. Vuorotöissä lisiä toki tulee. Koulutettuna vaativiin tehtäviin.
      Sitä voi miettiä tekeekö kivaa sisätyötä puhtaissa vaatteissa yms tai Ahtaajana altistua melulle ja tärinälle(työkoneen ajo). ym tekijät esim. sääolot.
      Kukin valitsee oman ammattinsa ja voihan sitä ryhtyä Kansanedustajaksi..Lottovoittajaksi..

    • Exnert

      Nyssekuski tuntipalkka 40h/viikko, n2850€/kk. Jos jaksaa mummojen ja kaiken maailman vammasten vittuilua päivästä toiseen. (Ite lopetin vuoden jälkeen, ja olen siitä asti ollut ihmisvihaaja eli haistakaa kaikki... )

    • Hoihoimohoi

      Kk palkka n.2200e ilman lisiä, eli reilu 13e per tunti

    • nauraaa

      hhaha hoitajat :DD
      kouluttamaton ahtaaja 17.68/tunti lisät, kaikki vklp työt tuplapalkka, saunalisä, yms

    • Duunis247

      Kyllä hoitoalan palkat on huomattavasti paremmat kuin metallialan. Metallin palkat ne vasta naurettavia onkin. 10-vuotta hommissa ja palkka edelleen jotain 10e tunti luokkaa :D Itse vaihdan syksyllä metallin hommista hoitajaksi juuri tuosta syystä....vielä tämän kesä tehtaalla töissä ja sen jälkeen soronoo! En paljoa jää kaipaamaan.

    • Jehno9sdk

      14.8E/h lisät.

    • Länsisuomi

      Mielenterveyshoitajana perusliksa 2200kk ja lisiä parhaimpina kuukausina 900-1100€ peruspalkan päälle, mutta vloppuja ei ole vapaana juurikaan koskaan.

      • Anonyymi

        Onnekasta.


    • harkitsenhoitoalaa

      Koskeeeko lisät viikonloppuja vai tuleeko arkipäivstäkin ?

      • KaikkeaKanssa

        No mietipäs... Maksetaanko esim pyhätyö- ja iltalisät, jos työskentelet arkipäivinä päiväsaikaan vaikka 7-16? Eikös sen jo sano tuo termikin, että iltalisä iltatöistä ja sunnuntalisä sunnuntaityöstä (myös arkipyhät), yölisä yötyöstä jne. jne...


      • KAMALAAKO

        Joo! Pari euroa lisää arki-illasta :D


    • Jösaijull

      La/su välinen yö on rahallisesti paras. 140% lisää tuntipalkkaan. Niillä ne tilit tehdään.

    • eijfrjfbrb

      asuin taanoin palvelukodissa jossa hoitajille maksettiin palkkaa tupakalla käymisestä ja facebookista työajalal....mieti sitä..

      • Anonyymi

        Mä olin töissä sellaisessa. En oo enää. Ylempi johto kielsi tupakoinnin mutta pikkupomo liehittelijöineen ramppas röökillä ja räpläs omaa kännykkää. En jäänyt katteleen.


    • Ressu1

      Valtiolla lähihoitajaba 15.7e/h

    • ni8nh3iubn

      haha lähihoitajat on pohjasakkaa!!kuuluu maksaa vaan 2e h!!

      ¨mee ittees ja kato itteäs peilistä?

      • Anonyymi

        ni8nh3iubn: voi juma mikä mieilsairas nimim./Painu sä spede v@@@@n siitä
        V@@@n turhake💩


      • Anonyymi

        Häpeä.


      • Anonyymi

        En sanoisi noin paljon, vaan ehkä 0,5 e.


    • Mikä on tänä päivänä lähihoitajan palkka? Esim. Päiväkodissa? Tai vanhainkodissa 3-vuorotyössä , 2-vuorotyössä? Olen ajatellut palata lähihoitajan työhön takaisin , minulla on suuntaavat opinnot lapset-nuoret ja sairaanhoito-huolenpito. Mietin sitä tässä vain , että mihin sitä hakisi töihin??

    • 2019palkka

      12-15€ tunti, paikasta, kokemuksesta ja pärstäkertoimesta kiinni. Rahat tehdään kuitenkin pääosin lisillä. Sunnuntait, lauantait, arkipyhät jä yövuorot. Helposti voi päästä lähelle 3 tonnia jos tykkää viettää vkl töissä. Keikkaahan saa myös aina päälle.

    • Anonyymi

      Lahioittaja

      • Anonyymi

        Ei ne sitä noin hyvin osaa kirjoittaa vaan lähi hoitaia.


    • Anonyymi

      Lähihoitajakoulutus on jo itsessään täysi susi. Koulussa ei kerrota, mitä se työ itse asiassa pitää sisällään. Lähihoitajat luulevat, että he ovat vain lähellä, siellä ei kerrota, että lähihoitaja on se hoitaja, jonka tehtäviin kuuluu perushoidosta huolehtiminen. Lähihoitaja on se, joka vie potilaan suihkuun ja vessaan, huolehtii, että vaipat ovat puhtaat, syöttää, juottaa ja huolehtii ihon kunnosta. Tekee potilaista huomioita ja ilmoittaa voinnin muutoksista sairaanhoitajalle. Meillä sairaalassa ei sairaanhoitajan aika riitä, koska heitä on liian vähän. Virheitä tapahtuu, koska uudet lähihoitajat eivät kerro sairaanhoitajalle potilaan voinnin muutoksista. Lähihoitajat haluavat olla tapahtumien keskiössä, vaikka heillä ei ole tietotaitoa hoitaa akuutteja tilanteita. Lähihoitajat ovat kertoneet, että eivät olisi koskaan kouluttautuneet lähihoitajiksi, jos olisivat saaneet oikean kuvan siitä, mitä lähihoitajan työ on. Lähihoitajia ohjatessani työharjoittelujaksoilla, joudun usein muistuttamaan heitä siitä, mitkä työt kuuluvat heille ja mitkä eivät. Akuuttiosastolla virheratkaisut voivat olla kohtalokkaita ja huomioista pitää kertoa aina sairaanhoitajalle, joka tekee ratkaisun potilaan kokonaisvoinnin perusteella. En mollaa lähihoitajia, koska he ovat koulutuksen tuotteita, mutta työpaikoilla joudutaan tekemään suuri työ, että käsitykset lähihoitajan työnkuvasta saadaan oikaistua. Itse olen perushoitaja ja kohta onneksi eläkkeellä, mutta täytyy sanoa, että ennen oli mielestäni paremmin.

      • Anonyymi

        kyllä jokaisella lähihihoitajakoulutukseen hakevalla pitäisi olla selvillä jo ennen kouluunmenoakin, että tullaan olemaan terveyden- ja sairaanhoidon alimmalla portaalla. Tehdään arkiset raskaammat perustyöt joita paremmin koulutetut eivät tee. Juurikin siis pesut, siirrot, syötöt,pyyhinnät, sorsapullon vaihdot etc. Se on selvä että nuorilla ihmisillä on runsaasti illuusioita omasta elämästä. Elämähän on vasta alullansa kun ollaan 2-kymppisiä. Omien illusioiden ja todellisuuden välillä voi olla iso monttu.
        Livian (eräs alan opinahjo) sivulta kopioitu. Koulutuksen kuvaus ja sisältö heprean kielellä:
        A) Lähihoitajan työ on kasvatus-, hoito- ja kuntoutustehtäviä sisältävää perushuolenpitotyötä. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneet työskentelevät erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä mm. päivähoidossa, kotihoidossa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköissä sekä vanhusten ja vammaisten palvelukeskuksissa.
        B) edellämainittu liirumlaarum tarkoittaa ymmärrettäväksi suomeksi käännettynä :
        Lähihoitaja on se, joka vie potilaan suihkuun ja vessaan, huolehtii, että vaipat ovat puhtaat, syöttää, juottaa ja huolehtii ihon kunnosta, vaihtaa sorsapullon. Tekee potilaista huomioita ja ilmoittaa voinnin muutoksista sairaanhoitajalle


      • Anonyymi

        Kyllä huomaa että olet kohta eläkkeellä, sen verran pihalla olet tämän päivän työyhteisöistä, tänä päivänä töitä tehdään töitä yhdessä, kuitenkin kunnioittaen toisia.
        Ensinnäkin lähihoitajia ohjaa lähihoitajia, ei sairaanhoitaja. Toisekseen lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva osastoilla riippuu täysin osaston tasosta, laajuudesta ja sairaanhoitajan tehtävän kuvasta vuorossa. Hyvin usein olen tehnyt perustyötä sairaanhoitajan parina, eli pessyt niitä pyllyjä jne.
        Erikoissairaanhoito on asia erikseen, sinnekin sh:t koulutetaan.
        Tänä päivänä työskentelen kotihoidossa, ja teen ratkaisuja asiakkaiden kokonaisvoinneista jatkuvasti, ihan jo siksi, että ei ole sairaanhoitajia aina vuoroissa. Ja kyllä, meillä lääkäri kuuntelee lähihoitajien arviointeja asiakkaista, ja tekee päätöksiä niiden pohjalta.


      • Anonyymi

        Jopas oli potaskaa... Miten olet voinut ohjata opiskelijoita, jos et edes tiedä, mitä koulutukseen kuuluu? Mä en usko alkuunkaan, etteikö lähäriopiskelijat tiedä, mihin ovat opiskelemassa tai mitä heidän työhönsä kuuluu. Ja puhut kapeasti vain omasta näkökulmasta / oman työpaikan kautta, sillä lähäreitä työskentelee niin monessa paikkaa ja työnkuvat on erilaiset. Meillä kotihoidossa ainakin opiskelijat ovat jopa yllättyneet, miten monipuolista työ on ja mitä kaikkea lähihoitaja saa tehdä (myös niitä sairaanhoidollisia tehtäviä). Toki osaan tehtävistä (esim näytteenottoon) pitää olla koulutus ja lupa, mutta kuitenkin saavat ihan erilaisen kuvan, mitä ovat odottaneet. Eikä kukaan ole oikeasti ollut niin pihalla, etteikö tiedä, mitä lähärin töihin kuuluu. Vai onko sitten oppilaitoksissa niin suuria koulutuksellisia eroja, ettei edes tämä asia selviä opetuksessa?? Sitten on kyllä valituksen paikka jonnekin oppilaitoksen koulutuksesta vastaavalle taholle, jos näin huonosti opetetaan.

        Ja se ettei lähäri muka kerro voinnin muutoksista on sitten taas myös ihan opetuksellinen asia. Jos ette viimeistän harkassa näitä asioita opeta, niin ihan itseänne saatte syyttää. Kyllä vastuuta on myös ohjaajilla, mitä opetetaan ja kuinka laajasti. On myös huonoja ohjaajia, jotka ei hallitse hommaansa ja sitten syyttää opiskelijoita omasta osaamattomuudestaan, kun ei ole m..aa myöntää tehneensä huonoa työtä.

        Olisko kaikkien ohjaajienkin syytä opetella ohjaamaan opiskelijoitaan ja muuttaa asenteitaan opiskelijoita kohtaan? Sisäistää sellainenkin ihan perustavanlaatuinen seikka, että opiskelijat ovat tulleet opettelemaan, eikä he hallitse asioita kuten ammattilainen?? Itse ainakin ohjaan opiskelijoita sillä asenteella, että heitä samalla opetetaan mahdollisiksi tuleviksi työntekijöiksi sinne omalle työpaikalle. Silloin ei ole sijaa kiusaamiselle, vittuilulle eikä muutenkaan huonolle käytökselle saati huonolle ohjaamiselle, sillä se nuori saattaa olla se tuleva työkaveri joku päivä. Monesti saatte ihan itseänne syyttää, miksi nuoret ei hakeudu alalle ja sitten me "vanhat" painetaan tuplavuoroja ja ylitöitä burnoutin partaalla. Kannattas joskus miettiä ja kohdella niitä nuoria hyvin, niin vois meilläkin olla helpompi työtaakka tulevaisuudessa, kun saadaan ne nuoret meille myös töihin opiskelujen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä jokaisella lähihihoitajakoulutukseen hakevalla pitäisi olla selvillä jo ennen kouluunmenoakin, että tullaan olemaan terveyden- ja sairaanhoidon alimmalla portaalla. Tehdään arkiset raskaammat perustyöt joita paremmin koulutetut eivät tee. Juurikin siis pesut, siirrot, syötöt,pyyhinnät, sorsapullon vaihdot etc. Se on selvä että nuorilla ihmisillä on runsaasti illuusioita omasta elämästä. Elämähän on vasta alullansa kun ollaan 2-kymppisiä. Omien illusioiden ja todellisuuden välillä voi olla iso monttu.
        Livian (eräs alan opinahjo) sivulta kopioitu. Koulutuksen kuvaus ja sisältö heprean kielellä:
        A) Lähihoitajan työ on kasvatus-, hoito- ja kuntoutustehtäviä sisältävää perushuolenpitotyötä. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneet työskentelevät erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä mm. päivähoidossa, kotihoidossa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköissä sekä vanhusten ja vammaisten palvelukeskuksissa.
        B) edellämainittu liirumlaarum tarkoittaa ymmärrettäväksi suomeksi käännettynä :
        Lähihoitaja on se, joka vie potilaan suihkuun ja vessaan, huolehtii, että vaipat ovat puhtaat, syöttää, juottaa ja huolehtii ihon kunnosta, vaihtaa sorsapullon. Tekee potilaista huomioita ja ilmoittaa voinnin muutoksista sairaanhoitajalle

        Muuan lähihoitajaoppilas oli kerran innoissaan saadessaan tehdä pikatestit sorsan pissasta. Ainut vaan että se tikku meni sinne kusisorsaan ja tippui sisälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä jokaisella lähihihoitajakoulutukseen hakevalla pitäisi olla selvillä jo ennen kouluunmenoakin, että tullaan olemaan terveyden- ja sairaanhoidon alimmalla portaalla. Tehdään arkiset raskaammat perustyöt joita paremmin koulutetut eivät tee. Juurikin siis pesut, siirrot, syötöt,pyyhinnät, sorsapullon vaihdot etc. Se on selvä että nuorilla ihmisillä on runsaasti illuusioita omasta elämästä. Elämähän on vasta alullansa kun ollaan 2-kymppisiä. Omien illusioiden ja todellisuuden välillä voi olla iso monttu.
        Livian (eräs alan opinahjo) sivulta kopioitu. Koulutuksen kuvaus ja sisältö heprean kielellä:
        A) Lähihoitajan työ on kasvatus-, hoito- ja kuntoutustehtäviä sisältävää perushuolenpitotyötä. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneet työskentelevät erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä mm. päivähoidossa, kotihoidossa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköissä sekä vanhusten ja vammaisten palvelukeskuksissa.
        B) edellämainittu liirumlaarum tarkoittaa ymmärrettäväksi suomeksi käännettynä :
        Lähihoitaja on se, joka vie potilaan suihkuun ja vessaan, huolehtii, että vaipat ovat puhtaat, syöttää, juottaa ja huolehtii ihon kunnosta, vaihtaa sorsapullon. Tekee potilaista huomioita ja ilmoittaa voinnin muutoksista sairaanhoitajalle

        Lähihoitaja voi olla duunissa myös aika monessa muussakin paikassa. Itse esimerkiksi lastensuojelun erityisyksikössä (ohjaaja, en lähihoitaja) ja siellä ei todellakaan ole mitään lapsellista hierarkiaa koulutusten suhteen, kuten ei nykyään muuallakaan. Palvelutaloissa jossa olen ollut niin saikkarit kylvettävät ja vaihtavat paskavaipat siinä missä muutkin. Palkka on tietenkin heillä parempi koska korkeakoulutettu ja tietyt työtehtävät joita lähärit eivät saa tehdä.


    • Anonyymi

      Sairaanhoitajat katselee tietokonetta tai on kirurgin avustajana. Muualla olen sitten nähnyt lähihoitajia.
      Sairaalassa vuodepotilaana vuorokauden aikana näin yhden lähihoitajan ja kolme lääkäriä. Joskus Sh vastaa puhelimeen, mutta yhtä usein Lh. Yksi Sh oli HUS:lla konella kun olin haastattelussa ennen lääkärille menoa. lapsia kuljettavat on Lh, ja kotihoidossa on Lh, ellei se ole Sh, joka koneen lisäksi tekee sitäkin osan aikaa.
      Asuntoloissa on LH:a, ja ehkä MT-sairaaloissa on Sh:a enimmäkseen, mutten ole ollut asiakkaana kummassakaan. Hammiksen avustaja on Lh, jos ei ole hygienisti jossain (AMK), vammaisten kanssa on Lh, ja vanhusten hoidossa samaten lähinnä Lh. Koneen äärellä sitten istuskelee niitä Sh:a, jos ei ole kirurginen operaatio. Lh:lla olisko vuoden erikoistuminen, mukaan luettuna sairaalaan, jossa on omat opintonsa, kuten muillekin suuntauksille, paitsi kotihotoon, joka on lisänä vanhus- ja sairaalahoidoissa, kun niihin suuntautuu, viime tietojeni mukaan.
      Sh:a haetaan 3-vuoroon erilaisille osastoille, mutta kai ne istuu koneen äärellä tai on kirurgisella. Joku laittoi mulle nesteytyksen kerran, mutten edes katsonut, ja ihan autiomaa oli koko sairaalla. Joskus eksynyt sairaalassa, etsien osastoa, jossa mulla ajanvaraus, ja pöytien äärellä toimistoissa niitä istuskeli esim. 2 kpl. Terveydenhoitoasemalla, pistetty piikillä, kuten koronaa 2x, ja influenssa 3x, ja muu rokotus 1x, ja kerran mittalaitteita päähän Sh.
      Mutta enpä oikein tiedä, ei ne kummempaa näytä tekevän, siis pistoksia, istuu toimistossa, seisoo kirurgisessa, ja jotain satunnaisia juttuja.

    • Anonyymi

      Tyhmät naiset! Sairaanhoitajakaan ei tee mitään ratkaisuja, lääkäri tekee hoitopäätökset, hoitajan tehtävä on niitä noudattaa. Ainoa päätös minkä voi itse tehdä on peseekö perseen ennen ruokista vai sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Kun näitä juttuja lukee, niin joskus sitä toivoo, että oispa syntynyt mun@t jalkojen välissä. Ämmät on aivan s@@tanan kamalia toisilleen. Suorastaan hirviöitä. Miksiköhän tällaisille idiooteille on annettu se lisääntymismahdollisuus? Tällasia kiusaajia ja selkäänpukottajia ei tarvis synnyttää yhtään lisää!

    • Anonyymi

      Kerran tunnissa ja viikonloppuina joka kolmas.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3568
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      196
      1662
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1192
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      814
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      811
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe