Penteille muistutus: Suomen puolustusvoimat hylkäsi Leathermanin

karu muistutus

Suomen puolustusvoimat ovat laittaneet Leathermanit pois palveluksesta ja käyttöön on otettu Victorinox swisstool. Jenkkivalmistaja kompastui laadun kanssa ja huoltovarmuudessa.

http://www.partioaitta.fi/Victorinox_SwissTool_Suomen_Puolustusvoimat

Victorinox SwissTool Suomen Puolustusvoimat - Mustaksi oksidoitu Puolustusvoimien käyttämä versio SwissToolista nailon-vyökotelossa. Kestävin ja monipuolisin monitoimityökalu.

Pohjana toiminut metallinvärinen SwissTool X on mm. Retki 2/2001 ja 1/2006 testivoittaja
Suomen Puolustusvoimien monitoimityökaluvalinta
Pituus suljettuna 115mm
Toimintoja
1. Pihdit, joissa nallipuristin (nallipihdit)
2. Sivuleikkuri 40 HRC kovuuteen
3. Lankaleikkuri 53 HRC kovuuteen
4. Johtoliittimen puristin
5. Puukonterä
6. Sahateräpuukko
7. Phillips-ruuvain (1 2)
8. Purasin / näverrin
9. Tölkinavaaja
10. Ruuvitaltta 3 mm
11. Kruunukorkinavaaja
12. Ruuvitaltta 5 mm
13. Johdontaivuttaja
14. Ruuvitaltta 2 mm
15. Ruuvitaltta / väännin 7,5 mm
16. Puutaltta
17. Johdonkuorija /-leikkuri U
18. Johdonkuorija V
19. Puusaha
20. Metalliviila
21. Metallisaha
22. Viivoitin / mitta 23 cm / 9 tuumaa
23. Terien salpalukitus
24. Suorakulma
25. Lukituksen vapauttimet
26. Kiinnitysreiät vaijerille / korkkiruuville

Puolustusvoimissa oli käytössä aikaisemmin Leatherman PST ja sen jälkeen Supertool-sarjalaisia. Nykyisistä Leathermanin variaatioista mikään ei kelpaa puolustusvoimille koska Leatherman käyttää heikkolaatuista metallia, joka ei kestä edes siviilin käsissä kauaa, saati, että työkalun pitää kestää pitkä palveluaika armeijassa, eli vuosikymmeniä.

Euroopan muut armeijat ovat aina käyttäneet Wengerin tai Victorinoxin tuotteita, kysessä on nykyisin sama pulju.

-Tämä siis kaikille Microsoft-merkonomeille muistutuksena. Puolustusvoimat eivät saa jenkeistä tarvitsemaansa yleistyökalua sotilaiden käyttöön, joten sopimus vedettiin pois jenkkilästä ja se annettiin Sveitsiin Victorinoxille. Amerikkalaisilta meni pitkäaikainen vuosikymmenten mittainen toimitussopimus sivusuun.

Mikähän seli-seli tason selittely MS-merkonomeilta tähän löytyy?

23

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parit linkit
    • Linuks Sekava †

Mitä ihmettä noilla on tekemistä tietotekniikan kanssa?

• jenkkipersereijät

Se, että puhutaan jenkki perseenreijistä. Microsoft on amerikkalainen paskafirma, samoin Leatherman, jonka tuotteet eivät enää kelvanneet puolustusvoimille lainkaan. Windows on saanut hylätyn arvosanan samalla tavalla kaikkialla maailmassa kuin mitä PV antoi Leathermanin roskatuotteille.

Puolustusvoimat siirtyi eurooppalaiseen Victorinoxiin, EU taas on siirtymässä eurooppalaiseen omaan nettiin ja Euroopassa on käynnissä laaja kaikkia viranomaisia, kuntatoimijoita, hallintoa, puolustusta sekä koulutusta ja yrityselämää koskeva siirtyminen Linuxiin, Suomessa kehitettyyn Linuxiin.

• Linuks Mielenhäiriö
        jenkkipersereijät kirjoitti:

Se, että puhutaan jenkki perseenreijistä. Microsoft on amerikkalainen paskafirma, samoin Leatherman, jonka tuotteet eivät enää kelvanneet puolustusvoimille lainkaan. Windows on saanut hylätyn arvosanan samalla tavalla kaikkialla maailmassa kuin mitä PV antoi Leathermanin roskatuotteille.

Puolustusvoimat siirtyi eurooppalaiseen Victorinoxiin, EU taas on siirtymässä eurooppalaiseen omaan nettiin ja Euroopassa on käynnissä laaja kaikkia viranomaisia, kuntatoimijoita, hallintoa, puolustusta sekä koulutusta ja yrityselämää koskeva siirtyminen Linuxiin, Suomessa kehitettyyn Linuxiin.

Eikö Coca-Cola olisi yhtä "tietotekninen" aihe?

• cola boikotissa
        Linuks Mielenhäiriö kirjoitti:

Eikö Coca-Cola olisi yhtä "tietotekninen" aihe?

No kun kerran colan itse esiin nostit niin kerronpa, että minun huusholliini ei tule koskaan yhtään pulloa coca-colaa. Boikotoin kyseistä jenkkipuljua ikuisesti ja ostan sensijaan olvi-colaa, Pirkka-colaa tai Lidln Saksalaista colaa. Ihan samalla tavalla boikotoin kaikkea jenkeistä tulevaa.

• Mielikuvitusta

Ei tuo tampio tajua tietotekniikasta mitään, aikaisemmin se sekoili palstalla "survival instinct" nimimerkillä sopertaen epämääräisiä haaveilujaan selviytymisestä ja varustautumisestaan katastrofeihin. Kirjoituksista päätellen kyseessä on joku 10-12 vuotias napero jolla on ylivilkas mielikuvitus.

• Kakaralle
        cola boikotissa kirjoitti:

No kun kerran colan itse esiin nostit niin kerronpa, että minun huusholliini ei tule koskaan yhtään pulloa coca-colaa. Boikotoin kyseistä jenkkipuljua ikuisesti ja ostan sensijaan olvi-colaa, Pirkka-colaa tai Lidln Saksalaista colaa. Ihan samalla tavalla boikotoin kaikkea jenkeistä tulevaa.

Saatko oikein itkupotkuraivarit jos äitisi tuokin kaupasta coca-colaa ?

• Älä boikotoi
        cola boikotissa kirjoitti:

Cokis on erinomainen aine viemärinaukaisussa.

• jenkit boikotissa
        Kakaralle kirjoitti:

Saatko oikein itkupotkuraivarit jos äitisi tuokin kaupasta coca-colaa ?

Ei tuo. Olen aikuinen töissä käyvä ihminen ja ostan itse colani. Jos joku tuote on jenkkiläinen jätän sen aina ostamatta ja etsin sille kotimaisen tai euroopassa tai aasiassa valmistetun vaihtoehdon. Usa on mulla ikuisessa boikotissa kaikin tavoin.

• Kakaralle
        jenkit boikotissa kirjoitti:

Ei tuo. Olen aikuinen töissä käyvä ihminen ja ostan itse colani. Jos joku tuote on jenkkiläinen jätän sen aina ostamatta ja etsin sille kotimaisen tai euroopassa tai aasiassa valmistetun vaihtoehdon. Usa on mulla ikuisessa boikotissa kaikin tavoin.

Epäilen tuota aikuisuutta, sopertelusi viittaa enemmän 10-12 vuotiaaseen kakaraan.

• haista vittu kakara!
        Kakaralle kirjoitti:

Epäilen tuota aikuisuutta, sopertelusi viittaa enemmän 10-12 vuotiaaseen kakaraan.

Ikää nyt kuitenkin yli 30 vuotta ja ammattini työntömastotrukin kuljettaja.

• Kakaralle
        haista vittu kakara! kirjoitti:

Ikää nyt kuitenkin yli 30 vuotta ja ammattini työntömastotrukin kuljettaja.

Eli olet osaamaton kakara joka ei ole edes viitsinyt (kyennyt?) hankkia mitään kunnollista ammattia :D

• ruosteet pois
        Älä boikotoi kirjoitti:

Cokis on erinomainen aine viemärinaukaisussa.

Cokis toimii muuten myös kumman hyvin ruosteenpoistossa kun antaa ruostuneen esineen liota yön yli rauhassa cokiksessa. Aamulla sen ruosteen voi pyyhkäistä karkealla pata-patalla yhdellä kevyellä sipaisulla pois.

Helvetin hyvä liuotin siis ja puhdistusaine, mutta ei kelpaa juotavaksi.

Paskaisinkin työkalu puhdistuu cokiksella kyllä, kannattaa kokeilla siinä vaiheessa kun mikään järeäkään aine ei irrota likaa.

• ei jumalauta
        Kakaralle kirjoitti:

Eli olet osaamaton kakara joka ei ole edes viitsinyt (kyennyt?) hankkia mitään kunnollista ammattia :D

Tarvitaan niitä työntömaastotrukin kuljettajiakin, pässi

• tönärikuski
        ei jumalauta kirjoitti:

Tarvitaan niitä työntömaastotrukin kuljettajiakin, pässi

Jos meitä tönärikuskeja ei olisi niin tässä maassa ei sitten liikkuisi mikään tavara minnekään. Sitäpaitsi ajan päivän aikana muitakin koneita tarpeen mukaan, mm. tavallista vastapainotrukkia, pinoajaa, sähköpässiäkin ja sellaistakin harvinaisempaa laitetta kuin korkeakeräilijä.

Työntömastokoneen kuljettajilla on turvattu työ jatkossakin, työtä ei voida useimmissa varastoissa tai terminaaleissakaan automatisoida millään. Palkka tulee siis aina juoksemaan.

Windows-luusereilla ei ole töitä tulevaisuudessa ollenkaan, heitä ei windows-taitoineen enää tarvita.

Hallitsen Linuxin 8 vuoden kokemuksella, joten työpaikallani olen tämänkin taitoni ansiosta päivittäin hyödyksi, sattuu nyt olemaan niin, että nykyisin kaikki logistiikka hallitaan Linuxilla, siis koko varastohn hallinnan prosessi.

Kykenisin tekemään mitä tahansa muutakin ammattia, mutta valitsin varaston ihan itse ja omasta vapaasta tahdostani. Olen siis töissä juuri siellä missä haluan ollakin töissä. Työn täytyy olla omalle mielenlaadulle sopivaa ja mielekästä. Minä satun olemaan hyvin onnellinen varaston melskeessä. Ei juurikaan mitään vastuuta eikä tarvitse tulla ihmisten kanssa toimeen lainkaan. Teen oman duunini ja vittuilen kaikille minkä kerkeän kun näen muita ihmisiä töissä.

• superlepakko
    • 13ja3

Ei pidä hyljätä asioita vain tunteen takia. Kyllä se kokis vaimikäseon, on aivan hyvä fosforihapponsa takia, kun on tarve liotella ruosteisia pultteja ja muttereita kirkkaaks. Eihän sitä toki kukaan ajatteleva suuhunsa pane.

Mitä linkkareihin tulee, omassani on kahvan päässä merkit: RUK 107. Sillä olen ratkonut kaikki toistaiseksi eteen tulleet ongelmat. Onneksi(?) ei ole vielä tullut eteen tuutulaulun kertomaa tilannetta, että 'sillä raksin miesten kurkut, totta jukolauta'.

Täällä esillä olevan intelligenssin tasolla ja avulla on turha ryhtyä koskettelemaan maailmanlaajuisen politiikan asioita. Vaikka kaikkea alatyyliin liittyvää syvästi vierastankin, panee miettimään onko se vai toinen likempänä tavallisten kompuutterinörttien tavallista tuherrusta.

• kulkee vyöllä aina

Kuljetan nykyisin vyölläni Victorinox SwissTool Spirit:iä, joka siis on se multitool johon tuo puolustusvoimien modifikaatio perustuu. Avainnipun mukana kulkee lisäksi Victorinoxin linkkari, malliltaan climber.

http://www.gpknives.com/images/victorinox/53814-3[large].1324654107.jpg

SwissTool on laadultaan aivan saatanan paljon parempi kuin mikään tusina-Leatherman, ei saa nimittäin hajotettua millään, eikä ikinä ruostu toisin kuin letukat nykyisin.

Kummankin työkaluvalikoimaa tarvitsee töissä ja sitten vapaallakin pitkin päivää, eniten veitsen terää, ruuvareita, pihtejä ja saksia.

EDC-käytössä ihan näppäriä kumpikin, täydentävät toistensa työkaluvalikoimaa hyvin ja kestävät aina käyttöä ilman, että tarvitsee miettiä hajoaako työkalu vaikka sitä käyttäisi rankastikin väärin.

Noiden lisäksi kannan vaihtelevasti joko taittoveitseä tai sitten taktista taisteluveitseä, riippuu vähän minne olen menossa tietenkin ja olosuhteista päivän/illan aikana.

Suomalainen mies tarvitsee veitsen aina mukanaan, sille löytyy käyttöä joka tapauksessa päivän aikana jossakin työssä. Tässä kohtaa laki väistää kun mies rikkoo tietoisesti lakia kantamalla mukanaan kielletyn teräaseen kaupungille.

Ei tulisi mieleenkään noudattaa teräaselakia, joka päivä rikon sitä tietoisesti, eli tahallani ja tuottamuksellisesti, koska tiedän veitsien kanniskelun olevan rikos. En vaan välitä, enkä välitä muutenkaan lainsäädännöstä tuon taivaallista.

• En osta itsekkään coca cola companyn tuotteita. Coca cola ei sitäpaitsi maistu muulle kuin hiilihapolle, muut colat ovat paljon paremman makuisia. Järkyttävä hintakin.

• pv vaihtoi työkalun

Eipä aiheeseen löytynyt ainuttakaan järkevää kommenttia windows-leiristä, ainoastaan henkilökohtaisuuksiin meneviä solvauksia.

Totuus nyt vaan on se, että Suomen puolustusvoimat lopetti Leathermanin kanssa sopimuksen koska Leatherman ei jenkkivalmistajana kyennyt enää täyttämään armeijan käytössä multitool-työkalun korkeita laatuvaatimuksia, eikä kyennyt myöskään tarjoamaan Suomen puolustusvoimille työkalua hintaan jonka PV oli valmis maksamaan. Victorinoxilla oli armeijan työkalu valmiina valikoimassaan ja se nieli Suomen puolustusvoimien tarjoaman hinnan lähes sellaisenaan ja sai sopimuksen.

Toisaalta eipä siinä tähänkään asti ole mitään järkeä ollut, että Leathermanien kanssa on oltu riippuvaisia rapakon takaa tulevista varaosista (joita ei välttämättä saa tai toimitusaika on järjettömän pitkä), sekä ylipäätään multitool-toimituksista. Victorinoxit toimitetaan läheltä Sveitsistä, samoin kuin niiden varaosat. Halvemmaksi siis tulee Suomen puolustusvoimille.

Suomen puolustusvoimien viimeiset Leathermanin rähjät ruostuvat jossain ylijäämäkaman hyllyssä ja varusteleka myy ne aikanaan käytöstä poistettuna romuna eteenpäin pilkkahintaan. Suomen puolustusvoimien tunnuksilla olevaa loppuun käytettyä romua Leatherman PST:tä saa pian helvetin halvalla varustelekasta.

• Linuks Mielenhäiriö

Lopettiko Suomen puolustusvoimat myös Windows käyttöjärjestelmien käytön?

Silloin tulisi myös "asiallisia" vastauksia, mutta kun on kyse jostain hemmetin linkkuveitsestä, ei se meillä Windows herrasmiehilläkään kärsivällisyys aina riitä!

• linux käytössä

Silloin tulisi myös "asiallisia" vastauksia, mutta kun on kyse jostain hemmetin linkkuveitsestä, ei se meillä Windows herrasmiehilläkään kärsivällisyys aina riitä!

Pv käyttää linuxia ja on käyttänyt jo kauan. Windows todettiin turvattomaksi ja kalliiksi.

• iso sopimus

Kysehän ei ole linkkuveitsestä vaan siitä, että USA:n Leatherman menetti Suomen puolustusvoimien kanssa vuosikymmenten mittaisen toimitussopimuksen kun PV vaihtoi tuon sopimuksen Sveitsiläiselle Victorinoxille. Leatherman ei pysty tuottamaan puolustuvoimien laatuvaatimukset täyttävää työkalua, eli jenkeissä tuotetaan paskaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe