Yanmar 1GM10 kunnon arviointi

hmmmm

Olen menossa katsomaan venettä tuolla moottorilla. Sisämoottoreista ei ole aikaisempaa kokemusta. Moottori on alkuperäinen vuosimallia -92. Mihin kannattaisi koeajolla kiinnittää huomiota ? Ainakin pitäisi lähteä helposti käyntiin ja lämmön pysyä normaalina. Millainen on normaali pakokaasun väri ? Moottorin remontti/vaihto on varmaan joskus edessä, mutta haussa on yksilö jolla muutaman vuoden vielä pärjäisi ennen sitä. 90-luvun veneisiin ei yleensä vielä ole moottoria ole vaihdettu, mutta kunto riippuu tietysti huollostakin. Sinkin vaihdoilla meriveden aiheuttaa syöpymista voidaan kai jonkin verran hidastaa.

30

3167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkkuuta vaan

      Itse tarkastaisin nimenomaan juuri sen, että käyynnistyy sekä kylmänä, että myös lämpimänä. Pienet koneet voivat hieman savuttaa kylminä, ei kannata pelästyä, mutta mitään savuvanaa ei saa tietenkään syntyä ajaessa. Itse kiinnitän myös koneissa huomiota siihen, onko kone yleisilmeeltään siisti, ei öljyn peitossa ja näyttävätko suodattimet öljy ja diesel sellaisilta, että ne on vaihdettu jossakin vaiheeesa. Öjlyn pitäisi myös vielä tässä vaiheessa kautta olla suht siistiä mikäli suodatin ja öljy on vaihdettu keväällä. Muista myös vaikka itse vaihtaa impelleri jos ei omistaja pysty todistamaan, että on vaihdettu lähiaikoina.

      Muista myös käydä läpi vetolaitteen toiminta, ei siis mitään rohinaa taikka suurempia ongelmia suuntaa vaihdettaessa.

      Itse ajan vielä vanhalla Volvo Penta MD5 koneella ja vaikka ikää on jo 30 vuotta hoitaa se tehtävänsä ihan moitteettomasti. Vaihdon aika on sitten kun ongelmia ilmenee.

      • Sy Möwe

        Jos aloittaja ei ole tuttu dieselmoottorien kanssa, niin tuossa edellä mainittu "öljyn siisteys" ei tarkoita, että öljy olisi kirkasta kuten bensiinimoottorissa.
        Dieselmoottorinöljy on mustaa ennenkuin se saavuttaa öljypohjan sisäänkaatamisen jälkeen - hieman liioitellusti sanottuna.

        Nuo ohjeet ovat käypiä - yritä vielä selvittää minkätasoista polttoainetta koneeseen on syötetty. Good luck!


    • Yammu1GM

      - Onko pakoputken metallinen mutka vaihdettu? Siinä moottorin kyljessä olevassa pakoputkimutkassa on kaksi sisäkkäistä putkea. Ulommassa menee merivesi ja sisemmässä pakokaasu. Sisempi saattaa syöpyä puhki. Jos näin, pakokaasussa saattaa näkyä vesihöyryä, koska vesi menee liian lähelle sylinteriä ja se höyrystyy. Tällöin myös moottori on vaarassa rikkoutua tai syöpyä. Asiaa voi tarkastella lähinnä irrottamalla mutkan ja katsomalla taskulampulla mutkan sisälle.
      - Vuotaako vesipumpun akselista vettä moottorin käydessä?
      - Onko moottorin alla, etuosassa näkyvissä oleva ohut metalliputki pahasti ruostunut, koska siihen on vesipumpusta vuotanut vettä? Jos on, putki pitäisi vaihtaa tai ainakin maalata uudestaan.
      - Voit jopa irrottaa vesipumpun imuletkun veneen päästä ja kokeilla sormella, imeekö pumppu hyvin tyhjiötä.
      - Käynnistysveivillä voisi vaikka kokeilla koneen puristuksia...
      - Meneekö vaihdevipu hyvin eteen ja pakille? Liikkuuko sama vipu hyvin myös kaasuasennossa silloin, kun vaihdetta ei laiteta päälle? Joskus se vivun keskellä oleva nappi toimii huonosti.

      • Tum Pelo

        Moottorin sisäistä syöpymistä on mahdotonta arvioida. Erään Yanmar korjaajan kanssa juttelin ja hän oli sitä mieltä että kone itsessään kestää kyllä, mutta kansi saattaa syöpyä puhki kun ikää yli 20v. Kansirempalla selviää. Mutta muuten pirun kestävä moottori.


      • hmmmm
        Tum Pelo kirjoitti:

        Moottorin sisäistä syöpymistä on mahdotonta arvioida. Erään Yanmar korjaajan kanssa juttelin ja hän oli sitä mieltä että kone itsessään kestää kyllä, mutta kansi saattaa syöpyä puhki kun ikää yli 20v. Kansirempalla selviää. Mutta muuten pirun kestävä moottori.

        Tuo on tiedossa, mutta arvelin että kai jostain voi päätellä milloin alkaa olla rempan tarpeessa ?Tuota konetta samalla mallimerkinnällä näkyy olevan edelleen myynnissä. Onkohan nykymalli ihan samalainen ?


      • Anonyymi
        Tum Pelo kirjoitti:

        Moottorin sisäistä syöpymistä on mahdotonta arvioida. Erään Yanmar korjaajan kanssa juttelin ja hän oli sitä mieltä että kone itsessään kestää kyllä, mutta kansi saattaa syöpyä puhki kun ikää yli 20v. Kansirempalla selviää. Mutta muuten pirun kestävä moottori.

        Samaa mieltä.. Mulla ne ulkoiset öljyputket ruostuvat puhki koska vesipomppu vuoti merivettä niiden päälle. Uusin ne mutta en ku isiksi. Sekin on mahdollista!


    • Pari asiaa

      Tarkasta öljyn määrä ennen ja jälkeen käytön.
      Aloittakaa kone kylmänä ja ajakaa lämpimäksi.
      Öljyssä ei saa olla vaaleaa maitomaista ainetta = vettä.
      Käyttäkää konetta myös kierroksilla, sen pitää kestää kierrosten nostaminen - ei kauaa kuitenkaan.
      Ajon jälkeen öljyn pinta ei saa laskea (ainakaan merkittävästi) jos se nousee = menee vettä tai polttoainetta sekaan.
      Lämpimänä ei saa savuttaa. Valkoinen savu = suuttimet ei tee oikeaa pisaraa eli tulee palamatyonta ulos. Nokinen musta savu = ei pala oikein, voi olla suutinvika tai kylmä kone. Sininen savu = öljyä palaa.
      Kokeile ennen käynnistystä kone kylmänä onko (makeavesijäähdytys) syylarissa painetta. Jos on, niin hyvä. Tarkasta syylarin pinta ennen ajoa ja ajon jälkeen. Käynnistä kone ilman korkkia ja katso tuleeko syylarista kuplia, jos tulee, kansi puhaltaa läpi. Ajon jälkeen lämpimän koneen syylarissa pitää olla painetta. Avaa varovasti ja takasta, Voit kokeilla myös syylariletkusta puristamalla (jos osaat). Jos ei ole painetta, niin se karkaa jostain, vaikkapa kannen kautta. Joskus on jopa nähty sitä, että puhaltavan koneen syylariin on tehty tahallaan reikä kaasun pois päästämiseksi!
      Syylarivedessä ei saa olla öljyö pinnalla.
      Pakokaasussa ei saa olla vesihöyryä lämpimänäkään. Voi johtua tukeutuneesta imuputkesta, rikkinäisestä impelleristä, rikkinäisestä pumpusta jne... Jos valittaa että impelleri pitää vaihtaa, sopikaa vaihto ja uusi koeajo sen jälkeen.
      Moottorin pitää käydä tasaisesti eikä soutaa. Se voi johtua ruiskupumpusta ja/tai ilmasta.

      • Tum Pelo

        Olen ollut siinä käsityksessä, että valkoinen "savu" olisi höyryä. Eli jäähdytysvesi kulkeutuu väärään paikkaan, jolloin kansi olisi syöpynyt puhki tai kannentiiviste olisi palanut. Tai sitten vettä kiertää liian vähän, jolloin koneen kuumentuessa vesi höyrystyy pakoputken mutkassa.
        Tosin hiljattain oli tapaus jolloin ei meinannut kone lähteä kylmänä käyntiin. Pakoputkesta tuli aivan valkoista savua. Nafta tuli läpi ilmeisesti palamattomana ja höyrystyneenä. Käyntiin joutui sahaamaan tavallista pidempään mutta käydessään aivan normaali. Joskus kun vesi on kylmää, ja kun ei ole hehkua, niin käynnistys hieman hitaampaa.


      • Monta mahdollisuutta
        Tum Pelo kirjoitti:

        Olen ollut siinä käsityksessä, että valkoinen "savu" olisi höyryä. Eli jäähdytysvesi kulkeutuu väärään paikkaan, jolloin kansi olisi syöpynyt puhki tai kannentiiviste olisi palanut. Tai sitten vettä kiertää liian vähän, jolloin koneen kuumentuessa vesi höyrystyy pakoputken mutkassa.
        Tosin hiljattain oli tapaus jolloin ei meinannut kone lähteä kylmänä käyntiin. Pakoputkesta tuli aivan valkoista savua. Nafta tuli läpi ilmeisesti palamattomana ja höyrystyneenä. Käyntiin joutui sahaamaan tavallista pidempään mutta käydessään aivan normaali. Joskus kun vesi on kylmää, ja kun ei ole hehkua, niin käynnistys hieman hitaampaa.

        Valkoinen savu voi olla enemmän kuin yhtä.
        Se voi olla vesihöyryä tai dieseliä.

        Vesihöyry kertoo siitä, että kone käy liian kuumana. Syitä voi olla useita, mutta liian pieni jäähdytysveden virtaus on yleinen. Voi johtua tukoksesta putkistossa, suodattimen liakisuudesta, huonokuntoisesta impelleristä tai pumpusta. Rikkinäisiä lämmönvaihtimiakin tulpataan, jolloin pillien määrä ei ehkä enää riitä ja syy on lämmönvaihtimessa makeavesijäähdytteisissä koneissa.

        Valkoinen höyry voi olla myös palamatonta dieseliä, jos suutin ei tee kunnon sumua. Ongelma voi johtaa kalliiseen remontiin, jos mäntään tulee reikä.

        Kannentiivisteen vuotamisen aiheuttama valkoinen vesihöyry on vaikea havaita merikoneesta. Autosta sen ereoottaa helpommin koska pakokaasussa ei muutenkaan ole vettä mukana.


    • kake1234
    • 6+7

      Onko vene merellä vai sisävesillä. Jos nyt hifistelemään lähtee niin kannattaa tarkistaa sinkit. Lohkon syöpymistä ei voi mitenkään etukäteen tarkisitaa. mutta yleensä kone menee vaihtoon kun pakokaasun musta katku ylittää sietokynnyksen. Sitä ei pääse eroon myötätuulella edes max 5 solmun nopeudella.

      Yleensä koneen kunto on jo diskontattu veneen hinnassa ja kyseessä on lähinnä mukavuuskysymys.Vaihtokone vaikka joku Nanni maksaa noin 4000 euroa.

      Huonokuntoinenkin Yanmar lähtee käyntiin kun vaan akussa riittää latinkia.ja kaasun muistaa kääntää täysille. Tosin koneen väljyyden huomaa viimeistään tunnin ajon jälkeen kun tehot hiipuuu.

      ps. Yanmarin hyvä ominaisuus on myös että jos on ilmavaivoja jotka sammuttaa koneen niin eikun starttia painamalla kyllä se käyntiin lähtee.

    • tietääkseni

      Jos vuosimalli on -92 niin se olisi 1GM eikä 1GM10 joka malli tuli vasta vuosikymmenen loppupuolella.

      • Tum Pelo

        Ainakin omani oli 1GM10 vuodelta -95


    • Tieto vs käsitys

      1GM10 tuotanto alkoi 1983, samana vuonna tehtiin viimeinen 1GM.

    • Kova luu

      Aja tunti täydellä kaasulla, jos mitään ei ilmene, mylly on kunnossa!
      Talonpoikaisjärkeä, eihän se uusi mylly maksa viittätonnia enempää hollannissa.
      Koita kädellä että kone on kulmä kun täräytätte käyntiin.

    • gtvire

      Huomioikaa lappoventtiili joka pitää olla pakoputkessa, mikäli moottori on vedenpinnan alapuolella. Pitkässä startissa jäähdytysvesi nousee pakoventtiilin kautta sylinteriin, ja aiheuttaa aikamoisen vesihöyryn. Palamattoman polttoaineen taas erottaa vedenpinnasta.

    • Piipp

      Mikäs vialla kun rupeaa piippaamaan että käy liian kuumana? Pakoputkesta tulee normaalisti vettä silmämääräisesti. Kokeiltu on myös termostaatin poistaminen.
      Lähtee käyntiin normaalisti ja hitaassa ajossa ei ongelmaa. Kun ajaa matkanopeutta n.1/2-1h alkaa piippaus.

      • tyyppi_

        Mikä moottori?


      • Yammusiltavuori

        Paskaa ja kalkkeutumaa sylinterinkannessa. Lääkkeeksi kattilakiven poistoainetta ämpäriin, letkut sinne ja moottori käymään. Muutama huuhtelu perään ja piippaus on (ehkä) poissa. Väärään suuntaan kannattaa juoksuttaa vettä paineella käsittelyn jälkeen.


    • Piipp

      Miten tuo juoksutus tulisi suorittaa? Riittääkö vesihanan paine?

      • Joakim1

        Itse pääsin aikoinaan eroon piippauksesta ottamalla termostaatin pois, putsaamalla sen ja kaikki sen läheltä. Sitten laitoin merivesisuodattimen kautta jäähdytysvesikierron niin, että sama vesi kiertää ympyrää. Annoin käydä kuumaksi, hiukan vielä summerin soinnin jälkeen, jolloin vesi oli lähes kiuhuvaa. Toistin muutaman kerran. Käytin siis ihan pelkkää vettä.

        Piippaus hävisi eikä tullut takaisin niiden 5 vuoden aikana, joka minulla tuo vene vielä oli. Tein osin saman aina syyshuollon yhteydessä. En ottanut silloin termaria pois enkä kuumentanut juuri yli piippauksen. Lopuksi sama glykoliseoksella ja sitten letku kiinni pakoputkeen, jotta sinnekin menee glykolia.

        Huomatkaa, että pakoputkelle ei ole jäähdytystä ko. tavalla tehtynä. Pitää siis tarkkailla, ettei se ylikuumene.

        Merivesijäähtytteisessä piippaus tulee jo varsin alhaisessa lämpötilassa. Kun ko. koneeseen asennetaan makeavesisarja, vaihdetaan lämpöhälytin reilusti kuumempana toimivaan. Piippauslämpötila ei siis ole koneen kannalta kuuma lämpötila, vaan on valittu korroosion ja kattilakiven kannalta sopivaksi.


      • Yammusiltavuori

        Jumittava termari toki saa piippauksen aikaan mutta eihän tuo saman veden kierrättäminen puhdista moottoria. Muutaman vanhan merivesijäähdytteisen moottorin avanneena suosittelen kyllä vahvasti tuota kattilakiven poistoa. Vettä kierrätetään päinvastaiseen suuntaan, kuin normaalisti, jolloin irtonainen möhnä toivottavasti lähtee liikkeelle. Vesipumpun siipipyörä pitää muistaa irroittaa, kun huuhtelee väärään suuntaan. Vesijohtopaine riittää. Tuo pakoputken jäähdytys on hyvä huomio.


      • Joakim1
        Yammusiltavuori kirjoitti:

        Jumittava termari toki saa piippauksen aikaan mutta eihän tuo saman veden kierrättäminen puhdista moottoria. Muutaman vanhan merivesijäähdytteisen moottorin avanneena suosittelen kyllä vahvasti tuota kattilakiven poistoa. Vettä kierrätetään päinvastaiseen suuntaan, kuin normaalisti, jolloin irtonainen möhnä toivottavasti lähtee liikkeelle. Vesipumpun siipipyörä pitää muistaa irroittaa, kun huuhtelee väärään suuntaan. Vesijohtopaine riittää. Tuo pakoputken jäähdytys on hyvä huomio.

        Miksi saman veden kierrättäminen ei puhdistaisi moottoria? Vesi on paljon normaalia kuumempaa ja liuottaa kanavista roinaa pois. Vesi tuli selvästi likaiseksi eli jotain irtosi.

        Ei se termari juuttunut ollut, mutta likainen se oli.


      • Yammusiltavuori

        Koska kierrättäessä se sama saasta, joka on lohkosta/kannesta irronnut, lähtee uudelleen kiertoon ja mahdollisesti jää tukkeeksi jo valiiksi ahtaisiin kanaviin. Veden kiehuttaminen ei kyllä irroita "kattilakiveä" yhtään enempää kuin normaali käymislämpötila, lika saattaa värjätä veden, mutta tukkiva aines kyllä jää. Kalat ja muut elävät toki saattavat porista pois.


      • Joakim1
        Yammusiltavuori kirjoitti:

        Koska kierrättäessä se sama saasta, joka on lohkosta/kannesta irronnut, lähtee uudelleen kiertoon ja mahdollisesti jää tukkeeksi jo valiiksi ahtaisiin kanaviin. Veden kiehuttaminen ei kyllä irroita "kattilakiveä" yhtään enempää kuin normaali käymislämpötila, lika saattaa värjätä veden, mutta tukkiva aines kyllä jää. Kalat ja muut elävät toki saattavat porista pois.

        Tuossahan oli merivesisuodatin, joka nappaa isommat moskat (ei kyllä muistaakseni jäänyt mitään). Taisin vedenkin vaihtaa pariin kertaan. Ja sitten vielä glykoliseoksella, jossa on peseviä ainesosia. Voihan se hyvin olla, ettei tuossa ollut kattilakiveä ongelmallisesti, mutta ei se kyllä painevedellä lähde sen paremmin. Oksaalihapolla taitaa lähteä paremmin, mutta ei ollut tuollaista tarpeen kokeilla.


      • koneeseen

        Pari kiloa suolaa koko talveksi


    • Yammusiltavuori

      Hapolla, hapolla. Vettä väärään suuntaan, jotta kanavat tukkineet muruset lähtevät ulos. Vänkää toki vastaan, jos näet tarpeelliseksi ja olet sitä mieltä, että virtaussuunnan vaihtaminen ei puhdista kanavia paremmin. Onko sillä yhden moottorin elinikään kovin suurta vaikutusta on toinen asia mutta jos moiseen hommaan ryhtyy, eikö sitä kannata samalla vaivalla tehdä niin hyvin kuin mahdollista?

    • Autotekniikkaa

      Ämpäriin pullo jäähdyttimen puhdistusainetta, siitä letkut koneen merivesipumpulle ja pakoputkeen menevälle liitännälle. Puutarhaletku puolelle teholle valuttamaan vettä pakoputkeen ja kone käyntiin ja antaa kohtuullisilla kierroksilla käydä 15-30 min. Päälle huuhtelu vastavirtaan puutarhaletkulla ja letkut kiinni.

      Happoa ei kannata käyttää, jos jälkikäteen ei voi neutraloida emäksellä. Emäs taas hävittää koneen sinkin.

    • seppomartti

      Keittiökemistien pitäisi tuntea kattilakivi. Sitä pikemminkin keittämällä muodostuu kuin poistuu. Jos kurkistaisitte vedenkeittopannuunne. Valkea aine on kalkkia ja liukenee lieviin happoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe