1v9kk lapsi ei suostu syömään kotiruokaa =(

=)=)=)

Mitenkäs muilla perheillä, joilla on samanikäinen taapero on tämmöisessä tilanteessa toimittu ?
Eli olen vähän reilu kuukauden päivät (vasta) yrittänyt totuttaa 1v9kk vanhaa poikaani syömään kotiruokaa mutta menestys on ollut heikkoa, poika ei suostu juurikaan edes maistamaan itse tehtyä ruokaa ja olen aika monia "vippaskonsteja" jo kokeillut mutta ei maistu niin ei...=/ Purkkiruokaa suostuu syömään kyllä. Alkaa välillä olemaan vähän toivoton olo =(

9

2697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Djsvzld

      Siis oletko syöttänyt lapselle yli puolitoistavuotiaaksi asti purkkiruokaa? Miksi ihmeessä? Yksivuotias voi jo syödä samaa ruokaa kuin muut (vähäsuolaisena) ja sitä ennenkin menee paljolti samat, pl. maitotuotteita sisältävät ennen 10 kk ikää.

      Totuushan on, että lapsi ei itseään nälkään tapa, joten jos et vain enää anna purkkiruokaa, lapsi alkaa kyllä syödä sitä kotiruokaa. Jos et uskalla niin tehdä, niin sitten pitää alkaa sekoittaa pieni määrä kotiruokaa purkkiruokaan ja hiljalleen lisätä kotiruoan määrää. Tässä ei kyllä oikein mitään järkeä ole, koska tuon ikäisen pitäisi syödä jo tavallista ruokaa eikä mitään mössöjä, ja lihaa, salaattia, kasviksia ym. on vähän omituista alkaa sotkemaan purkkiruoan joukkoon. Jättäisin vain kerrasta pois, kyllä se ruoka alkaa siitä maistua.

      • plop plop

        Se on aina helppo alkaa näköjään moittiin täällä toisten lastenkasvatusta, huoh..

        Mä painiskelen täällä vähän samanlaisen asian kanssa, kuin aloittaja.

        Tosin, itsellä on jo vähän reilu 2 vuotias taapero. Ei suostu syömään kotiruokaa, ei sitten millään. Tosi harvat ruuat kelpaa. Ei auta pitää nälässäkään, kun ei uppoo niin ei uppoo. Mutta sitten silloin tällöin, kun noita ns. purkkiruokia pistää eteen, niin johan maistuu.

        Ja ennekuin joku moralisoi lisää, niin itse vihaan noita purkkiin lykättyjä epämääräsiä mössöjä. Siksi aikoinaan, tein kaikki soseet ja muutkin ruuat lapselle itse vauvaiässä, kunnes tuli tämä totaalinen lakko nyt taaperona.. Ennen söi mitä vaan, mutta nyt kun on se oma tahto nostanut päätään, ei mikään kelpaa ja noi purkit on aina se viimeinen vaihtoehto, kun kunnon ruoka ei ole uponnut muutamiin päiviin, huoh. Meillä lapsi on syönyt itse jo todella kauan, ettei kukaan ole edes syöttämässä. Lautasen kun lykkää eteen, saattaa siittä hävitä peruna tai vastaava, mutta vahingossakaan ei kosketa salaatteihin tai muihin lisukkeisiin, vaikka AINA niitä tarjoon ja yritän suostutella edes maistamaan... Oon yrittänyt ihan kaikkeni, tehnyt porkkanat monen moisena, salaatteja monen moisia, sitä perus ruokaa monen moista jne. Palaa väliin hermo, mutta ehkä karma kostaa. Itse en myöskään lapsena ole syönyt juuri yhtään mitään leivän lisäksi :D

        Itse ajatellut vain jatkaa sitkeesti kotiruuan tarjoamista ja kun ei uppoo, niin muutaman päivän välein saatan sen kamalan mössön tuoda eteen.. Toivon todella, että tämäkin omapäinen taapero vielä joskus alkaisi oikeasti syömään ja maisteleen rohkeammin, niinkuin teki vielä pari kk. takaperin....

        Eli aloittajallekkin sanoisin, älä tarjoo niitä purkkiruokia joka päivä. Jos ei uppoo, ei uppoo ja lautanen pois ja uutta yritystä myöhemmin/seuraavana päivänä.. Ehkä se siten vielä joskus riemuksi muuttuu, vaikka turhauttavaa se on aina kipata ne muksun ruuat roskiin...


      • Dvjvdöf
        plop plop kirjoitti:

        Se on aina helppo alkaa näköjään moittiin täällä toisten lastenkasvatusta, huoh..

        Mä painiskelen täällä vähän samanlaisen asian kanssa, kuin aloittaja.

        Tosin, itsellä on jo vähän reilu 2 vuotias taapero. Ei suostu syömään kotiruokaa, ei sitten millään. Tosi harvat ruuat kelpaa. Ei auta pitää nälässäkään, kun ei uppoo niin ei uppoo. Mutta sitten silloin tällöin, kun noita ns. purkkiruokia pistää eteen, niin johan maistuu.

        Ja ennekuin joku moralisoi lisää, niin itse vihaan noita purkkiin lykättyjä epämääräsiä mössöjä. Siksi aikoinaan, tein kaikki soseet ja muutkin ruuat lapselle itse vauvaiässä, kunnes tuli tämä totaalinen lakko nyt taaperona.. Ennen söi mitä vaan, mutta nyt kun on se oma tahto nostanut päätään, ei mikään kelpaa ja noi purkit on aina se viimeinen vaihtoehto, kun kunnon ruoka ei ole uponnut muutamiin päiviin, huoh. Meillä lapsi on syönyt itse jo todella kauan, ettei kukaan ole edes syöttämässä. Lautasen kun lykkää eteen, saattaa siittä hävitä peruna tai vastaava, mutta vahingossakaan ei kosketa salaatteihin tai muihin lisukkeisiin, vaikka AINA niitä tarjoon ja yritän suostutella edes maistamaan... Oon yrittänyt ihan kaikkeni, tehnyt porkkanat monen moisena, salaatteja monen moisia, sitä perus ruokaa monen moista jne. Palaa väliin hermo, mutta ehkä karma kostaa. Itse en myöskään lapsena ole syönyt juuri yhtään mitään leivän lisäksi :D

        Itse ajatellut vain jatkaa sitkeesti kotiruuan tarjoamista ja kun ei uppoo, niin muutaman päivän välein saatan sen kamalan mössön tuoda eteen.. Toivon todella, että tämäkin omapäinen taapero vielä joskus alkaisi oikeasti syömään ja maisteleen rohkeammin, niinkuin teki vielä pari kk. takaperin....

        Eli aloittajallekkin sanoisin, älä tarjoo niitä purkkiruokia joka päivä. Jos ei uppoo, ei uppoo ja lautanen pois ja uutta yritystä myöhemmin/seuraavana päivänä.. Ehkä se siten vielä joskus riemuksi muuttuu, vaikka turhauttavaa se on aina kipata ne muksun ruuat roskiin...

        Ei kun ihan tosissani ajattelin, josko ap:lla on joku erityinen syy noihin purkkiruokiin. Siis aidosti hämmästelin, että mikä se syy sitten ehkä on.

        Ja edelleen toistan sitä, että lapsi ei tapa itseään nälkään. Taaperoilla voi toki olla hyvin vähäruokaisia kausia ihan muuten vain, joten en huolestuisi vaikkei se kotiruoka juuri maistuisikaan. Monipuolisesti vaan tarjolle ja syö itse samaan aikaan. Ja parivuotiaan voi ottaa jo mukaan ruoanlaittoonkin, lapsi voi innostua maistamaan ruokaa, jota on itse saanut sekoitella valmistusvaiheessa. Pienellä ihmiselläkin on selviämisvietti voimakas, joten ei hän itseään näännytä.


      • Dvklhldö
        Dvjvdöf kirjoitti:

        Ei kun ihan tosissani ajattelin, josko ap:lla on joku erityinen syy noihin purkkiruokiin. Siis aidosti hämmästelin, että mikä se syy sitten ehkä on.

        Ja edelleen toistan sitä, että lapsi ei tapa itseään nälkään. Taaperoilla voi toki olla hyvin vähäruokaisia kausia ihan muuten vain, joten en huolestuisi vaikkei se kotiruoka juuri maistuisikaan. Monipuolisesti vaan tarjolle ja syö itse samaan aikaan. Ja parivuotiaan voi ottaa jo mukaan ruoanlaittoonkin, lapsi voi innostua maistamaan ruokaa, jota on itse saanut sekoitella valmistusvaiheessa. Pienellä ihmiselläkin on selviämisvietti voimakas, joten ei hän itseään näännytä.

        Ja meillä oli muuten myös parin viikon ruokalakko viime syksynä, mutta en tarjonnut tilalle muuta ruokaa tai purkkiruokia. Ajan kanssa alkoi taas ruoka maistua.


      • plop plop
        Dvjvdöf kirjoitti:

        Ei kun ihan tosissani ajattelin, josko ap:lla on joku erityinen syy noihin purkkiruokiin. Siis aidosti hämmästelin, että mikä se syy sitten ehkä on.

        Ja edelleen toistan sitä, että lapsi ei tapa itseään nälkään. Taaperoilla voi toki olla hyvin vähäruokaisia kausia ihan muuten vain, joten en huolestuisi vaikkei se kotiruoka juuri maistuisikaan. Monipuolisesti vaan tarjolle ja syö itse samaan aikaan. Ja parivuotiaan voi ottaa jo mukaan ruoanlaittoonkin, lapsi voi innostua maistamaan ruokaa, jota on itse saanut sekoitella valmistusvaiheessa. Pienellä ihmiselläkin on selviämisvietti voimakas, joten ei hän itseään näännytä.

        Meillä on ihan siittä asti oltu "mukana" ruuanlaitossa, kun istua pystyi syöttotuolissa ja pikku hiljaa enemmän ja enemmän auttelee, EI AUTA syömisiin. On innolla tekemäss, mutta kun ruoka on edessä ja luvannut tehdessä sitä myös syödä, on vastaus lautaselle vain EN SYÖ; EN TAHDO; PAHAA.
        Syödään samaan aikaan, EI AUTA sekään.
        Tarjoillaan vaikka viikko ilman vaihtoehtoja muuhun ruokaan, EI AUTA sekään... Hedelmistä uppoaa banaani, mitä syötäisiin koko ajan. En anna, ei auta. Haluaa vain juoda ja ilman vettä en ala lastani kyllä pitämään, että saisin sen syömään...
        Tää taapero kun ei syö edes mansikoita, ravintolassa ollessa söi lautaselta vahingossa pienen palan vihreää ja oksensi kaiken siltä maistamiselta takasin lautaselle :D Siksipä edes joskus on hyvä saada edes jotain muuta, ja oikeastaan ainut lastenruoka-merkki mitä nykyisin ns.purkkina ostan on HIPP-ruokia. Niitä kun saa ns. vähemmän mössönä ja näyttää edes vähän oikealta ruualta. :D Mutta ehkäpä tämä tästä joskus paremmaksi muuttuu jälleen, kun sitkeästi yrittää...

        Eli jos jollain on oikeasti antaa minullekkin neuvoja helpottaan sitä, miten mä tuon lapsen saan oikeasti syömään jotain muutakin, kuin aamu- ja iltapalat (puuroa,leipää,jugurttia,banaania jne.) niin otan ilolla vastaan, koska itse oon ainakin jo vähän turhautunut tähän tilanteeseen, jota on jatkunut jo sen muutaman kuukauden ja tuntuu vain, että pahenee koko ajan...

        Mulla on omapäinen lapsi ;)


      • Dvjlbdllh
        plop plop kirjoitti:

        Meillä on ihan siittä asti oltu "mukana" ruuanlaitossa, kun istua pystyi syöttotuolissa ja pikku hiljaa enemmän ja enemmän auttelee, EI AUTA syömisiin. On innolla tekemäss, mutta kun ruoka on edessä ja luvannut tehdessä sitä myös syödä, on vastaus lautaselle vain EN SYÖ; EN TAHDO; PAHAA.
        Syödään samaan aikaan, EI AUTA sekään.
        Tarjoillaan vaikka viikko ilman vaihtoehtoja muuhun ruokaan, EI AUTA sekään... Hedelmistä uppoaa banaani, mitä syötäisiin koko ajan. En anna, ei auta. Haluaa vain juoda ja ilman vettä en ala lastani kyllä pitämään, että saisin sen syömään...
        Tää taapero kun ei syö edes mansikoita, ravintolassa ollessa söi lautaselta vahingossa pienen palan vihreää ja oksensi kaiken siltä maistamiselta takasin lautaselle :D Siksipä edes joskus on hyvä saada edes jotain muuta, ja oikeastaan ainut lastenruoka-merkki mitä nykyisin ns.purkkina ostan on HIPP-ruokia. Niitä kun saa ns. vähemmän mössönä ja näyttää edes vähän oikealta ruualta. :D Mutta ehkäpä tämä tästä joskus paremmaksi muuttuu jälleen, kun sitkeästi yrittää...

        Eli jos jollain on oikeasti antaa minullekkin neuvoja helpottaan sitä, miten mä tuon lapsen saan oikeasti syömään jotain muutakin, kuin aamu- ja iltapalat (puuroa,leipää,jugurttia,banaania jne.) niin otan ilolla vastaan, koska itse oon ainakin jo vähän turhautunut tähän tilanteeseen, jota on jatkunut jo sen muutaman kuukauden ja tuntuu vain, että pahenee koko ajan...

        Mulla on omapäinen lapsi ;)

        No, minulla on tuttava, jolla on juuri tuollainen "välipalalapsi". Eli ei maistu lämpimät ruoat juuri ollenkaan. Ihan hyvin hän on kasvanut, vaikkei valmisruokia tarjotakaan. Eiköhän se kunnon ruoka ala jossain vaiheessa maistua.


      • !!!
        plop plop kirjoitti:

        Meillä on ihan siittä asti oltu "mukana" ruuanlaitossa, kun istua pystyi syöttotuolissa ja pikku hiljaa enemmän ja enemmän auttelee, EI AUTA syömisiin. On innolla tekemäss, mutta kun ruoka on edessä ja luvannut tehdessä sitä myös syödä, on vastaus lautaselle vain EN SYÖ; EN TAHDO; PAHAA.
        Syödään samaan aikaan, EI AUTA sekään.
        Tarjoillaan vaikka viikko ilman vaihtoehtoja muuhun ruokaan, EI AUTA sekään... Hedelmistä uppoaa banaani, mitä syötäisiin koko ajan. En anna, ei auta. Haluaa vain juoda ja ilman vettä en ala lastani kyllä pitämään, että saisin sen syömään...
        Tää taapero kun ei syö edes mansikoita, ravintolassa ollessa söi lautaselta vahingossa pienen palan vihreää ja oksensi kaiken siltä maistamiselta takasin lautaselle :D Siksipä edes joskus on hyvä saada edes jotain muuta, ja oikeastaan ainut lastenruoka-merkki mitä nykyisin ns.purkkina ostan on HIPP-ruokia. Niitä kun saa ns. vähemmän mössönä ja näyttää edes vähän oikealta ruualta. :D Mutta ehkäpä tämä tästä joskus paremmaksi muuttuu jälleen, kun sitkeästi yrittää...

        Eli jos jollain on oikeasti antaa minullekkin neuvoja helpottaan sitä, miten mä tuon lapsen saan oikeasti syömään jotain muutakin, kuin aamu- ja iltapalat (puuroa,leipää,jugurttia,banaania jne.) niin otan ilolla vastaan, koska itse oon ainakin jo vähän turhautunut tähän tilanteeseen, jota on jatkunut jo sen muutaman kuukauden ja tuntuu vain, että pahenee koko ajan...

        Mulla on omapäinen lapsi ;)

        Niin mitäköhän se omapäisyys lapsesi kohdalla tarkoittaa. Tarkoittaako sitä että on päättänyt olla syömättä kun selvästi äiti tahtoisi että söis. Aika jännää varmasti taaperon nähdä miten pystyy äitiä pompottamaan ja miten se oma tahto tuntuu hyvältä. Mitäs jos ainakin yrittäisit pistää vapaalle ja uskoa siihen että kyllä se lapsi syö kun nälkä vaivaa ja että sinun ei sitä ruokaa lapsen vatsaan tarvitse työntää. Kun taaperosi huomaaettä olet itseasiassa kiinnostunut enemmän omasta syömisestä ja nälästä kuin taaperon silloin märäämis ja kuisaamiskompponentti ei ole enää olemassa ja ehkä taaperosi alkaakin kuumtelemaam omaa nälkäänsä.


    • ...

      Syötkö/syöttekö yhdessä lapsenkanssa. Paras tapa saada tämän ikäinen syömään onottaa mukaan ruokapöytään ja antaa taaperon ITSE syödä kiinnittämättä sen enempää huomiota siihen miten tai mitä syö, kunhan pääsee vauhtiin syö kummasti ihan kaikkea mitä tekin. Kun syöminen muuttuu tahtojen taisteluksi on jätettävä arena taaperolle. Taaperolle on kuitenkin kaikkein tärkeintä tehdä asioita ITSE ja ihan nk vanhemmat ja sisarrukset.

    • 10 kk:n äiti

      Meillä lapsi ei suostu syömään soseita eikä puuroja ollenkaan, paitsi vähän puuroa menee omalla lusikalla. Ei auta kuin antaa sormiruokaa: leipää, keitettyä kananmunaa, raejuustoa, makaronia, riisiä, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja omatekoisia soijapyöryköitä olen antanut. Voisitko antaa lapsen kokeilla syömistä itse?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe