Keräsin tuliunikoista siemenkotia sisälle kuivumaan. Miten minun täytyisi menetellä, jotta saisin niistä siemeniä ensi kesälle? Vaativatko ne kylmäkäsittelyn? Ilahtuisin todella neuvoista.
tuliunikoista
9
901
Vastaukset
- nyt
Mene huomenna kylvämään ne maahan, tulevat sieltä keväällä.
- siksi
koska se on yksivuotinen kasvi ja lähinnä puuvartiset kasvit vaativat kylmäkäsittelyn, ei ruohovartiset. Kuivaa ja istuta siemenet keväällä.
- kotimaiset
lajit-metsäkukat jne.-sietävät kylmyyttä hyvin mutta kyseinen laji on peräisin Kaliforniasta, joten en usko sen säilyvän meillä talven yli. Voithan aina kysyä siemenliikkeestä. Myyntipakkauksissa yleensä mainitaan tarvitseeko se kylmäkäsittelyä.
- sari
kotimaiset kirjoitti:
lajit-metsäkukat jne.-sietävät kylmyyttä hyvin mutta kyseinen laji on peräisin Kaliforniasta, joten en usko sen säilyvän meillä talven yli. Voithan aina kysyä siemenliikkeestä. Myyntipakkauksissa yleensä mainitaan tarvitseeko se kylmäkäsittelyä.
En ole koskaan erikseen niitä kylvänyt, kun ovat kukkineet, siementävät ne itsekseen ja keväällä on jokainen paikka täynnä tuliunikon alkuja.Niitä saa repiä pois, valtaavat koko kukkapenkin.Onpahan antaa tarvitsijoille ja niitä riittää ;-)
- mie
sari kirjoitti:
En ole koskaan erikseen niitä kylvänyt, kun ovat kukkineet, siementävät ne itsekseen ja keväällä on jokainen paikka täynnä tuliunikon alkuja.Niitä saa repiä pois, valtaavat koko kukkapenkin.Onpahan antaa tarvitsijoille ja niitä riittää ;-)
jotkut siemeniä? Minä olen aina KYLVÄNYT niitä!
- esikasvattaa
mie kirjoitti:
jotkut siemeniä? Minä olen aina KYLVÄNYT niitä!
mutta että tuliunikko kylväytyy helposti. Siperianunikosta olisin uskonut kyllä mutta-oliko lajimääritys oikea? Ks. vaikkapa www.puutarha.net ja haku.
- ei unikko
esikasvattaa kirjoitti:
mutta että tuliunikko kylväytyy helposti. Siperianunikosta olisin uskonut kyllä mutta-oliko lajimääritys oikea? Ks. vaikkapa www.puutarha.net ja haku.
Kaikki oikeat unikot tuottavat siemeniä siemenkodissa, jotka kasvavat pitkien varsien päissä. Tämä ominaisuus on ratkaiseva unikoita luokiteltaessa. Esim tuliunikko ei muodosta siemenkotaa eikä siis ole varsinainen unikko; kasvitieteessä se tunnetaan nimellä Escholtzia Californica ja se kuuluu itse asiassa leinikkeihin.
- sari
ei unikko kirjoitti:
Kaikki oikeat unikot tuottavat siemeniä siemenkodissa, jotka kasvavat pitkien varsien päissä. Tämä ominaisuus on ratkaiseva unikoita luokiteltaessa. Esim tuliunikko ei muodosta siemenkotaa eikä siis ole varsinainen unikko; kasvitieteessä se tunnetaan nimellä Escholtzia Californica ja se kuuluu itse asiassa leinikkeihin.
Siis piti laittamani tuohon edelliseen lisäyksenä, että omani meni väärin tuossa aiemmassa vastauksessani,tarkoitin siperianunikkoa joka meillä leviää tokuttomasti ;)
Löysin tuon edellisen kirjoituksen netistä.
On kyllä leinikin näköiset lehdetkin.
Tuliunikko,Eschscholzia californica
http://images.google.fi/images?q=Eschscholzia californica&hl=fi&btnG=Google-haku - juuri niin
sari kirjoitti:
Siis piti laittamani tuohon edelliseen lisäyksenä, että omani meni väärin tuossa aiemmassa vastauksessani,tarkoitin siperianunikkoa joka meillä leviää tokuttomasti ;)
Löysin tuon edellisen kirjoituksen netistä.
On kyllä leinikin näköiset lehdetkin.
Tuliunikko,Eschscholzia californica
http://images.google.fi/images?q=Eschscholzia californica&hl=fi&btnG=Google-hakujuuri siperianunikko leviää meilläkin mielettömästi. Ja on monivuotinen. Siemenkota on siis unikkomainen-jos tiedät idänunikon, se on helppo selvittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1751980- 1721711
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1691588Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241393Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys981355Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1541028- 1001027
Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c731017Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228856Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,57788