Asuntojen hinnat polkevat paikallaan vuokrahinnat nousevat

Asuntojen hinnoissa ei ole merkittäviä muutoksia. Esimerkiksi pk-seudulla vanhojen kerrostalojen neliöhinnat ovat hieman laskeneet vuodesta 2013, mutta yhä korkeammalla kuin vuonna 2012. Asuntojen hinnat ovat nyt 3,9 % korkeammalla kuin keskimäärin vuonna 2012.

Keskimääräiset vuokrat pk-seudulla ovat nousseet samassa ajassa 7,7 % ja keskimäärin koko maassa 6,6 %.

Vapaarahoitteisten asuntojen keskivuokra neliötä kohti vuoden 2014 esimmäisen vuosineljänneksen päättyessä oli 16,4 euroa neliöltä pk-seudulla.

Kun asuntojen keskipinta-ala tilastokeskuksen mukaan on 79,5 neliötä, tuolla määrällä joutuu vapaarahoitteisesta vuokra-asunnosta maksamaan pk--seudulla keskimäärin 1303,8 euroa.

Tällä vuokraan käytettävällä määrällä kolmihenkinen perhe pystyisi maksamaan ja säästämään itselleen 20 vuoden aikana (noin 2 %:n korolla) noin 225.000 euron arvoisen asunnon ja käyttöön jäisi rahaa kulutukseen yhtä paljon kuin vuokralla asuessa.

Laskutaitoa peräänkuuluttaisin ihmisiltä, että osaisivat valita itselleen järkevimmän ratkaisun.

13

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whoknowswins

On ilmiselvää, että laskutaitoiset ja elämänhallinnan omaavat ihmiset ostavat oman asunnon. Näin ovat toimineet kaikki tuntemani ihmiset. Vuokraaminen on opiskelijoiden tai avioeron juuri kokeneiden tilapäinen asumismuoto.

Laman myötä vain elämänhallintansa menettäneiden osuus on huimasti kasvanut. Todellinen työttömyyslukukin on jo yli 500 000 henkeä. Toki heistä valtaosalla on oma asunto, mutta usein väärällä sijainnilla ja siksi myös torppaamassa työllistymistä osaltaan.

Ilmiselvää turhan puhumista monilla palstalaisilla on myös tulevien rommiostojen tekemisellä uhoaminen. Jos ei hyvänä aikana ole saanut asuntoa ostetuksi, ei sitä huonona aikana varsinkaan saa tehtyä. Maakunnissa tämän tosiasian jo näkee. Okt:n pudotettua hintaansa 30% on se edelleen myymättä. Kun pudotus jonain päivänä on 50%, on ostajia taas entistä vähemmän.

Tässä lamassa on se mahdollisuus, ettei se pääty monen kohdalla lainkaan. Siksi nyt ei velkarahalla kannata pilvilinnaa ryhtyä Suomeen rakentamaan. Oma kaksio / kolmio riittää useimmille ja unelmien mahdollinen toteuttaminen saa odottaa ensimmäisiä mahdollisesti tulevia nousun merkkejä.

Itse näin laman Suomessa olevan kohdallani lopullinen, kun sen oletettua pituutta peilaa todennäköiseen aktiivisen ja terveen elämäni pituuteen. Olen hiukan alle viisikymppinen. Osin onnekkaillakin lamaostoilla ja kuplamyynneillä sain lunastettua itselleni noin kymmenen vuoden sapattivapaan ulkomailla ja keväästä lähtien olen oleskellut muilla mailla.

Taloudellisesti lopputilos on samaa luokkaa kuin kuplaoston tehneellä ja sitä työnteolla Suomessa maksavalla ihmisellä. Hän vain elää loskassa, maksaa kovia veroja ja tekee elinkuluihin verrattuna alipalkattua työtä. Hänellä ne tulevat kymmenen työvuotta menevät kuplan maksun vuoksi hukkaan.

Laskutaitoni antoi tällaisen ratkaisumallin vuonna 2013, asuntokuplan huipulla.

• Valitettavasti monilla elämänhallinta ja laskutaito eivät ole riittäviä. Sinä olet varmaan tehnyt omalla kohdallasi hyvän ratkaisun. Itse olen perheen ja työn kautta tiukasti kiinni pk-seudulla, ja kun jossain on elettävä, ei jää realistiseksi vaihtoehdoksi kuin oma asunto.

Minä myin edellisen oman asuntoni pari vuotta sitten ja vaihdoin siis suurempaan (suurin syy oli tilanpuute, mutta kyllä puheet asuntotulon verottamisestakin otin huomioon). Välillä asuin vuokralla, mistä ajasta ei hirveän mukavia muistoja jäänyt. Tupakansavu kulkeutui asuntoon, jos piti ikkunoita tai parvekkeen ovea auki ja asunnon lämpötila oli auringon vuoksi sitä luokkaa, että oksat pois.

Avioero on ehkä yllättävin kriisi, mikä voi asuntovelkaista kohdata. Työttömyydenkin monet pystyvät ennustamaan, mutta avioero tulee usein kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ihmiset eivät edes yleensä miellä avioeron vaikutusta taloudellisiin olosuhteisiin. Avioeron myötä kulut kasvavat vähintään kolmanneksella aikaisempaan ja vain harvoin sitä unelmien asuntoa pystytään maksamaan yhden ihmisen palkasta.

• 44552222333333333333

Ihan oikea korjausliike on tapahtumassa jos vuokrat nousevat ja asuntojen hinnat eivät nouse tai nousevat ainakin vähemmän suhteessa vuokriin. Vuokrat ovatkin olleet alhaisella tasolla ja suuria korotuspaineita niihin on. Monet yksittäisiä asuntoja vuokraavat pitävät niitä selvästi tappiokseen kun vuokrat niin alhaisella tasolla kustannuksiin nähden.

• Totta tuokin. Tilastokeskus ei valitettavasti ole julkistanut vertailutietoja samalta ajalta asuinkerrostalojen kustannusnoususta. Kustannukset ovat kuitenkin nousseet enemmän kuin vuokrat.

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat pääkaupunkiseudulla ovat nousseet vuoden 2010 keskimääräisestä tasosta 14,18 euroa 16,13 euroon eli 13,75 prosenttia vuoden 2013 loppuun mennessä. Samaan aikaan asuinkerrostalojen kustannukset ovat keskimäärin nousseet 16,1 prosenttia.

Samaan aikaan omakotitalojen keskimääräiset kustannukset ovat nousseet peräti 18,4 prosenttia.

Erityisesti ovat nousseet:

- lämpöhuollon kustannukset 25,2 %
        - jätehuollon kustannukset 22 %
        - yleistehtävät 18,8 %
        - vesihuollon kustannukset 13,4 %

• Calculus
        pundit kirjoitti:

Totta tuokin. Tilastokeskus ei valitettavasti ole julkistanut vertailutietoja samalta ajalta asuinkerrostalojen kustannusnoususta. Kustannukset ovat kuitenkin nousseet enemmän kuin vuokrat.

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat pääkaupunkiseudulla ovat nousseet vuoden 2010 keskimääräisestä tasosta 14,18 euroa 16,13 euroon eli 13,75 prosenttia vuoden 2013 loppuun mennessä. Samaan aikaan asuinkerrostalojen kustannukset ovat keskimäärin nousseet 16,1 prosenttia.

Samaan aikaan omakotitalojen keskimääräiset kustannukset ovat nousseet peräti 18,4 prosenttia.

- yleistehtävät 18,8 %

Jos verrataan tilastokeskusksen tietojen pohjalta kiinteistöjen hoitokustannuksia ja vuokria Suomessa vuodesta 2010,, niin hoitokustannukset ovat nousseet 0,53 €/m2 ja vuokrat 1,48 €/m2.
        Eli vuokrat ovat nousseet 180 % enemmän kuin hoitokustannukset.

• 44555663338888888888
        pundit kirjoitti:

Totta tuokin. Tilastokeskus ei valitettavasti ole julkistanut vertailutietoja samalta ajalta asuinkerrostalojen kustannusnoususta. Kustannukset ovat kuitenkin nousseet enemmän kuin vuokrat.

- yleistehtävät 18,8 %

Mä pystyin vuokraamaan pääkaupunkiseudulla vielä12€ neliö(olisin kyllä saanut vähän enemmänkin), mutta eipä siitä mulle niin mennen mitään jää joskaan ei arvioni mukaan tappiotakaan tule siksi kun nyt pitäisi olla asialliset vuokralaiset, ne on tuosta etelästä ja itse hommaamani. Asuntoa tahallaan paskaavat ja hajottavat tapaukset menevät tappiolle 15€ neliön vuokrillakin, varsinkin silloin jos ovat vielä lyhytaikaisia ja vuokrattomia kuukausikin vielä tulee. Näitä ongelmavuokralaisia pakkaa seuloontumaan juurikin yksittäisiä kämppiä vuokraaville siksi kun isommilla vuokranantajilla ja kaupungillakin on omat mustat listansa joille nämä ovat joutuneet eivätkä siksi sieltä kämppää saa.
        Vuokrakämppiä vastaan saa kyllä pankista lainaa ja sillä rahalla voi pelata vaikka pörssiä tai muita sijoituksia joista voi onnistua nettoamaan, tällaista olen minäkin vähän harrastanut. Lisäksi jos vuokrakämppiä ei ole paljoa ja on itselle mahdollista pelastaa ja hyödyntää markkinoilla tai kannttavuudeltaan tai muuten ongelmaksi tullut kämppä ottamalla se omaan käyttöön niin sillä voi välttää isot tappiot mitä muutoin tällaisita voisi seurata.

• 77888556666666666666
        Calculus kirjoitti:

Jos verrataan tilastokeskusksen tietojen pohjalta kiinteistöjen hoitokustannuksia ja vuokria Suomessa vuodesta 2010,, niin hoitokustannukset ovat nousseet 0,53 €/m2 ja vuokrat 1,48 €/m2.
        Eli vuokrat ovat nousseet 180 % enemmän kuin hoitokustannukset.

Asunnosta koituu omistajalle sentään vähän muitakin kustannuksia kuin mitä ne juoksevat hoitokustannukset. Isoja ja hintavia taloyhtiön remonttejakin aina aikanaan tulee.
        Sitten on vuokralaisen vaihtumisesta aina kustannuksia. Jos siihen välittäjää käyttää niin se on 1kk vuokran hinta ja isännöitsijän todistus alvilla korotettuina. Ja sitten kun nämä vuokralaiset pakkaavat olemaan sellaisia, että irtisanottuaan vuokrasopimiuksen eivät vastaa puhelimeen tai mihinkään niin että pääsisi sopimaan asunnon näytöstä seuraavalle vuokralaiselle jo ennen kuin soipimuksen irtisanonut lähtee pois(mulla on nyt jo 2 kämpässä tällainenkin tapaus ollut). Ilmeisesti ajattelevat että en kyllä sellaiselle paskalle ahneelle kusettajavuokranantajalle paskaläävänsä näyttöä suostu sopimaan, hoitakoon ongelmansa itse. Ja kun se tähän menee niin 1kk vuokratonta siihen pelkästään tämän vuoksi tulee, ja juuri näiden tyyppien kanssa siihen kaivataan vielä vikkojen siivoamiset ja laittelut ja jääkaappi ja hella uusiksi y.m.s. pientä.

• kysymys vaan

"Välillä asuin vuokralla, mistä ajasta ei hirveän mukavia muistoja jäänyt. Tupakansavu kulkeutui asuntoon, jos piti ikkunoita tai parvekkeen ovea auki ja asunnon lämpötila oli auringon vuoksi sitä luokkaa, että oksat pois."

Olikohan tämä kaupungin vuokraasunto? Muutenhan myös osaketaloissa on vuokralaisia, ja itse osakkeen omistajia. Jotka kaikki voivat tupakoida.
      Jäi epäselväksi se, ketkä siellä tupakoivat

• pundit

Minun ja perheeni tuloilla ei olisi ollut mitään asiaa kaupungin vuokra-asuntoon. Vuokrasin väliaikaisen asunnon vuokra-asuntoja vapailla markkinoilla tarjoavasta säätiöstä tai mikä sen nyt olikaan. Näissä asunnoissa kaikki olivat vuokralaisia.

Osaketaloissakin on vuokralaisia. Asuminen vuokratalossa oli muuten ihan ok, mutta asunto oli liian kuuma, tilaa oli liian vähän ja se tupakansavu häiritsi toden teolla. Autopaikka tosin oli taivasalla.

Vuokralla asuminen ei kuitenkaan ole kannattavaa pitkän päälle. Meidänkin perhe joutui maksamaan asunnosta vuokraa 1.400 euron korville.

• whoknowswins
        pundit kirjoitti:

Minun ja perheeni tuloilla ei olisi ollut mitään asiaa kaupungin vuokra-asuntoon. Vuokrasin väliaikaisen asunnon vuokra-asuntoja vapailla markkinoilla tarjoavasta säätiöstä tai mikä sen nyt olikaan. Näissä asunnoissa kaikki olivat vuokralaisia.

Osaketaloissakin on vuokralaisia. Asuminen vuokratalossa oli muuten ihan ok, mutta asunto oli liian kuuma, tilaa oli liian vähän ja se tupakansavu häiritsi toden teolla. Autopaikka tosin oli taivasalla.

Vuokralla asuminen ei kuitenkaan ole kannattavaa pitkän päälle. Meidänkin perhe joutui maksamaan asunnosta vuokraa 1.400 euron korville.

Tosiaan se kolmas hyvä syy vuokrata asunto on välttääkseen kahden asunnon loukun. Tapauksia tämän uhkakuvan realisoitumisesta näin kaveripiirissäni 1992-1994. Kaikki meni, aivan kaikki paitsi henki.

1400 eur × vaikkapa 6kk. sopimussakko on pikkuraha verrattuna kunnon pulaan joutumiselle. Lisäksi asuntojen hinnanlasku syö leijonanosan tuosta summasta tänään.

Taloyhtiöissä ja omakotialueilla näytöissä liikkuessaan kyllä aistii sen, sopiiko paikka itselle vai ei. Ihan fiilispohjalta tuli skipattua kymmeniä asuntoja takavuosina. Hinta ei ollut lainkaan aina pääsyy, vaan se ilmapiiri.

Nyt tilanne on myös helppo. Jos maa tai kaupunki ei miellytä, köydet irti ja kohti uusia tuulia.

• vuokralla vapaa
        pundit kirjoitti:

Juuri sain noin 250 km päästä hyvän työtarjouksen, jossa mm. palkka on melkein 1,3 X nykyinen. Työ on lisäksi sisällöltään mielekkäämpää.

Tuttavaperheeni on muista syistä myynyt asuntoaan pian 8 kk, eikä merkkiäkään että saisivat myytyä. Minä olen vuokralla, irtisanoin asuntoni ja hommasin uudelta paikkakunnalta uuden VUOKRA-asunnon.

Omistusasujat ovat vankeja. Minulla tulee duunista sen verran hyvin palkkaa, että voin asua vapaasti vuokralla. Jokainen vuokra-asuntoni on ollut mieluinen, hyvät ja mukavat naapurit, autokatos tai -talli, eikä mitään ongelmia tai rauhattomuutta. Siitä pitää vaan olla valmis vähän maksamaan enemmän. Sitä saa mitä tilaa.

Jos käyt ulkomailla, niin ostatko sieltäkin asunnon? Hotellissa asumisessahan raha menee ihan huis hukkaan :) Kyllä, monista lomapaikoista saisi ostamalla edullisesti kivan loma-asunnon. Sitten olisit taas loma-asuntosi vanki: menet pakosta sinne, missä asuntosi sijaitsee.

• skördä
        vuokralla vapaa kirjoitti:

Juuri sain noin 250 km päästä hyvän työtarjouksen, jossa mm. palkka on melkein 1,3 X nykyinen. Työ on lisäksi sisällöltään mielekkäämpää.

Tuttavaperheeni on muista syistä myynyt asuntoaan pian 8 kk, eikä merkkiäkään että saisivat myytyä. Minä olen vuokralla, irtisanoin asuntoni ja hommasin uudelta paikkakunnalta uuden VUOKRA-asunnon.

Omistusasujat ovat vankeja. Minulla tulee duunista sen verran hyvin palkkaa, että voin asua vapaasti vuokralla. Jokainen vuokra-asuntoni on ollut mieluinen, hyvät ja mukavat naapurit, autokatos tai -talli, eikä mitään ongelmia tai rauhattomuutta. Siitä pitää vaan olla valmis vähän maksamaan enemmän. Sitä saa mitä tilaa.

Jos käyt ulkomailla, niin ostatko sieltäkin asunnon? Hotellissa asumisessahan raha menee ihan huis hukkaan :) Kyllä, monista lomapaikoista saisi ostamalla edullisesti kivan loma-asunnon. Sitten olisit taas loma-asuntosi vanki: menet pakosta sinne, missä asuntosi sijaitsee.

"Jos käyt ulkomailla, niin ostatko sieltäkin asunnon? Hotellissa asumisessahan raha menee ihan huis hukkaan :)"

Nyt tuli kuule hiukkasen ontuva vertaus!!!

Olen vaihtanut muuttanut aina tarpeen mukaan vaikka asunkin omassa, ei se omassa asuminen niin ihmeellistä touhua ole.

Palkallaan voi jokainen tehdä kuten haluaa, vaikka maksaa sitä vuokraisännän lainaa.

• niiiiinnn

No ei kai kukaan täysijärkinen nyt omalla kustannuksella vuokralla olekkaan. Tilanne muuttuu toisenlaiseksi kun saat asumistukea niin eipä se vuokra silloin niin paljon kirpaisekkaan. Tulorajathan on aika tiukkoja mutta eiköhän ole niin että suurin osa tuen saajista ottaa osan palkkansa verovapaasti jolloin tulorajat eivät pauku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      313
      36917
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      5825
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      4914
    4. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      258
      4112
    5. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      105
      3383
    6. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      20
      3328
    7. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      63
      2798
    8. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      51
      2301
    9. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2084
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      472
      1830
    Aihe